Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av laumb, onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38

« forrige - neste »

Oreo

Sitat fra: darthy001 på fredag 21. desember 2012, klokken 11:35
Da er teksten på de norske sidene rettet og det står ikke lenger at oppgraderte hjul er en del av performance pakken..... :-\

Det var virkelig skuffende. Håper de snart kommer med info om garanti, service, vinterdekk etc nå.
Så de kanskje tok hintet:
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/21-performance-not-included

Samt de har oppdatert hva gjelder volum i bagasjerommet, fra ml (cm3) til liter:
Totalt lastevolum: 900 Liter
Bagasjeromvolum (seter opp/ned): 740 / 1640 Liter
Frontbagasjeromvolum: 150 Liter

Virker som de ble klar over denne blunderen etter forum innlegget. For feilen har jo stått der en stund nå.

Prisen sutrer jeg ikke så mye på egentlig, den er fair nok, men når det er misvisende informasjon da blir jeg irritert (ang. hjul). Samtidig som jeg selvsagt er skuffet at 21" ikke er inkludert i P-pakken.
Synes det er glimrende med en "kompensasjonspakke" pga. av prisøkningen, men at 21" skulle være en "gave" har ikke blitt kommunsert godt nok (jeg kan ikke huske å ha lest dette). Dvs. at de var en "gave" kun til US kunder.

Såvidt jeg husker fra tidligere kunne en kjøpe et helt 21" hjulsett til 3500$ dvs. i tillegg til det settet som følger med......
Som sagt informasjon må komme, jo før jo bedre, men den MÅ være korrekt, og ikke til å misforstå.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cobos

Det er jo mer feil. Riktignok er 0-100km/t tider litt annerledes enn 0-60mph. Men sammenligner man US specs med norske specs er det 5.9sek på 60kW pakka i USA og 5.9 sek på 85kWt pakka i Norge. Det må være en skrivefeil og det riktig for 85kWt pakka skal være 5,9 eller 5,92 eller noe sånt for å kompensere for de par km/t mer de må opp til.
Det står forresten under lading fortsatt "Model S bruker en IEC type 2-kompatibel kostnad port. Biler utstyrt med en 60 eller 85 kWh batteri kan også dra nytte av Teslas voksende nettverk av Supercharger stasjoner." Jeg innser jo nå at kostnads port naturligvis er Google Translate av Charge port  :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

heimabrygg

Sitat fra: darthy001 på fredag 21. desember 2012, klokken 11:35
Da er teksten på de norske sidene rettet og det står ikke lenger at oppgraderte hjul er en del av performance pakken..... :-\

For min del var perf-modellen aktuell fordi den inkluderte skinninteriør med oppvarmede seter og luftfjæring. Rabatten gikk litt opp i spinninga for setene; jeg fikk en merkelig følelse av å gjøre et dårligere kjøp ved å velge standard femfor perf.

Det var greitt å få 21" hjul på kjøpet, selv om rekkevidde og dekkslitasje gjorde dette til et ufornuftig valg  :) At en ikke lenger får disse med på Performance, samt at stoffinteriøret inkluderer setevarme, gjør i mine øyne at ting har snudd og perf-modellen nå gir mindre valuta for pengene (og standard desto mer).

Dere som velger perf blir kanskje færre og bruktmarkedet bedre som følge av dette?

Dette var forresten min første posting, så hei alle sammen! Vit at dere har mye av ansvaret for reservasjonen min!  ;)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Oreo

Interessant teori, kanskje et poeng.
21" kjøpt løst koster sikkert en formue det og, så ting er snudd litt ja.
Velkommen til forumet! Fint å høre at du har funnet forumet så nyttig at det har ført til en reservasjon.  :)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

teslaslaven

Dere som drømmer om 21": Har dere hatt/prøvd en bil med 21" felger på norsk krøttersti?

jkirkebo

Sitat fra: hybridslaven på fredag 21. desember 2012, klokken 21:55
Dere som drømmer om 21": Har dere hatt/prøvd en bil med 21" felger på norsk krøttersti?

Det er ikke interessant hvor stor felgen er men hvor mye gummi det er. Mange større SUVer har felger i 20"++ klassen og alikevel høyprofildekk.

21" på Model S tilsvarer 18" på biler som VW Touran/Passat, Ford Mondeo osv. 19" tilsvarer 16" på disse bilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Det kommer et annet moment til også. Turbinfelgene ble opprinnelig utviklet for å gi bedre bremsekjøling i Mercedes SLR og var da assymmetriske slik at ve og hø side så forskjellige ut og begge sider ga like mye kjøling.
For den som vil se originalen:
http://www.mobile24.no/details.htm?id=141013230&offset=411&source=mob&type=autos&sub_type=&lang=nor

Tesla 21-tommerne er imidlertid kun en produksjonsserie slik at felgene på den ene siden blåser innover og på den andre utover (-om de gjør det overhodet).
Slik er det også med alle ettermarkedsmodellene fordi det er for dyrt med to felger i produksjon og lagerføring.
For meg gir det en fake-smak- det er kun designen som er igjen. Da kan det like godt være, spes siden 19 tommer gir bedre kjørekomfort, lavere forbruk og blir mindre skadeutsatt. Med 21 tommere kan man like godt kjøpe en eller to i reserve slik at man ikke må kaste hete settet når den første er konkurs etter et ublidt møte med fortaukanten.

toppi

Litt sent på banen, men vil bare henge meg på de som er positive til prisene på model S i Norge.

Husk vi er annerledeslanden hvor "alt" er grisedyrt. 85 kWh som jeg skal ha er faktisk billigere i Norge enn Tyskland (etter moms fradrag). Dette skal jammen Tesla ha kred for. Jeg har selv alltid handlet bil utenfor Norge, ny som brukt, fordi det er MYE billigere. Nå trenger jeg ikke det  :)

Det er 10 - 15 % påslag fra USA prisene, men dette må man forvente med tanke på alt det fører med seg av ekstrakostnader for å levere fra seg et tilpasset produkt på andre siden av dammen.

Flott julegave fra Tesla, nå blir det en godt utstyrt 85 kWh utgave på meg.

Når det gjelder Signatur og priser har det vel hele tiden ligget i kortene at man må betale ekstra for å få bilen først, samt å få et mulig "samlerobjekt".

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

teslaslaven

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 22:08
21" på Model S tilsvarer 18" på biler som VW Touran/Passat, Ford Mondeo osv. 19" tilsvarer 16" på disse bilene.

Ikke helt sant, 17" på VW Passat har 45 mm gummi ser jeg.

jkirkebo

Sitat fra: hybridslaven på fredag 21. desember 2012, klokken 22:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 22:08
21" på Model S tilsvarer 18" på biler som VW Touran/Passat, Ford Mondeo osv. 19" tilsvarer 16" på disse bilene.

Ikke helt sant, 17" på VW Passat har 45 mm gummi ser jeg.

245/35-21 på Tesla gir 85,75mm gummi (245*0,35).
205/55-16 på VW gir 112,75mm gummi (standarddimensjon på en mengde familiebiler)
Trekk fra 25,4mm/2 for 17", dette gir 100,05mm.
Trekk fra 25,4mm/1 for 18", dette gir 87,35mm gummi.
Passende dimensjon vil jeg tro er 215/40-18, noe som gir 86mm gummi.

En tomme større felg er 25,4mm mer i diameter, siden det er gummi på begge sider av felgen blir det 12,7mm mindre gummi på begge sider for å opprettholde samme totale hjuldiameter pr. tomme større felg.

Nå ser jeg at siste Passat har gått opp til 215/55-16 som standard så da blir sammenligningen mot en teoretisk 18,5" felg isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Jkirkebo, tillat meg å forenkle essensen i svaret ditt (meget grundig og god svar forresten):

Når dekkdim er f.eks. 225x40/18, så betyr dette at dekket er 225mm bredt og at høyden på dekksiden er 40% av bredden på dekket.

Så til du som sa at Passat har 45mm dekk, regnestykket over til jkirkebo gir deg antall mm, men de 45 er kun en prosentandel av bredden. :)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

bmw i3

Når jeg ser på de svenske prisene(starter på 600``svenske kr) blir jeg mere og mere sikker på at Tesla S er et røverkjøp i Norge.  Jeg er dessverre redd for at STATEN også ser slik på det og finner på nye kromspring innen kort tid.  Til dere som har prøvd en:  Går det an å sette hundebur bak 2dre seterad og la hunden hoppe inn gjennom bakdøren?

Balrog

Sitat fra: elbilskeptiker på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:40
Går det an å sette hundebur bak 2dre seterad og la hunden hoppe inn gjennom bakdøren?

Nei. Bakdøren må åpnes før hunden kan komme inn. Ellers vil glasset knuse og hunden blir antagelig skadet.

Hundebur-opsjonen er selvsagt avhengig av størrelsen - snakker vi grand danois eller cocker spaniel?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.


Stig O

Har en storpuddel og to mellompuddler som jeg har tenkt å ha med meg. Fant ut at plassen var like praktisk utnyttbar til bur som i min Audi A4 allroad. Har en flykasse på 64cm i bredde og 65cm i høyde. Fant ut at den gikk på bredden i bagasjerummet, men må slå ned baksete på grunn av skråen. Det samme måtte jeg i Audien. Dette blir bare en nødløsning når jeg må ha med meg flykassen. Ellers så har jeg hatt den store i sikkerhetssele i baksetet. Høyden bak baksetet er ca.70cm, så jeg tror du får et brukbart stort bur til f.eks en fuglehund størrelse. Setter du buret i midten av bagasjerummet vinner du ganske mye høyde da bakruta buer og ligger ganske langt inne i bakluka.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA