Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GRUNDIG SAMMENLIGNING VW ID. 7 GTX stasjonsvogn (86kWh)vs ID. 7 PRO stv. (77kWh)

Startet av Kjell Salvigsen, fredag 13. september 2024, klokken 16:31

« forrige - neste »

daktari

Veldig interessant, takk for grundig test. En bedre rute for NAF dette også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 15. september 2024, klokken 20:09Veldig interessant, takk for grundig test. En bedre rute for NAF dette også.
Enig i at tusen takk til test gutta :+1: flott jobba.

Uenig i daktari som hvis jeg forstår rett ønsker at NAF gutta skal bytte testrute. Uenig i det. Nå må de holde på den.

Men ift den Naf ruta så er det litt som at noen liker mora mens andre liker dattera ;D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Hqpdb på søndag 15. september 2024, klokken 12:49Nå er jo sedan og stasjonsvognen veldig lik hverandre. Koeffisienten for luftmotstand er oppgitt som 0.23 for sedan og 0.24 for stasjonsvognen. Vektforskjellen er kun 20kg (Pro utgaven). Alt i alt, så er det egentlig ganske marginale forskjeller. Teslabjørn har også nylig hatt 1000km test med stasjonsvognen og endte opp med nærmest identisk resultat som for sedan.

Gode poeng! Nå ender vi også opp med lite forskjell alt i alt på de 13 milene vi kjørte bilene sammen "Test TOTAL 13 mil, ca 11 mil motorvei og 2 mil aktiv kjøring landevei:
GTX: 17,3 kWh/100 km = ca. 49 mil rekkevidde
PRO stv: 16,2 kWh/100 km = ca. 46 mil rekkevidde
PRO Fastback: 16,4 kWh/100 km = ca. 46 mil rekkevidde" 16,2 vs 16,4 kWh /100 km er ikke mye, kan være småting som har påvirket her
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 12:56
Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 15. september 2024, klokken 10:43Ang kjørestil på testen til Storefjell, kjørte vi som sagt med adaptiv cruise kontroll 98 prosent av tiden, da blir jo kjørestil meget jevn og lik for begge bilene. Har kjørt den strekningene noen titalls ganger de siste par årene og opplever at 90 prosent holder fartsgrenser, de færreste jager forbi. Så vi holdt som sagt jevn fart iht lovlige fartsgrenser, kjørte bare forbi dersom noen lå under fartsgrenser. Poeng med den testen var å få et mest mulig korrekt bilde av forskjell på gtx og pro, det mener jeg at vi gjorde på best mulig måte. Der ble også lufttrykk tatt om morgenen da bilene hadde samme temp og var lagret likt før kjøring /måling.

Ang dekk, så har id7 i likhet med id4/5 235 foran og 255 bak. I NAF sin sommertest hadde tmy og id7 omtrent identisk forbruk ved alle målepunkt.
Ja, det var ikke kritikk av testen i seg selv, mere for å kunne gjøre en sammenligning med personlig erfaring. Vanskelig uten å vite hvordan det blir kjørt.

Hadde vært interessant og sett forbruket på Model Y med 235/255 oppsett i motsetning til standard.
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 12:56
Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 15. september 2024, klokken 10:43Ang kjørestil på testen til Storefjell, kjørte vi som sagt med adaptiv cruise kontroll 98 prosent av tiden, da blir jo kjørestil meget jevn og lik for begge bilene. Har kjørt den strekningene noen titalls ganger de siste par årene og opplever at 90 prosent holder fartsgrenser, de færreste jager forbi. Så vi holdt som sagt jevn fart iht lovlige fartsgrenser, kjørte bare forbi dersom noen lå under fartsgrenser. Poeng med den testen var å få et mest mulig korrekt bilde av forskjell på gtx og pro, det mener jeg at vi gjorde på best mulig måte. Der ble også lufttrykk tatt om morgenen da bilene hadde samme temp og var lagret likt før kjøring /måling.

Ang dekk, så har id7 i likhet med id4/5 235 foran og 255 bak. I NAF sin sommertest hadde tmy og id7 omtrent identisk forbruk ved alle målepunkt.
Ja, det var ikke kritikk av testen i seg selv, mere for å kunne gjøre en sammenligning med personlig erfaring. Vanskelig uten å vite hvordan det blir kjørt.

Hadde vært interessant og sett forbruket på Model Y med 235/255 oppsett i motsetning til standard.

Ja, det er mye som hadde vært interessant å teste. Planen er en test senere i høst der vi kjører id7 biler mot en eller flere "referanse biler". Kan bli spennende dersom vi klarer å få skaffe nok biler og sjåfører. Personlig tror jeg forbruk id7 og tmy er temmelig likt på lange og varierte langturer, noe tester jeg har lest kan tyde på
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 16. september 2024, klokken 06:30
Sitat fra: daktari på søndag 15. september 2024, klokken 20:09Veldig interessant, takk for grundig test. En bedre rute for NAF dette også.
Enig i at tusen takk til test gutta :+1: flott jobba.

Uenig i daktari som hvis jeg forstår rett ønsker at NAF gutta skal bytte testrute. Uenig i det. Nå må de holde på den.

Men ift den Naf ruta så er det litt som at noen liker mora mens andre liker dattera ;D
Det er bedre at de gjør det nå, før det er altfor mange biler å teste. Det MÅ bytte, for den er ubrukelig.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 17:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 16. september 2024, klokken 06:30
Enig i at tusen takk til test gutta :+1: flott jobba.

Det er bedre at de gjør det nå, før det er altfor mange biler å teste. Det MÅ bytte, for den er ubrukelig.

Takk for hyggelig kommentar og helt enig vedr NAF Motor sin test løype. Jeg sitter på analyse/mye dokumentasjon som viser hvor mye feilinformasjon den løypa fører til. Jeg planlegger en test som jeg tror med all tydelighet vil vise hvor store feilutslag den løypa i en del tilfeller gir. Vi snakker ikke om noen få prosent /få mil, det er antakelig snakk om store og svært misvisende avvik /misvisende resultater som rett og slett lurer leserne... Bilindustrien ville blitt hardt straffet om de hadde testet på den måten uten å samtidig komme med tilstrekkelig forklaring/utdyping - slik journalister skal gjøre.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

turfsurf

Finnes jo ikke en løype som er rettferdig mot alle når spennet i rekkevidde er fra 30-70 mil. Hadde en 30 mils bil vært med på testen som ble gjort med ID.7 her så hadde den kommet veldig dårlig ut siden den ville stoppet i bakkene på vei opp mot Storefjell.

Det er en grunn til at WLTP er som den er, den er tross alt lik for alle. Man måler forbruket på en gitt test som alle klarer, og så regner man ut rekkevidde basert på batteriets kapasitet.

Løypa til Storefjell og ned igjen fungerer fint for biler med ca lik WLTP, i området 50-70 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. september 2024, klokken 18:46Finnes jo ikke en løype som er rettferdig mot alle når spennet i rekkevidde er fra 30-70 mil. Hadde en 30 mils bil vært med på testen som ble gjort med ID.7 her så hadde den kommet veldig dårlig ut siden den ville stoppet i bakkene på vei opp mot Storefjell.

Det er en grunn til at WLTP er som den er, den er tross alt lik for alle. Man måler forbruket på en gitt test som alle klarer, og så regner man ut rekkevidde basert på batteriets kapasitet.

Løypa til Storefjell og ned igjen fungerer fint for biler med ca lik WLTP, i området 50-70 mil.

At testen har biler der "spennet i rekkevidde er fra 30-70 mil" er langt fra virkeligheten. I de to siste testene er spennet fra ca 40 mil og oppover. Å komme seg Fra havnivå i Oslo området og opp til Storefjell hotell 1010 MOH
    (19 MIL) tror jeg de fleste biler klarer fint året rundt. Kommer man opp, så får alle nytt godt av nedoverbakker. Så en slik løype vil ihvertfall redusere feil betraktelig, dagens løype er katastrofal og skaper mange feilaktige resultat.

Motor sin egen redaktør advarer gjentatte ganger om løypa, at man skal være forsiktig med å bruke resultatene/lage konklusjon grunnet løypas høydeprofil etter 35 og 45 mil. Hans advarsler blir ikke lyttet til, både NAF og Motor bruker resultatene i stor grad i ettertid - til og med selger/gir det videre til utallige medier verden rundt uten nødvendig informasjon som forklarer resultater. Det brukes i ulike kjøpsguider for alt det er verdt uten at man nevner alle feilkilder som kan slå kraftig ut for en del biler. Slik lurer man forbrukerne og NAF medlemmer fremfor å veilede når man skal velge Elbiler.

At noen i det hele tatt forsvarer dagens løype er for meg merkelig, særlig om man tar seg tid til å dykke inn i resultatene. Som underholdning kan det fungere greit, men som "så nært en fasit det er mulig å komme" og i kjøpsguider , kan det ikke brukes
    [/list]
    Audi e-tron 55 solgt
    BMW M2 2017 mod. Solgt

daktari

Kan evnt starte på Hønefoss (13 mil) eller Vikersund (15 mil) eller Hokksund (17 mil).

Alternativ er @Elektro sitt forslag om Rv4 til Moelv og så opp til Sjusjøen og ned igjen utpå slettene i innlandet mot Elverum, Flisa og Kongsvinger/E6.

Uansett mye bedre enn å ta stigningen på 30 mil som Motor gjør. De kunne kjørt ruten hvis de startet på f. eks Hamar.

Mr Beach

Mange takk Kjell, for ditt innlegg med spennende dypdykk i disse elbilenes egenskaper! Og takk for at jeg fikk være med å prøve bilene på motorvei og svingete landevei.
    Endelig ser vi effektivitet på nivå med Tesla i andre biler – større og mer komfortable til og med.
    Jeg stiller meg bak Kjells vurderinger av bilenes egenskaper. Særlig GTX imponerer med både svært høy komfort og sportslige veiegenskaper. Travel assist (aktiv cruisecontrol med filholder og filskifte) fungerte imponerende bra. Ingen antydning til fantombremsing eller andre unoter.
    Harman Kardon lydanlegget imponerte også med over snittet god lyd ved strømming fra Tidal.
    Ingen bil er perfekt, og infotainment systemet kunne vært lettere å finne fram i. Dessuten var det skuffende at VW har valgt dekk som er optimalisert for lav rullemotstand også på GTX. Bilen sto på Pirelli P7 Blue Elect. Flere dekktester viser at dekk som prioriterer rekkevidde har betydelig dårligere egenskaper på særlig vått føre enn andre, mer sportslige dekk. Jeg har sett 4 ulike GTX biler og alle har denne typen dekk, både i 20 og 21 tommer.
    Uansett vurderer jeg ID7 GTX som et av de absolutt beste elbil-kjøpene til rundt 600 ' for familier med behov for god plass og sjåfører som har glede av å kjøre bil.
    Tesla Model3 SR+ 2021 - Hentet 22.06.21
    Peugeot e2008 2020. Solgt
    Toyota Prius 2016 - solgt
    VW Golf variant TSI 2015 - Leaset
    BMW 320d touring 2012 - Leaset
    MB E200d 2010 - solgt
    BMW 318d touring 2008 - solgt
    Audi A2 tdi 2003 - solgt
    VW Golf GTI 1998 - solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 21:15Kan evnt starte på Hønefoss (13 mil) eller Vikersund (15 mil) eller Hokksund (17 mil).

Alternativ er @Elektro sitt forslag om Rv4 til Moelv og så opp til Sjusjøen og ned igjen utpå slettene i innlandet mot Elverum, Flisa og Kongsvinger/E6.

Uansett mye bedre enn å ta stigningen på 30 mil som Motor gjør. De kunne kjørt ruten hvis de startet på f. eks Hamar.

ja, det er mange muligheter som er klart bedre enn dagens løype. Det optimale er jo etter min mening å kjøre fra ca havnivå til ca 1000 MOH med alle bilene, men det viktigste er jo at alle biler starter og stopper på omtrent lik MOH. Det bør man klare å få til bedre enn i dag.
    Audi e-tron 55 solgt
    BMW M2 2017 mod. Solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Mr Beach på onsdag 18. september 2024, klokken 13:09Mange takk Kjell, for ditt innlegg med spennende dypdykk i disse elbilenes egenskaper! Og takk for at jeg fikk være med å prøve bilene på motorvei og svingete landevei.
    Endelig ser vi effektivitet på nivå med Tesla i andre biler – større og mer komfortable til og med.
    Jeg stiller meg bak Kjells vurderinger av bilenes egenskaper. Særlig GTX imponerer med både svært høy komfort og sportslige veiegenskaper. Travel assist (aktiv cruisecontrol med filholder og filskifte) fungerte imponerende bra. Ingen antydning til fantombremsing eller andre unoter.
    Harman Kardon lydanlegget imponerte også med over snittet god lyd ved strømming fra Tidal.
    Ingen bil er perfekt, og infotainment systemet kunne vært lettere å finne fram i. Dessuten var det skuffende at VW har valgt dekk som er optimalisert for lav rullemotstand også på GTX. Bilen sto på Pirelli P7 Blue Elect. Flere dekktester viser at dekk som prioriterer rekkevidde har betydelig dårligere egenskaper på særlig vått føre enn andre, mer sportslige dekk. Jeg har sett 4 ulike GTX biler og alle har denne typen dekk, både i 20 og 21 tommer.
    Uansett vurderer jeg ID7 GTX som et av de absolutt beste elbil-kjøpene til rundt 600 ' for familier med behov for god plass og sjåfører som har glede av å kjøre bil.

Takk til deg også for at du var med å gjøre testen mulig! Bli gjerne med på flere tester senere i år om du har mulighet og lyst :-)
    Audi e-tron 55 solgt
    BMW M2 2017 mod. Solgt

ToWalkOrDrive

Pøh. Kun 16 timers kjøring uten å lade. Det gidder ikke jeg å kjøpe. Jeg kjører aldri mindre enn 48 timer sammenhengende uten pauser.
    Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. oktober 2024, klokken 15:51Pøh. Kun 16 timers kjøring uten å lade. Det gidder ikke jeg å kjøpe. Jeg kjører aldri mindre enn 48 timer sammenhengende uten pauser.
    He he...litt lek med tall dette her ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA