Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av laumb, onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38

« forrige - neste »

Team Lotus

Stemmer såklart det, derfor jeg brukte hermetegn. Det jeg egentlig mente å formidle var at en bil i denne klassen forventes å ha f eks GPS leser. Så å kun tilby det som ekstrautstyr blir nærmest som å kamuflere en del av prisen. Men når sant skal sies er vel det også tilfelle for mange andre produsenter.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Thomas Parsli

Sitat fra: Team Lotus på torsdag 20. desember 2012, klokken 18:26
Ja de står uten konkurrenter. Men du får det til å høres ut som om det er en god ting!

Ja -det er fantastisk for Tesla, som her blir kritisert for prisene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mrjalle

Sitat fra: darthy001 på torsdag 20. desember 2012, klokken 18:59
... men irriterer meg over at vi får en såpass mye dårligere deal enn kundene i USA.

Husk også at Tesla faktisk har brukt penger på å tilpasse bilen det europeiske markedet. De har vel også uttalt at utviklingen av trefaselading har vært en kostbar affære (uten at jeg husker hvor jeg leste det, sikkert på et av de amerikanske forumene). Da er det vel rett og rimelig at vi skal betale for de kostnadene de har med å tilby bilen til oss?

Så er det sannsynligvis også dyrere å drifte butikken i Norge enn i USA...

El Electrico

Sitat fra: Team Lotus på torsdag 20. desember 2012, klokken 18:03
Sitat fra: Celter på torsdag 20. desember 2012, klokken 17:57
Sitat fra: Team Lotus på torsdag 20. desember 2012, klokken 13:02
Det jeg synes er litt skuffende er at S Performance koster 95'900 i Tyskland mens M5 koster 89'900. Om de skal kunne konkurrere i Tyskland tror jeg det kan være en for stor prisforskjell, selv om ekstrautstyr kanskje kan være litt dyrere for BMW. På den andre siden er Mercedes 63 AMG litt over 100k så kanskje det kan gå.

Jeg er litt usikker på hva du er skuffet over? Er det at vi i Norge har billigere biler enn Tyskland, eller er det generelt den tyske momsen du ikke liker?
Min kommentar har ingenting med det norske markedet å gjøre, poenget var at jeg hadde håpt Tesla skulle være mer konkuransedyktig mot BMW på hjemmebane i Tyskland. Men når jeg ser at M5 faktisk koster €103'000 stiller saken seg annerledes :-) Tror dog fortsatt at €74.100 er for mye for 60kwh til at den kan hevde seg i det prissegmentet med tanke på at BMW 550i har samme pris i Tyskland.

99.9999999999% av alle som vurderer M5 eller AMG ser ikke engang Model S som et alternativ i Tyskland eller hvilken som helst annen Land i Europa (uten Norge ).

RunarBT


Griffel

Det er vel riktig å si at Tesla er den første Elbilen i Norge som har lavere pris enn de bilene det er naturlig å sammenligne den med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Team Lotus

Sitat fra: El Electrico99.9999999999% av alle som vurderer M5 eller AMG ser ikke engang Model S som et alternativ i Tyskland eller hvilken som helst annen Land i Europa (uten Norge ).
Kan du forklare hva som fikk deg til å trekke denne konklusjonen?
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: El Electrico på torsdag 20. desember 2012, klokken 21:50
99.9999999999% av alle som vurderer M5 eller AMG ser ikke engang Model S som et alternativ i Tyskland eller hvilken som helst annen Land i Europa (uten Norge ).

97,35% av all statistikk er diktet opp av den som presenterer den ;)

Lars
(Tidligere SSB ansatt).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

Det finnes jo de i USA som bytter ut M5 med Model S. Det er vel ikke urimelig å anta at det er noen i Europa som vil gjøre det samme. Kanskje færre enn i USA, for i USA er det et salgsargument for Model S at den er produsert i USA. I Tyskland er det vel et salgsargument at M5 er produsert i Tyskland.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PerBear

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 21. desember 2012, klokken 08:37
Sitat fra: El Electrico på torsdag 20. desember 2012, klokken 21:50
99.9999999999% av alle som vurderer M5 eller AMG ser ikke engang Model S som et alternativ i Tyskland eller hvilken som helst annen Land i Europa (uten Norge ).

97,35% av all statistikk er diktet opp av den som presenterer den ;)

Lars
(Tidligere SSB ansatt).

;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

FlyingEL

Er det noen som har reagert på USDNOK kursen de bruker for å regne om bilen til norske kroner?

Det ser ikke ut som man har fått særlig nytte fallet i USDNOK fra 6 i sommer til USDNOK 5,57 i dag (et fall på 7,2%).

Det vises også i prisforskjellene på de forskjellige modellene:

60kwt - NOK 446 600,-
85kwt - NOK 506 700,-

En forskjell på NOK 60 100.

I USA er prisforskjellen mellom de forskjellige modellene USD 10 000, noe som gir en vekslingskurs på ganske så nøyaktig USDNOK 6..

Team Lotus

De kan jo ikke bruke dagskurs, i så fall må prisen endres dag for dag. Prisen er nok tenkt å være fast i ett kalenderår, så da må de ta en vurdering på hva USD kursen vil være i gjennomsnitt for 2013, med en liten feilmargin for å minske risikoen for å gå under budsjett. En kurs på 6 virker derfor helt ok for meg.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

FlyingEL

Joda, enig at de ikke kan justere prisene etter daglige endringer, men at de burde hensyntatt en fallende dollar (ved at de ikke gjør det, øker bare deres egen margin = flott for dem, men ikke så bra for kundene som ønsker seg lavest mulig pris).

FYI: Mht til hva USD-kursen vil være i gjennomsnitt for 2013 (mht faste priser for et kalenderår) så ligger konsensusforventningene i markedet på USDNOK 5,58 på ett års sikt og USDNOK 5,50 på to års sikt. Altså vesentlig under USDNOK 6...

Team Lotus

Ok det er en betydelig margin ja. Men det blir feil å se i forhold til NOK. Den norske utregningen er jo avledet av EUR vs USD. Så det egentlige regnestykket er EUR vs USD i 2013.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

darthy001

Da er teksten på de norske sidene rettet og det står ikke lenger at oppgraderte hjul er en del av performance pakken..... :-\

Det var virkelig skuffende. Håper de snart kommer med info om garanti, service, vinterdekk etc nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA