Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

sn0le

@Kjell Leaf:
Kunne tenkt meg lengre rekkevidde, men stort sett bare når jeg er på langtur.
100-120kWh hadde vært fint.
Men med dagens batteriteknologi så ville et slikt batteri blitt en god del tyngre, og en god del dyrere.

Der synes jeg Tesla har gjort et bra trekk, og det er å lage superhurtige ladestasjoner som range-extendere for Tesla-eiere på langtur.

Hengerfeste hadde og vært fint. Men den dagen jeg trenger å bruke henger har jeg flere kompiser som har bil med hengerfeste og som ikke vil ha noe imot å byttelåne bil den dagen. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:04
Så dere øbsker ikke lenger rekkevidde ? Tesla er altså perfekt ? Litt hjernevasket ? Noen som har tenkt på at det ikke alltid vil være en ledig lader i fremtiden når man ønsker det, eller at laderne ikke ligger nettopp der du har tenkt å legge ruten din ? Ingen som tenker på at det hadde vært litt irriterende om en BMW 520i bare hadde 25  liters tank, dette til tross for at det går mye raskere å fylle 25 liter bensin enn å lade en Tesla ?

Nei, lengre rekkevidde trenger jeg ikke, jeg trenger flere hurtigladere og 22kW ladestasjoner. Om SC hadde stått med 10 mils avstand langs de større veiene og det var 22kW tilgjengelig på alle tettsteder av en viss størrelse hadde jeg kanskje gått for 60kWh modellen. Ser ihvertfall ikke for meg at jeg kjøper en modell med større batteri når jeg bytter bil igjen om kanskje 10-15 år, så lenge utbyggingen av SC-nettet holder tritt med salget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:14

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder.

Da ville det jo vært fint at Tesla også kunne lade fra CCS! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Veggen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:04
Så dere øbsker ikke lenger rekkevidde ? Tesla er altså perfekt ? Litt hjernevasket ?

Dette var det ingen som hevdet, uryddig argumentasjon.

Det ble påpekt at ditt oppkonstruerte problem med venting i kolonne ikke var et problem for oss som prøvde det i praksis i fjor. Det har ingenting med hjernevask å gjøre.


F_P

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:54
http://fortune.com/2014/12/08/vw-aims-to-leapfrog-tesla-nissan-with-new-battery-technology/

Flotters om det fungerer, men enn så lenge:
«QuantumScape, based in San Jose and privately-owned, is aiming to develop a different kind of battery technology that Bloomberg said could triple the range of VW's existing Electric Vehicles and offer better safety performance.»
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:14

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder.

Da ville det jo vært fint at Tesla også kunne lade fra CCS! ;)

Like strålende sagt som å si:
«Da hadde det jo vært fint om eGolf kunne ladet på Chademo og raskere på AC»  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Rio

Sitat fra: F_P på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:07
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:14

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder.

Da ville det jo vært fint at Tesla også kunne lade fra CCS! ;)

Like strålende sagt som å si:
«Da hadde det jo vært fint om eGolf kunne ladet på Chademo og raskere på AC»  ::)

Det ville helt klart vært flott hvis e-Golf hadde en 11 kW lader ombord, noe jeg også har sagt til alle i VW/Møller som jeg har fått tak i. :D

CHAdeMO, i motsetning til CCS, er ikke EUs standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei en måte å løse denne endeløse diskusjonen om lade system er å få overganger fra de forskjellige systemene. Så får  produsentene sitte der med sine systemer. Får i dag overganger til noen av systemene. Ved anskaffelse ble jeg som tesla eier ikke anbefalt å kjøpe disse overgangene.
Da det ville komme en mange type 2 ladere. Men om prisen går ned - noe de hevder så er det vel aktuelt.

hgs

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:14

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder.

Da ville det jo vært fint at Tesla også kunne lade fra CCS! ;)

Jeg var sikker på at jeg skulle ha ChaDeMo - adapter da vi vurderte å kjøpe Tesla. Slik SC-nettverket ekspanderer nå ser jeg ikke behovet bare ett års tid etter. Samme vil nok skje med et evt CCS-adapter om det noen gang ser dagens lys. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

kos

Hei etter sigende så er det overgang til CHAdeMO, i motsetning til CCS. Antagelig er det for få CCS til at tesla ønsker å lage en overgang. Ellers er vel begge de to systemene like, bortsett fra støpselet.

kos

Hei I Bergens regionen har de nå byttet ut de gamle CHAdeMO søylene og fått in 43 kw og CHAdeMO, og CCS. BKK sine anlegg. Samtidig bygger de Norges største ladestasjon på Danmarksplass. ( Flere uttak til alle systemene) Samt at de bygger ut kraftig E 39 nordover og sydover. Det kommer en stor lade stasjon også ved Sognefjorden, der kommer forresten verdens største el ferge. Men det som er rart er at vw , Nissan mf. lager ikke overganger. Så blir tesla eierne alene om det også, inkludert SC.

hgs

Sitat fra: kos på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:24
Hei etter sigende så er det overgang til CHAdeMO, i motsetning til CCS.

Ikke her :-) Og noen har ventet leeeenge.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14090.0.html
Vi fikk vite at dette "kom snart" når vi prøvekjørt første gang i november i fjor.

Sitat fra: kos på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:24
Antagelig er det for få CCS til at tesla ønsker å lage en overgang. Ellers er vel begge de to systemene like, bortsett fra støpselet.

Det kan godt hende. Poenget mitt var at SC - nettverket ekspanderer så raskt at nytten av noen av dem for de aller fleste er helt marginal om man da ikke tilfeldigvis kjører mye i noen SC-hull. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

kos

Hei Poenget ditt er tatt for lenge siden. Kjøpte heller ikke CHAdeMO, men bestilte dobbeltlader.
Noe som jeg har hatt glede av 2 ja 2 ganger. På snart 20000 km.Men sant skal sies de to gangene på 22kw kom det godt med.  Men sammen med SC systemet og 11kw i garasjen + 16 amp. Har jeg det like bra som en fossil.

sigurdi

#2624
Overganger er supert og blir det mye CCS ladere tilgjengelig og Tesla kundene ønsker overgang kommer det nok, tar bare litt tid.
Null problem for en Tesla å utnytte CCS laderene som finnes i dag, men grunnen til at ChaDeMo ble påbegynt var vel at det var og er nok mest av denne ladestandarden.
Verre med de andre bilene å utnytte en SC og så lenge kravet er at det skal være forhåndsbetalt og utnytte kapasiteten kommer det nok ikke adapter motsatt vei.
Men om EU kunne, ville og hadde satt krav til CCS i hele Europa, ville fremdeles Tesla sine SC stasjoner kun støttet Tesla biler og andre som betaler seg inn, siden de eier stasjonene. Sette opp en CCS eller Chademo kabel i tillegg til Tesla sin, er ikke verdens mest avanserte jobb. ;-)
Men skal mye til at det kommer annet en anbefaling fra EU og de gir laaaange frister mens pålegg om at stasjonene skulle hatt visa terminal og ikke alle mulige nøkkel og abonemangs løsninger hadde vært positivt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA