Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Fritak Mva som ble til Partier og elbilskatt

Startet av elektrolux, tirsdag 08. januar 2013, klokken 21:27

« forrige - neste »

elektrolux

Har endelig fått hjem firmabilen til Elbilhjelpen.no. En Think A306 tidligere firmabil for Think Glabal.

Har ikke vært fornøyd med fatterens A306 sin gassrespons, og kjørte en log som sammenlignet momentet fra motoren mot possisjonen til fartspedalen og fikk bekrefte at kun 15-20% av pedalens vandring brukes til å endre pådraget. ( Testes enklest ved å trø fartspedalen i bunn, og observere hvor langt pedalen må slippes opp før pådraget reduseres ) Det har medført tendenser til krampe i foten som må holde fartspedalen med mm presisjon for å holde konstant fart. Dette fører igjen til rykkete og uøkonomisk kjøring med stadig fartsendring.

Den nye bilen har et software som heter gen2g_069_001_50p og er en annen verden. Her er det respons over hele pedalvandringen, og med cm mellom akselerasjon og regenerering ikke mm som i fatterns bil. Dette er nesten like bra som PSA sine klassiske bilers fartspedalrespons. ( og I-miev og Leaf og Smart for den saks skyld ) 

I følge Stein Erik hos RøhneSelmer er denne softwaren "2 hakk" nyere enn software de har tilgjengelig og kan programere inn i PCU'ene.

I tillegg til betydelig bedre respons på fartspedalen har denne bilen også en mye mer tydelig forskjell mellom E og D både på effekt og regenerering. Denne bilen har helt minimalt med regenerering i D. Selv hadde jeg foretrukket at hele regen funksjonen var vekke i D stillingen, og funderer ut en måte å "fikse" dette f.eks ved å montere en bryter på fartspedalen som kan trigge neutral når en slipper fartspedalen.

Selvfølgelig hadde det optimale vært å fått programert inn Classic'en sin funksjon, men hvem kunne gjort noe slikt?

Edit:

Kjørt noen tester og bilen drar opptil 24 kW ut av batteriet i Eco, og opptil 32,5 kW i drive. Regen er med maks 12 kW i Eco og 7 kW i Drive. ( Til sammenligning får jeg 31,5 kW ut av Classic Li'en med ca 15 kW regen. )

Holdt glatt 120 km/t, men ser ut til å ha en fartsperre på den hastigheten da strømmen gikk ned til ca 50A ved 120 km/t.

Softwaren min er fra 3 feb 2011, mens fatteren har software fra 9 juni 2010. Gjenstår å teste hva den drar ut av batteriet.

Edit 2: Bilen gikk kun 95 km på denne testturen før ladelampen tente.  Satte bilen på lading etter 104 km og da gikk det på mektige 29,25 kWt. Dette blir 2,81 kWt/mil som gjør denne bilen til værstingen i samlingen min.  :o Selv Elbjørg kan regnes som sparsommelig i denne sammenhengen med sine 2,7 kWt/mil.

I Zebra Thinken sitt forsvar må jo nevnes at dette ikke akkurat var noen sparekjøring, Tvert imot var det med god varme på og kjøring i temperaturer på rundt 0 C og med noen toppfartsforsøk. Tipper 120 km ville vært mulig selv under denne typen kjøring, og sammenlignet med Litium versjonen ser det ut til at rekkevidden er ca 50% bedre under ellers like forhold.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
Limer inn dette som er relevant for denne tråden:

Sitat fra: mohpet på Mandag 03. September 2012, klokken 15:49

Dette stemmer ikke helt. Jeg har en 2011 Zebra 4-seter med ABS og 140 km/h på speedo. Jeg drar på 4 prikker i E og alle sorte prikkene i D selv i 80 km/h. Jeg har kjørt 2-setere med samme årsmod og min er langt raskere. Jeg klarer dog også 16 mil, men kjøres det uerfarent og i E spises tanken på 11-12 mil.



Det stemmer nok helt - for biler med standard PCU-sw; GEN2g_067_005_00P (gen2) og PCU_G_062_003_00P (gen0/1)

Det du beskriver indikerer at den skjeldne ESP-utgaven har en ulik revisjon av PCU-sw, som bl.a. ikke begrenser effekt ved høyere hastighet. Dette henger på greip siden ESP vil kreve at bilens elektronikk overstyrer førerens input.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Da har jeg hatt bilen min på 20' service og fått lest ut PCU sw versjonsnummer. Bilen min er en 2011 Zebra 4-seter med ESP antiskli og antispinn, og 140 km /t visning på speedometeret. Sw versjonsnummer er gen3g_068_001P. Denne versjonen har pt ikke RS tilgang til ifm oppdatering o.l.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

Gen3 kan tyde på at dette er software tilpasset ESP?, mens det ellers ser ut som du har versjon 068 mot min som har 069.

Det er nesten umulig å forklare, men om du gir full pedal, og så slipper pedalen meget sakte ut igjen; merker du da umiddelbar reduksjon i trekkkraften, eller må du ganske langt ut med pedalen før bilen trekker svakere.

På 069 er kun full "gass" = full kraft., mens fatteren sin har full kraft lenge før pedalen er i bunn, noe som gjør den mindre behagelig å kjøre.

Synd R&S ikke har siste software. Skulle gjerne lagt igjen noen lapper mot 069 softwaren i nye Think.

Aller helst en 099 Elbilhjelpen spesial, som immiterte Classicen sin respons, og regenerering og dermed fjernet hele behovet for flere trinns gir selvfølgelig.   ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. januar 2013, klokken 13:07
Det er nesten umulig å forklare, men om du gir full pedal, og så slipper pedalen meget sakte ut igjen; merker du da umiddelbar reduksjon i trekkkraften, eller må du ganske langt ut med pedalen før bilen trekker svakere.

På 069 er kun full "gass" = full kraft., mens fatteren sin har full kraft lenge før pedalen er i bunn, noe som gjør den mindre behagelig å kjøre.
Gasspedalen gir umiddelbar endring i respons. Gir jeg full gass og slipper ørlite opp, så er det mindre forbruk på batteriet, her er det helt jevn respons/endring over hele vandringen av gasspedalen. Bilen er fantastisk!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

davgal

idag fikk jeg høre om en software versjon som gir ca 80hk til gen 2 biler. RS har ikke denne tilgjengelig, så hvis noen der ute vet om noen som har det tilgjengelig er er det veldig hyggelig. Denne software versjonen het noe med speed
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

Olsleaf

Har en 2009 mod, der fikk jeg vite at den var oppgradert til siste versjon, men kjenner igjen symptomene Elektrolux beskriver. Men E giret har bra regenerering. Har også brukbar rekkevidde her i Trøndelag med ca 160km. Tror jeg har oppgradert fra 0 til 1. Hadde jeg hatt 2 hadde rekkevidden gått ned da?

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

Jeg gir meg selv et svar her. Har lest på forum at norsk produsert Think har gen 0/1. Jeg har fått siste versjon av den. Merker at bilen reagerer raskere på pedal i E giret. Tregere reaksjon i D. Med det samme jeg er inne på software, dette med automatisk lukking av dører. Åpner bil, setter meg inn, hvis jeg venter en stund med å starte lukkes dørene. En gang hadde jeg satt nøkkel i, men bare satt den i trinn 1. Gikk ut av bilen, hadde døra igjen mens jeg undersøkte noe utenfor, da den låste seg automatisk. Litt ergelig selv om jeg er Falk medlem. Er dette en del av software pakke de bruker i USA? Leste nettop en prosedyre for å slå av og på automatisk lås ved 10km/t, kan det hjelpe?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Go-carter

Høres mer ut som du kar krøll med en dørsensor. Går kupelyset på?

Hvis du åpner bilen, og bilen ikke registrerer noen åpne dører innen ett minutt så låses den igjen.

Prosedyren for å slå av/på hjelper ikke. Jeg har den funksjonen på min :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Olsleaf

Ja det kan se ut som det er et dør sensor problem, lampe for dør åpen lyser også noen ganger når dørene er lukket. Har også opplevd at kupelyset går på under kjøring også. Hva kan gjøres med dette?

I tillegg er pasasjer dør vanskelig å lukke, må bruke makt, kanskje låsen må fikses ( kona er ikke så sterk).

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA