Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktivere fjernlysene manuelt med hendelen

Startet av 2ris, søndag 08. september 2024, klokken 21:20

« forrige - neste »

OlaM

Sensoren blir jo egentlig ikke "lurt" av det ekstra lyset. Det ER jo lysere når det er mer som kan reflektere lyset fra vei, måne osv. Har mindre behov for langlys når det er snø. Bruker også mørk modus på skjermen og har lysstyrke på scrollehjulet så jeg kan dimme den mørkere enn det auto-innstillingen vil, så gir meg mitt minkende nattsyn best mulige forhold. Teknikken kan nok ikke fullt ut kompensere for aldrende biologi, men den kan være et nyttig hjelpemiddel.
'21 3LR

OlaM

Stemmer forøvrig i at matrix er veldig bra. Auto før matrix-oppdateringen var veldig dårlig, men nå kjører jeg i auto hele tiden. Har aldri fått et blink i mot, har også sett den blende for både syklister og fotgjengere med refleksvest.

Men det skal sies at det ikke er perfekt. Selv om du ikke lyser rett mot, så er det mer lys enn ellers. Akkurat som du kan se lyset fra en lommelykt selv om du står på siden og ikke er rett i lyskjeglen - da er det jo fotoner derfra som treffer netthinnen din. Sånn sett bidrar jo matrix til lyskrigen på veien, sammen med bl.a. LED-varsellys og trafikkskilt som har lysstyrken kalibrert for strålende solskinn.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på mandag 13. januar 2025, klokken 11:44Stemmer forøvrig i at matrix er veldig bra.
Enig :+1: mangler bare at Matrix avgir kraftig varme også - så frosten på lykteglasset forsvinner ;D

Stig-Arne

For tiden så er Matrix lysene ganske håpløst treg å slå seg på. Men dette er svært varierende synes jeg. Finner ingen logikk i dette.
De slår seg ikke tidlig nok på når det begynner å bli mørkt, de slår seg ikke tidlig nok på etter endt gatelys. At de i det hele tatt slår seg av ved gatelys er bortkastet etter min mening.

Så her er det mange forbedringspunkter for å si det slik.
I forhold til min mors C40 2022 modell, så er de for ustabile om når de slår seg på, og at de må duppe ned når matrix funksjonen aktiveres er egentlig bare unødig det også.
Skal sies at heller ikke lysene på C40`en er perfekt heller. :)

Så Matrix funksjonen er langt fra perfekt, men veldig mye bedre kontra den gamle automatikken Men de har jammen en lang vei å gå før det blir skikkelig bra :)

Klykken

Eneste ankepunktet mitt er at de ikke aktiveres i skumringslys også, og kun i bekmørket.

Veldig fornøyd med lysene på Y ellers. Kraftige nok for de bygdeveiene jeg ferdes på, og når den adaptive funksjonen er aktiv maskerer den usakelig bra!

EDIT;
Skrev samme på forrige side ser jeg. Jaja, kan ikke få sagt det nok tydeligvis ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Jeg er kjempefornøyd med matrix-lysene. De fungerer upåklagelig og ingen blinker på meg. Også storfornøyd med at jeg plutselig fikk dette gratis i en oppdatering, mens f.eks på konkurrenten fra Audi må man betale 16.000 kroner ekstra for slik funksjonalitet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ProsjektX

Har kjørt i bekmørke på snødekte veier uten at det forbannede langlyset vil gå på. Ikke noe særlig i 80 sone med kun nærlys... Tror det er 2 problemer ute og går her, både at automatik blir lurt av snø, og at automatikken henger seg på noe vis da jeg heller ikke fikk på langlys manuelt selv om auto var slått av. Etter en omstart av bilen fungerte det manuelt igjen derimot.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Handyman

Høres veldig rart ut. Her går fjernlys på selv om det er snø.
Men ved overgang til strekning uten gatelys skulle jeg ønske at de gikk på før gatelysene slutter. Bilen ser jo at det er mørkt der. Ønsker også å kunne skru på fjernlys under 40km/t, uten å måtte holde inne lyshornet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA