ID4 vs Kona vs Niro EV vs EV3 (?)

Startet av Deljak, onsdag 28. august 2024, klokken 21:13

« forrige - neste »

Deljak

Er i sluttspurten av å skulle handle ny bil til familie på fire med to barn i bilstol. Etter mange måneder med alt for mange muligheter og valg har jeg egentlig landet på enten ID4 (2024 - har ikke behov for AWD), nye Kona, nye Niro EV eller Kia EV3 som skal komme ila. året.

Har frem til nå testet en ID4 4motion 2024. Alt i alt en fin opplevelse. Egentlig ingenting å si på den, utenom at den kanskje fremstod litt "døllere" enn vår tidligere Volvo V60 T8.

Skal videre prøve både nye Kona og Niro. EV4 som kommer syns jeg i utgangspunktet også virker litt interessant.

Ønsker gjerne innspill fra noen som har testet flere av disse modellene.

Syns i utgangspunktet at ID4 fremstår som et solid valg, men kan virke som den vil ende opp med å koste ca. 100k mer enn de andre. Plassmessig og størrelsesmessig tror jeg Kona og Niro er innafor familiens behov, men jeg syns ladehastighet virker å være utdatert. Det blir vår første elbil og jeg tenker med skrekk på å stå å lade opp mot en time på ferietur.

Tar i mot alle tips!

RJK

ID.4 er vel den største og romsligste av disse, men mangler camper mode som de andre vil ha. Heller ikke skikkelig (kraftig nok) V2L - Vehicle to load.

Jeg er nok endel farget pga egne preferenser, men tror faktisk nye EV3 er det beste valget. Den er reelt sett godt større i praksis, enn både Kona og Niro EV, og spesielt Kona! Sistnevnte virker som de tar med rommet under plata i den nye, mens det ikke gjøres med gamle.

Jeg føler, dog ikke målt i praksis, at litermålet virker noe kunstig høyt sammenlignet med min (343 over gulvet, 387 mener jeg med plassen under), så fremdeles endel større lastekapasitet.

Den har dog noen viktige liter mer i kupéen, og spesielt i baksetet, samt at den har 40/20/40-delt baksete, som gjør VELDIG mye for praktisk bruk med mer enn 1 passasjer i tillegg! Så kan man og plusse på for frunken, som er nyttig tilleggsplass for ladekablene++!

Kona har veldig mye fint med seg, og Kona V1 gir gode assosiasjoner ihvertfall hos meg (vet det er noen som er HELT uenig), men jeg synes den er for dyr for hva man får, selv om den nye har så mange forbedringer fra V1, at jeg hadde gitt den en sjanse om den gikk ihvertfall 50K lavere pris, selv om jeg helst så den 75K billigere!

Dette betraktet ut fra topp-spesifikasjonen, selv om det fort går å klare seg med en litt mindre utstyrt bil, og likevel ha det meste av "godis" med.

Oppsummert, tenker valget reelt sett har EV3 og ID.4 som de to topp-kandidatene av de 4 nevnt! Og min noe fargede mening, er et EV3 burde trekke det lengste strået! Men prøvekjør, da det er du som skal leve med det valget!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Nå har jo nye Smart v5 blitt lansert. Og TeslabJørn virker fornøyd med Renault Scenic. Et par nye alternativer der altså.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trig8

Interessant at du har med ID4 i utvalget ettersom de andre bilene er en størrelse mindre. Mer sammenlignbart med ID4 er Ariya, E-3008, Scenic, Enyaq, EV6, Ioniq 5 og sikkert flere.
Kona lader raskere på hurtiglader enn Niro, og EV3 blir nok raskere enn begge.
Jeg kjører Kona og opp mot en time lading kommer du ikke på vinteren med forvarming av batteriet, så lenge du stopper på 70-80%. Men så er spørsmålet - når du har såpass lang rekkevidde som bilene har i dag, hvor mye må du lade underveis for å komme frem? Du kommer langt med 10 minutter lading hver 3. time kjøring for en hel dags kjøring hvis du starter fulladet - kanskje du ikke trenger det engang.
Skal du kjøre motorvei sørover i Europa er det selvsagt noe annet - da bør en vektlegge ladehastighet mer. Men hvor mye er det verd i kroner?

vinterdekk

BYD Seal U og KGM Torres EVX kan jo også vurderes. Uten behov for firehjulstrekk er jo utvalget av fem seters familiebiler veldig stort.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Har og zeekr x som er størrelsesmessig mer lik kona og niro. Største ankeret med kona og selv ev3 er ladehastighet på rundt 100kw men selvsagt kjører man 1-2 roadtrip i året så har det ikke noe å si
Model 3 2019 LR Rwd

OC-Freak

Jeg ville nok også prøvd Renault Scenic, syns selv den var svært romslig inni i forhold til størrelse, spesielt bakseteplass. Noe som også er viktig om man skal manøvrere inn og ut med barnestoler. Likte også interiør, med unntak av at det er litt for mye spaker plassert på høyre siden av rattet.

Har ikke sjekket ut Kia EV3 men virker som den også er godt utnyttet plassmessig. Men har ikke sett priser enda, og er redd den blir for dyr om man vil ha det store batteriet for å konkurrere mot f.eks Scenic.

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. august 2024, klokken 10:31Har og zeekr x som er størrelsesmessig mer lik kona og niro. Største ankeret med kona og selv ev3 er ladehastighet på rundt 100kw men selvsagt kjører man 1-2 roadtrip i året så har det ikke noe å si
"Standard Range-modellen støtter hurtiglading på opptil 102 kW, mens Long Range-varianten har 128 kW ladekapasitet på hurtiglading."

Antatt ladetid 10-80% er 30 min på begge varianter. Kona er dog noe tregere, med ca 40 min...

https://www.bos.no/aktuelt/nye-kia-ev3-imponerer
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på torsdag 29. august 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. august 2024, klokken 10:31Har og zeekr x som er størrelsesmessig mer lik kona og niro. Største ankeret med kona og selv ev3 er ladehastighet på rundt 100kw men selvsagt kjører man 1-2 roadtrip i året så har det ikke noe å si
"Standard Range-modellen støtter hurtiglading på opptil 102 kW, mens Long Range-varianten har 128 kW ladekapasitet på hurtiglading."

Antatt ladetid 10-80% er 30 min på begge varianter. Kona er dog noe tregere, med ca 40 min...

Jepp men fortsatt treigt til å være 2024, for billig bil er det jo greit men med stort batteri så bikker det nok 500k med utstyr, til sammenligning klarer xpeng g6 10-80 på 18 minutter ish.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. august 2024, klokken 22:37

Jepp men fortsatt treigt til å være 2024, for billig bil er det jo greit men med stort batteri så bikker det nok 500k med utstyr, til sammenligning klarer xpeng g6 10-80 på 18 minutter ish.
Innenfor 30 minutter, er helt på det jevne. Det er få biler som lader raskere, det er stort sett 800V-biler som lader merkbart raskere.

Man må ikke se seg blindt på maksfarten, for det er stort sett gjennomsnittsfarta som er viktig her.

Noen lader veldig fort i starten, og dabber tilsvarende fort ned i fart, og bør komme seg videre lenge før de kommer til 80 %.

Mens noen mangler stor peak-effekt, men til gjengjeld holder denne over et større register. Og er bilen nøysom i tillegg, så får man mange km rekkevidde på kort tid.

Nye Kona bruker ca 40 minutter, som er tregt, mens som sagt 800V-bilene varierer fra ca 18-26 minutter, avhengig av størrelsen på batteriet.

Så er vi i ferd med å få noen "rakkere" som gjør dette på 15 min eller mindre, om de treffer på en lader som klarer effekten som da kreves, som er godt over 350 kW effekt.

Slike ladere finnes knapt per i dag, så da er det hva de klarer på 350 kW-ladere som man foreløpig må lade på, for å se hva man i praksis må leve med til de enda raskere laderne kommer, smått om sen!
Bosted Oslo

batterimannen

Husk at det kan ta tid før man får utlevert en EV3. Selv når utlevering først starter, så er det ikke sikkert du er den første som får en. Kan fort hende det blir noen utsettelser også.

Ville først prøvd Kona og Niro som du skriver. Jeg synes det er mye nyttigere å prøve bilene enn å lese side opp og ned med specs, tester eller se tester på Youtube etc. Greit å bruke det i starten for å peile seg inn på noen modeller, men deretter er det prøvekjøring som gjelder.

Selv hurtiglader vi så sjeldent at jeg ikke engang tenker på det når jeg vurderer neste bil. Tror det blir 2-4 ganger i året med hurtiglading. Har vært på harryhandel eller hytteturer til sjøen eller fjellet. Da pleier vi å klare å komme oss en vei, så lader vi enten på hyttene eller kjøpesenteret... Men, andre kjører Norge eller Europa rundt, så da har det mer å si.

Men, mitt råd er å teste bilene selv
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

P_M_R

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. august 2024, klokken 22:37

Ligger man i ca.500k budsjett så burde man prøve G6. Jeg er på jakt også og så langt etter å ha prøvd Seal U, Enyaq, Ariya og G6 så er den siste nevnt på topp. Både kjøre opplevelse og plass. Og hvis man trenger ikke AWD sa blir den under kr450k med hengerfeste med utstyr som de andre nevnte her ikke matcher.

Elektro12

Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Ja det er alltid et usikkerhetsmoment der

#fisker

vinterdekk

Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Xpeng G6 har syv års garanti, Volkswagen har kjøpt andeler i Xpeng i Kina, Xpeng holder på å velge sted for fabrikk og datasenter i Europa. Det skjer ikke over natten å bli ett godt etablert merke, men det går den veien for noen av de nye bilmerkene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA