Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: Cobos på onsdag 16. november 2016, klokken 18:43
Samtidig legg merke til at de har permanent magnet motorer som yter 400 hester. Det er ikke gunstig for en modell med ønske om større produksjon.

Hvorfor? (Jeg tror egentlig ikke det spiller noen rolle, siden Jaguar neppe ser dette som volum-modellen i sitt sortiment, men jeg er nysgjerrig på hva begrensningen er).

Sitat fra: Cobos på onsdag 16. november 2016, klokken 18:43
Videre legger jeg merke til at det sies at Jaguar har valgt den beste teknologien og ikke utviklet den beste teknologien. Er ikke det en viktig forskjell?

På hvilken måte?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Øggen

Sitat fra: Cobos på onsdag 16. november 2016, klokken 18:43
Sitat fra: LA-Thing på onsdag 16. november 2016, klokken 09:23
Kraftig inspirert, ja. Dette ser veldig kjent ut:


Interessant løsning på motorene, kanskje en form for planetgir de har brukt. Vil vel unngå å bytte for mange DU'er.
Samtidig legg merke til at de har permanent magnet motorer som yter 400 hester. Det er ikke gunstig for en modell med ønske om større produksjon. Videre legger jeg merke til at det sies at Jaguar har valgt den beste teknologien og ikke utviklet den beste teknologien. Er ikke det en viktig forskjell?

Cobos

Vil absolutt tru dei he en god del erfaring ifra Formel E, til å vurdere ka som e holdbart.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Cobos

Poenget mitt var at permanent magnet motorer gjerne krever flerfoldige kilo av Neodynium og andre sjeldne jordarter som det er begrenset av på jorda og prismessig er risikabel.
Tilsvarende viser det mindre teknisk kompetanse for Tata at de klarer å velge riktig teknologi istedetfor å lage den selv. Motorer er noe de sjelden kjøper inn men noe de utvikler selv, mens elbilteknologien ser de ut til å kjøpe eksternt. Da blir det veldig vanskelig å få prisene ned over tid.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Havebigfun

Konspirasjonsteori: Er batteripakken levert fra Tesla?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 16. november 2016, klokken 20:50
Konspirasjonsteori: Er batteripakken levert fra Tesla?
Nei, ikke med prismatiske celler. LG Chem vil jeg tro.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Cobos på onsdag 16. november 2016, klokken 20:37
...Tilsvarende viser det mindre teknisk kompetanse for Tata at de klarer å velge riktig teknologi istedetfor å lage den selv.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Kanskje har de bare valgt å ikke finne opp hjulet på nytt? (det står vel forøvrig ingen steder at de ikke har laget den selv?).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Cobos

Sitat fra: Kanutten på onsdag 16. november 2016, klokken 23:01
Sitat fra: Cobos på onsdag 16. november 2016, klokken 20:37
...Tilsvarende viser det mindre teknisk kompetanse for Tata at de klarer å velge riktig teknologi istedetfor å lage den selv.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Kanskje har de bare valgt å ikke finne opp hjulet på nytt? (det står vel forøvrig ingen steder at de ikke har laget den selv?).
Det er ikke hjulet som er problemet  :P
Mer seriøst jeg mener at som seriøs bilprodusent må man kunne mer enn bare å sette sammen delene. Det er ikke noe man blir rik av, altså å montere ting. Det er lage ting hvor du har unik kompetanse som gir fortjenesten, tradisjonelt har det vært på drivlinja. Ser man på Bolt f.eks. er det en LG bil i større grad enn en GM bil. LG leverer batteri, drivlinje, dashbord, styringselektronikk, entertainment. Da er det lite kompetanse igjen for GM. Tilsvarende mistenker jeg Tata legger opp til her.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Cobos: bilfabrikanter har alltid brukt svært mye utstyr fra f. eks. Bosch.

Man kan nok forbedre en elmotor, men det er ikke så mange prosentene man kan oppnå, for den er allerede så bra og billig. Da er det gjerne enklere å kjøpe den delen, fremfor å utvikle sin egen. For eksempel. Det er jo veldig forskjellig kompetanse som kreves for å utvikle og bygge elmotorer i motsetning til eksosmotorer, girkasser, osv.

Nissan var jo tidlig ute med batterifabrikk (de har hatt egen i årevis), og nå har fagforeningen i Tyskland presset VW til å bygge en der.

Vi får nok se mange rare løsninger i årene som kommer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Rio: Jeg er klar over at Bosch leverer ekstremt mye, men OEM produsentene har tradisjonelt hatt en del områder hvor de har egen teknologi.
Akkurat elmotoren er jeg enig ikke er så viktig i seg selv. Det er mer det rundt. Inverteren, motorkontroller, batteristyring, battericeller, datasystemene som mater dashbord osv. Alt dette er viktig for høy effektivitet og kunne gi en god kjøreopplevelse for en elbil. De amerikanske produsentene har gitt bort dette, mens de europeiske er på vei ditt opplever jeg...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Jeg er enig i at disse tingene er viktige, men det er kanskje viktigere å spesifisere "kjørecomputeren" enn å faktisk produsere den?

Problemet er jo at de store ikke har kompetanse eller er "satt sammen" for å lage denne type utstyr. Bare se hvor mye problemer både Nissan og VW har hatt med ganske enkle telemetrisystemer.

Jeg håper selvsagt at de ser at det er verd å satse på den type kunnskap, men realistisk vil det nok ta noen år før de kan utvikle ting selv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på torsdag 17. november 2016, klokken 17:38
Problemet er jo at de store ikke har kompetanse eller er "satt sammen" for å lage denne type utstyr. Bare se hvor mye problemer både Nissan og VW har hatt med ganske enkle telemetrisystemer.
Og her har du hele poenget mitt. Som sluttbruker er den typen telemetriting og naturligvis kjørefølelsen når jeg trykker på pedalene i min bil viktig for hvordan jeg opplever det å ha elbil. Det er jo tross alt imponerende hvor godt en bensinmotor fungerer og hvor lenge, gitt hvor ekstremt kompleks den er.
Det jeg håper de gamle produsentene ser er at sånt som telemetri er viktig for brukeropplevelsen. Eller en sånn ting som at på Bolt må du manuelt sette grad av regen hver gang du setter deg i bilen, mens på en Model S er det koblet til førerprofilen. Det hadde gjort meg gal hvis jeg kjørte en Bolt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Selvsagt enig, men spørsmålet er om f. eks. BMW, VW, etc. må ha kompetansen for å designe f. eks. en "inverter" ( eller motor, lader, osv.) blant sine ansatte, eller om de heller skal satse på å ha ansatte som kan spesifisere hva som skal lages og nøyaktig hvordan det skal bygges, og så satse på å kjøpe det utstyret fra folk som virkelig er eksperter på invertere, motorer, telemetri, osv.

Det krever en enorm kompetanse innen disse feltene. Bilfabrikantene kan selvsagt ansette folk og bygge slikt, men er det god bruk av ansatte?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

#2877
Tråden er snart 4 år gammel.
Det ser ut til at VW løfter seg som en fønix fra dieselgate-asken - ser ut til at de virkelig mener alvor. Så langt ned må man før man erkjenner egen dumskap(kriminalitet): Hele konsernet bygges nå: om 30000 medarbeidere ut 9000 nye inn- full fokus på elmobilitet som kommer til å være konkurransedyktig ila få år- også i Tyskland. I 2025 er salgsplanen 1 mil biler/år- og verdensleder. Slik Elon driver Tesla frem er de vel på flere mill/år innen 2025...
http://www.zeit.de/2016/49/volkswagen-abgasskandal-umbau-wolfsburg
"Die Zeit" er et av de aller beste ukebladene i Tyskland.

thilo

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 26. november 2016, klokken 21:33
Tråden er snart 4 år gammel.
Det ser ut til at VW løfter seg som en fønix fra dieselgate-asken - ser ut til at de virkelig mener alvor. Så langt ned må man før man erkjenner egen dumskap(kriminalitet): Hele konsernet bygges nå: om 30000 medarbeidere ut 9000 nye inn- full fokus på elmobilitet som kommer til å være konkurransedyktig ila få år- også i Tyskland. I 2025 er salgsplanen 1 mil biler/år- og verdensleder. Slik Elon driver Tesla frem er de vel på flere mill/år innen 2025...
http://www.zeit.de/2016/49/volkswagen-abgasskandal-umbau-wolfsburg
"Die Zeit" er et av de aller beste ukebladene i Tyskland.

Noen ser framtia til VW ganske mørkt:

https://derletztefuehrerscheinneuling.com/2016/11/26/volkswagen-ist-bereits-tot-will-es-aber-nicht-wahrhaben/

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 26. november 2016, klokken 21:33
Tråden er snart 4 år gammel.
Det ser ut til at VW løfter seg som en fønix fra dieselgate-asken - ser ut til at de virkelig mener alvor. Så langt ned må man før man erkjenner egen dumskap(kriminalitet): Hele konsernet bygges nå: om 30000 medarbeidere ut 9000 nye inn- full fokus på elmobilitet som kommer til å være konkurransedyktig ila få år- også i Tyskland. I 2025 er salgsplanen 1 mil biler/år- og verdensleder. Slik Elon driver Tesla frem er de vel på flere mill/år innen 2025...
http://www.zeit.de/2016/49/volkswagen-abgasskandal-umbau-wolfsburg
"Die Zeit" er et av de aller beste ukebladene i Tyskland.

Teslas mål er da 500 000.

Med tanke på at det produseres ca 80 millioner biler i året så er det nok god plass til både VW, Nissan og Teslas elektriske biler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA