Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18


Mens i den virkelige verden, altså, for de av oss som forholder oss til virkeligheten, så er vi altså ikke i "age of abundance" enda, og må forholde oss til det.

Selvsagt blir sitter både batterier, strøm og biler gratis en dag, men foreløpig så dør 18000 barn i døgnet pga mangel på rent vann! Kanskje man burde starte "age of abundance" der?

Noen må iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden.

Hvorfor er du så opptatt av å forsvare "status quo" - er du lønnet av VW for å holde utviklingen tilbake? Ingen skal få lov til å tenke nytt? Alt er håpløst - så vi kan like gjerne gi opp?

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 20:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:56
Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.

Nei, det stemmer ikke. Biler med rekkevidde som en e-Golf eller mindre står for under 10% av bilsalget i Norge.

Vi snakker om elbiler. :)

LEAF, e-Golf, Reva osv. er elbiler. Model S er en fullverdig bil som går på el. Derfor har Kirkebø helt rett: den konkurrerer med det totale bilsalget i Norge, d.v.s. hvor kun 10% av bilene som selges har en rekkevidde på nivå med e-Golf.

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18
Mens i den virkelige verden, altså, for de av oss som forholder oss til virkeligheten, så er vi altså ikke i "age of abundance" enda, og må forholde oss til det.

Selvsagt blir sitter både batterier, strøm og biler gratis en dag, men foreløpig så dør 18000 barn i døgnet pga mangel på rent vann! Kanskje man burde starte "age of abundance" der?

Påstand: Jeg har gjort mer for de 18000 barna som dør hvert døgn av mangel på rent vann da jeg kjøpte en Tesla Model S enn hva du gjorde da du avstod fra å kjøpe en Model S og istedet kjøpte en e-Golf (som selvfølgelig er billigere, lager mindre CO2 da den produseres, bruker mindre energi, veier betydelig mindre osv.). Dette fordi jeg valgte å "be the change you want" istedet for å sitte på bakbeina og "forholde meg til den virkelige verlden".

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 20:23
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18


Mens i den virkelige verden, altså, for de av oss som forholder oss til virkeligheten, så er vi altså ikke i "age of abundance" enda, og må forholde oss til det.

Selvsagt blir sitter både batterier, strøm og biler gratis en dag, men foreløpig så dør 18000 barn i døgnet pga mangel på rent vann! Kanskje man burde starte "age of abundance" der?

Noen må iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden.

Hvorfor er du så opptatt av å forsvare "status quo" - er du lønnet av VW for å holde utviklingen tilbake? Ingen skal få lov til å tenke nytt? Alt er håpløst - så vi kan like gjerne gi opp?

Jeg forsvarer ikke status quo, men realisme.

Det er STOR forskjell på det vi forsker på nå, og på det vi kan bruke til å produsere biler med nå. Det er godt mulig at man kommer til en "age of abundance" i 2025, men det hjelper ikke produksjonssjefen hos en bilfabrikant i 2014 eller 2015. De er nødt til å forholde seg til virkeligheten, og ikke til fremtidsdrømmer.

Og selvsagt har alle lov til å tenke nytt, men inntil tankene har blitt til produkter kan man ikke bruke dem i produksjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Thomas Parsli

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD.

Hvor lang er den køen, i din virkelighet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Som eks-hjelpearbeider i f. eks. Sør Afrika, lever jeg i en virkelighet hvor kun et relativt lite fåtall av folk (f. eks. i Norge) synes det er normalt å bruke USD 100 000+ på en bil. Jeg ser virkeligheten også utenfor Norge, hvor USD 100000 er mer enn det folk bruker på hus.

Jeg lever i en virkelighet hvor Tesla eksisterer, men også de (som du selv skriver) kan kun lage kjempedyre biler hvis de skal kjøre 400 km.

Og derfor er det helt på sin plass å forvente at de første billige småbilene også har begrenset rekkevidde (på noen hundre km), fordi enn så lenge er batterier dyre. For folk flest.

Men selvsagt finnes det folk som mener man kan spare penger på å sende skjortene sine tli Storbritannia for å få kragen skiftet. ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 20:53
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD.

Hvor lang er den køen, i din virkelighet?

Thomas

Hvilken modell tenkte du på? Og mener du i USA, EU eller Asia/Pacific?

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:43
Jeg forsvarer ikke status quo, men realisme.

Det er STOR forskjell på det vi forsker på nå, og på det vi kan bruke til å produsere biler med nå. Det er godt mulig at man kommer til en "age of abundance" i 2025, men det hjelper ikke produksjonssjefen hos en bilfabrikant i 2014 eller 2015. De er nødt til å forholde seg til virkeligheten, og ikke til fremtidsdrømmer.

Og selvsagt har alle lov til å tenke nytt, men inntil tankene har blitt til produkter kan man ikke bruke dem i produksjon.

For at de skal kunne produseres må man vel nødvendigvis tenke dem først? Tesla har lagt frem planene og realistiske fremdriftsplaner. Hva slags planer har VW for å lansere en fullverdig bil som går på 100% elektrisk kraft? Kostnadene til råstoffene i en 85 kwh batteripakke er ca. 50.000,-..


Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 20:57
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:43
Jeg forsvarer ikke status quo, men realisme.

Det er STOR forskjell på det vi forsker på nå, og på det vi kan bruke til å produsere biler med nå. Det er godt mulig at man kommer til en "age of abundance" i 2025, men det hjelper ikke produksjonssjefen hos en bilfabrikant i 2014 eller 2015. De er nødt til å forholde seg til virkeligheten, og ikke til fremtidsdrømmer.

Og selvsagt har alle lov til å tenke nytt, men inntil tankene har blitt til produkter kan man ikke bruke dem i produksjon.

For at de skal kunne produseres må man vel nødvendigvis tenke dem først? Tesla har lagt frem planene og realistiske fremdriftsplaner. Hva slags planer har VW for å lansere en fullverdig bil som går på 100% elektrisk kraft? Kostnadene til råstoffene i en 85 kwh batteripakke er ca. 50.000,-..

Det er ingen som vil nekte folk å tenke, eller å forske. Og VW bruker enorme summer på det (langt mer enn Tesla, for den saks skyld).

Når man derimot skal produsere biler, så må man gjøre det med materialer som faktisk eksisterer og kan settes inn i biler i 2014/2015. Og man må gjøre det slik at folk flest (også utenfor Norge) har en sjanse til å betale for det. Det kan ikke Tesla, enn så lenge.

Nissan har annonsert en ny bil med 50% bedre rekkevidde til 155000 kr. Det er en god start.

VW driver også med sitt, inkl. å kjøpe seg inn i et batterifirma denne uken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:15
Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 20:12

Så er mitt spørsmål. "Hvilken bilfabrikk gjør dette?" Og "Hva vil dette gjøre med prisen på batteri?"


Hvorfor spør du om det du selv akkurat skrev?

1) Teslas batterifabrikk.

2) I følge det du skriver vil det redusere batteriprisen med 30%.

Nissan har allerede hatt en batterifabrikk i et par år. ;)

Å?
Så resten!
Hele artikkelen så vil fabrikken fabrikken være selvforsynt med strøm. I løpet av første drifts år (2017) vil den senke prisen på batteri med 30%. I 2020 så skal denne fabrikken produsere likemye som 2013 (inkludert det Nissan produserer.)

Så det Tesla gjør no er å senke prisen på batteri. Dette medfører at disse elbilene som er billig i dag, blir gratis om noen få år.

Legg på at dette er den elbilen som egner seg for 95% av det norske folk...  Tesla er en vinner og fossilbil produsentene sover godt i sin dieselseng.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:01

Det er ingen som vil nekte folk å tenke, eller å forske. Og VW bruker enorme summer på det (langt mer enn Tesla, for den saks skyld).

VW driver også med sitt, inkl. å kjøpe seg inn i et batterifirma denne uken.

Ett teoretisk batterifirma med fine fremtidsvisjoner. Topp!

Tesla lanserer konkrete løsninger med dagens batterikjemi, og det avfeier du som humbug. Mens når VW kjøper ett batteriselskap som i "teorien" har funnet en smart løsning så er det selvsagt topp!

Råvarene til dagens (!) 85 kwH batteri koster 50000,- NOK. Fact. Mer effektiv produksjon av nevnte batteri vil føre til enorme besparelser i forhold til gårsdagens pris på ca. 300.000,-. Er det virkelig noen som tror at det koster 250.000,- å sette isammen råvarene til ett ferdig batteri?

Rio

Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 21:04

Å?
Så resten!
Hele artikkelen så vil fabrikken fabrikken være selvforsynt med strøm. I løpet av første drifts år (2017) vil den senke prisen på batteri med 30%. I 2020 så skal denne fabrikken produsere likemye som 2013 (inkludert det Nissan produserer.)

Så det Tesla gjør no er å senke prisen på batteri. Dette medfører at disse elbilene som er billig i dag, blir gratis om noen få år.

Legg på at dette er den elbilen som egner seg for 95% av det norske folk...  Tesla er en vinner og fossilbil produsentene sover godt i sin dieselseng.

Bilene til Tesla koster 2-3 ganger så mye som den nye Nissan Leaf, til 155000 kr.

Og Tesla har nok ingen planer om å produsere Model X/3 gratis. Mener du noen av disse kommer til å koste under 155 000 kr?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:01

Det er ingen som vil nekte folk å tenke, eller å forske. Og VW bruker enorme summer på det (langt mer enn Tesla, for den saks skyld).

VW driver også med sitt, inkl. å kjøpe seg inn i et batterifirma denne uken.

Ett teoretisk batterifirma med fine fremtidsvisjoner. Topp!

Tesla lanserer konkrete løsninger med dagens batterikjemi, og det avfeier du som humbug. Mens når VW kjøper ett batteriselskap som i "teorien" har funnet en smart løsning så er det selvsagt topp!

Råvarene til dagens (!) 85 kwH batteri koster 50000,- NOK. Fact. Mer effektiv produksjon av nevnte batteri vil føre til enorme besparelser i forhold til gårsdagens pris på ca. 300.000,-. Er det virkelig noen som tror at det koster 250.000,- å sette isammen råvarene til ett ferdig batteri?

Så nå kritiserer du VW for "iallefall tørre å tenke i de baner dersom det skal skje en endring her i verden." (for å sitere deg selv)?

Og hvor avfeier jeg Teslas batterikjemi? Vis gjerne konkret hvilket innlegg jeg skrev det.

Poenget var at så lenge batterier ikke er gratis, så er det helt fornuftig å produsere småbiler med batteripakker på 200 - 300 km rekkevidde, slik at folk faktisk har råd til dem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 20:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:56
Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.

Nei, det stemmer ikke. Biler med rekkevidde som en e-Golf eller mindre står for under 10% av bilsalget i Norge.

Vi snakker om elbiler. :)

Ikke i denne sammenhengen, det er ikke lagt noen begrensing på det. Du skriver at biler med 20-30 mils rekkevidde holder for folk flest. Etterpå påstår du og at 85% kjøper disse bilene. De som er elbil kjøpere i dag er nok ikke representative for folk flest. Veldig mange kjøper elbil som pendler bil eller bil 1 av 2. 85% av de som har kjøpt elbil allerede, ja, men ikke 85% av alle bilkjøpere. I denne konteksten er det fint lite interessant å diskutere de som allerede er elbil eiere, mye viktigere å tenkte på hva som skal til for å få med de som ikke kjører elbil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA