Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: F_P på mandag 08. desember 2014, klokken 12:51
@Rio
Undertegnede undres over at du til stadighet kommer trekkende med argumentet om at 35km er distansen vi alle kjører pr. dag. Jeg bestrider ikke at dette er fakta fra et eller annet sted, men å bruke gjennomsnitt for å bevise noe som helst vil aldri være god argumentasjon. Flere har påpekt det som snart må være åpenbart for de fleste, selv om dette er et snitt for kjørelengde, og biler med kortere rekkevidde enn 200km vil dekke det daglige behovet for svært mange så kjøper ikke folk bil basert på 90-95% av bruken. Se deg rundt så skjønner du, og alle andre det. Hvis det var så enkelt som du forsøker å fremstille det så hadde nesten ingen kjøpt Passat/Mondeo/Avensis/etc. stasjonsvogn med hengerfeste, AWD, stor motor og hva det måtte være. Det er lite av dette man trenger i det daglige, men det handles biler i fleng likevel.

For all del, jeg er enig i at i en ideell verden burde vi alle hatt mindre biler for småkjøring hit og dit, og heller tatt toget eller bussen de gangene vi skulle langt avgårde. Men så fornuftige er de færreste i dag.

Ser det snakkes om Tesla Church/menigheten og nedrakking av VW, Nissan og gud vet hvem. Vel det er nok ikke mer enn en subjektiv oppfatning av virkeligheten. Jeg kan virkelig ikke se at noen snakker ned eller disser alle andre enn Tesla her i tråden. Jeg oppfatter derimot at de fleste er positive til alle produsenter av elbiler, flere har sågar Telsa + en midre elbil på tunet.

Det stilles dog spørsmål om hvorfor ingen andre kommer med en skikkelig utfordrer til Model S / X. Dette spørsmålet er det selvfølgelig ingen her som vet svaret på med 100% sikkerhet, og vi kan spekulere og argumentere i øst og vest uten å finne svaret. Det betyr naturligvis ikke at vi skal slutte å spekulere, men det hadde vært fint om uenighetene ikke ble møtt med den samme traurige argumentasjonen i tralten om at de som eier en Tesla mener det er den eneste verdige elbil på markedet. At noen sier at Tesla var og er den eneste fornuftige elbil for vedkommende må være helt ok å påpeke, på samme måte som at eGolf og Leaf duger for andre. Det er ikke personlige preferanser ved innkjøp av elbil som diskuteres her uansett.

Så må jeg legge til at jeg er helt enig når det gjelder elbil som bil nr. 2. Tror at de færreste har behov for en elbil nr. 2 med særlig mer rekkevidde enn +/- 200km. Jeg jobber hardt med å få fruen med på dette, men hun holder fremdeles fast på at hun må kunne bruke bilen 1-2x pr. år over lengre distanser. Har forsøkt å parere med at vi disse 1-2 dagene bare bytter bil slik at hun kan ta med seg vår Model S de få dagene hun har behov for det. Det kommer seg og går sikkert i orden til slutt, men om man tenker seg samme situasjon der man bare har en bil. Vel da skjønner jeg at 90% vurderer det dithen at Model S er for dyr, og/eller eGolf, Leaf et.al. har for kort rekkevidde.



Hei, og takk for et langt og saklig innlegg.

Jeg er selvsagt klar over at ikke alle kjører nøyaktig 35 km per dag! :D
Likevel, det at gjennomsnittet er 35 km (og ikke, f. eks. 150 km) kan man bruke.

Jeg har ikke sett undersøkelser for daglig bruk, men la oss tenke oss følgende distribusjon:

50% av dagene i året kjører man 35 km eller mindre.
25% av dagene i året kjører man 35 km eller et dobbelte. (mellom 35 og 70 km)
12,5% av dagene i året kjører man mellom 70 og 105 km.
6,75% av dagene i året kjører man mellom 105 og 140 km (1 hurtiglading om vinteren).
3,375% av dagene i året kjører man mellom 140 km og 175 km. (1 hurtiglading både vinter og sommer)
1,688% av dagene kjører man mellom 175 km og 210 km (1 HL)

Da gjenstår 2,5 dager i året i dette eksempelet. Selvsagt vil det være andre individuelle distribusjoner, men dette viser hvorfor 35 km er relevant - fordi det er sjeldent man kjører f. eks. 8 ganger gjennomsnittet.

Da har man kanskje 2,5 dager (i dette eksempelet) man ikke kan bruke bilen til det man ønsker, men man har kanskje 2,5 dager man trenger en varebil, man trenger en leiebil, osv. også, uten at det diskvalifiserer den bilen man vanligvis har.

Påstanden min er at langt flere biler enn i dag kan erstattes med en e-Golf, Leaf, BMW, Soul, osv. for en pris som er sikkert 300 000 kr billigere enn en Tesla.

Dette er faktisk meget viktig, for det er store deler av befolkningen som ikke har råd til Tesla.

Og derfor mener jeg det er feil å rakke ned på VW, Nissan og de andre med at de "sover": de gjør noe for dette segmentet, som er meget stort, og (miljømessig) meget viktig.

Vi må ikke la elbiler bli bare noe for de få som kan betale 600 000 for en bil. Allerede i dag er det biler til langt under halvparten av det som duger for svært mange.

Veldig mange er som "din kone" ;) og er skeptisk til en bil med 150 km rekkevidde. Da gjelder det jo heller om å overbevise dem om at det faktisk går greit - man kan byttelåne, leie, osv. de siste 2 dagene i året. Det hjelper alle. Det må ikke bli slik at dersom du ikke har råd til 600 000 kr for bil, ja, da må du nok velge eksosbil.

:)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 08. desember 2014, klokken 14:05
+100 F_P :)

Sitat fra: Oreo på mandag 08. desember 2014, klokken 10:47
Mulig enkelte innlegg har vært litt hovmodig, men det er vanskelig å komme bort i fra på denne delen av elbilforumet.

Verd også å ta med her at om man er "litt hovmodig" overfor andre bilprodusenter - eller skulle "rakke ned på" som noen her påstår - så betyr ikke det at man rakker ned på de som kjøper disse bilene.

Virker som om enkelte tar det svært personlig at noen her mener de andre satser for lite og at det de leverer er for dårlig, de har tross alt hatt 40 år på seg siden "alle" var klar over at noe måtte gjøres, og de har ikke kommet lengre enn de har. Men at noen finner at de kan klare seg med disse bilene har da så vidt jeg har fått med meg ingen her kritisert? At flere kjøper elbiler er da ett pluss uansett hvor langt/kort bilene går. Men produsentene fortjener allikevel "tyn" for å ikke ha klart bedre.


Jeg tar det ikke personlig mot meg. :)

Jeg reagerer på fremstillingen at intet annet enn Tesla duger (siden konkurrentene "sover"), og underforstått at dersom man ikke kan betale 600 000 kr for en bil, så må man kjøre eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Så 35km om dagen er ikke en standar man må kjøre? No blir naboene glade, no som æ kan slutte å kjøre frem og tilbake her i gata.  :P
Syndes det va så rart med han som pendler med sin Leaf cirka 50km (en vei) dagelig.

Siden det nå kommer fram at det ikke er et målt snitt på 35km om dagen. Kan æ da også, med 95% sikkerhet, anta at resten av fakta også er på gjetning og synsing?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Er det noen som har kjørt strekningen Tromsø - Trondheim med en Nissan Leaf, VW e-Golf eller KIA Soul EV?   Æ vil bare vite hvor lang tid det ble brukt en vei.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Havebigfun

Jeg tenker det beste ville vært å la denne gjennomsnittspris/daglig kjørelengde/fattigdomsdiskusjonen ligge.
Alle argumenter er vekslet mange ganger uten at det ser ut til å ha hjulpet noe mtp opplysning av "de andre".
Øyvind gjorde et hederlig forsøk med å dra diskusjonen mer i rettning av konkrete bilprosjekter - det er det som er interssant nå- ikke side opp og side ned med det samme- som de siste 20 sider.

cyber

Sitat fra: Car-El på mandag 08. desember 2014, klokken 19:01
Er det noen som har kjørt strekningen Tromsø - Trondheim med en Nissan Leaf, VW e-Golf eller KIA Soul EV?   Æ vil bare vite hvor lang tid det ble brukt en vei.

Hvor lang tid bruker man med TMS ? ( 1150 km ? )

Car-El

Æ brukte cirka 25 timer nedover med en defekt lader. Fikk bare 18kW ved 22kW ladepunktene. Noe æ ikke trur helt va riktig da æ hørte ladesystemet klikke inn og ut. Dessuten så steg ikke "tkm" så raskt som det skulle tilsvare med 18kW. Dette medførte at æ skulle sove i Mosjøen. Regnet meg fram til et klokkeslett bilen skulle ha nok til Namskogan. Da klokken ringte så var det ikke bilen ferdigladet, så jeg sov litt til og "forsov" meg litt.

Oppover så gikk det også på 25 timer. Da æ måtte sove to timer nordom Majavattenet. Og så viste jeg ikke om at SC ved Stordjord i Saltdalen var åpen. Kunne spart meg nesten en time ved Mosjøen (22kW) der. Og så stoppa æ ved en venn av meg for kaffe og slarv.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 18:24
Jeg reagerer på fremstillingen at intet annet enn Tesla duger (siden konkurrentene "sover"), og underforstått at dersom man ikke kan betale 600 000 kr for en bil, så må man kjøre eksosbil.

Fakta:
For meg er det idag ingen annen elbil en Tesla som duger (rekkeviddemessig) siden alle andre bilfabrikanter ser ut til å ha "sovet" lenge, og siden jeg ikke kan betale 500 000 for en bil så må jeg kjøre eksosbil.

Nei, å flytte er ikke ett alternativ og ville evnt. ikke ha hjulpet noe, kollektivtilbudet er mest fraværende, og i den grad det overhode eksisterer så er det ikke tilfredsstillende nok til at det seriøst kan vurderes som noe alternativ for nær sagt noen av mine transportbehov.

Mulig mitt transportbehov er litt spesielt, men ikke spesielt for folk som bor utenfor de store befolkningssenterne her til lands.

Så langt, for å bringe tråden OT igjen, er det mest lovende alternativet til en Tesla for meg dette som ble sagt i fra Nissan nå de siste dagene. Stemmer dette slik det har blitt fremsatt (men det som offisielt har blitt sagt er svært begrenset) så vil de altså ha en bil med nesten samme rekkevidde som Tesla til en litt lavere pris (før "Norges tillegget" blir lagt til) enn Model 3 skulle bli, på kanskje rundt samme tid som Teslas Model 3 kommer. Kanskje Renault også kommer med noe basert på dette batteriet? Ja, stemmer altså disse uttalelsene så kommer de altså med en konkurrent til Tesla. Ikke på Model S/X, men på Model 3(/Y).


GM snakker om en bil med 200 miles rekkevidde. Men her vet vi enn så lenge alt for lite. Ikke noe om når den kommer, hvordan den blir, bare hint om utseende, og denne diffuse rekkevidden som har blitt antydet. Eneste vi egentlig vet er at LG skal levere batteriene.

Audi snakker om å komme med en ren elbil med god rekkevidde. Eller nei, det var jo en hybrid det. Eller nei, det var jo ren elbil. Eller nei, kanskje det blir en elbil allikevel? De har vært litt "ullene" på akkurat dette det siste året eller så... Uansett snakker vi nok her om en bil i samme prisklasse som Model S/X. Ingen hjelp å få her med å få en elbil i en lavere prisklasse for "massene". Samme kan sies, i enda sterkere grad, om planene fra Porsche. Men helt klart er disse aktuelle i denne tråden, disse er vel de som etterhvert kan dekke det markedet Model S/X har/får, men er altså irrelevante for dine ønsker om elbiler til massene.

VW?  Vel, de har noen ullene uttalelser om at de etterhvert vil utstyre eGolf med større batterier. Kanskje. Dersom noen andre bygger ut lade-infrastrukturen for dem. Og forutsatt at noen tilfeldigvis har så stor overproduksjon av batterier at de kan selge det til dem billig nok i store nok kvanta. Evnt. dersom dette batterifirmaet de nylig kjøpte en bit av (5% ?) skulle bygge en "Gigafactory". Jeg har ikke noen tro på at de vil være noe alternativ for meg før jeg sitter godt i elbil fra Tesla - evnt Nissan/Renault? Joda, før eller siden vil de nok ha noe, men når?

Ford?  De sier de KAN lage en Model S om de vil. De gjør det ikke. Altså, de vil ikke. De sover.

osv. osv...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

@Amoss

Rekkevidde er no en ting. Men tilgang til hurtigladere er et annet spørsmål. Og så hvor fort disse hurtigladerene kan fylle på nok rekkevidde for reisen videre. Etter som jeg har forstått så leverer vist nok CHAdeMO og CCS bare 50kW, av dem som er satt opp til nå i landet. Dem kan, i henhold til standar, levere mere. Men jeg har ennå bare fått med meg at dem er på 50kW som settes opp i Norge. Med et forbruk på 200W/km, så lader da CHAdeMO og CCS med en hastighet på 250km i timen. Noe som er for sakte i mine øyne.

Og så plass. Når man har behov for en større bil enn en Golf nytter det lite at Leaf (som er ennå mindre) selger mere. Hvor blir det av elbiler i størrelsen VW Passat og Ford Mondeo.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på mandag 08. desember 2014, klokken 20:48
@Amoss

Rekkevidde er no en ting. Men tilgang til hurtigladere er et annet spørsmål. Og så hvor fort disse hurtigladerene kan fylle på nok rekkevidde for reisen videre. Etter som jeg har forstått så leverer vist nok CHAdeMO og CCS bare 50kW, av dem som er satt opp til nå i landet. Dem kan, i henhold til standar, levere mere. Men jeg har ennå bare fått med meg at dem er på 50kW som settes opp i Norge. Med et forbruk på 200W/km, så lader da CHAdeMO og CCS med en hastighet på 250km i timen. Noe som er for sakte i mine øyne.

Og så plass. Når man har behov for en større bil enn en Golf nytter det lite at Leaf (som er ennå mindre) selger mere. Hvor blir det av elbiler i størrelsen VW Passat og Ford Mondeo.

Dette er helt sant ja.

Men gikk ikke inn på hurtigladeproblematikken da poenget er at jeg trenger denne rekkevidden i hverdagen, ikke så mye på langturer. Nekter plent å stå en time (mer eller mindre) hver dag kun for å vente på at bilen skal lade - om det skulle finnes lademuligheter på veien. Ja, da blir 20 minutter å vente også lenge... Lade på reisemålet? Vel, i dag er det tilbud om lading på ett av mine destinasjoner - når jeg "harryhandler" i Sverige. Ditt ville jeg kunne kjørt med en Leaf/eGolf etc. (men resten av tiden måtte den stå parkert :p ). Kan jo kanskje dukke opp også på andre av mine destinasjoner, men garantert ikke på alle - så da er jeg like langt.

Men ja, den dagen det endelig blir mulighet for meg til å kjøpe en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for meg i hverdagen, så vil jo helt klart ladetilbudet de gangene jeg skulle på noen lengre tur være en del av totalvurderingen, og etter min (og tydeligvis din ;) ) vurdering så er superladetilbudet til Tesla overlegent. Men gidder ikke her å gå inn i en debatt om hvor vidt Tesla skal redusere sitt tilbud for å følge "standarden" - da blir bare tråden off-topic igjen.

Når det gjelder plass så klarer jeg meg fint med en Leaf/eGolf, men ville foretrekke noe litt større. Men MS størrelse er det ikke noe behov for - men har kjørt større biler før, så holder meg ikke unna av den grunn. Så tipper TM3 blir "akkurat passe" :) Hvordan en fremtidig Leaf eller Renault variant blir vet vi veldig lite om. Uansett er plass ett "ikke-tema" for meg så lenge man ikke snakker om biler ala Buddy/Smart/Roadster.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 18:24

Jeg reagerer på fremstillingen at intet annet enn Tesla duger (siden konkurrentene "sover"), og underforstått at dersom man ikke kan betale 600 000 kr for en bil, så må man kjøre eksosbil.

Det må du gjerne gjøre, men for oss var det overhodet ikke andre elbil-alternativer (pga størrelse og rekkevidde - vi skulle ha bil nr 1). Og prisen? Tilsvarer en fossil til 400', så da var det lett.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: toppi på mandag 08. desember 2014, klokken 22:40
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde

Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)

I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jazzwheel

For min del pendler jeg bare 35km pr dag, men jeg valgte likevel Tesla på grunn av rekkevidden.

Grunnen er at jeg ikke har tilgang på lader hjemme fordi jeg bor i leilighet i Oslo. Hvis jeg nesten alltid hadde vært i nød på strøm og må lete rundt etter offentlig ladeplass hver dag så hadde jeg aldri orket å ha elbil. Med Tesla går dette greit.

Ekstra kjekt nå som halvparten av de offentlige ladeplassene på Sagene har blitt stengt det neste året på grunn av bygging av nye leiligheter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA