Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024.32.x

Startet av What-a-watt, torsdag 05. september 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:14
Sitat fra: Breezec på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:19
Sitat fra: Handyman på lørdag 26. oktober 2024, klokken 19:48Har du EAP/FSD?
Jeg forsøkte å "gripe" rundt rattet uten å være borti.
Nei jeg har kun vanlig AP. Jeg prøvde også holde rundt uten røre, da klager den fort. Rattet er fortsatt avhengig av bevegelse, men er mye mer følsomt enn før. Nå er det nok at jeg hviler hånd eller finger nede på rattet.
Berøring og bevegelse er to forskjellige ting. Kun berøring er nok (iallfall på min bil)
Mener du at det er en berøringssensor som fanger opp berøring helt uten at man utøver en kraft/moment mot rattet? Jeg merker at det nå kreves mindre kraft, og at en finger kan være nok, men dersom jeg berører helt uten moment så blir det likevel nag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:21Mener du at det er en berøringssensor som fanger opp berøring helt uten at man utøver en kraft/moment mot rattet? Jeg merker at det nå kreves mindre kraft, og at en finger kan være nok, men dersom jeg berører helt uten moment så blir det likevel nag.

Har ingen aning på hvordan Tesla har løst det, og heller ingen mening. Som sagt flere ganger, og jeg gjentar også at dette gjelder min bil som er en Model S 2018 modell uten kamera. Så "your mileage may vary". Jeg beveger ikke på rattet, men kun ett "umerkelig" press med én finger hvor som helst på rattringen er altså nok.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:08
SitatVi får vel rette en takk til EU eller noe. Også er jeg temmelig sikker på at dette når ut til de aller fleste bilene med kamera innabords, med tid og stunde.

På biler uten kamera er det bare rattet som trenger oppmerksomhet  :)

Hehe. Flott det også (med minimalt moment)  :+1:  :+1:

Hvis jeg skal gjette så er det sikkert noe EU-greier som er endret her også mht. hvor mye man må dra til for å bekrefte at man er til stede. Men dette kan være helt, fullstendig feil  :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Det er vel opp til produsenten å velge hvordan de detekterer at fører er oppmerksom? Hvis det fortsatt er moment som er input så er det kanskje ingen "EU-krav" som er endret?

turfsurf

Fikk testet litt med vår -22 Y i går. Trenger ett veldig svakt moment på rattet. Mye mindre enn før, så lenge man holder i rattet er det nesten umulig å ikke ha nok moment.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

VAG har hatt kapasitiv ratt i noen år. Fungerer også supert, og litt bedre enn Teslas. Men slikt ratt har ikke våre biler, så det er smått imponerende av Tesla som allerede for 6+ år, og med bestående teknologi, har klart dette.

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:41Det er vel opp til produsenten å velge hvordan de detekterer at fører er oppmerksom? Hvis det fortsatt er moment som er input så er det kanskje ingen "EU-krav" som er endret?

De EU-kravene jeg kjenner (ikke disse, helt annen sektor) er usedvanlig detaljerte. Så hadde overrasket meg om det var full frihet. Med det kan selvsagt «hende»!

Er det noe EU kan (og tar grovt betalt for), så er det å detaljregulere...
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 18:03VAG har hatt kapasitiv ratt i noen år. Fungerer også supert, og litt bedre enn Teslas. Men slikt ratt har ikke våre biler, så det er smått imponerende av Tesla som allerede for 6+ år, og med bestående teknologi, har klart dette.
Jeg tror kun at de har økt følsomheten på momentsensoren. Ikke veldig avansert. Dette ble jo gjort for flere  år siden ved filskift på standard AP, så man skulle slippe vingling når man overstyrte styringen.

What-a-watt

Ok, men har litt vanskeligheter med å forstå at en justering av styringsutslaget skal ha noe med følsomheten ved berøring av rattet å gjøre.

Handyman

Styringsutslaget er ikke endret. Bilen kan heller ikke føle berøring av rattet (med forbehold om at de har klart å holde en kapasitiv sensor hemmelig... nesten helt usannsynlig). Det er en sensor i servoen som måler momentet på rattstammen(akslingen). Det må et meget svakt moment til. Det er nok kun denne terskelverdien de har endret.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA