Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Øggen

Så dei he skjønt det no da??   ::) :o ::)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

JorgenM

Toyota gjør nok en snikinnføring av hel-elektriske bilen uten så alt for mye ståhei, litt sånn krypende med eksospotta mellom hjula :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

RuneW

Sitat fra: JorgenM på onsdag 02. november 2016, klokken 09:35
Toyota gjør nok en snikinnføring av hel-elektriske bilen uten så alt for mye ståhei, litt sånn krypende med eksospotta mellom hjula :)

Hehehe, ser det for meg  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ToWalkOrDrive

#2853
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:25
Sitat fra: JorgenM på onsdag 02. november 2016, klokken 09:35
Toyota gjør nok en snikinnføring av hel-elektriske bilen uten så alt for mye ståhei, litt sånn krypende med eksospotta mellom hjula :)

Hehehe, ser det for meg  ;D

He, he. Nydelig skrevet!

Salgsannonse januar 2018:
Nyhet: Toyota AvELsis Stasjonsvogn
800L bagasjerom
70 kWh batteri
Rekkevidde 800 km NEDC
Pris: 349.000
Avtagbart hengerfeste - maks 1800kg
0 - 100: 7,2 sekunder
Click On takbøyler - ta av og på i løpet av 8 sekunder - max 100 kg last på taket.
Kan brukes på det nye europeiske superladenettverket

Tror for mange oljeselskaper har personer plantet i bilprodusenter... Takk  Tesla for å tvinge endringen frem!
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

SabreMan

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-11/the-electric-porsche-needs-to-roar

The speedy charging is due to what Porsche says is a key advantage of its car: an 800-volt battery pack, vs. the 400 volts that's become the industry standard. Porsche's technology will let customers top up their batteries to 80 percent—for a range of about 250 miles—in 15 minutes, Porsche says.

Bra ladehastighet. Er det noe i veien for at Tesla også kan gå over til 800 V (antar at de bruker 400 V for øyeblikket)?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

minim

det vil være håpløst å gjennomføre bare mtp superladernettverket som er bygget for 400VDC batterier. Tviler på at de kommer til å gjøre det. Jeg tror det må være en marketing "gimmick" også at man lader fortere med 800V enn 400V. Fordelen av tynnere og lettere kabling ser jeg, men å gå bort i fra en "standard" er jo ikke lurt når de mister muligheten til å bruke eksisterende DC-ladenettverk. Hjelper ikke å kunne lade kjapt når det ikke er ladere tilgjengelig.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Espen Hugaas Andersen

#2856
Det vil ikke hjelpe for Tesla å gå til 800V. Batteriene klarer ikke å ta i mot særlig mer effekt enn de allerede gjør. 90D klarer maks rundt 130 kW, og P100D bør maks klare rundt 150 kW.

Arrangerer man battericellene litt forskjellig, så er det for P100D er det helt likegyldig om den mottar 400V/375A eller 800V/187,5A. Begge deler er 150 kW, og er det maksimale batteriene vil takle.

Kanskje vil Tesla komme med batterier i fremtiden som klarer betydelig raskere lading, men jeg har mine tvil om at det skjer de neste 5 årene.

Og når det gjelder Porsche - det finnes batterier som kan lades 0-80% på 15 minutter, men disse kjemiene har lavere energitetthet og er dyrere per kWh. Altså en bil med slike batterier kan man forvente at vil enten være tung og dyr, eller lett med liten rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

Interessant tråd. Legger ut siste nytt fra BMW som har mange elbiler på planene. De fleste er nok ikke direkte konkurrenter til Model S, men tar med alle når jeg først skriver :)

BMW i5
SUV
Forventet lansering 2020/2021
70-110kWh batterier
550-750km rekkevidde

Hel-elektrisk X3
225kW / 302 HK motor
70kWh batteri
Forventet lansering 2018/2019

Hel-elektrisk 3-serie
Forventet lansering 2019-2022
Bakhjulsdrift med 235 kW / 315 HK motor
4WD med 300 kW / 402 HK motor
400-500km rekkevidde

Hel-elektrisk 5-serie
500+ km rekkevidde

Hel-elektrisk 7-serie
500+ km rekkevidde

i3
400-450km rekkevidde i 2018 og ny generasjon i3 i 2022.

Rendering av i5 basert på patent-tegninger fra BMW:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Rio

Sitat fra: minim på fredag 11. november 2016, klokken 17:58
det vil være håpløst å gjennomføre bare mtp superladernettverket som er bygget for 400VDC batterier. Tviler på at de kommer til å gjøre det. Jeg tror det må være en marketing "gimmick" også at man lader fortere med 800V enn 400V. Fordelen av tynnere og lettere kabling ser jeg, men å gå bort i fra en "standard" er jo ikke lurt når de mister muligheten til å bruke eksisterende DC-ladenettverk. Hjelper ikke å kunne lade kjapt når det ikke er ladere tilgjengelig.

Charin (CCS/Combo) snakker om 350 kW ladeeffekt, og da må man ha 800 V, for å kunne løfte/bøye ladeledningen! Dobbel spenning betyr man kan halvere strømstyrken. Varmeutviklingen i kabelen og kontakten avhenger av strømmen.

800 V bilene vil selvsagt også kunne lades å 400 V ladere, og 800 V ladere vil kunne lade 400 V biler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Jaguar viste denne uken frem sin elektriske SUV, Jaguar I-PACE, i Los Angeles i California.
http://e24.no/bil/elbil/slik-vil-jaguar-danke-ut-tesla/23847741
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

peik

Sitat fra: Elmo på tirsdag 15. november 2016, klokken 22:46
Jaguar viste denne uken frem sin elektriske SUV, Jaguar I-PACE, i Los Angeles i California.
http://e24.no/bil/elbil/slik-vil-jaguar-danke-ut-tesla/23847741
Da ser vi nok snart en Land Rover med el-drift også, først en Range Rover-modell antakeligvis. Tata eier både Jaguar og Land Rover. Var flott den Jaguaren. Blir en seriøs konkurrent til X.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

o.b.lix

Ser jaguaren er kraftig inspirert av Tesla, bare se på skjermen bak rattet. OG det er akkurat det Tesla ønsker, å inspirere til endring.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

LA-Thing

Kraftig inspirert, ja. Dette ser veldig kjent ut:


Interessant løsning på motorene, kanskje en form for planetgir de har brukt. Vil vel unngå å bytte for mange DU'er.
Drammen, Tesla Model S #2510

Cobos

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 16. november 2016, klokken 09:23
Kraftig inspirert, ja. Dette ser veldig kjent ut:


Interessant løsning på motorene, kanskje en form for planetgir de har brukt. Vil vel unngå å bytte for mange DU'er.
Samtidig legg merke til at de har permanent magnet motorer som yter 400 hester. Det er ikke gunstig for en modell med ønske om større produksjon. Videre legger jeg merke til at det sies at Jaguar har valgt den beste teknologien og ikke utviklet den beste teknologien. Er ikke det en viktig forskjell?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA