Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langlys

Startet av Pondus_, lørdag 31. august 2024, klokken 10:53

« forrige - neste »

Pondus_

Jeg tenker å installere ekstra langlys da jeg synes de langlysene jeg har er svake.

Noen som har tips til hva som er bra å få tak i?

What-a-watt

RJK

Strands Nuuk E-Line som kommer på skiltplate, erstatter skiltplata du har allerede!

Har kjøpt, men ikke montert ennå. Tenker å sette det bort!

https://bilradiospes.no/strands/809135/strands-nuuk-e-line-ledbar-7800-lumen-integrert-i-skilbrakett
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Det kommer an på hva en ønsker å oppnå, og hvilket budsjett. Har jo noen som lyser enormt opp:

Finnes noen som fokuserer mer på langde enn bredt lys og vica versa.

https://bilradiospes.no/lazer/linear18elitegen2/lazer-linear-18-elite-double-e-mark-led-13500-lumen-kombo-1023-meter
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Disse ledbarene kan ikke monteres uten å ha en ekstra enhet, typ ALC, for å hente styrestrøm. Den bør også leveres fra noen kjente produsenter i og med at Tesla oppdaterer bilen såpass ofte, og gjør endringer i bl.a. lysprogramvaren, og dermed kan sette ALC ut av spill.

Sondre Hugaas i Bilkomponenter AS har bred erfaring med montering og salg av utstyr, hvis du bor nær Kløfta. De har også en DIY for model y om du ønsker å gjøre det selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Er det noen som har erfaring med hvordan ettermonterte LED-lys fungerer sammen med Teslas "Adaptive frontlys"?
Er det ikke mulig å kombinere dette? Eller slukkes for eksempel ekstralysene straks en pixel i fjernlysene slukkes?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Håper virkelig de gjør det. Ekstralysene lyser flere hundre meter lengre enn langlysene normalt sett gjør, så du har potensielt blendet noen lenge, før de adaptive lysene slår til.

Egentlig burde dette gjøres i 2 trinn. Når andre objekt nærmer seg, slås ledbaren av eller dempes, når bilen som kommer mot eller objektet er innenfor langlysenes blendingsdistanse, så virker blending av pixlene slik de gjør nå.

Husk å tenke litt på de som kommer mot. For selv om de ikke direkte blendes av lyset som ville truffet hornhinna, så kjører de inn i et "flomlys-hav" som kan gjøre at de knapt ser andre ting pga lyset som treffer de.

Det er ille nok med langlysa i visse situasjoner (selvopplevd i Smestadkrysset der begge biler står i "oppoverbakke"), selv om de lysene er adaptiv. Med led-bar på i tillegg, så kan dette rett og slett bli farlig!
Bosted Oslo

Rosstopher

Husk å tenke på eget nattsyn også. Altfor sterke ekstralys gjør at når du blender ned så oppleves det som bekmørkt. Har selv hatt bil med masse ekstralys og det var skikkelig deilig å kjøre på natta frem til man plutselig måtte blende ned og så ingen verdens ting. Rett og slett livsfarlig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Absolutt viktig poeng! Derfor valgte jeg å kjøpe Strands Nuuk E-line, for som jeg oppfattet det, er de ikke de sterkeste man får tak i, men en grei mellomting.

Altså til god hjelp, men ikke så sterke at den effekten du beskriver, vil slå til like sterkt. Det var faktisk i tankene mine, i tillegg til at jeg slipper å leite etter braketter for å få festet de. Her er det meste inkludert!
Bosted Oslo

Kenneth Frantzen

Sitat fra: Handyman på mandag 02. september 2024, klokken 08:43Er det noen som har erfaring med hvordan ettermonterte LED-lys fungerer sammen med Teslas "Adaptive frontlys"?
Er det ikke mulig å kombinere dette? Eller slukkes for eksempel ekstralysene straks en pixel i fjernlysene slukkes?
Eg synst det funkar veldig bra. Ekstralyset sløkkjer så fort bilen byrjar å sløkkje pikslar. Brukar ALC, så vidt eg har forstått funkar XBB-rele òg fint.

Hadde Nuuk E-line i vinter, men har oppgradert til Lumen Helios CS20 Performance. Angrar ikkje på det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. september 2024, klokken 10:25Husk å tenke på eget nattsyn også. Altfor sterke ekstralys gjør at når du blender ned så oppleves det som bekmørkt. Har selv hatt bil med masse ekstralys og det var skikkelig deilig å kjøre på natta frem til man plutselig måtte blende ned og så ingen verdens ting. Rett og slett livsfarlig.

Ser han dude'n som testet CS20 Performance som ble nevnt sier at de ikke lyser så mye opp de nærmeste 50 meterne for å unngå å miste nattsynet. Så jo ikke så dumt ut.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Ekstralys burde ikke være koblet opp mot matrix lys i det hele tatt. De burde styres helt separat slik at man slo de av ved annen trafikk og matrix lysene overtok derfra. Det gir ikke mening å gå fra den voldsomme lyssettingen i ekstralysene og rett til nærlys når man har matrix.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Mulig jeg mmisforstår hva du mener, men er det ikke nettopp slik Kenneth Frantzen beskriver at det fungerer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. september 2024, klokken 09:04Mulig jeg misforstår hva du mener, men er det ikke nettopp slik Kenneth Frantzen beskriver at det fungerer?
Jo, det er nettopp det Frantzen sier.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kenneth Frantzen

Eg òg trudde det var det eg sa.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA