Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakk ved begge kanaler flasser av, Tesla nekter å ta dette på garanti

Startet av castortroy, onsdag 11. september 2024, klokken 17:42

« forrige - neste »

castortroy

Har nylig hatt bilen på NAF garantiutløpstest og dette ble jo selvfølgelig bemerket. Tesla vil ikke ta dette på garanti og skylder på ytre påvirkninger som steinsprut.

Svk

castortroy

Sitat fra: Svk på onsdag 11. september 2024, klokken 17:46Årsaken er jo steinsprut.men steinspruten kommer av dårlig konstruksjon.

Vurderer hva jeg skal gjøre videre. Betale selv for lakkering? Leser rundt omkring at mange får dette dekket, mens andre må betale selv. Kan også prøve et annet service senter, mulig jeg har mer hell et annet sted.

Svk

castortroy

Upperpylon

Jeg har det samme, på begge sider, på en Deep Blue Metallic Model 3 fra mars 2019 som har gått ca. 60 000.

Drammen avslo utbedring.

Der selve flassingen ser ut til å starte er det en overgang som er dekket av et deksel. Det er under dette dekselet at rusten har startet. Der ligger det nok en del sand og grus, noe som gjør at det aldri blir tørt. Lakksjappa som inspiserte min holdt på å få dekselet i hodet fordi det var så tynget ned av div. skitt. Det er plateskjøter og punktsveisinger under dette dekselet som ruster på min.

Jeg har nå understellsbehandlet med lanolin og så bremser forhåpentligvis det rusten litt.

Boikott My Ass

Det sier seg vel nesten selv at en ikke skal / kan godta noe som er en konstruksjonsfeil? ( Selv om Tesla ikke er enige)

https://www.motor.no/aktuelt/konstruksjons-feil-pa-tesla-model-3/286028
Bmw 530i G30

Svk

Ser Y og 3 sliter med rust/får pes for dette.
Et firma inorge har utviklet deksler for å beskytte utsatte steder

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 11:27Ser Y og 3 sliter med rust/får pes for dette.
Et firma inorge har utviklet deksler for å beskytte utsatte steder
Klart at det burde vært garantisak. Men fint at Funderud har dette

Ingeniøren

Deksler kan og kapsle vann inne som gjør at rusten bare akselerere. Ville i alle fall ikke kjøpt en bil med ettermonterte deksler uten å ha sjekket hva som var under...

Overflaterust er ikke det verste man har...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ludde

Fikk samme på min også. Fremme på kanalen flasset det av helt ned til bar aluminium, mens bak var det mer sandblåst slik at den hvite grunningen kom frem i et felt på ca 10*10 cm.

Jeg fikk ikke like mye overflaterust som på bildet over men det er sikkert avhengig av hvor mye det saltes i området og hvor ofte bilen vaskes. Det gikk heller ikke på garantien selv om jeg meldte det inn tidlig.

Har fått lakkert opp kanalene igjen og satt på nye skvettlapper foran. Skal også legge ppf langs kanalene.

Støtter Ingeniøren i å unngå ettermonterte deksler. Hvis man er bekymret så tar det maks 5-10 minutter å ta av plastdekslene under kanalen for å fjerne sand og spyle det rent etter vinteren.

Boikott My Ass

Fremme på kanalen flasset det av helt ned til bar aluminium, mens bak var det mer sandblåst slik at den hvite grunningen kom frem i et felt på ca 10*10 cm.

Jeg fikk ikke like mye overflaterust som på bildet over men det er sikkert avhengig av

Når begynte aluminium å ruste?

1. En er lurt til å tro at bilen er laget av Aluminium men rust viser at bilen er laget av stål.

2. Der er mix av stål / aluminium og galvanisk korrosjon oppstår
Bmw 530i G30

Handyman

Her ser man hvilke legeringer som er brukt.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-body-structure-steel-aluminium-composition/
I tillegg er i allefall panser av aluminium.
Edit: Ser ut til at forskjemer, panser og  ytre plate på dører er alu.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 15. september 2024, klokken 10:56Fremme på kanalen flasset det av helt ned til bar aluminium, mens bak var det mer sandblåst slik at den hvite grunningen kom frem i et felt på ca 10*10 cm.

Jeg fikk ikke like mye overflaterust som på bildet over men det er sikkert avhengig av

Når begynte aluminium å ruste?

1. En er lurt til å tro at bilen er laget av Aluminium men rust viser at bilen er laget av stål.

2. Der er mix av stål / aluminium og galvanisk korrosjon oppstår
Vanlig feil å si det ruster, når det korrekte er at det korroderer. Uansett, begge deler fører til skader som over tid svekker materialet, og derved produktet det er brukt i.

Galvanisk korrosjon er relativt vanlig der aluminium kommer i kontakt med andre metaller og fukt gjerne av saltholdig type. Så en form for beskyttelse, f.eks. klarlakk og ikke minst pakninger blir fort nødvendig der aluminium vanligvis ville kommet direkte i kontakt med annet metall, men og der f.eks. saltholdig vann flyter mellom disse!

På skip av stål, fester man gjerne på zink-anoder, ihvertfall under vannlinja, for at dette skal reagere før stålet begynner å gi etter. Dette fordi saltet i havet er en stor utfording for båter laget i stål. Aluminiumsbåter kommer man som sagt langt med, om aluminiumet lakkeres!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA