JA vi må åpne e18 kollektiv feltet for elbiler, hva mener dere?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 24. august 2024, klokken 10:35

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 06:48
Sitat fra: Strøm Tycoon på mandag 30. september 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:41Hørte nok en tidsrekord ble slått i forrige uke >:( en som skrev et sted inne på en nettavis tror jeg - at han satt over en og en halv time i kø fra Asker til Sandvika. Kunne vel gått ut av bilen i morgen trafikken og trolig spasert mellom bilkøene mye raskere. Mener det var tirsdag morgen den rekorden ble satt. Ingen ulykker, bare kø.

Er en del eksos som blåses ut i lufta i de køene der

#pass-på-naturen-vår-vi-har-ikke-mer-natur-å-ta-av

Forstatt mange matpakkekjørere som ennå ikke har sett lyset. Kollektivtransport finnes.

Kan du vise til hvilken dag i forrige uke hvor det IKKE var signalfeil, forsinkelser og kanseleringer av tog inn til Oslo?

Ser at mitt innlegg ikke ble kommentert, kanskje fordi det ikke var en eneste dag uten store problemer? Og hva skjer i dag? Joda:

"Det er forsinkelser og innstillinger i togtrafikken på grunn av en feil på sporet mellom Lillestrøm og Oslo Lufthavn. Det melder BaneNor i en trafikkmelding.

Det kommer en ny oppdatering klokka 10.

Toglinjene som kan påvirkes er RE10 Drammen - Lillehammer, RE11 Skien - Eidsvoll, R12 Kongsberg - Eidsvoll, F6 Oslo S - Trondheim og Flytoget."

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Strøm Tycoon

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 06:48
Sitat fra: Strøm Tycoon på mandag 30. september 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:41Hørte nok en tidsrekord ble slått i forrige uke >:( en som skrev et sted inne på en nettavis tror jeg - at han satt over en og en halv time i kø fra Asker til Sandvika. Kunne vel gått ut av bilen i morgen trafikken og trolig spasert mellom bilkøene mye raskere. Mener det var tirsdag morgen den rekorden ble satt. Ingen ulykker, bare kø.

Er en del eksos som blåses ut i lufta i de køene der

#pass-på-naturen-vår-vi-har-ikke-mer-natur-å-ta-av

Forstatt mange matpakkekjørere som ennå ikke har sett lyset. Kollektivtransport finnes.

Kan du vise til hvilken dag i forrige uke hvor det IKKE var signalfeil, forsinkelser og kanseleringer av tog inn til Oslo?

Hare bare min egne erfaringer, og siden November i fjor har det vært en håndfull forsinkelser/signalfeil/selvdrap, den dagen det var aller verst endte jeg med å komme meg hjem før planlagt (kom på et forsinket tog som gikk før det jeg egentlig skulle ha tatt). Undrenes tid er ikke over.

Har kastet bort betydelig mer tid til å stå i bilkø oppgjennom tidene.

arthur

Jeg har ikke sett en eneste dag den senere tid uten at det har vært rapportert problemer av teknisk art som har medføre forsinkelser og innstillinger. Senest i går var det to slike perioder med betydelige konsekvenser for kundene og i dag kom det jo nok en hyggelig melding med ytterligere forsinkelser på de togsettene som er i bestilling.

"I februar i år skrev Tog24.no at togene blir forsinket i et halvt år på grunn av forsinkelser hos underleverandør. Han mente likevel at togene ville komme i trafikk i løpet av 2025. Med den nye forsinkelsen vil ikke togene komme i trafikk før i 2026, hvis alt går etter planen."

https://www.budstikka.no/nye-tog-til-ostlandet-blir-ytterligere-forsinket/s/5-55-1808906

Din påstand om kun en håndfull siden november i fjor er nok, dessverre, svært misvisende, ja direkte feil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Har vært skyldt på dette signalanlegget fra før jeg flyttet tilbake til Oslo rett før Y2K, og så klarer talspersonene å uttale at "vi håper det blir bedre ut året".

Hva pokker er det som skulle føre til at det kommer til å bli bedre, når det ikke er gjort tiltak å snakke om? Hvorfor er ikke anlegget blitt byttet ut på disse 25+ årene, men fremdeles får lov å lage fullstendig kaos til tider?

Hvorfor har man ikke allerede sørget for å bygge dobbeltspor på alle linjer, og minimum doblet kapasiteten gjennom/under Oslo? Det er  jo ikke nyhet lenger at det er problemer. Det som ville vært en nyhet, er om de kunne meldt om en uke helt uten driftsforstyrrelser. Men det tror jeg ikke vi har opplevd her i området.

Og apropos "håper det går bedre ut året". Jeg minner bare om at "snart" kommer årets første snø. Prøv å gjett hva som kommer til å skje, selv om meteorologene melder det daglig i en uke frem til dagen det skjer?

Jo, det blir fullstendig kaos i år også. Tog og trikk blir stående pga "plutselige hendelser utenfor vår makt", halve bussparken kjører ennå på sommerdekk og kommer ikke frem, og de andre sklir rundt som akebrett på veiene.

Og heller ikke alle taxiene har lagt om, så de som faktisk har lagt om, de blir det kamp om å få kapret så man kommer seg til jobb eller hjem igjen. Og disse må kjempe seg mellom trikker og busser som står og sperrer veiene, sammen med masse biler på kryss og tvers, for heller ikke brøytemannskapene er helt forberedt.

"Vi håper det blir bedre ut året"! Jeg bare ler. Dream on!

Jeg takker meg lykkelig for at jeg har maks 10 minutter gåtid til jobb, selv på glatteste vinterdagen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ja problemets kjerne er at det ikke får noen konsekvens at togene stort sett ikke er i rute og står alt i 2 timer så holder det for de ansvarlig å to sine hender og si "håper det går bedre ut året"

I japan er togene i rute og om de er litt forsinket så er det noen som nesten mister jobben, så da er de i rute..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Da jeg bodde i Hamburg for en del år siden så stilte jeg klokken etter toget!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Noen som har tro på Alstom togene. En litt "bumpy start" med "krøll på togskinnene"...
Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Sitat fra: RJK på torsdag 03. oktober 2024, klokken 16:31Har vært skyldt på dette signalanlegget fra før jeg flyttet tilbake til Oslo rett før Y2K, og så klarer talspersonene å uttale at "vi håper det blir bedre ut året".

Hva pokker er det som skulle føre til at det kommer til å bli bedre, når det ikke er gjort tiltak å snakke om? Hvorfor er ikke anlegget blitt byttet ut på disse 25+ årene, men fremdeles får lov å lage fullstendig kaos til tider?
BaneNor hadde et prosjekt for 10 (?) år siden på å bytte ut sporfelt med akseltellere på hele strekningen som styres av signalanlegget for Oslo S. (Tror dette er alt fra Bryn til Skøyen, men ikke ta det for god fisk.) Sporfelt er den gode, gamle metoden på å se om det befinner seg et tog på skinnene, og sender strøm i begge skinnene og ser at det er en kortslutning når en aksel på et tog kobler disse sammen. En akselteller er en elektromagnet som er montert ved siden av skinnen og reagerer når et toghjul passerer. Men siden NSB-77-anlegget på Oslo S er relébasert og forventer et kortsluttet sporfelt, så måtte man lage et spesialtilpasset interface som brukte de moderne akseltellerne for å oppdage tog, men som gir en gammeldags kortslutning tilbake til signalanlegget. Dette fikk man aldri til å fungere som tenkt, og etter noen år med feiling ga de opp hele prosjektet, og gikk tilbake til sporfelt på hele strekningen igjen.

Når man etterhvert får kastet ut det gamle anlegget og erstattet det med det nye, nasjonale Siemens SIMIS-W-anlegget, så burde jordfeil og den type ting være en saga blott. Da vil noen hundre kvadratmeter med rom med utstyr i Oslo bli erstattet av en boks på størrelse med en pizzaeske stående i Trondheim. Og langs sporet vil alt utstyr som i dag har egne signalkabler (som også er utsatt for jordfeil og brudd) bli erstattet med fiber og IP-basert teknologi.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på fredag 04. oktober 2024, klokken 07:11
Sitat fra: RJK på torsdag 03. oktober 2024, klokken 16:31Har vært skyldt på dette signalanlegget fra før jeg flyttet tilbake til Oslo rett før Y2K, og så klarer talspersonene å uttale at "vi håper det blir bedre ut året".

BaneNor hadde et prosjekt for 10 (?) år siden på å bytte ut sporfelt med akseltellere på hele strekningen som styres av signalanlegget for Oslo S. (Tror dette er alt fra Bryn til Skøyen, men ikke ta det for god fisk.) Sporfelt er den gode, gamle metoden på å se om det befinner seg et tog på skinnene, og sender strøm i begge skinnene og ser at det er en kortslutning når en aksel på et tog kobler disse sammen. En akselteller er en elektromagnet som er montert ved siden av skinnen og reagerer når et toghjul passerer. Men siden NSB-77-anlegget på Oslo S er relébasert og forventer et kortsluttet sporfelt, så måtte man lage et spesialtilpasset interface som brukte de moderne akseltellerne for å oppdage tog, men som gir en gammeldags kortslutning tilbake til signalanlegget. Dette fikk man aldri til å fungere som tenkt, og etter noen år med feiling ga de opp hele prosjektet, og gikk tilbake til sporfelt på hele strekningen igjen.

Når man etterhvert får kastet ut det gamle anlegget og erstattet det med det nye, nasjonale Siemens SIMIS-W-anlegget, så burde jordfeil og den type ting være en saga blott. Da vil noen hundre kvadratmeter med rom med utstyr i Oslo bli erstattet av en boks på størrelse med en pizzaeske stående i Trondheim. Og langs sporet vil alt utstyr som i dag har egne signalkabler (som også er utsatt for jordfeil og brudd) bli erstattet med fiber og IP-basert teknologi.
Tror det ikke før det faktisk har skjedd! Danmark har visstnok oppgradert sitt linjenett for mange år siden, og da var det snakk om at Norge og må oppgradere. Og frem til i dag, så er det ikke  ye som tyder på at vi er kommet lengre. Nei, bare snakk ennå!

PS! Jeg har i flere år vært utsatt for "buss for tog" pga disse oppgraderingene som pågikk i fellesferien, og i helgene før og etter. Så kjent med at vi ikke er kommet ett eneste skritt videre!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Du mangler det viktigste alternativet, kollektivfeltet bør i stor grad fylles opp av kollektivtrafikk!

Rosstopher

Sitat fra: Merce på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:53Du mangler det viktigste alternativet, kollektivfeltet bør i stor grad fylles opp av kollektivtrafikk!

Hvorfor er det et mål i seg selv at kollektivfeltet skal fylles opp av kollektivtrafikk?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Daniel_0007

Personlig syns jeg man burde skifte ut kollektivfelt til samkjørings felt, er man 2 eller mer så burde kunne bruke det feltet slik det er vanlig i usa.
Model 3 2019 LR Rwd

Merce

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:58
Sitat fra: Merce på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:53Du mangler det viktigste alternativet, kollektivfeltet bør i stor grad fylles opp av kollektivtrafikk!

Hvorfor er det et mål i seg selv at kollektivfeltet skal fylles opp av kollektivtrafikk?

Man ønsker jo at folk skal kjøre kollektivt, ikke elbil.

Rosstopher

Sitat fra: Merce på torsdag 10. oktober 2024, klokken 11:43
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:58

Man ønsker jo at folk skal kjøre kollektivt, ikke elbil.

Hvem er "man" og hvorfor ønsker "man" det? Og hvor er sammenhengen mellom at folk tar kollektivtransport og at kollektivfeltet bør fylles opp mest mulig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Ingeniøren

Alt av kollektivtransport er vel overfylt når folk reiser til og fra jobb. Folk står å slenger mellom setene uten belter. Det neste er vel at en buss kjører av veien og sender alle på hodet ut frontruta.

Det henger jo ikke sammen og vil bare bli verre etter som vi blir færre som jobber og skal betale dette.

Jeg kunne tatt kollektivt men ville gitt meg 3 ganger så lang reisetid - begge veier, men det var før de stengte kollektiv feltet.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA