Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av BauDemo, onsdag 09. januar 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

olefre

The described solution includes preheating by starting a webasto system.
Would it be possible to alternatively start the standard heater to preheat the vehicle?

Ole

hma

#76
Sitat fra: olefre på fredag 08. november 2013, klokken 12:02
The described solution includes preheating by starting a webasto system.
Would it be possible to alternatively start the standard heater to preheat the vehicle?
Tar dette på norsk (sakset fra en epost til 'habazot')  :)

Jeg har sett på muligheten for å starte den elektriske varmekolben. Think hadde planer om å tilby slik styring via RAC, men kom aldri i mål. Det er to tilnærminger til løsning:

Styring med relé
1) Send en High Voltage Request
  - Enten tilføre +12V til BMI styringskontakt pinne 3/16 (via diode)
  - Eller tilføre +12V til CDCM pinne 21/27 (går via diode)

2) Starter kupévifte hastighet 2 ved
- Enten sette +12V via CDCM pinne 20/27
- Eller sette +12V på relé R1 pinne 86.

3) Slå på vannvarmer ved +12V til CDCM pinne 13/27

Dette er realisertbart, men ikke testet.


Styring med relé og CAN-melding
1) Sende +12V til CDCM (clima ECU) pinne 14/27 slik at den våkner.

2) Sender en CAN-melding til CDCM som beordrer
  - High Voltage Request (+12V pinne 21/27)
  - Kupévifte hastighet 2 (+12V pinne 20/27)
  - Heat request, slå på vannvarmer (+12V til pinne 13/27).

Jeg har ingen anelse om hvilke CAN-meldinger som kan brukes til dette, men det er i alle fall slik Think tenkte å utforme sin løsning med RAC.


Er du interessert må du gjerne prøve. Du kan starte med high voltage request til BMI og se om kontaktorene slår inn.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

olefre

Hei

Jeg ser det er mulig, men jeg mangler kunnskap for å gjøre en slik jobb.
Kanskje er det andre som er interessert i en slik funksjon?


hma

#78
New improvements! The app is now sending an alert if charging:
- is interrupted (assumed)
- reaches 80% (open circuit measurement / calibration)
- is done (end of charge).

Latest hex file is attached.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#79
Update containing bug fix for:
- False critical alert for 12V-battery (problem was caused by incorrect handling of "car_doors1bits.CarON" and "car_doors5bits.Charging12V").
- Fix for missing charging connector symbol at end of charge.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#80
Screenshot of alerts when chaging is interrupted and when done:
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Update containing bug fix for:
- missing charging connector symbol at 80% (open circuit voltage measurement).
See attached hex-file.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

habazot

Yo, I have tested this a few days now and everything seems to be working fine as advertised!
Good job! :)
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

hma

#83
Have just built 12V control logic for airbag, doorlocks and heater to fit inside the OVMS-box.

Components used are:
- Clas Ohlson "eksperimentkort" 32-1281 http://www.clasohlson.com/no/Eksperimentkort/Pr223156000
- 4 x 2n7000 mosfets (ebay)
-  4 x 4,5kOhm resistors (Clas Ohlson)
-  Wires from a cat5/cat6 LAN-cable for routing signals to the OVMS-module.

I patched the wires from the module bottom layer through the big wholes of the d9-Sub connector.
Added heat shrink tube around the new board.

Next up is making d9-sub-to-Molex cable and the installation i finalized.
The heater will be controlled by a relay.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#84
Finaly the Ovms auxiliary got installed! Doorlocks and Webasto-heater can be controlled by the app. Pretty cool :)
The airbaglamp is also now controlled by Ovms.

In the picture you see my final version of cable loom, with additional wires for Duinomite (New Nikometer), and wires for a new heater relay and the doorlocks.

The cable was mad of an old LAN-cable (four twisted pairs with multi core wires) and the 24-pin Molex-connector was applied with Molex crimping tool (#63811-1000) http://www.electrokit.com/crimptang-molex-638111000.49533
The Molex-connector and the pins was purchased at http://se.mouser.com/
All wires was soldered by hand to the db9-connector.

In the bellow pictures you can see how the 5V-to-12V control logic i fitted to the Ovms-module.

Edit: Added building details to the post.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Warlock

#85
Hei

Jeg er "ny" på forumet, og har lest denne tråden med stor interesse.
OVMS enheten er jo opprinnelig, så vidt jeg har skjønt, ment som en "piggy-back". Det jeg lurer på er om RAC- eller OBD-kontaketene er eneste tilkoplingspunkt for CAN-busen? I mitt tilfelle er Thinken eid av dama (fin konebil :P) og dersom jeg skla legge inn en slik enhet liker ikke hun så mye fikling med eksisterende systemer, eller åpne koplinger/ledninger :)
Finnes det en direkte CAN-bus plugg, eller noe slikt, ala den som er på Tesla roadsteren?
Synes dette prosjektet uansett er svært spennende, og det er ikke fritt for at jeg kan finne på å bidra litt jeg oxo (HW-design, lodding, og programmering i f.eks C++ har jeg gjort en del av)  :D
BTW: hvor finner jeg GEM-enheten (for dør åpning/låsing) og hva står egentig disse TLAene for?

hma

#86
Flott at du liker prosjektet, jeg syns det virker helt etter intensjonene og gir stor merverdi :)

Programkoden for Think er blitt relativt bug-fritt (jeg har fikset en bug med air-baglame kontrollen som ikke er publisert ennå), men alle bidrag er kjærkomment - det er jo et open source prosjekt.

Om du behersker hw/elektronikkdesign ville det vært fint om du greide å bygge et bedre TTL 5V til 12V interface. Det viser seg at en av mosfetene ikke tåler belastningen fra dørlås-signalet (2n7000 tåler maks 200mA), og jeg har ikke kapasitet til å bruke så mye mer tid på det. Har forsøkt med noen mini boards med ULN2003A, men jeg ble ikke klok - de virket motsatt av det jeg forventet.

Det vil være nyttig om noen forsøker å starte den elektriske varmeren (high voltage request til BMI + heater blower speed 2 + heater on  -> alle tre ledningene er tilgjengelige fra klimakontrolleren og må tilføres +12V) Fjernstyring av Webastoen virker i alle fall helt supert.

OBD2-kontakten står etter min mening nokså upraktisk til i sikringsboksen, men du finner ledningsnettet på undersiden. Der kan du koble deg til. Ellers er det relativt enkelt å nappe av 24-pinns kontakten fra RAC. Det kan være en fordel å trekke ned reléboksen først (kun én 12mm bolt som må løsnes ved beina til passasjeren.)

GEM finner du like ovenfor sikringsboksen. Den har ca 4 gule kontaktlåser og er lett å få øye på. Den røde/rosa komponenten på bildet er en del av reléboksen.
.
Jeg vet ikke helt hva du mener med TLAene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Warlock

Hmm, ja høres jo gøy ut å bygge en liten integrert krets her :)
Har tilgang på kretskort-fres, så det kan jo være morsomt å prøve pinheaderen på OVMSen ser jo grei ut og det er vel plass til å borre et lite hull for tilkoplinger/kontakt også.

TLA -> Three Letter Acronym.
Jeg lurte på hva RAC og GEM sto for (slik at jeg kunne letter lokalisere de/søke på de på nettet. Jeg fant vel ut hva RAC var og at den var koplet på CAN-busen :D)

Thinken til dama er forøvrig en 2010 modell ser det ut til, YYCFT26C7AU005781. Er ikke sikkert det er en RAC enhet i den da? Hvordan er i så fall Airbag koplet? (Tror jeg leste et sted at antennene var installert uansett... Hva med mic'en til RAC montro?)

Da gjenstår det vel å overtale dama til at jeg får fikle med "sikringsboksen" hennes litt mer enn hun har lyst til selv :P

Lynet

Airbaglampa styres av RAC. RAC får beskjed fra airbagmodul via CAN. Hvis det ikke er feilkoder legger RAC ledningen fra airbaglampa til gods og den slukker.
Tror alle Norskproduserte Think har RAC. Tanken var vel hvis airbag går av skal en sentral automatisk (eller ved trykk på assist) kobles opp og man får hjelp.
GEM er en Ford sak og styrer mye av lys osv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

Er ingen "assist" knapp i alle fall, skal bla litt innover i kablene for å røve å finne ut i nær fremtid. Finner jeg RAC opp bak sikringsboksen, eller bak stereoen (har fått intrykk av begge deler)? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA