Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:33
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28


http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

GBP 17 000,- (minus mva) = NOK 155 000.

Fint å faktisk lese hele artikkelen Rio:
Nissan's chief planning officer, Andy Palmer, has previously told us the new battery technology should debut by 2017, so we expect to see the Leaf and the Infiniti EV debut in 2016. Providing the £5,000 Government grant for low-emissions vehicles remains in place, prices should start at around £17,000.

Du kan heller ikke regne med at de har inkludert moms når de lanserer de prisene (det står tydelig "START at around 17.000£).

Ja, det stod helt nederst.

Da blir det litt under 200 000 kr.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. desember 2014, klokken 21:32

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:24
Hvis man ser på hele befolkningen så måtte man sjekke hva proporsjonen er; det er nok veldig mange som tror de trenger en bil med 1000 km rekkevidde, mens de i virkeligheten kan klare seg med en langt kortere rekkevidde og en hurtiglader.

Det er her du bommer så grovt (IMO). Det er hva folk tror som betyr noe. Så lenge andre alternativer finnes som er omtrent like billige og dekker det antatte behovet, så vil det bli valget. Det er dessuten stor forskjell på 1000km og 100 (reellt på vinterføre).

Men hva folk tror avhenger gjerne av hva de får høre, og hva de leser.

Hvis alle forfekter at "hvis du ikke har 600 000 kr til en elbil, så får du bare kjøpe eksosbil" så gjør de det.

Hvis man derimot sier at dersom du ikke har hytte 600 km vekke, og kjører der 2 ganger i uken ;) så går det oftest helt greit med en e-Golf. For eksempel.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:35

Nei, jeg har ikke kritisert Tesla batteripris, men påpekt at Tesla satser kun på store biler (sammenlignet med det "folk flest" i verden trenger).

Nei, VW har ikke produsert batterier på fabrikken/firmaet de kjøpte denne uken; det har for øvrig ikke Tesla heller på sin fabrikk. Nissan, derimot, produserer.


VW har ikke kjøpt en fabrikk - de har kjøpt et firma med ett patent.. Ingen batterier har blitt produsert enda.. De har en god teori - og det kan godt være at Tesla også vil bruke den løsningen! :) Tesla er ikke låst til en gitt teknologi - men de tør å satse!

Nissan produserer batterier på den gamle måten - dyre batteri i små kvantum. Tesla bruker samme batteri som i bærbare PCer og i smarttelefoner. Tenk hvor mange 100 millioner slike batteri som produseres hvert eneste år - og Tesla skal altså produsere like mye som Apple, Nissan, Toshiba, Panasonic, Sony og alle andre batteriprodusenter gjorde i 2013.. Rått!



turfsurf

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:35
Nei, jeg har ikke kritisert Tesla batteripris, men påpekt at Tesla satser kun på store biler (sammenlignet med det "folk flest" i verden trenger).

Dette blir jo bare tåpelig. Joda, Tesla produserer foreløpig kun en stor bil, men alle, inkludert du kjenner til Model III og Teslas masterplan. Hva de produserer nå og hvordan de satser er forskjellige ting.

En annen ting er hvordan du forsvarer at VW og andre ikke kan nøye seg med mindre profitt på elbiler. Hvorfor ikke, det er jo ikke akkurat sånn at de går med underskudd. Vi så jo hva som skjedde når California begynte å true med krav om 0-utslipp biler. Hvis myndigheter begynner å stille krav, vil bilfabrikantene snu seg rundt. Det har de alltid gjort. De er styrt av profitt. Skal de ha det, så må de oppfylle myndigheters krav. At aksjeholderne/eierne får noen % mindre i utbytte spiller ingen rolle.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

satheesh.net

#2494
innlegg slettet.


Har dere ikke noe fornuftig å bidra med, så la være å legge inn meldinger!

Lars
Forum admin

Car-El

Dette e GØY!

Noen prater nesten for og imot i samme settning!  Æ vet ikkje om æ skal flire eller skrike!


Ut september måned så leverte Tesla 3535 biler i 2014. Det blir 3,3% av det totale bilsalget på 107104 biler. Dette gir en andel på 25,7% av alle elbilene (13747).

Gidder ikke å lete etter nyere tall.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Send en post hver gang du har fått 40 mils rekkevidde ut av Teslaen din please, det blir ikke mer sant av å gjenta fantasi tall...

Siden Tesla kjører hardt på salgsfremmende tiltak og du kan få levert en P85D i US før jul hvis du bestiller nå så kan det vel tyde på at køen blir mindre og mindre...

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:44
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:35

Nei, jeg har ikke kritisert Tesla batteripris, men påpekt at Tesla satser kun på store biler (sammenlignet med det "folk flest" i verden trenger).

Nei, VW har ikke produsert batterier på fabrikken/firmaet de kjøpte denne uken; det har for øvrig ikke Tesla heller på sin fabrikk. Nissan, derimot, produserer.


VW har ikke kjøpt en fabrikk - de har kjøpt et firma med ett patent.. Ingen batterier har blitt produsert enda.. De har en god teori - og det kan godt være at Tesla også vil bruke den løsningen! :) Tesla er ikke låst til en gitt teknologi - men de tør å satse!

Nissan produserer batterier på den gamle måten - dyre batteri i små kvantum. Tesla bruker samme batteri som i bærbare PCer og i smarttelefoner. Tenk hvor mange 100 millioner slike batteri som produseres hvert eneste år - og Tesla skal altså produsere like mye som Apple, Nissan, Toshiba, Panasonic, Sony og alle andre batteriprodusenter gjorde i 2013.. Rått!

Nei, og ingen batterier har blitt produsert på Teslas fabrikk enda heller, så det blir litt bak mål å kritisere VW for det.

Nissans fabrikk vet du nok relativt lite om effektiviteten på. "Economies of scale" er noe som gjør seg mest gjeldende ved lave antall til litt høyere antall. Når man først produserer noe i relativt høye antall er det vanligvis lite å spare (per batteri) på å produsere det i enda større antall.

Samtidig, argumentet ditt kan snus på hodet, for selv om Tesla kan produsere mange batterier, så produserer de få biler. VW produserer mange biler, og kan gjøre det på samme produksjonslinje.

Uansett, det virker som om du er mest interessert i en p*issekonkurranse mellom Tesla og de andre. I virkelighetene så ville det nok vært langt bedre dersom du hadde heiet VW, NIssan og de andre frem, så kunne du heller kritisert de som ikke produserer noen elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:42

Men hva folk tror avhenger gjerne av hva de får høre, og hva de leser.

Hvis alle forfekter at "hvis du ikke har 600 000 kr til en elbil, så får du bare kjøpe eksosbil" så gjør de det.

Hvis man derimot sier at dersom du ikke har hytte 600 km vekke, og kjører der 2 ganger i uken ;) så går det oftest helt greit med en e-Golf. For eksempel.

Du har helt rett! Veldig mange klarer seg med en e-Golf. Det er ikke det vi diskuterer her. Mange kan også klare seg med denne:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

Det er kjempeviktig med alternativer, men det må også være lov å ha ambisjoner om å kunne gjøre noe mer enn bare "akkurat nok". Hvorfor skal du sette kunstige begrensninger på hva som er mulig?

Ja; Tesla er for dyr for mange. Men det må være lov å ha større vyer enn kun morgendagen. Og det er ikke sikkert at det blir akkurat Tesla som lanserer den billige bilen, men kanskje det blir Tesla om produserer batteripakken til din neste VW Golf Emotor Edition?

turfsurf


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:42
Hvis alle forfekter at "hvis du ikke har 600 000 kr til en elbil, så får du bare kjøpe eksosbil" så gjør de det.

Hvis man derimot sier at dersom du ikke har hytte 600 km vekke, og kjører der 2 ganger i uken ;) så går det oftest helt greit med en e-Golf. For eksempel.

Tror du virkelig folk her gjør det? Mine pensjonistforeldre byttet nettopp bil. Jeg foreslo i3, som en snerten og god bil. Både vesentlig billigere i innkjøp og drift. Ville dekt 90% av deres transportbehov uten hurtiglading. Allikevel så var det ikke aktuellt. Alt for mye bekymring med ladingen. Vesentlig bedre rekkevidde og problemfri, rask  hurtiglading er ett must.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: satheesh.net på søndag 07. desember 2014, klokken 21:47
Herregud. For en utrolig kjip tråd dette har blitt. Består jo kun av "jeg mener ..", "du mener .."du sa ..", "du kritiserer ..", "min er større enn din ..", osv ...

+1

Det er nettopp det.

Tesla, VW, Nissan og en del andre står på samme side. Jeg synes et Tesla gjør er kjempeflott, selv om jeg savner en småbil.

I stedet for å rakke ned på VW eller andre bør man heller gjøre felles front mot Ford, Chrysler, og diverse firma som ikke har noen elbilsatsing.

Det er ikke Tesla, VW eller Nissan som er "fienden".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 21:27
Syndes det va noen som snakket om realisme her i sted....   En elektrisk Nissan koster i dag rundt 250tusen Norske blanke kroner. Det er fakta.

Og fabel om framtiden...   Tull og TROLLERIER!

Men snakk om rekkevidde på pris på Model 3 som ingen har sett så mye som en rullende prototype det er ikke Tull???

Gigafactory der som man later som Tesla bygger (det er Panasonic...) som ikke er kommet lengre enn noen støte fundamentert det er også sikkert som banken.

Det må være mye Tesla snabelstoff i Gløggen der oppe i nord i år :D

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:51
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:42

Men hva folk tror avhenger gjerne av hva de får høre, og hva de leser.

Hvis alle forfekter at "hvis du ikke har 600 000 kr til en elbil, så får du bare kjøpe eksosbil" så gjør de det.

Hvis man derimot sier at dersom du ikke har hytte 600 km vekke, og kjører der 2 ganger i uken ;) så går det oftest helt greit med en e-Golf. For eksempel.

Du har helt rett! Veldig mange klarer seg med en e-Golf. Det er ikke det vi diskuterer her. Mange kan også klare seg med denne:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

Det er kjempeviktig med alternativer, men det må også være lov å ha ambisjoner om å kunne gjøre noe mer enn bare "akkurat nok". Hvorfor skal du sette kunstige begrensninger på hva som er mulig?

Ja; Tesla er for dyr for mange. Men det må være lov å ha større vyer enn kun morgendagen. Og det er ikke sikkert at det blir akkurat Tesla som lanserer den billige bilen, men kanskje det blir Tesla om produserer batteripakken til din neste VW Golf Emotor Edition?

Men tklev - jeg har aldri vært "mot" store batteripakker! :D

Derimot så er jeg veldig "for" småbiler som folk som ikke er rike har råd til. (Jeg har et mer internasjonalt perspektiv enn folk flest.) Har du tenkt på hvor mange biler det er i verden som er små, og som kun kjører rundt i bygater hver dag?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 21:49
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Send en post hver gang du har fått 40 mils rekkevidde ut av Teslaen din please, det blir ikke mer sant av å gjenta fantasi tall...

Siden Tesla kjører hardt på salgsfremmende tiltak og du kan få levert en P85D i US før jul hvis du bestiller nå så kan det vel tyde på at køen blir mindre og mindre...

Der kom herr Munter igjen ja. Hei hei. Ja, jeg har kjørt 40 mil blankt to ganger, en gang da jeg var i Lillehammer og rundt i krig i Oslo frem og tilbake og en gang da jeg var i Sverige i 3-4 dager uten lademulighet. Riktignok en del landvei i 70-90 km/t.

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00

Derimot så er jeg veldig "for" småbiler som folk som ikke er rike har råd til. (Jeg har et mer internasjonalt perspektiv enn folk flest.) Har du tenkt på hvor mange biler det er i verden som er små, og som kun kjører rundt i bygater hver dag?

Da kan du bruke en slik en:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA