Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langlys

Startet av Pondus_, lørdag 31. august 2024, klokken 10:53

« forrige - neste »

Contango

Da er det noe jeg ikke skjønner. Hvis ekstralysene slukker når en pixel slukker så må vel lysene allerede ha blendet motgående trafikk? De lyser jo mye lenger enn pixel lysene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Sitat fra: Contango på fredag 06. september 2024, klokken 07:40Da er det noe jeg ikke skjønner. Hvis ekstralysene slukker når en pixel slukker så må vel lysene allerede ha blendet motgående trafikk? De lyser jo mye lenger enn pixel lysene?
Ja, det argumentet hadde jeg lengre opp, men ingen som reagerte på det, ser det ut til. Matrix Led-bar bør kunne slå seg av eller de viktige LED'ene lenge før bilens egen led-matrix begynner å dempe langysene.

Og selv med gode matrix-ledbars, så vil jeg tro det skaper alt for mye ekstra flomlys rundt kjøretøyet, som hviter ut alt annet for sjåføren som kommer i mot. Derfor bør den kutte ut lyset fra ledbaren, eventuelt bare beholde de som lyser opp i grøfta til høyre, når den merker at bil/element kommer opp i feltet, som kan være en som ville kunne blendes.

Forhåpentligvis installerer folk en knapp for å kunne midlertidig slå av led-baren, f.eks. når man kommer inn på områder der det er mer folk og biler, fremfor å vente til langlysene (matrix) begynner å dempe pixler og ledbar.

Men selv om man har knappen, så bør uansett sjåfør være så fornuftig at de slår den av i slike områder, og kun benytter de i mer landlige områder der man faktisk trenger de!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Contango på fredag 06. september 2024, klokken 07:40Da er det noe jeg ikke skjønner. Hvis ekstralysene slukker når en pixel slukker så må vel lysene allerede ha blendet motgående trafikk? De lyser jo mye lenger enn pixel lysene?
Jeg har som sagt bare erfaring med adaptive frontlys. Min erfaring er at straks kameraene registrerer billys i mot så slukkes noen pixler. Det skal være svært lange sletter før den ikke slukker pixler. Vet ikke om jeg har opplevd det enda. Ekstralysene vil da også slukkes straks det registreres lys i mot.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kenneth Frantzen

Sitat fra: Handyman på fredag 06. september 2024, klokken 08:45Det skal være svært lange sletter før den ikke slukker pixler.
Det er mi erfaring òg. Ledbaren sløkkjer ganske kjapt, så eg tvilar på at folk som ikkje gjerst på å stirre inn i lyset blir blenda. Har enda til gode å bli blinka på.

Contango

OK, takk for info. Interessant at pixellysene ikke blir distrahert av ledbaren og at de reagerer såpass raskt. Jeg vil tro at ledbaren bør slås av ved kjøring på mer trafikkerte veier der biler og trailere kommer med jevne mellomrom. Jeg blir i alle fall blinket på fra tid til annen av trailere når kabinen er over horisonten men ikke lysene deres.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RonnyØ

Lurer på å prøve en Lazer Glide utgave på Model Y. Har lyst til å ha den under skiltet, men så langt inn mot grill som mulig.

Noen som har bilder av sin med LEDbar montert?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA