Ny el-bil er vurdert, men hvilken?

Startet av Bjerknez, søndag 08. september 2024, klokken 21:39

« forrige - neste »

Bjerknez

Trådtittelen er kanskje missvisende da jeg har gått fre tre potensielle biler og snvret det ned til to.

Utgangspunktet var:

- Tesla Model 3
- Nye Mini Cooper SE John Works 218HK
- Volvo EX30

Tesla prøvesatt jeg her om dagen rett etter at jeg hadde prøvesittet Volvo EX30. Prismessig ligger dem ganske likt, men siden jeg ikke vil eie en elbil, så skal jeg lease uten innskudd i tre år.

Teslaen kostet da svimlende 8.700 kr. Pr. Måned og kostet 512.000 den modellen jeg så på. Volvoen kostet 500.000 og koster meg 5.800 kr. I måneden, og Mini Cooper koster 412.000 kroner og havner på 4.600 pr. Måned.

Mini Cooperen har jeg ikke sett i virkelighten, men digger utseende på den når jeg ser videoer og bilder. Det at den er billigst gjør jo heller ikke noe. En liten morsom bil som ikke man ser over alt.

Volvoen er mer "bil". Bedre seter enn Tesla og virker mer kompakt. Den er faktisk også raskere med twin performance pakken.

Tesla virket "stivere" og mer futuristisk. Det at Tesla i mine øyne har blitt elbilenes svar på Toyota er ikke positivt det heller. ALLE kjlrer jo en en slik bil. Dessuten har dem beregnet gjenkjøpsverdien alt for lavt med tanke på leasingsummen jeg fikk servert.

Så til bruken jeg ser for meg:
I hovedsak blir dette en "egobil" som kun er min. Kona har en egen bil (e-UP). Den er en fin pendlebil, men noe dritt å kjlre langt med. Den har liten motor, kun 20 mil rekkevidde, elendig kjlrekomfort og den ser teit ut.

Personlig skal den nye bilen brukes 95% til pendling til og fra jobb. Totalt ca. 3.5 mil pr. Dag, 5 dager i uken og veldig lite til ingenting kjøring i helgene. En gang i pret skal jeg til Familie på vestlandet. Ca. 60 mil hver vei.

Så jeg TRENGER egentlig ikke noen svindyr bil. Derfor har jeg tatt med Mini Cooperen. Jeg synes den er dritstilig.

Men samtidig trekker nok Volvo det lengste strådet når det kommer til totalen. Større bil, AWD, heftigere motor etc. Minien vinner på særegenhet, men Volvo blir mer "bil" på en måte.

Rekkevidden på Mini Cooper er 40 mil og Volvoen har vel tett opp til 50 mil. Begge deler holder dor meg og er ikke avgjørende egentlig.

Men Volvoen mangler en vesentlig ting. Å det er Head Up Display. Noen mener også frontlysene er dårlige?

Jeg tenker her på Ultra utgaven, med performance motor og AWD etc.

Uansett så er ikke valget tatt enda, men det står altså mellom Mini Cooper og Volvo EX30. To forskjellige biler beregnet for to kundegrupper, men jeg liker dem begge på hver sin måte... :)

daktari

Har ingen erfaring med de to, begge er morsomme biler med hver sin type sjarm. Sjekk også prisen på BMW iX1 som tilbyr leasingkampanje - mulig den er dyrere.

Hvis du leser denne saken fra Newsweek om Musks siste politiske fremstøt så er det sikkert lettere å stryke Teslaen fra lista. https://www.newsweek.com/elon-musk-deletes-post-promoting-tucker-carlson-darryl-cooper-1948470
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjerknez

Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2024, klokken 21:47Har ingen erfaring med de to, begge er morsomme biler med hver sin type sjarm. Sjekk også prisen på BMW iX1 som tilbyr leasingkampanje - mulig den er dyrere.

Hvis du leser denne saken fra Newsweek om Musks siste politiske fremstøt så er det sikkert lettere å stryke Teslaen fra lista. https://www.newsweek.com/elon-musk-deletes-post-promoting-tucker-carlson-darryl-cooper-1948470
For meg er det null problem å stryke Tesla fra listen. Jeg har egentlig aldri vært noe Tesla fan, men når ny el-bil vurderes så er det jo naturlig å vertfall ta den med. Førsteinntrykket ble ikke helt som jeg trodde, og ho jeg snakket med på Tesla senteret klarte faktisk å si at det hadde vært en del problemer med Tesla og nevnte blant annet lakk floss flasset av og en del andre ting. Alt dette var selvsagt rettet på den nye modellen....

Når hun til slutt ga meg leasingprisen, så sa jeg takk for meg. :)

BMW'en du nevner liker jeg ikke utseendet på. Den ser liksom litt gammeldags ut. Ser ut som en "vanlig" bil dem har puttet en batteripakke i... på en måte...

Dessuten har BMW så mye ekstrautstyr å velge mellom at når du er fersig med å krysse av det du vil ha, så har du doblet prisen på bilen. Da sitter du der og prøver å kjipe ut med å ta bort ting du egentlig vil ha, og hele kjøpsopplevelsen blir litt laber...

Jeg vil heller ha en toppspekket Volvo, enn en ribbet BMW. Eller til og med en Mini Cooper. Sistnevnte er vertfall litt "spesiell" og særegen. :)

daktari

Ikke uenig mtp iX1...
Siden Mini er eid av BMW tipper jeg kanskje mye av software er samme i bunn. Ser de bla. tilbyr Digital Key plus, som med iPhone gir en fullverdig mobil- som-nøkkel-liggende-i-lomma. Ole-skjerm er pluss.

Kan hende du vil prøvekjøre, Mini er kjent for gokart-følelse, ikke komfort.

EX30 er nok endel romsligere inni.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjerknez

Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2024, klokken 22:38Ikke uenig mtp iX1...
Siden Mini er eid av BMW tipper jeg kanskje mye av software er samme i bunn. Ser de bla. tilbyr Digital Key plus, som med iPhone gir en fullverdig mobil- som-nøkkel-liggende-i-lomma. Ole-skjerm er pluss.

Kan hende du vil prøvekjøre, Mini er kjent for gokart-følelse, ikke komfort.

EX30 er nok endel romsligere inni.
Ja, Mini blir mer som Tesla kanskje med tanke på kjørekomfort. Litt mer gocart? Men er det en Mini kan jeg leve med det. Det blir en del av sjarmen. En Tesla derimot er en større bil som skulle vært litt mer kompakt og luksuriøs inni synes jeg. Det var veldig spartansk. I forhold til prisen jeg fikk faller den i gjennom. Jeg er også skeptisk til kvaliteten og kundeoppfølgingen.

Uansett så er Tesla avskrevet fra listen, så det er kun Volvo eller Mini som gjelder.

BMW'en du nevnte var i utgangspunktet en god kandidat, men den ryker på utseendet. Det ser ut som en basic BMW dem har puttet batterier i. Akkurat som den første e-golfen. DET var ok for noen år siden, men i dag krever jeg litt mer av en elbil.

Boikott My Ass

- «Nye» oppdaterte Kia Ev6, god bil og 7 års nybilgaranti

- Skoda Enyaq praktiske løsninger, DCC, spyler på ryggekamera og lykter, meget gode lys

Bmw Ix3 viss du ikke trenger 4x4
Bmw 530i G30

Bjerknez

I dag har jeg prøvekjørt Volvo EX30 med performance pakke.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bilen er sinnsykt kjapp. Helt rå aksellerasjon. Komforten er god og jeg liker den godt. Det er stor sjans for at det blir denne.

Head up display er ikke noe jeg savnet egentlig.

Etter første tur med elbil i den klassen med stor skjerm så kan jeg ikke forstå at denne skjermen er noe annet enn livsfarlig. Man må jo trykke som en gal her, opp til flere ganger for å utføre diverse oppgaver.

Det er noe helt annet med fysiske spaker.

Testet HarmN kardon lydanlegget og det var veldig bra. Ikke det beste jeg har hørt og savner nok litt mer trøkk med tanke på at det er 9 høytalere og en subwoofer... Men lyden var mer en god nok, for all del.

Jeg sitter og smiler enda når jeg tenker på aksellerasjonen. Bilen er faktisk ganske stor og oppleves som en liten/mellomstor SUV.

Eneste baldelen er at displayet ikke var spesielt "smart" satt opp. Blir sikkert bedre når man blir vant til det, men at den skjermen tar mer oppmerksomhet enn fysiske spaker er helt sikkert.

Alt i alt en meget fin bil! :)

Bjerknez

Men jeg må inrømme å si at den skjermen var ganske knotete. Ikke skjermen i seg selv, men at man må dypt inn i menyer for å gjøre enkle ting.

Det er egentlig det eneste lille drawback'et jeg har tror jeg.

Ellers er den helt bankers, og føles som en superrask SUV. Opplevd kvalitet er helt topp. Ingenting å sette fingrene på så langt etter ca. 10 mil i bilen.

OC-Freak

Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

For minimalistisk for min smak, hvor alt skal styres via skjermen, og man må se på midtskjerm også for fartsgrense. Baksetet er katastrofe, funker kun for barn, ihvertfall over tid. Men hvis du ikke bruker baksetet så er dette noe du ikke trenger bekymre deg for.

Interiørkvalitet virket god og den ser meget bra ut.

Bjerknez

Sitat fra: OC-Freak på mandag 09. september 2024, klokken 23:29Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

For minimalistisk for min smak, hvor alt skal styres via skjermen, og man må se på midtskjerm også for fartsgrense. Baksetet er katastrofe, funker kun for barn, ihvertfall over tid. Men hvis du ikke bruker baksetet så er dette noe du ikke trenger bekymre deg for.

Jeg tenker litt sånn at det er slik biler blir i fremtiden. Det blir en vanesak. Jeg vente meg fort til interiøret, bortsett fra en noe knotete skjerm. Men det er trolig en vanesak som alt annet.

Kommer man fra en eldre premium SUV så vil nok denne virle som et romskip ja.

Dette blir en egobil for min del. Baksetene blir nok ikke slitt ut. Men det skal sies at jeg ikke testet disse. Skal gjøre det i morgen og komme med MIN erfaring. :)

Jeg mener dette er en meget komplett elbil til prisen. Den er på en måte "fornuftig", samt meget sprek, og det er AWD. Man setter seg også inn og ikke ned i bilen. Noe jeg liker. (Ja, jeg drar på årene...)

Alternativet for kin del i samme prisklasse er Tesla, men jeg fikk ikke helt godfølelsen. Jeg stoler ikke helt på kvaliteten.

Elektrowagen

Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?
BMW i3s - 2019

Daniel_0007

Sitat fra: Elektrowagen på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:21Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?

Nja vil si det hvis man får et godt tilbud, husk at elbiler har falt kraftig verdi siste årene så lenge man sitter igjen med et tap som ca tilsvarer verditapet så har man gjort det greit.
Annnen ting med elbiler at utvklingen går fort, leaser man bil i 3 år så kanskje man kjøper en mye bedre elbil kanskje med solid state batterier.
Og borti usa så har det vært noen crazy leasing priser på leaf, bla denne til 19 dollar i måneden
https://www.cpr.org/2024/07/26/how-colorado-residents-can-lease-a-nissan-leaf-ev-for-19-dollars-a-month/
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Elektrowagen på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:21Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?

Nja vil si det hvis man får et godt tilbud, husk at elbiler har falt kraftig verdi siste årene så lenge man sitter igjen med et tap som ca tilsvarer verditapet så har man gjort det greit.
Annnen ting med elbiler at utvklingen går fort, leaser man bil i 3 år så kanskje man kjøper en mye bedre elbil kanskje med solid state batterier.
Og borti usa så har det vært noen crazy leasing priser på leaf, bla denne til 19 dollar i måneden
https://www.cpr.org/2024/07/26/how-colorado-residents-can-lease-a-nissan-leaf-ev-for-19-dollars-a-month/
Man kan selvsagt få gode leasingtilbud, men det er fremdeles gambling mot en profesjonell part som gjør dette for å tjene penger. Ergo skal du være svært dyktig eller ha god flaks om det lønner seg mot å kjøpe.

Dessuten, en må fort ta i betraktning at Leasingselskapet kan finne på å gi deg ekstraregning på kosmetiske ting som i alle andre sammenhenger sees på som ubetydelige og uvesentlige og innenfor normal slitasje, men som de karakteriserer som "unormal slitasje"!

Så ha gjerne 25-50 K i bakhånd, og/eller bruk en partner som kan gå over bilen sammen med deg, og antyde hva ev. utbedring må bestå i, og hvor det kan lønne seg å sette bort jobben!

Ja, det er selvsagt mange som klarer å levere tilbake bil i en tilstand der det er intet å bemerke, så da slipper man og unna slike kostnader.

Den eneste gode grunne for privatleasing IMHO, er fordi man ikke får mer lån, eller trenger maks lånegrad på boligkjøpet, og da ikke kan ølåne for å finansiere bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: Bjerknez på mandag 09. september 2024, klokken 23:44
Sitat fra: OC-Freak på mandag 09. september 2024, klokken 23:29Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

Jeg tenker litt sånn at det er slik biler blir i fremtiden. Det blir en vanesak. Jeg vente meg fort til interiøret, bortsett fra en noe knotete skjerm. Men det er trolig en vanesak som alt annet.

Kommer man fra en eldre premium SUV så vil nok denne virle som et romskip ja.

Dette blir en egobil for min del. Baksetene blir nok ikke slitt ut. Men det skal sies at jeg ikke testet disse. Skal gjøre det i morgen og komme med MIN erfaring. :)

Jeg mener dette er en meget komplett elbil til prisen. Den er på en måte "fornuftig", samt meget sprek, og det er AWD. Man setter seg også inn og ikke ned i bilen. Noe jeg liker. (Ja, jeg drar på årene...)

Alternativet for kin del i samme prisklasse er Tesla, men jeg fikk ikke helt godfølelsen. Jeg stoler ikke helt på kvaliteten.

Jeg tenker (og håper) at fremtiden blir litt hva vi selv gjør den til. Jeg hadde også EX30 i tankene, helt til jeg oppdaget Tesla-wannabee dashbordet, det var en skikkelig nedtur og totalt uaktuelt for meg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. september 2024, klokken 10:07Dessuten, en må fort ta i betraktning at Leasingselskapet kan finne på å gi deg ekstraregning på kosmetiske ting som i alle andre sammenhenger sees på som ubetydelige og uvesentlige og innenfor normal slitasje, men som de karakteriserer som "unormal slitasje"!

Så ha gjerne 25-50 K i bakhånd, og/eller bruk en partner som kan gå over bilen sammen med deg, og antyde hva ev. utbedring må bestå i, og hvor det kan lønne seg å sette bort jobben!

Ja, det er selvsagt mange som klarer å levere tilbake bil i en tilstand der det er intet å bemerke, så da slipper man og unna slike kostnader.

Den eneste gode grunne for privatleasing IMHO, er fordi man ikke får mer lån, eller trenger maks lånegrad på boligkjøpet, og da ikke kan ølåne for å finansiere bilen.
Tja, det er ett argument med kjente utgifter og å slippe styret med å selge bilen. Har privatleaset en del biler tidligere, og mange ganger har jeg kommet veldig bra ut av det med opsjon på å kjøpe ut bilen og selge den privat.

Har aldri hatt problemer med innlevering, har man skadet bilen så må det selvfølgelig fikses.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA