mest kjøpte bilmodell for tredje året på rad

Startet av lightscribe, lørdag 07. september 2024, klokken 09:01

« forrige - neste »

ronnynilsen

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 11. september 2024, klokken 16:04Tesla er da ikke lenger en teknobombe? Ikke noe særlig mer enn en Kinaputt spør du meg. De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter. I tillegg er de håpløst sent ute med teknologi konkurrentene hadde for mange år siden. Min bil er eldgammel (2018 mod.) fordi jeg bare får litt småtteri OTA en gang iblant på grunn av manglende og umoderne HW.

Så du mener at 2018 modeller fra andre merker er mer moderne og oppdatert enn din bil i dag? Jeg hadde inntrykk av at de fleste andre merker ikke fikke så mye nytt etter at bilen var levert.
Tesla model Y LR 2022

What-a-watt

Flere av "nyhetene" Tesla sender ut OTA er funksjoner flere konkurrenter allerede har, og i mange henseende har hatt lenge. At Tesla "aldri blir gammel" er jo ikke sant, og av naturlige årsaker som er lette å forstå. I vår tid blir HW fort gammelt, og utviklingen vil dreie seg om kompatibilitet med aktuell HW. Man begrenser å bruke dyrebare utviklingsressurser på noe som ikke lenger leveres.

turfsurf

Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 08:24Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har
Alle har jo ladenettverket til Tesla nå...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cartoffel

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. september 2024, klokken 18:03
Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 08:24Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har
Alle har jo ladenettverket til Tesla nå...

Poenget var kanskje dette ladenettverkets tette integrasjon med bilen? Det har ingen andre.

turfsurf

Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.

Og Tesla støtter jo ikke Plug & Charge som andre gjør, så der har de samme ulempe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:47Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.

Og Tesla støtter jo ikke Plug & Charge som andre gjør, så der har de samme ulempe.

tesla suc er jo plug and charge, samt at plug and charge støttes hos andre leverandører og bla circkle k autocharge.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:47Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.
Fordelen ved ladenettverk/lading er visket nesten helt ut. Det er i hvert fall min erfaring etter 7 år med Tesla, og deretter diverse andre merker. Bittelitt bedre er den nok fortsatt (i mine øyne) da jeg synes ruteplanleggeren i Tesla, med kartvisning av stasjoner og antall ledige, ser bedre ut på Teslas skjerm enn i andre biler. Men - jeg får opp det samme i nåværende bil (oversikt over antall ledige etc), og kan bruke plug&charge om jeg skulle ønske det. Men med dagens rekkevidde og bilbehov oppstår behovet for hurtiglading så sjeldent at det ikke er i nærheten av å påvirke valg av bil. Nå kan jeg rett og slett velge bil etter mer vanlige kriterier fremfor akkurat ladenettverk.
Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.

For de som hurtiglader veldig mye, kjører ofte på ukjente strekninger osv kan jeg se at Teslas ladeløsning kan tikke litt oppover i behovspyramiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 12:15
Fordelen ved ladenettverk/lading er visket nesten helt ut. Det er i hvert fall min erfaring etter 7 år med Tesla, og deretter diverse andre merker. Bittelitt bedre er den nok fortsatt (i mine øyne) da jeg synes ruteplanleggeren i Tesla, med kartvisning av stasjoner og antall ledige, ser bedre ut på Teslas skjerm enn i andre biler. Men - jeg får opp det samme i nåværende bil (oversikt over antall ledige etc), og kan bruke plug&charge om jeg skulle ønske det. Men med dagens rekkevidde og bilbehov oppstår behovet for hurtiglading så sjeldent at det ikke er i nærheten av å påvirke valg av bil. Nå kan jeg rett og slett velge bil etter mer vanlige kriterier fremfor akkurat ladenettverk.
Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.

For de som hurtiglader veldig mye, kjører ofte på ukjente strekninger osv kan jeg se at Teslas ladeløsning kan tikke litt oppover i behovspyramiden.
Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!

Dessverre er man låst til å måtte ha ladeavtale med bil-leverandør, så vidt jeg vet, for å få tilsvarende på Ionity. Eller er det andre som gir den muligheten? Selv ikke Ionity Passport gir mulighet for å knytte opp mot Plug'n Charge!

Og kan man med  Plug'n Charge knytte flere biler opp mot samme avtale? Virker som mange har begrensning påbare den ene kvalifiserte bilen, så om man har 2 BMW'er, så må man ha to avtaler med BMW Charge, og ikke bare en per husholdning!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. september 2024, klokken 12:00tesla suc er jo plug and charge, samt at plug and charge støttes hos andre leverandører og bla circkle k autocharge.
Plug and Charge er en egen standard (identifisering via sertifikater) som brukes av bl.a Ionity. Det er ikke det samme som Autocharge (som er identifisering via MAC adresse) eller superlader, og er ikke støttet av Tesla. Så situasjonen nå er at Tesla kan lade "automatisk" på SuC og Autocharge stasjoner, mange andre på Plug and Charge og Autocharge, og noen (VAG er de jeg kjenner til) kun på Plug And Charge (grunnet dynamisk MAC adresse)

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 12:30Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!

Dessverre er man låst til å måtte ha ladeavtale med bil-leverandør, så vidt jeg vet, for å få tilsvarende på Ionity. Eller er det andre som gir den muligheten? Selv ikke Ionity Passport gir mulighet for å knytte opp mot Plug'n Charge!

Og kan man med  Plug'n Charge knytte flere biler opp mot samme avtale? Virker som mange har begrensning påbare den ene kvalifiserte bilen, så om man har 2 BMW'er, så må man ha to avtaler med BMW Charge, og ikke bare en per husholdning!
Tesla bruker ikke Autocharge, men sin egen løsning som vanlig.

Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å knytte flere biler opp mot en Plug and Charge avtale, men ladetilbyderne som ikke vil. Derfor har jeg ikke aktivert Plug and Charge på vår i4, og bruker bare ladekortet fra BMW både til Yen og i4en.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. september 2024, klokken 12:40
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 12:30Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!

Tesla bruker ikke Autocharge, men sin egen løsning som vanlig.

Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å knytte flere biler opp mot en Plug and Charge avtale, men ladetilbyderne som ikke vil. Derfor har jeg ikke aktivert Plug and Charge på vår i4, og bruker bare ladekortet fra BMW både til Yen og i4en.
Så vidt jeg har lest meg til, bruker de en modifisert Autocharge-løsning. Derfor jeg skrev det slik.

Men kan jo hende de som skrev det, ikke hadde helt peil på det, og da blir jo min tekst litt tullete der. Men uansett, Teslaer kan veldig lett koble seg til Autocharge hos de ladeoperatørene som støtter dette.

Plug & Charge er de vel foreløpig ikke nært å kunne koble seg på, om ikke noe skjer hos Tesla selv. De må vel inn og lage avtale med de som står bak den tjenesten, noe jeg ikke ser at Tesla verken trenger eller ønsker per nå, eller i fremtiden (på nær sikt, skal ikke ta munnen for full... 8)).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 12:15Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.

Ja, godt poeng om at for mange er bekvemmelighet viktigere enn pris og nesten alle andre andre faktorer. Selv ville jeg heller ha tatt en av Tesla sine drive-through-ladere på Strandtorget til nesten halv pris. Mye lettere å lade med henger der, men det krever bittelitt planlegging da.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Ja ofte kan bekvemmelighet trumfe pris, helt klart. Litt usikker på hvilke andre faktorer du tenker på?
Kostet meg kanskje en tier eller to ekstra å parkere ved butikken fremfor et ekstra stopp. Man velger sine kamper.
Men takk for tipset om drivethrough på Strandtorget. Kanskje stoppe der neste gang vi kjører med henger og det skulle sammenfalle med ladebehov og eventuelle andre behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 13:11Men takk for tipset om drivethrough på Strandtorget. Kanskje stoppe der neste gang vi kjører med henger og det skulle sammenfalle med ladebehov og eventuelle andre behov.

Da tenkte jeg også å handle der. Altså ikke et ekstra stopp, men å handle noen minutter tidligere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA