Hovedmeny

2024.32.x

Startet av What-a-watt, torsdag 05. september 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har hatt den automatiske åpnings-funksjonen på tidligere bil, men ble raskt deaktivert for det ble for mange feilaktige åpninger og for sjelden reell nytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lucaria

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. september 2024, klokken 10:09
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:46Så om man står nærme front med mobilen i lomma og fører en samtale e.l så vil frunken åpnes?

Har forstått det som at bilen piper til deg, og hvis du fortsetter å stå der så åpner den frunken. Bare å flytte seg litt hvis den piper og man ikke vil åpne frunken.

Aha smart.

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. september 2024, klokken 10:09
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:46Så om man står nærme front med mobilen i lomma og fører en samtale e.l så vil frunken åpnes?

Har forstått det som at bilen piper til deg, og hvis du fortsetter å stå der så åpner den frunken. Bare å flytte seg litt hvis den piper og man ikke vil åpne frunken.

Så hvis du vil åpne frunken, så må du stå foran og vente til den har pepet seg ferdig før den åpner seg? Klassisk problem på jakt etter en løsning. Mye enklere å bare trykke på knappen i appen, fulle hender til tross. Og uten tredjeparts ettermontert løft så må du jo uansett løfte opp selve luken.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. september 2024, klokken 07:59Så hvis du vil åpne frunken, så må du stå foran og vente til den har pepet seg ferdig før den åpner seg? Klassisk problem på jakt etter en løsning. Mye enklere å bare trykke på knappen i appen, fulle hender til tross. Og uten tredjeparts ettermontert løft så må du jo uansett løfte opp selve luken.
Så det er enklere å ta tlf opp av lommen, åpne appen for så å trykke på knappen enn bare å vente ett par sekunder? Dette med fulle hender? Rart argument.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Fikk 2024.32.6 rett før helgen. Veldig sparsomt med nyheter for S/X Legacy. Det har vært slik de siste årene, og nå begynner tidlige TM3ere å merke bortfallet. Ref. NATA.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på mandag 30. september 2024, klokken 20:13Fikk 2024.32.6 rett før helgen. Veldig sparsomt med nyheter for S/X Legacy. Det har vært slik de siste årene, og nå begynner tidlige TM3ere å merke bortfallet. Ref. NATA.

Skulle bare mangle at tilårskomne biler ikke er prioritert.

Har selv en 2020-modell (HW3), positivt overrasket over at den fortsatt tar syvmilssteg. Det siste var en latterlig god parkeringsassistent, som jeg lett hadde betalt mange tusenlapper for. Blitt mye bedre gjennom 20024.26 til å lese/følge skilt også. Men forventer ikke å være med på moroa mye lengre. FSDS 12.5 hadde selvsagt vært morsomt, men det er jo opp til EU/EØS og der tilhørende norsk adapsjon.

Antar at alle HW3 (med samme prosessor) er gjenstand for samme forbedringer. De aller tidligste TM3 er på HW2, om jeg ikke husker feil.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 15:36Antar at alle HW3 (med samme prosessor) er gjenstand for samme forbedringer. De aller tidligste TM3 er på HW2, om jeg ikke husker feil.
Har du Ryzen? Hvis ikke, så går du iallfall glipp av denne.

Handyman

Uten Ryzen så har du ikke fullskjermvisning, og det er kun i fullskjerm det har manglet.
I "normalvisning" har man jo alltid kunne kansellere på denne måten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 16:05Uten Ryzen så har du ikke fullskjermvisning, og det er kun i fullskjerm det har manglet.
I "normalvisning" har man jo alltid kunne kansellere på denne måten.

Jeg diskuterer ikke nytten...

Handyman

Ikke jeg heller, men jeg tolket innlegget ditt til at du mente at de uten Ryzen ikke kunne avbryte filskifte i Autopilot.
Det har de alltid kunne gjøre.
Det de uten Ryzen går glipp av er fullskjermvisning, og ikke kansellering av filskifte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Skjønte det  :) . Men det er ikke bare prosessoren som er bestemmende, men også annen HW har direkte innflytelse på hvilke oppdateringer man får.

SitatCorsoDante: Antar at alle HW3 (med samme prosessor) er gjenstand for samme forbedringer. De aller tidligste TM3 er på HW2, om jeg ikke husker feil.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 15:50
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 15:36Antar at alle HW3 (med samme prosessor) er gjenstand for samme forbedringer. De aller tidligste TM3 er på HW2, om jeg ikke husker feil.
Har du Ryzen? Hvis ikke, så går du iallfall glipp av denne.

Et enkelt google-søk gir deg svaret på dette. Og som jeg skriver er avvik fra nyere modeller (HW/prosessor) helt ålreit, og som forventet.

At det er mange andre variable enn HW/prosessor som er med å bestemme om man får SW-oppgraderinger eller ei, innen samme modell (med unntak av FL), tviler jeg på; Tesla ønsker neppe å ha svært mange ulike applikasjoner gående. Som igjen sørger for at legacy-biler, som din (og straks min), ikke mottar mange oppgraderinger. Noe den siden du linker til langt på vei bekrefter.

Jeg har en mye bedre bil enn den jeg kjøpte (brukt), og det eneste jeg egentlig håper på av større forbedringer fremover p.t. er FSDS. Men tipper det blir som å vente på Godot, siden vi bør oppgradere hovedfrakteren innen rimelig tid. Blir fort Juniper det - uten FSD fra start (med mindre reguleringen er på plass).
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Ryzan er kun brukt i MCU, og erstattet Intel Atom. Kan leve sitt eget liv, og ikke knyttet til HW X.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 02. oktober 2024, klokken 07:47Ryzan er kun brukt i MCU, og erstattet Intel Atom. Kan leve sitt eget liv, og ikke knyttet til HW X.

Du slår inn mange åpne dører her. Mulig jeg forventer litt mye, men jeg skrev 2020-modell der jeg proklamerte HW3. Der ligger svaret ditt.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 02. oktober 2024, klokken 08:18
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 02. oktober 2024, klokken 07:47Ryzan er kun brukt i MCU, og erstattet Intel Atom. Kan leve sitt eget liv, og ikke knyttet til HW X.

Du slår inn mange åpne dører her. Mulig jeg forventer litt mye, men jeg skrev 2020-modell der jeg proklamerte HW3. Der ligger svaret ditt.
Har ikke spurt om en verdens ting annet enn din MCU-prosessor, og bryr meg heller ikke om dine forventninger. Har bare prøvd å forklare at det innen samme modell og samme HW-prosessor finnes endringer i annen hardware som kan være avgjørende om hvilke oppdateringer man får.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA