Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eksperiment: Kjøre Norge til Nederland i eUP (2014)!

Startet av rsolva, mandag 02. september 2024, klokken 23:35

« forrige - neste »

rsolva

Kanskje det er galskap, men vi kommer til å kjøre Norge-Nederland nå i september! Først slo jeg tanken fra meg, men så sjekket jeg ruta på ABRP og fant ut at vi kommer oss helt frem på mellom 10-12 ladinger.

Strategien er som følger:

- Holde mellom 90-100 km/t
- Bruke We Charge Plus for å få levelige ladepriser i Tyskland
- En overnatting i Danmark

Det fine med batteriet på e-UPen er at man lader fra 10% til 80% på rundt 10-12 minutter, som akkurat er nok til å kjøpe seg noe, gå på do eller strekke litt på beina. Det blir mange stopp, men relativt korte.

Det som gjenstår å se er hvorvidt temperaturen på batteriet ikke stiger så mye at ladehastigheten går ned, men det er noe jeg ikke har opplevd så langt, tross relativt varmt vær og flere ladinger etter hverandre.

Noen andre som har testa eUPen på ordentlig langtur?

EDIT: Til admin; kanskje dette innlegge burde flyttes til kategorien "De lange turene, planlegging og gjennomføring"
VW eUP! 2014

epifant

Morsomt påfunn! Hvem er "vi"? Min samboer hadde nok aldri blitt med på et slikt stunt ;D

Jeg har kun kjørt Krs-Oslo med min 14-modell, og synes det var omstendelig nok. Riktignok som ganske fersk elbileier for ca 8 år siden, så det er nok noe bedre stilt nå. Jeg merket ingen problemer med ladehastighet i hvert fall. ABRP sier også det bare er 13.5 time til sommerhuset på Vestlandet som vi pleier bruke ~10 timer med bensinbil, så det frister ganske mye å teste sannhetsgehalten i den påstanden.

Hold oss gjerne oppdatert underveis!
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Rosstopher

Kult. Det kommer til å gå helt fint, bortsett fra at det kanskje blir litt kjedelig etterhvert med så mange stopp. Ta det som en tur, kos dere på pausene, hør på god musikk, kjøp rare utenlandske matvarer og suvenirer når dere lader. Husk også å sjekke kartet. Det kan godt hende det er en eller annen morsom liten severdighet i nærheten som dere aldri har hørt om.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

arthur

Sitat fra: epifant på lørdag 07. september 2024, klokken 00:15Morsomt påfunn! Hvem er "vi"? Min samboer hadde nok aldri blitt med på et slikt stunt ;D

Jeg har kun kjørt Krs-Oslo med min 14-modell, og synes det var omstendelig nok. Riktignok som ganske fersk elbileier for ca 8 år siden, så det er nok noe bedre stilt nå. Jeg merket ingen problemer med ladehastighet i hvert fall. ABRP sier også det bare er 13.5 time til sommerhuset på Vestlandet som vi pleier bruke ~10 timer med bensinbil, så det frister ganske mye å teste sannhetsgehalten i den påstanden.

Hadde ikke en 2014-model et vesentlig mindre batteri enn de senere års utgaver av bilen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Spørsmål: hvilken rute kjører dere? Antar at dere skal ta en båt, enten til Danmark eller til Tyskland, siden dere skal klare dere med såpass få ladinger?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

TB

Sitat fra: arthur på lørdag 07. september 2024, klokken 08:55
Sitat fra: epifant på lørdag 07. september 2024, klokken 00:15Morsomt påfunn! Hvem er "vi"? Min samboer hadde nok aldri blitt med på et slikt stunt ;D

Hadde ikke en 2014-model et vesentlig mindre batteri enn de senere års utgaver av bilen?

Det stemmer, 16,8 kWh (brutto 18,7) på 2014 modellen. Praktisk rekkevidde ca 100 km.

Se
https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rsolva

Oi, har ikke fått varsler om at det var kommet innlegg i denne tråden! Beklager treg respons  ::)

"Vi" er meg og min samboer, og vi hadde egentlig tenkt å låne en dieselbil for turen. Men etter å ha gjort litt research så ble jeg litt gira på å prøve turen i eUP allikevel, og det passa ikke så veldig bra å låne dielselbilen i tidsrommet vi skulle bort, så da ble det eUP!

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 07. september 2024, klokken 09:13Spørsmål: hvilken rute kjører dere? Antar at dere skal ta en båt, enten til Danmark eller til Tyskland, siden dere skal klare dere med såpass få ladinger?

Vi tar båten fra Larvik til Hirtshals (veldig greit, siden vi bor i Larvik). Ruteplanleggeren ABRP estimerer mellom 10-12 ladinger, fra Hirtshals til øst i Nederland (ikke så langt fra grensen til Tyskland) hvor min samboer har familie. Litt tall fra ruteplanleggeren:

• Turen blir ca 885km totalt
  • Turen tar 10 timer og 17 minutter
  • 2 timer og 35 minutter av disse er ladestopp
  • Estimert snittforbruk: 129 Wh/km
  • Ladekostnad: 530kr
  • Energibruk totalt: 114,4kWh

Da har jeg lagt inn fartsgrense på 90 km/t og 5 min dødtid (fikle med lader) på hvert stopp. Jeg har også lagt inn 5% batteridegradering og 100kg ekstra vekt (samboer og bagasje.

Greia er, når jeg kjører motorvei til Oslo så bruker jeg ofte mindre en 129 Wh/km, selv med litt mer "dynamisk" kjøring. Hvis jeg tar det rolig gjennom DK og Tyskland og for det meste følger trafikken i høyrefila (~90km/t bak lastebiler), så tror jeg også det vil gi utslag på forbruket.

Det blir spennende å se hva fasit blir tilslutt! Jeg skal skrive en liten reiserapport med pros og cons fra turen  :+1:
VW eUP! 2014

rsolva

Sitat fra: TB på lørdag 07. september 2024, klokken 12:13Det stemmer, 16,8 kWh (brutto 18,7) på 2014 modellen. Praktisk rekkevidde ca 100 km.

Kjørte nylig en rundtur i Vestfold på ganske nøyaktig 100km (landeveier, for det meste), og da hadde jeg 1/4 igjen på tanken når jeg kom hjem. Ganske bra for en snart 11 år gammel elbil!
VW eUP! 2014

TB

Imponerende resultat, i praksis svært lite tap av kapasitet.

Skal en kjøre på mer ukjente veier vil en neppe kjøre helt tomt, så praktisk rekkevidde blir ca 100 km mellom hver lading, om en lader helt opp hver gang.

Hurtiglading går sakte med høy SoC, dvs ved start fra 80-90% noe kortere rekkevidde.

Korte etapper, mye lading... 😀
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

amstray

Dette er gøy! Jeg tok samme turen med en 2018 Leaf høsten 2018. En grusom opplevelse da jeg kjørte som vanlig på vei nei, mens det var en smooth opplevelse på veien tilbake, liggende tett bak vogntog i 90km/t hele veien. Er absolutt mulig å holde forbruket relativt lavt. Om Up-en ikke rapidgater som en Leaf, tror jeg det blir en strålende tur. Er noe mye flere ladere i området nå enn i 2018 også. Kos dere!
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: amstray på torsdag 12. september 2024, klokken 12:14Dette er gøy! Jeg tok samme turen med en 2018 Leaf høsten 2018. En grusom opplevelse da jeg kjørte som vanlig på vei nei, mens det var en smooth opplevelse på veien tilbake, liggende tett bak vogntog i 90km/t hele veien. Er absolutt mulig å holde forbruket relativt lavt. Om Up-en ikke rapidgater som en Leaf, tror jeg det blir en strålende tur. Er noe mye flere ladere i området nå enn i 2018 også. Kos dere!
Enig & gøy :+1: kos dere

rsolva

Da var turen gjennomført! Kort fortalt gikk turen veldig fint (sett bort ifra 4 timers tilnærmet stillestående trafikk en mil før tunnelen i Hamburg). Her kommer litt tørre tall før jeg tar det subjektive:

- 10 ladestopp fra båten i Hirtshals til destinasjon i NL
- Vi "fylte" 69,35 kWh* på veien (+ 15,5 kWh på tanken fra start)
- Vi kjørte 863 km
- Forbruk ble 8.03 9,83 kWh/100km for turen i sin helhet

* VW We Charge oppgir ikke desimaler i appen, men runder av (opp/ned?) så det gir et slingringsmonn på et par kWh. Circle K oppgir to desimaler i appen. Jeg ladet utelukkende på stasjoner støttes av disse to operatørene.

Forbruk: Jeg må si jeg er litt overrasket over at totalforbruket var såpass lavt! Kan jeg har regnet feil? Er det noen ladinger som ikke dukker opp i appen? EDIT! Jeg hadde glemt å ta med at bilen var nesten fulladet når vi kjørte ut av båten! Bilen viste gjennomsnittsforbruk på 10,8 på første etappe fra Hirtshals til Vejle, og 11,3 på den lengste etappen gjennom Tyskland til NL. Utetemperaturen var 12-20 grader og vi hadde veldig svak medvind (eller ingen vind) på mesteparten av turen. Med få unntak var det ikke behov for å bruke varmeannlegget i bilen; kun litt i starten og på en støyt på siste ladestopp under ladinga.

Kjørestil: Jeg vil si at 75% av turen bestod av rolig kjøring i høyrefila bak en trailer eller en eller annen stor farkost. Farten i denne modusen varierte mellom 82 til 92km/t med en median på rundt 88km/t (GPS-fart). Cruise-controllen ble flittig brukt.

De resterende 25%'ene bestod av etapper med mer dynamisk kjøring i en fart mellom 100 til 125 km/t, noen ganger bak en turbuss eller biler av litt størrelse. Den siste ~timen var det få biler på veien, så da hadde vi ingen foran oss.

Lading: Fordi jeg brukte en god del mindre strøm enn ABRP beregnet, kunne vi nok hatt lenger etapper mellom stoppene, og kanskje klart turen med ett eller to færre ladestopp. Men det var egentlig greit å stoppe hver time, halvannen – samboeren min hadde litt vondt i ryggen og satte pris på å kunne strekke på seg med jevne mellomrom.

Etterhvert tilpasset jeg parametrene i ABRP slik at estimert forbruk samsvarte bedre med kjørestilen. Jeg senket verdien i "Reference consumption @ 110 km/h" gradvis, til jeg endte opp på 120 Wh/km. Maks hastighet var satt til 90 km/h og referansehastighet til 105%.

Siden vi bare lada 3 ganger på vei til Vejle så ble det ikke noe rapidgating, men på fjerde (eller var det femte?) ladingen gjennom Tyskland begynte ladehastigheten å synke noe. Vanligvis lader den på mellom 40-50 kW, men når den varmeste cellen i batteriet nærmer seg 39 grader så synker den til 25-35 kW. Vi merket egentlig ikke så mye til dette i praksis, ettersom vi stort sett stoppet lenger enn det tok å lade bilen til ønsket % uansett. Å vente i 15 minutter istedenfor 8 merkes ikke så veldig. Fordi vi bruket mindre strøm en ABRP forventet, kom vi flere ganger frem til ladestasjon med både 25 og 35% igjen på batteriet. Som regel ladet vi også litt lenger enn vi trengte, så %'en var på 93% istedenfor 82% for eksempel, når vi dro videre.

Batteritemperaturen steg litt, men ikke så mye etter den begynte å rapidgate, og endte opp på 42 grader.

Køkjøring: Først stod trafikken bom stille i litt over en time, sikkert pga en ulykke, og så begynte sneglekjøring mot tunnelen, som viste seg å være strupet inn til 2 felt midt i rushtrafikken. Vi hadde ca halv tank da køen begynte, men mistet bare et par prosent ila 4 timers køkjøring. Sammenlignet med dieselbil var det mye diggere å stå i kø med elbilen – ingen støy eller vibrasjoner fra bilen og når køen sneglet seg frem, var det nok å slippe opp litt på bremsen, så krabbet vi fremover i lav fart.

Batterikapasitet: Etter at bilen stod på saktelading (5A) over natten (som tok 10,5t fra 10% til 100%) opplyste "gjettometeret" plutselig lenger rekkevidde enn vanlig! Før makset den ut på 134km på varme dager, men nå stod det 140 km på en kjølig morgen på litt under 10 grader!

Kanskje kommer dette av at den bruker de to siste dagers effektive kjøring som grunnlag for estimatet? Men jeg kjører vanligvis enda mer økonomisk på hjemmefronten, med lave hastigheter og ender ofte på under 10 kwh/100km, så det ville jo vært litt rart.

En annen teori er at batteriet hadde godt av mange hurtigladinger etter hverandre + høyere temperatur? Jeg har hørt at første lading på et fabrikknytt batteri lades med maks fart for at kjemien skal "sette seg" (noe med at lithiumen skal feste seg på noen plater?). Hjemme lader jeg stort sett alltid på laveste effekt (5A) med en sjelden hurtiglading med ujevne mellomrom, og veeeldig sjeldent flere hurtigladinger på rappen. Uansett er jeg imponert over kapasiteten på en 11 år gammel elbil som snart har gått 130 000 km! Jeg skal dobbeltsjekke SoC'en med OBD-donglen, men jeg mener at den stod på 96% sist jeg sjekket.

Uansett; hvis dere har spørsmål som jeg ikke har svart på her, så er det bare å spørre!
VW eUP! 2014

RJK

Kudos for å gi en god rapport på turen, og ikke minst å gjennomføre den i en bil som vel er premie-eksempel på bybil, med kort rekkevidde og lav hurtigladefart, og en form som vel ikke innbyr spesielt til høy fart!

Angående lading til 100 %, så kan den ekstra rekkevidden komme av aat batteriet har fått avkjølt seg litt. Blir det for varmt, kan det nok spise litt på anslått kapasietet. Det kan og være at bilen beregner at den ikke trenger bruke så mye på kjøling, som da den ladet.

Og selv om ikke dette er LFP (tipper jeg), så har sikkert ikke balansering av celler gjort noe vondt. Kanskje har den oppdaget noe mere effekt enn den trodde først den hadde, når BMS bare fikk jobbet litt ekstra!

Kan sikkert være at appen ikke har rukket å få med alle ladinger. Ville trodd at rundt 1 kWh per mil (10 kWh/100 km) er der den bilen bør ligge! 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

rsolva

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Angående lading til 100 %, så kan den ekstra rekkevidden komme av aat batteriet har fått avkjølt seg litt. Blir det for varmt, kan det nok spise litt på anslått kapasietet. Det kan og være at bilen beregner at den ikke trenger bruke så mye på kjøling, som da den ladet.

Nja, den har vist maks 134 km rekkevidde så lenge jeg har eid den (snart ett år), og etter første saktelading av bilen etter langturen var det første gang den har vist 140 km. Bilen har heller ikke noe kjøling av batteriet, derav rapidgating etter 4-5 ladinger på rappen.

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Kan sikkert være at appen ikke har rukket å få med alle ladinger. Ville trodd at rundt 1 kWh per mil (10 kWh/100 km) er der den bilen bør ligge!

Jeg fant feilen, jeg hadde helt glemt å ta med at batteriet var nesten fullt når vi kjørte inn på båten, så måtte legge til 15,5 kWh. Har oppdatert tallene i rapporten, og da gav det mer mening :)
VW eUP! 2014

rsolva

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53...med kort rekkevidde og lav hurtigladefar

Rekkevidden er kort, men kan egentlig ikke klage på farten på hurtigladingen! Som regel har den ladet det som trengs ila 8-15 minutter (litt avhengig av avstand til neste stopp), og det går så fort at vi sjeldent er ferdig med dobesøk, spising eller luftetur før bilen er klar.
VW eUP! 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA