Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Melding i display !

Startet av ENTO, fredag 13. september 2024, klokken 10:17

« forrige - neste »

ENTO

Fikk opp en melding i displayet i går når jeg kjørte ned en lang nedkjøring fra fjellet. Kjørte på «brake» kjøremodus, så det var masse rekuperasjon til batteriet. Batteriet hadde 91% ladingsgrad. I meldingen stod det: ( husker ikke helt nøyaktig) bilen/motoren er varm. Klimaanlegget lar seg ikke justere.Bilen reduserte rekuperasjon veldig. Dette skjedde etter 2-3 km med nedkjøring på slutten. Når jeg kom i bunn og ut på flat vei igjen forsvant det. Har hatt samme saken på samme sted i samme bakken også tidligere. Hva betyr dette ?

hELgenen

Sitat fra: ENTO på fredag 13. september 2024, klokken 10:17Fikk opp en melding i displayet i går når jeg kjørte ned en lang nedkjøring fra fjellet. Kjørte på «brake» kjøremodus, så det var masse rekuperasjon til batteriet. Batteriet hadde 91% ladingsgrad. I meldingen stod det: ( husker ikke helt nøyaktig) bilen/motoren er varm. Klimaanlegget lar seg ikke justere.Bilen reduserte rekuperasjon veldig. Dette skjedde etter 2-3 km med nedkjøring på slutten. Når jeg kom i bunn og ut på flat vei igjen forsvant det. Har hatt samme saken på samme sted i samme bakken også tidligere. Hva betyr dette ?

Batteriet kan ikke ta imot ladingen som vil kunne regnereres...Når ladingen er høy så reduseres jo maks effekt batteriet kan ta imot..og det er vel en terskelverdi der som overstiges i dette tilfellet..Ikke sett den før selv,men så  jeg aldri rullet mye nedover når batteriet er så høyt ladet heller.

ENTO

Ja jeg ante det kunne være noe slikt ja. Neste gang, Max 80% på batteriet !!

Øyvind.h

Akkurat det samme ble nylig diskutert i en annen tråd på forumet.
Vi har hytte på 800 meter og kjører ved avreise ned nesten sammenhengende ca 600 meter nedfart med kraftig regenerering. Den meldingen får vi når vi nærmer oss bunn, og jeg tror den kommer litt uavhengig av SOC ved start uten at jeg skal si det helt sikkert.

Konklusjonen fra forrige diskusjon var vel noe i retning av at bilen kortvarig omprioriterer kjøling til komponenter etter langvarig omfattende regenerering.

Selv med vår bruk med kraftig regenerering fra hytta og ned til E6 både sommer og vinter kan jeg ikke si det har noen som helst praktisk konsekvens. Omprioriteringen varer veldig kort og blir tilbakestilt. Jeg vil tro en på sommeren kan oppleve at kupeen kortvarig blir merkbart varmere, men det har ikke vært noe vi har merket for vår del selv på sommeren i 25+.

Jeg tror jeg har fått varselet i tilfeller hvor 100% regen er tilgjengelig (lavere SOC, sommertemp) og også på vinteren med mindre enn 100% regen tilgjengelig og høyere SOC.

Ettersom det i praksis har null og niks å si er det ikke noe jeg tenker på. Registrerer at varselet kommer omtrent samme sted de gangene det kommer, men det er mer en kuriositet enn noe annet.

Ut over det kan en jo alltids vurdere hvor mye en skal tenke frem og tilbake med ladegrense mtp nedstigning. Jeg har med tidligere biler eksperimentert litt sommer og vinter med hva som gir best balanse mtp å få utnyttet regenerering uten å komme hjem med lav SOC. Er det -20 ute og bilen er ladet til 90% er det ikke lett å få utnyttet 100% regenerering på vinteren ned fra fjellet. En kan begynne med forvarming av batteri og kupe for å regenerere mer, men da kaster en bort mer strøm på oppvarming av kupe og batteri. Nå som vi har bil uten rammeløse dører er ikke oppvarming nødvendig for i det hele tatt være sikker på å komme inn i bilen, så da blir det bare en vanlig runde med forvarming for behagelig kupe før avreise. Og lading pleier være ferdig litt før avreise, avhengig av strømpris.
Ut over det har jeg sluttet å legge mye innsats i "hva som er best/perfekt". Bilen fungerer bra og tar oss dit vi skal. Lader til 80-90% avhengig av sesong så vi har god margin til å komme hjem. Alt annet er som det er :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ENTO

Jeg merket også at det ble @vgitt varme til kupeen i en kort periode. Ellers stemmer det du sier med det jeg opplevde. Takk, da har j3g fått #var.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA