Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Ingebrigt, tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

Ingebrigt

Betaling ordnet jeg i nettbanken, internasjonal betaling eller hva det nå het. Handler du hos et firma har de enten kontroll på informasjonen du trenger, eller banken deres har det. Det er ofte mulig å handle med kredittkort og, men da til dårligere vekslingskurs.

Jetcarrier tok bilen hele veien fra forhandler til Drammen ja.

Tok ca 10 uker.

MTP service tror jeg ikke det skal være noe problem å få det utført hos Nissan forhandler. De har neppe noe imot betalende kunder. Jeg har på den annen side ikke til hesikt å finne ut av det da jeg vedlikeholder mine egne biler selv og ikke har noen garanti å opprettholde.

Det jeg er spent på er hvordan de vil håndtere eventuelle kampanjer, tenker da spesifikt på forvarmingsproblematikken.


Blip: Takker, var inne på tanken men vet ikke hvor mye tid mer/mindre som ville gått på nybilhandel i Norge. Hadde også utgifter til reisemat som ikke ble tatt med :P

nilsemann

Ser du har satt opp 14 600 kr i transportutgifter. Vet du hvor mye transporten til kai i USA kostet, og hvor mye selve skipsfrakten kom på?

Ingebrigt

sjøfrakt: 10200
forsikring: 2800
henting 1600

ca omtrent.

teveo

Hentet min egen bil i Drammen igår. Det gikk greit men Drammen til Halden er ikke barnemat for en nedkjølt Leaf. Fulladet den i Oslo men hadde da 120 km hjem og det går kun om man kjører ECO mode i 60 km timen.

Bilen er 2011 modell, reg 2012 i Washington. Unngå Arizona, Texas og New Mexico biler, søk på google med de delstatene og Nissan Leaf battery så ser man at en stor del har fått redusert batterikapasitet pga (meget) varmt vær.

Alt unntatt Carwings er operativt, euro menyer var enkelt sette opp. Laddekabel modifisert ev ESVE upgrade men den svenske (?) charge-amps ser jo flott ut.
Mange (eldre) hus har kun 10A krets i garasje og da er den ideell.

Har ikke hurtigladeren i bilen, men med rev2 kabel ladder den fra rødstreken til maks på 4-5 timer. Jeg har en ledig 25A krets hjemme så skal se meg om etter en ladestasjon som kan gi opp mot det.

Ellers, ladestasjonene til Fortum er en vits, igår stod jeg 2 timer på en bensinstasjon i Sarpsborg for å komme meg hjem. Send SMS start xx til deres service nummer, ikke en eneste fungerte igår (prøvde 4-5 stasjoner rundt Sarpsborg)

Trond Arve

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:35
Hentet min egen bil i Drammen igår. Det gikk greit men Drammen til Halden er ikke barnemat for en nedkjølt Leaf. Fulladet den i Oslo men hadde da 120 km hjem og det går kun om man kjører ECO mode i 60 km timen.
Gratulerer med Leaf! Hvorfor ikke Drammen => Oslofjordtunell => Vestby (hurtiglader) => Halden?

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:35
Har ikke hurtigladeren i bilen, men med rev2 kabel ladder den fra rødstreken til maks på 4-5 timer. Jeg har en ledig 25A krets hjemme så skal se meg om etter en ladestasjon som kan gi opp mot det.
Maksimal ladefart med innebygd lader er vel ca. 3,3 kW (16A), dvs 6-7 timer fra 0-100%. En ekstern lader som utnytter sterkere strøm er vel relativt kostbart.

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:35
Ellers, ladestasjonene til Fortum er en vits, igår stod jeg 2 timer på en bensinstasjon i Sarpsborg for å komme meg hjem. Send SMS start xx til deres service nummer, ikke en eneste fungerte igår (prøvde 4-5 stasjoner rundt Sarpsborg)
Hvorfor ikke en hurtiglader på vei sørover (Ski, Vestby, Rygge, Sarpsborg)? Har forøvrig testet Fortumladerne en gang (ved Inspiria); synes også det er overkomplisert tøys (standardnøkkel er enkelt og fungerer fint, iallefall inntil videre).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Han har åpenbart en "ikke SL-modell" siden har skriver: "Har ikke hurtigladeren i bilen;)

Drammen->Halden gjennom Oslofjortunellen er 135km, mens via Oslo blir 161km.
Selv om Oslofjordtunellen er bratt ville jeg nok heller valgt den veien :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

teveo

Takker. :)

Bilen min er dessverre ikke utstyrt med den store hurtiglader kontakten, det er noe jeg må titte etter, kan hende man finner en skadebil og evt kjøpe deler / flytte over.  Men det må researches.
På den annen side er det andrebilen min og den kommer til å gå i Halden +/- 20 km en vei.

Lading, ja teoretisk skal det vel ta rundt 7 timer, men jeg ladet altså opp fra den røde linja så det er mulig det fortsatt er "5-6 kw igjen" i batteriet da, så full opplading er vel 7 timer ja. Plugget den inn hjemme kl 0400 inatt (ja det ble sent) og ved 9 tiden viste den "ready" men jeg hadde da ca 20-24 km rekkevidde igjen når den ble plugget inn.

Hadde ikke original laderen vært så klumpete hadde den holdt til hjemmelading ca en gang i uka. Jeg fant at den amerikanske modellen Siemens VersiCharge (240V) kan stilles inn på ca 22A, det ville være ideelt for hjemmebruket da den ledige kresten er 25A.

Trond Arve

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:28
Bilen min er dessverre ikke utstyrt med den store hurtiglader kontakten...
Ah, visste ikke at Leaf kom uten den  :-\

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:28
Hadde ikke original laderen vært så klumpete hadde den holdt til hjemmelading ca en gang i uka. Jeg fant at den amerikanske modellen Siemens VersiCharge (240V) kan stilles inn på ca 22A, det ville være ideelt for hjemmebruket da den ledige kresten er 25A.
Siemens VersiCharge (240V) er vel en EVSE. Selv om den støtter sterkere strøm, er uansett maks ladefart 3,3 kW for ombordladeren. Neste årsmodell av Leaf skal visstnok ha en ombordlader med 6,6 kW ladefart.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

teveo

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:45
Siemens VersiCharge (240V) er vel en EVSE. Selv om den støtter sterkere strøm, er uansett maks ladefart 3,3 kW for ombordladeren. Neste årsmodell av Leaf skal visstnok ha en ombordlader med 6,6 kW ladefart.

Ok, da er det vel like greit å kjøpe den Charge Amps kabel, 7.5 meter er bra og 4-5 timers lading 1 gang i uka er jo ikke noe problem.

Leste noe om at bilen burde lades opp til ca 80%(?), ettersom carwings ikke virker på min US bil må jeg vel estimere dette.

Er det noen som har erfaring med et bra elektrisk koblingsur som klarer 4 kw?

Trond Arve

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 17:31
Ok, da er det vel like greit å kjøpe den Charge Amps kabel, 7.5 meter er bra og 4-5 timers lading 1 gang i uka er jo ikke noe problem.
Har også ChargeAmps, veldig praktisk.

Sitat fra: teveo på torsdag 10. januar 2013, klokken 17:31
Leste noe om at bilen burde lades opp til ca 80%(?), ettersom carwings ikke virker på min US bil må jeg vel estimere dette.
80% er mest for å unngå at bilen blir stående fulladet over lengre tid. Skulle tro at du kan stille timer manuelt i bilen med knappen nederst til høyre på panelet
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ronny

Du kan styre lading og klima uten carwings, du trykker på den blå knappen og finner det i den menyen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

teveo

Takk.  Jeg skal se på dette, det er ok å kunne slå på varmeapparatet minst 10 minutter før man skal kjøre. Det tar litt tid å få opp varmen. Vurderte installere en defa kupevifte men får se. Nå kommer jo kulda.

Isolere væsketanken ser ut om en god ide men kanskje enda bedre om man kunne få sydd opp en mini "boblejakke" til den, finnes masse bra isolerende materiale og da kan man fjerne den i sommerhalvåret.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6185.0

Så lenge man har tilgang til 16A  er det vel mulig å bygge om denne kabelen med en Schuko kontakt?

J1772 to 62196-2 16A Plugs

http://www.ecarconnectors.com/categories.php?category=Type-2-Connectors/16-amp

Eller er den basert på at den finnes styring/logikk i "stolpen/ladetsasjon"?

Ladefabrikken

Ja de kablene der er bare for stolpe med styreenhet i. De kan du ikke bruke.
Hvis du ikke mekker en egen styreenhet selv da. Det er noe som heter open EVSE og der er det oppskrift på hvordan du mekker en selv. Men det er lite å spare på å bygge selv.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

thoru

"Unntakt er om bilen har vært registrert i minst 6 måneder i statene før eksport og blir re-importert og registrert i statene, da vil fabrikkgarantien være gyldig."

Har noen kilder på dette unntaket?

Ingebrigt


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA