Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Ingebrigt, tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

thoru

#30
Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 24. januar 2013, klokken 09:41
Google er din venn.
takker ;)

men tolker den litt anderledes enn du gjorde. For meg ser det ut som garantien begrenses til USA og Canada. Canada er altså, "outside of the United States".

SitatThis warranty is generally transferable from the original
'owner other than a Nissan dealer' (OWNER) to
subsequent owners of the vehicle at any time ownership
of the vehicle is transferred, without any action
on your part; except that this warranty is not
transferable but is instead void if during the first six
months after delivery to the original OWNER: (1)
ownership of the vehicle is transferred from the
original OWNER, and (2) the vehicle is registered
outside of the United States.

service begrenses under:
SitatOBTAINING WARRANTY SERVICE
 You must take the vehicle to an authorized Nissan
LEAF certified dealer in the United States or Canada
during regular business hours at your expense in
order to obtain warranty service. The names and
addresses of authorized Nissan LEAF certified dealers
are listed in telephone directories.


Noen som har hatt sin usa importerte inn på en garantisak her i Norge?

Ingebrigt

Videre står det:

SitatSubject to the
transferability restriction described above, this war-
ranty applies to a relocated vehicle which is returned
to, and is registered and normally operated in the
United States, the U.S. territories or Canada, except
for conditions due to the vehicle's foreign operation,
e.g., use of incompatible charging devices.

Som tilsier at en bil kan re-importeres til USA for å gjøre garantien gjeldende, så lenge den ikke er VOID for å ha blitt eksportert i løpet av sine 6 første måneder om du siterte over.

Garantireperasjon i norge kan du glemme, det har vært antydet at Nissan Norge vil utføre kampanje reperasjoner foreskrevet av fabrikken men jeg husker hvor jeg leste det eller hvem som var kilden.

Hejduk

Skal biltilsynet se på bilen eller holder det å ha med alle papirer?


Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leaf_entusiast

Ja, alle bruktimporterte biler må vises på Biltilsynet. De som kommer fra USA må gå på noen spesielle Biltilsyn og bestille time i god tid. Det skjer i Drammen, Haugesund, Trondheim og Bodø.

Hejduk

Oj, bestille i god tid.... Min kommer fredag 05.04. Får ringe biltilsynet tirsdag morgen jeg da.

Takk for info!
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Hejduk

Ble litt ekstra ventetid da gitt, men det kan jeg leve med.

Lurer imidlertid på om jeg har driti på draget...
Bilen jeg har kjøpt er blitt reparert, og har en Salvaged record på CarFax, deretter har den fått en Rebuilt record. Han jeg kjøpte den av har spesialisert seg på gjoppbygging av skadde biler, og har kun benyttet originaldeler. Det var kun karroseriskader, så jeg antok det som rimelig trygt. Har imidlertid begynt å lure på om dette kan gi meg problemer hos biltilsynet :-[

Noen som har noen erfaring rundt dette?
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TorC

Sitat fra: Hejduk på tirsdag 02. april 2013, klokken 17:39
Ble litt ekstra ventetid da gitt, men det kan jeg leve med.

Lurer imidlertid på om jeg har driti på draget...
Bilen jeg har kjøpt er blitt reparert, og har en Salvaged record på CarFax, deretter har den fått en Rebuilt record. Han jeg kjøpte den av har spesialisert seg på gjoppbygging av skadde biler, og har kun benyttet originaldeler. Det var kun karroseriskader, så jeg antok det som rimelig trygt. Har imidlertid begynt å lure på om dette kan gi meg problemer hos biltilsynet :-[

Noen som har noen erfaring rundt dette?

Her er vel det eneste ordet som er dekkende nok: "Auda".

Når jeg var inne for å vise min US-Leaf ble jeg stående lenge å snakke med den "bilsakkyndige" (eller hva de nå enn kaller seg). Han var en usedvanlig sympatisk og hyggelig fyr (noe som etter det jeg har hørt er uvanlig i Drammen). Han fortalte meg at de ikke godkjenner noen biler som har blitt noen form for "salvage title", fordi TCD (biltilsynet der borte) godkjenner langt mer enn det som blir gjort i Norge. Han hadde flere "gode" historier på lager om folk som har forsøkt å være smarte når de har importert bil, og endt opp med massive regninger.

Hvis jeg var deg ville jeg fortet meg å høre med biltilsynet før bilen blir shippet. Det kan hende bilen kan godkjennes med "full" kontroll, men det koster skjorta.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

FLEA


  • Styr unna
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.

Kilde: http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html

Hejduk

Ops, virker som om dette kan bli en dyr lærepenge :'(

Problemet mitt er at bilen allerede er sendt fra USA....

Får ta en ny telefon til biltilsynet i morgen.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TorC

Sitat fra: FLEA på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:13

  • Styr unna
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.

Kilde: http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html

Jeg vil istemme på det. Styr unna. I USA har de helt andre lover som gjelder for bruktbilkjøp enn det vi har. De kan "med loven i hånd" selge en bil som har massive problemer som om den var iorden. "Lemon law" skal beskytte forbrukerne, men den gjelder KUN på sikkerhetsmessige ting, såsom bremser osv. Det at ramma er skeiv betyr ikke så mye...

Men hvis bilen er på vei over, så nytter det vel lite å sende den tilbake. Hvis bilen er i god stand kan det hende du kan få registrert den i Sverige. Jeg vet de har litt løsere regler for hva som kan godkjennes der. Så kan du jo kanskje få solgt den i Sverige uten så alt for stort tap for deg. Evt. ta den med inn i landet, sett den i hagen og begynn å selg deler! Du får nok pengene dine tilbake igjen hvis du selger den i deler, men det kan ta laaaang tid, og mye arbeid. Det har jeg selv erfaring med på fossilbil...Og jeg hjelper deg gjerne.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elmo

Sitat fra: TorC på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:09
Hvis jeg var deg ville jeg fortet meg å høre med biltilsynet før bilen blir shippet.
Det kan hende bilen kan godkjennes med "full" kontroll, men det koster skjorta.

. . . og en bitteliten krasjtest så blir de sikkert fornøyd :o

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ingebrigt

Huff,
dette høres dyrt ut ja. Er det den som var på ebay? Var lite skader på den da. Prøv å få fatt på mest mulig dokumentasjon,gjerne opprinnelig skadetakst om mulig, og spør pent på vegvesenet om det er håp. Hvis ikke er vel løsningen å sende den tilbake for salg, evt se om den kan registreres og selges i et nærmere land. Uansett må du påregne et økonomisk tap om du ikke får den registrert. :-\


Hejduk

Jepp, den var på ebay. Fikk ett veldig godt inntrykk av selgeren, og bilen var som du sier ikke mye skadd. Helt strøken nå. Men dette er slett forarbeid av meg, og jeg er forberedt på å ta ett økonomisk tap...
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TorC

Bilen er sikkert i topp stand den, men regelverket i Norge er slik det er. Så det er antakeligvis lite å gjøre med det.

Jeg snakket med en fyr som importerte en snål bil fra Sverige for noen år siden som ALDRI ville gått igjennom norsk kontroll. Men siden den var godkjent i Sverige kunne han registrere den i Norge.  Det kan jo hende det kan være en mulighet å registrere den i Sverige, og eksportere den frem og tilbake?

Evt. så kan du jo som andre har nevnt sende den tilbake hvis du har en mulig kjøper der.

Tør jeg spørre hvor mye du ga for den?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA