Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Ingebrigt, tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

Ingebrigt

Jeg hentet min egenimporterte Leaf på kaien i Drammen i går. Tenkte jeg kunne dele litt erfaringer rundt importprossessen.

Da dette er en tråd om amerikanske biler er det på plass med en liten disclaimer: The author of this document takes no responsibilty for any economical, bodily, or mental harm that might come from reading said document or following the advise therein.  8)

NB!! Nissan USA sin garanti er -verdiløs- i Norge. Ryker batteripakken på din egenimporterte bil står du igjen med sjegget stappfullt av postkasser. Unntakt er om bilen har vært registrert i minst 6 måneder i statene før eksport og blir re-importert og registrert i statene, da vil fabrikkgarantien være gyldig.

NNB. Du må ved registrering signere en erklæring på at du er ansvarlig for elektromagnetisk støy fra bilen. Så om du slår ut naboens pacemaker når du kjører forbi kan du ikke skylde på andre. Mistenker at grunnen til dette er telemetri enheten som sannsynligvis opererer i GSM850 båndet og neppe har europeisk godkjenning.

Det enkleste er å finne en 2012 modell SL, da de har Cold Weather Package og CHADEMO port som standard.

Bilen fant jeg på Ebay i begynnelsen av oktober, den sto med kjøp nå pris på ca $26000. Jeg la inn bud på 24000$ og fikk tilslag på det. Ser nå flere biler på Autotrader.com i prisintervallet 22-24000$

Når du har funnet drømmebilen sjekker du carfax/experian rapporten som forhandler forhåpentligvis har spandert på annonsen. Om den ikke er der kan du kjøpe rapport på carfax.eu for 30€. Denne rapporten er i stor grad selvforklarende, om det står noe som helst negativt om bilen er det bare å lete videre. Den må også inneholde teksten 'registration issued or renewed minst en plass da dette er god dokumentasjon ovenfor biltilsynet på at bilen har vært registrert.
Title alene er -ikke- godt nok, da den bare bekrefter bilens identitet og eierforhold.
Kjøper du flett ny bil som ikke blir registrert i statene før eksport eller du ikke kan dokumentere at den har vært registrert får du ikke gjodkjent denne på §1.15 hos biltilsynet, noe som betyr at blant annet setebelter må byttes.

Transport av bilen bestilte jeg for enkelhetens skyld hos JetCarrier.no da jeg er kunde hos dem fra før. Tror ikke de er billigst i klassen, men bilen kom da frem til slutt.

Vinterhjul fikk jeg levert til Ramberg Transport sin terminal som er rett utenfor porten til bilkaien i Drammen. Nokian Hakka R 205/55R16 fra Dekk4.no.

Semiportabel ladestasjon ordnet Electrolux til meg på alt for kort varsel, takk igjen.

Så var dagen opprunnet og jeg møtte frisk og tidig opp i Drammen med kofferten full av ladestasjon med shucko adapter, jekk, latmannsarm med et assortement av piper, og papirer. Samt bagene mine som jeg trengte for å dra på jobb i dag.

Første stopp var tollen, der trenger du kjøpskvittering, kvittering på frakt og Title. Der må to skjema fylles ut, tollkort og 'forenklet importerkæring' (tror jeg det het), før de lopper deg for 1700,- i vrakpantavgift og 293,- i klimagassavgift. Vrakpantavgiften stiger visst til neste år.

Deretter var det direkte til biltilsynet og kjøpe prøveskilter, dett kan du ikke gjøre på forhånd da bilen må være fortollet først. Kjenner du noen som kan låne deg årsprøvekjennemerke er alt mye enklere.

Havna i Drammen er ISPS område, det medfører at du må signere deg inn hos Securi-tassene i porten og drosjen du kommer i kan du bare sette fra deg utenfor. På kaien signerer du et ark som må leveres i porten når du forlater området. På dette arket må du anmerke eventuelle (transport)skader på bilen.

Bilen hadde godt med strøm ved henting, ca 60miles ifølge gjettometert så lading har jeg ennå ikke prøvd meg på.

Fra kaien kjørte jeg, med andakt, på sommerhjulene og hentet viterhjulene, og videre derfra til nærmeste sjappe som kunne bytte hjul for meg. Dermed var halvtimen jeg brukte på å slepe 40kg koffert fra Drammen Jernbanestasjon til tollkontoret offisielt bortkastet.

Neste stopp var hos biltilsynet, hvor bilen ble godkjent straks jeg hadde lastet ned en carfax rapport, se over.
Skilter fikk jeg på stedet da forsikringen var ordnet på forhånd. 100 meter fra biltilsynet ligger en Mekonomen sjappe som velvillig lånte meg en skrutrekker og solgte meg skiltplater og skruer.

Siste steg i prosessen var å kjøre bilen tilbake til kaien, hvor Autolink tok imot den med åpne armer og lovde på tro og ære å frakte den til Bergen for meg.

Så enkelt er det å bli Leaf-eier for under 170.000,- norske kroner. Regnestykke følger senere om der er interesse for det. Om dette er smart av meg vet jeg ikke, det vil de neste 5 årene vise.

arnejorg1

Er bilen du kjøpte ny? Da er det i så fall billig, men det er jo tydeligvis en del prosesser du må gjennom.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Ingebrigt

#2
Nei, det er bruktbil, førstegangsregistrert i februar i år, gått nesten 9000 km.

Jeg synes ikke arbeidsmengden er avskrekkende, alt ble ordnet over telefon/mail frem til jeg dro til Drammen og der ble jeg jo ferdig i løpet av en dag.

kringon

Morgen!

Jeg vuderer å kjøpe en amerikansk-importert nissan leaf, men har en del bekymringer:

Vil carwings-tilkoblingen fungere på iOS enheter?
Kan man oppdatere navigasjonssystemet til å ha europeiske kart?
Fungerer radioen skikkelig? (partall frekvenser eks 98.4,98.2 etc)

Med unntak av mangel på garanti, finnes det andre ulemper?

Kringon
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Ingebrigt

Carwings fungerer ikke i det hele tatt og vil aldri gjøre det.
Navigasjon har jeg ikke funnet noen på nett som har lyktes med, mulig firmwaren i enheten må byttes og da trenger du tilgang på diagnose enhet.
Radioen har jeg ikke testet skikkelig, skal se når jeg kommer hjem og får kjørt litt.

Jeg har ikke ramlet over ytterligere ulemper, men 'time vill sjåv' som de sier i utlandet.

kringon

takk for raskt svar.

Vet du hva årsaken til at carwings ikke vil fungere? Såvidt jeg var inneforstått så var det en SIM-kort i bilen som gav den oppkobling -> Er det en operatør-sperre her?

Jørgen
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Lynet

Gratulerer  :D
Om du kjøper i Norge får du ikke noe særlig hjelp av hverken forhandler eller videre opp i Nissan-systemet så garantien vet jeg ikke helt om er så verdifull....

Hiv ut hele radiosystemet med skjerm og alt, sett inn en 2-DIN med DAB og skjerm, kanskje det går å koble inn ryggekameraet også.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ingebrigt

Carwing problemet er todelt.

1.Du har et SIM kort som er aktivert for bruk i nord-amerika, det er uvisst om dette kan benyttes i Europa, men om noen med europeisk bil i bergensområdet har lyst å prøve med SIM kortet mitt er jeg klar for det.

2. TCU (gsm modemet) i nordameikanske biler er designet gfor 850Mhz båndet, ikke 900Mhz som vi benytter oss av i Europa. Denne må da (sannsynligvis) byttes.

Radio systemet gir også nyttig/interessant informasjon fra resten av bilen, samt at det er såpass integrert med bilen at jeg tviler på at det er en god ide å bare røske det ut.

Ingebrigt

#8
Da har jeg fått kjørt litt mer, og man melde at radioen bare har oddetallsfrekvenser :(

Bet meg også merke i at laveste temperatur på klimaanlegget er 18 grader, mens det er 16 på europeiske biler om jeg ikke har misforstått.

Har nå regnet sammen kostnadene på bilen og de er som følger:

Innkjøp                                        133000
Frakt over dammen                  14600
Semiportabel ladestasjon            6200
Vinterhjul, Hakka R                    7300
Togbilletter                                    1800
Drosje                                              300
Vrakpantavgift                            1700
AC-gass avgift                              293
Prøveskilt                                      250
Montering av hjul                              200
Kontrollavgift enkeltgodkjenning  470
Skilter                                              200
Frakt til Bergen                            3300   

Sum:                                        169613

Jærbuen

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 21. desember 2012, klokken 22:10
Da har jeg fått kjørt litt mer, og man melde at radioen bare har oddetallsfrekvenser :(

Bet meg også merke i at laveste temperatur på klimaanlegget er 18 grader, mens det er 16 på europeiske biler om jeg ikke har misforstått.

Har nå regnet sammen kostnadene på bilen og de er som følger:

Innkjøp                                        133000
Frakt over dammen                  14600
Semiportabel ladestasjon            6200
Vinterhjul, Hakka R                    7300
Togbilletter                                    1800
Drosje                                              300
Vrakpantavgift                            1700
AC-gass avgift                              293
Prøveskilt                                      250
Montering av hjul                              200
Kontrollavgift enkeltgodkjenning  470
Skilter                                              200
Frakt til Bergen                            3300   

Sum:                                        169613

Måtte du betale for godkjenningen? Det slapp jeg da jeg tok inn fra Nederland, kanskje dette er pga EU?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Ingebrigt

Det stemmer, EU biler er ferdig typegodkjente mens USA biler må enkeltgodkjennes

redline

hei, har også importert men jeg oppgraderte laderen før bilen shippa over. Oppgraderte du 110V ladderen som fulgte med?

Ingebrigt

Har ikke gjort noe med 110v kabelen ennå, Venter på kabel uten kladd fra charge-amps og bruker den semi-portable intil videre.

Blip

For min del ville jeg tatt med tapt arbeidsfortjeneste og evt. fritid. Noe av dette kan selvsagt avskrives som "gøy å ga gjort det", samt at det går bort tid til bilhandel på den vanlige måten også. Uansett er ikke det de store tilleggene. Grattis med ny bil!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

nilsemann

Hei!
Har planer om å hente en LEAF fra statene også, og lurere på et par ting:
Hvordan ordnet du med betalingen?
Tok Jetcarrier hånd om transporten fra forhandler til kai i USA?
Hvor lang tid tok hele transaksjonen, fra tilslaget på Ebay til du faktisk satt og kjørte den i Drammen?

Noen som helst erfaring med Nissan i Norge? Regner med at de kan ta en service på bilen på lik linje med norsksolgte Leaf'er?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA