Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Ingebrigt, tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

Hejduk

Får tenke litt på mine opsjoner etter praten med biltilsynet i morgen.

2012 med 5000 km, kjøpt for det jeg trodde var en billig pris 19200$, som nå viser seg veldig dyr.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TorC

Det var jo ikke så alt for dyrt egentlig, men det kan jo bli dyrt. Men, for å gjøre det litt lettere for deg så er bilen verdt mye mer i deler hvis du velger det.  Du får LETT solgt felger for et par tusenlapper, det samme med setene hvis det er varme i dem, og rattet også. Batteripakken får du solgt om noen år for en god del tusenlapper hvis den er vedlikeholdsladet. Alt av karrosserideler vil du få solgt etter hvert når folk har fått bulket seg ferdig.

Jeg ville med letthet bladd opp 50K for bilen på kaien som et investeringsobjekt. Ta kontakt med Sør-import og han derre Andy L og hør om de vil kjøpe bilen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Hejduk

#47
En liten presisjon er at Title ikke er Salvaged men Rebuilt. Men det hjelper kanskje ikke stort.

Ser at det er noen som har fått godkjent bilen i Sverige med Rebuilt Title. Er det uproblematisk å få bilen godkjent der uten å være svensk? Får jeg hjelp av en svenske, må jo bilen i så fall momses inn i Sverige, og det blir vel ikke refundert ved export til Norge.

Går ikke registrering i Norge så har jeg vel følgende alternativer:

- frakte den tilbake til USA og selge den.
- selge den som delebil i Norge. (Jeg har ikke plass og tid til å selge enkeltdeler)
- gå via Sverige

Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Leaf_entusiast

Har du snakket med Biltilsynet i Drammen? Hvis den er Salvage er den pt ikke godkjent i USA og da er det naturlig at den ikke kan godkjennes etter unntaksparagrafen. Men, en rebuilt var jo godkjent i USA.

Hejduk

Det stemmer det. Skal snakke med biltilsynet i morgen. Den er godkjent i USA, men spørsmålet er vel egentlig hvilke regler de jobber utifra. Hvis de som TorC sier ikke godkjenner noen som tidligere har vært Salvaged pga at de ikke stoler på biltilsynet i USA, så har jeg ett problem...

Time will show.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingebrigt


TorC

Jeg TROR det er mulig å få den registrert i Sverige, og deretter eksportert til Norge og avgifter refundert. Men det må du jo sjekke opp.
Imidlertid er jo som nevnt muligheten til å selge den som deler tilstede. 

Har du ikke plass kan jeg garantere at noen vil tilby deg en plass. Evt. kan jeg selv sørge for plass.

Man skal ikke forskuttere problemene, men enten har du tapt en bil klar til å kjøre, eller så må du jobbe litt for å slippe å tape penger. Uansett så er det ikke noen krise. Du kommer til å få pengene tilbake, det er bare snakk om tid.  Jeg kan gjerne legge inn en bestilling på deler til en verdi på ca 2 000 USD.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

edakcots

Hello!
Makan til uflaks da? Vel, jeg kunne fortalt deg dette på forhånd hvis du hadde ringt. Men ta kontakt med Autotransport avd utland i morgen, fortell det som det er, ikke prøv å fortell de en story som er nesten sann, men si at du har tråkket i salaten med begge beina og hør om de kan hjelpe deg. De har ca 250 biler på den ene plassen med visning hver mandag. Der tråkker biltilsynet opp og ned bilrader og tar bilde av chassi, enten får du ok, eller så ble bilen en delebil/export vare. Det Autotransport kan svare på er om du skal engang bruke tid og penger på å forsøke, basert på din e dokumenter...

Alternativ 2 er å IKKE fortolle den inn her, siden du sier den fortsatt er på vei til Norge. Da skal den sikkert via Bremerhaven, så da kan du jo rute den om til et annet land hvor du får mva tilbake enkelt?

Jeg kjenner en forhandler i vesteuropa og kan spørre i morgen, men jeg ville ventet med å snakke med biltilsynet FØR du snakker med Autotransport. Det er nettopp dette de lever av. De koster noen lapper, men du slipper å stå med lua i hånda foran han som aldri klarte opptaket til politihøyskolen...

Får skikkelig vondt i magen av sånne historier som du kommer med her, og håper at resten av dine dokumenter er ok? Du har Title? Og selvfølgelig BoS? Contract?

For å kontakte meg for å få navn på personer som kan hjelpe deg, må du bare sende en email til meg og fortelle hva saken gjelder, så kan jeg sette deg i kontakt med de rette personene :D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Hejduk

Hei igjen.

Har ikke sovet godt i natt, men en telefon til Biltilsynet i dag reddet dagen. Det viser seg at Original Title med status Rebuilt går greit, men Salvaged naturlig nok ikke går greit.

Hverken Autolink, Motorships eller Jetcarrier kunne svare meg.

Har enda ikke gått helt opp for meg, men takk for alle gode forslag!

Da ser det ut som det blir Leaf på meg alikevel!
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingebrigt


TorC

Veldig bra!!! :-) Gratulerer! Enda godt at det endte bra for deg uten for mye krøll annet enn en søvnløs natt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

edakcots

Supert!

Sjekket selv idag, og det var ikke mange som kunne si så mye...
Men grattis med ny LEAF:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

laumb

Fantastisk!
Veldig spent på om du faktisk får den registrert eller ikke! Gleder meg til resultatet.

Til han som snakker om moms: bedre å ta den inn i Norge der Momsen er 0% enn å betale moms i EU. Så kan den eksporteres direkte herfra om behovet melder seg.

Hejduk

Skal ikke inn på kontroll før 16.04, så må smøre meg med litt tolmodighet.

Han jeg snakket med var avdelingsingeniør på drammenskontoret (og var ikke så lett å få tak i), så vi får håpe det var korrekt info. Legger ut info etter endelig godkjenning.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

laumb

Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 20. desember 2012, klokken 06:01
Carwings fungerer ikke i det hele tatt og vil aldri gjøre det.

Jeg snakket i dag med en kompis som jobber i BNH som Mekaniker.
Spurte litt om Carwings og navi - og svaret hans var at navi får de ikke fikset.
Derimot hadde de en US leaf inne for et par uker siden som de skulle kode nøkler til. Det fikk de ikke gjort, siden den ikke lå i en sentral database av noe slag. Så snart bilen var lagt inn der fikk de lov å kode nøkler, samt aktivere Carwings for bruk i Norge.

Overveiende stor sannsynlighet for at jeg tar en lønsj med han i nær framtid for å høre mer! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA