Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bredere dekk på 20’’ Inductionfelger?

Startet av anderskk, onsdag 21. august 2024, klokken 09:22

« forrige - neste »

anderskk

Etter 3 sesonger begynner de medfølgende Michelindekkene på min Model Y LR 2022 å gå mot slutten, og på tide å se etter nye dekk.

Jeg vurderer en litt annen dimensjon på dekkene enn dagens 255/40R20 for å få litt mindre strekk, og mer beskyttelse mot kantkjøring av felgene. Ut ifra det jeg har lest på andre fora er alternativene 255/45R20, 265/40R20 og 275/40R20. Alle disse er innenfor +/-5% i omkrets, og de skal også passe uten noen gnisninger i hjuloppheng etter det jeg har lest meg frem til. Mtp. pris ser faktisk 275/40R20 billigst ut.

Er det noen her som har noen erfaringer med uorginal dekkdimensjon, og evt. erfaringer med hvilken dekktype man bør gå for? Tenker da på støy, holdbarhet, forbruk i tillegg til de grunnleggende kvalitetene et dekk bør ha selvfølgelig. Har vært relativt fornøyd med de medfølgende Michelin Pilot Sport EV, men ser ikke ut som de leveres i 275/40R20. Det gjør derimot Motors testvinner fra 2023, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.
Tesla Model Y LR 2022

RJK

#1
Så vidt meg bekjent, så må du opp i profil for å få dekk som "buler" mer, og dermed vil komme utenfor felg. Det er vel kun det som i praksis gir mer beskyttelse.

Husk og at profil er % av dekkbredden i mm, og ikke et mål mm eller cm, altså andel mot bredden på dekket. Så dess bredere dekk, dess høyere blir dekksiden/profilen i mm ved samme profil-tallet.

Om det i praksis betyr at det "buler ut mer" med samme profil når du går fra 255 til 275, er jeg ikke så sikker på, men høyden øker da fra 102 mm til 110 mm.

https://vianor.no/dekkinformasjon/fakta-om-dekk/dekkprofil/

https://m.dekkalkulator.com/#google_vignette

Vedlagt bilde fra dekkalkulatoren viser endringen i omkrets og diameter der profilen fremdeles er 40, men når man går fra 255 til 275 i bredden!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Bredere dekk gir mer beskyttelse. Å gå opp fra 255/40 til 275/40 er ikke noe problem mtp rulleomkrets. Det er bare å google dekkdimensjonen og velge bilder, så får du opp annonser der folk har tatt bilde av dekk på felg og du kan se hvordan det ser ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

anderskk

Sitat fra: RJK på onsdag 21. august 2024, klokken 12:45Vedlagt bilde fra dekkalkulatoren viser endringen i omkrets og diameter der profilen fremdeles er 40, men når man går fra 255 til 275 i bredden!

Nettopp. Det er denne kalkulatoren jeg har brukt for å sjekke at omkrets er innenfor det som er lovlig. Og som du sier, så er profilen % i forhold til bredde, så et 265 eller 275-dekk vil også ha større profil, og potensielt gi litt mer beskyttelse. Mot en liten feilmargin i speedometeret pga. endret omkrets.

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. august 2024, klokken 12:50Det er bare å google dekkdimensjonen og velge bilder, så får du opp annonser der folk har tatt bilde av dekk på felg og du kan se hvordan det ser ut.

Ja, det er det jeg har sett også, men lurte på om noen her har noen praktiske erfaringer og evt. anbefalinger.

Tesla Model Y LR 2022

turfsurf

Sitat fra: anderskk på onsdag 21. august 2024, klokken 13:26Og som du sier, så er profilen % i forhold til bredde, så et 265 eller 275-dekk vil også ha større profil, og potensielt gi litt mer beskyttelse. Mot en liten feilmargin i speedometeret pga. endret omkrets.



De vil jo ikke ha større profil, man vil helst gå ned i profil for å beholde riktig rulleomkrets.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

anderskk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. august 2024, klokken 18:06De vil jo ikke ha større profil, man vil helst gå ned i profil for å beholde riktig rulleomkrets.

Ja, ved større endringer vil man nok det. Jeg tipper jeg går for 265-dekket, og da vil det gi mer avvik å gå ned til 35-profil(-2,53%), enn å beholde 40-profil(1,1%). Så da blir det sistnevnte.
Tesla Model Y LR 2022

RJK

Sitat fra: anderskk på onsdag 21. august 2024, klokken 20:07
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. august 2024, klokken 18:06De vil jo ikke ha større profil, man vil helst gå ned i profil for å beholde riktig rulleomkrets.

Ja, ved større endringer vil man nok det. Jeg tipper jeg går for 265-dekket, og da vil det gi mer avvik å gå ned til 35-profil(-2,53%), enn å beholde 40-profil(1,1%). Så da blir det sistnevnte.
Nå trodde jeg mer profil var ønskelig, nettopp for å beskytte felgen ved lett kontakt med f.eks. kantstein.

Men var en interessant post som siste innlegg (#27) i denne tråden, der en har  kjøpt "originale" dekk til Porsche Panamera til sin TMYP! Med bilder, for den som er interessert!

https://elbilforum.no/index.php?topic=60996.25
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: anderskk på onsdag 21. august 2024, klokken 20:07
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. august 2024, klokken 18:06De vil jo ikke ha større profil, man vil helst gå ned i profil for å beholde riktig rulleomkrets.

Ja, ved større endringer vil man nok det. Jeg tipper jeg går for 265-dekket, og da vil det gi mer avvik å gå ned til 35-profil(-2,53%), enn å beholde 40-profil(1,1%). Så da blir det sistnevnte.
Ja, går man for 265 er det mere naturlig å beholde 40 profil. Er nok det jeg ville ha gjort med 20" Induction og.

Til sammenligning har performance 275/35 og 255/40 men 21"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA