Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

sigurdi

Les litt om det tidligere også, kan ikke lades som elbil, må bytte ut innholdet i tankene når energien er brukt opp.
Men da var det litt defust om det var en tank med vaske som ble pumpet over i en tom tank slik at totalt veskeinnhold var 200 liter, men tar uansett tid å tappe av både 200 og 400 liter for så å fylle opp igjen.
Foretrekker nok å lade hjemme til vanlig og heller bruke litt tid på SC på langtur.
Men om elektrolytten kan "resirkuleres" slik at fyllestasjonen "lader" den opp igjen når det er overskudds energi tilgjengelig, kan jo det være noe i teknologien til større kjøretøy.
(Eks lastebil/buss med 2000-3000 liters tanker. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

slumberjack

Da har Chevy publisert sin Model 3 konkurrent (tilgjengelig 2017, samme år som Model 3), Chevy Bolt.

http://media.gm.com/media/us/en/gm/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2015/Jan/naias/chevrolet/bolt/0112-bolt.html

Synes den er ganske fin og 200miles rekkevidde er 32mil. Hadde den hatt supercharger-muligheter så hadde vi virkelig snakket interessant bil. Ingenting er ute om batteriteknologien så vidt jeg har fanget opp.


sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

timingbeltkiller

GM er sleipe når de oppgir prisen til $ 30K.
Da trekker de fra føderalt skattefradrag på $ 7500.
Er range 200 like sleipt, faller bilen totalt gjennom som konkurrent til Gen 3.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Haldenser

Men dette ser vel ut som en mer kompakt bil en det Model 3 er ment skal være?
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Havebigfun

Sitat fra: Haldenser på mandag 12. januar 2015, klokken 21:10
Men dette ser vel ut som en mer kompakt bil en det Model 3 er ment skal være?
Jeg tror også det- jeg tror imidlertid at det er mange som får tilfredstilt sine behov med en slik bil.
Drawbak er som tidl nevnt manglende SC mulighet.

Oreo

i3 konkurrent vil nå jeg si. Likevel, kanskje den som er nærmest Tesla så langt, bortsett fra at den ikke er i salg ennå. Lurer på hva annet 2017 vil ha å tilby?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

slumberjack

Sitat fra: Haldenser på mandag 12. januar 2015, klokken 21:10
Men dette ser vel ut som en mer kompakt bil en det Model 3 er ment skal være?

Ja i følge Elon-uttalelser er Model 3 en bil på størrelse med 3-serien BMW, altså mer som Chevy Volt'en.

Oreo

Holder BMW og VW på å våkne hva angår ladeinfrastruktur?
http://www.chargepoint.com/press-releases/2015/0122
Dog ikke SC power, men 24kW og 50kW ladere langs øst- og vestkysten:

A goal of nearly 100 DC Fast chargers will be installed to support long distance and metropolitan electric vehicle travel with the BMW i3, Volkswagen e-Golf and other electric cars, along heavily trafficked corridors on both coasts, supported by Level 2 chargers.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Griffel

#2740
Sitat fra: Oreo på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:50
Holder BMW og VW på å våkne hva angår ladeinfrastruktur?
http://www.chargepoint.com/press-releases/2015/0122
Dog ikke SC power, men 24kW og 50kW ladere langs øst- og vestkysten:

A goal of nearly 100 DC Fast chargers will be installed to support long distance and metropolitan electric vehicle travel with the BMW i3, Volkswagen e-Golf and other electric cars, along heavily trafficked corridors on both coasts, supported by Level 2 chargers.
Dette tilsvarer jo da Combolader i Europa, og er vel nødvendig for i USA å kunne konkurere med den mer etablerte CHAdeMO standarden. Disse to merkene er vel foreløbig de eneste i det markedet som har glede av Combo og må da finne på noe slik for å få opp salget slik at andre ser penger i å tilby hurtiglading til BMW og VW.

I Europa er jo Combo den vedtatte standarden, så her blir det nermest omvendt. CHAdeMO må sponses av de japanske merkene.
"supported by Level 2 chargers." betyr at det i tillegg til Comboladere finnes 240V AC enfas stikkontakter til bruk med bilens innebygde lader.(om noen skulle lure.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oreo

Om ikke annet så er det et inniativ og et tegn på at de forstår at de selv må starte utbyggingen da ingen andre gjør det (for dems biler)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

educk

S85 Multi-coat red

Havebigfun

Sitat fra: educk på torsdag 29. januar 2015, klokken 18:00
har Porsche våknet? vi får vel se an på pris/prestanda før da er Tesla ute med model 3

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/porsche-baut-elektroauto-pajun-kommt-2018-19-als-reines-e-auto-742953.html
på en måte ja- men 18/19 er ikke akkurat ambisjonert.
Igjen- les kommentarene om dere forstår tysk:
"Darüber lächelt Elon Musk milde! Die ganze deutsche Autoindustrie, nichts als Ankündigungsweltmeister!"
Siste setning betyr "Hele den tyske bilindustrien er ikke annet enn verdensmester i å love ting"( underforstått- som de ikke holder). Kunne ikke sagt det bedre :o

Havebigfun

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/daimler-ag-wo-der-konzern-gegen-bmw-und-audi-noch-aufholen-muss-a-1016839.html
DB har gjort det svært bra i året som gikk, har imidlertid utfordringer...
Her påpekes det at MB ser gammelt ut når det gjelder elektromobilitet- spes sammenlignet med TMS:
"Doch den Konzernanspruch, das Beste oder Nichts zu bieten, lösen die bisherigen Daimler-Stromer nicht ein. Teslas Elektrolimousine Model S fährt mit einer Akkuladung viel weiter und sprintet schneller als jedes E-Modell von Mercedes. BMWs Öko-Mobil i3 lässt mit seiner Karbonkarosserie Daimlers E-Mobilflotte technisch altbacken aussehen."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA