Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 18:54
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:28
Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).

Når e-Up og sub-Leaf får batteri som egner seg til langkjøring mellom storbyene så har BILPRODUSENTENE våknet. Det er det vi venter på alle mann :)

Hva tror de gjør nå? Og har gjort i årevis? De (Nissan, VW) forsker på billige og bedre batterier. De har jo bilene allerede, så sånn sett er de jo foran Tesla, som verken har batterier eller småbil ferdig. ;)

Det er nærliggende å påpeke at det er Tesla-eierne som må våkne, og forstå at andre har jobbet med dette i årevis! :D

Dessuten, de fleste kjører sjeldent mellom byer (gjennomsnittet er 35 km per dag). Man trenger billige småbiler med 200 - 300 km rekkevidde. Det holder lenge for de aller fleste som har småbil.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:28
Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?

Jeg sikter til de stadige etterlysningene for en "konkurrent" (i praksis, en klone) til Tesla Model S.

Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).

Rio, før jeg svarer deg i den aktuelle "debatten" så må jeg bare få lov å poengtere en ting: Jeg har ingen forutsetning for å "angripe deg personlig" som det fra din og andres side tidligere vært påstått jeg og andre har gjort. Den enkle grunnen for det er at jeg ikke kjenner deg personlig. Jeg vet ikke hva du heter, hvor gammel du er, hvordan du er som person, hva du har for interesser (utover elbiler), hvordan du ser ut, hvordan dine relasjoner ser ut, jeg vet ingenting om din livshistorie. Det eneste jeg vet noe om er dine synspunkter på det som diskuteres her og din måte å "debattere". Det eneste jeg kan kritisere er dermed dine meninger hva gjelder det som diskuteres på dette forum samt måten du fremfører dine meninger.

Nå til dine meninger, i denne tråden og også i andre tråder. Jeg tror din grunnleggende feiltanke er noe du deler med mange andre: Vi (menneskeligheten) står innfor et stort problem og en stor utfordring: miljø/klimautfordringen. Vi vet at jordens befolkning kommer til å stabilisere seg på +/- 9 miljarder personer i løpet av 1-2 generasjoner. Vi vet at vi er på feil retning hva gjelder global oppvarming. Det finnes to grunnleggende måter å se for seg en løsning på dette:

1) De av oss som allerede er rike må spare på energi, reise mindre, kjøre mindre biler, bo mindre og energieffektivere osv. Naturlig nok må også de som nå er fattige eller kun halvveis rike også gjøre det samme, alt ettersom de blir rikere. (Jeg går her ut fra at alle 9 miljarder innen rimelig kort tid vil anta en relativt høy levestandard - alt peker på det).

2) Vi må tre inn i en "age of abundance" med teknologisk utvikling og de riktige politiske tiltakene på globalt nivå. Samtidig som vi rike ytterligere øker vår levestandard og de nå fattigere får lov å bli rike og få den samme standarden så vi vi alikevel parallellt med dette klare å møte og snu de utfordringene vi står innfor. En svært viktig del av en slik age of abundance vil være å i praktikken ha tilgang på gratis høyverdig ren energi (jeg mener her gratis omtrent som matsalt per idag er "gratis" d.v.s. ingen hverken i Norge, India eller nesten tom. i fattige deler av Afrika lar være å kjøpe salt grunnet pris). I en slik "age of abundance" skal folk gjerne få lov å kjøre store eller små biler, pene eller stygge biler, raske eller ikke fult så raske biler osv. De skal også få lov å bo i store hus om de ønsker det, med boblebad på takterassen om vinteren om de har lyst å betale for det.

Jeg tror at du ikke har trua på alternativ nr 2. Det har jeg. Det har Elon Musk og Tesla. Det er den veien ting går, vare seg du tror på det eller ikke. Vent og se...

tklev

#2447
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:02


Hva tror de gjør nå? Og har gjort i årevis? De (Nissan, VW) forsker på billige og bedre batterier. De har jo bilene allerede, så sånn sett er de jo foran Tesla, som verken har batterier eller småbil ferdig. ;)

Det er nærliggende å påpeke at det er Tesla-eierne som må våkne, og forstå at andre har jobbet med dette i årevis! :D

Dessuten, de fleste kjører sjeldent mellom byer (gjennomsnittet er 35 km per dag). Man trenger billige småbiler med 200 - 300 km rekkevidde. Det holder lenge for de aller fleste som har småbil.

Hvorfor legger du kunstige begrensninger på rekkevidden? *Vet* du at det ikke er mulig å produsere en liten bil med så lang rekkevidde? Har du regnet på hva råvarene til å produsere ett slikt batteri vil koste?

Jeg fant dette intervjuet med Elon som kort fortalt forklarer litt forskjellen (og fordelen (?) Tesla har) i forhold til andre bilfrabrikanter sin måte å tenke på:



Jeg stiller meg forøvrig bak JohanH sin utmerkete analyse rundt "age of abundance", har ikke hørt akkurat den måten å uttrykke det på. Men jeg tror absolutt at dette er "rett rundt hjørnet". Det som skjer her i vesle Norge med såpass rask omstilling til elektrifisert bilpark (godt hjulpet av Nissan og VW samt Tesla selvsagt) kan snu opp ned på hele verdens måte å tenke ang. energi. Hvorfor skal strøm koste så mye penger? Utviklingen går mot rimeligere og rimeligere produksjon av strøm på miljøvennlige måter. Det er ingenting som tyder på at den utviklingen ikke skal fortsette. (Moores lov har fortsatt ikke toppet - de finner hele tyden nye og mer effektive måter å lage transistorer på.)

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:28
Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?

Jeg sikter til de stadige etterlysningene for en "konkurrent" (i praksis, en klone) til Tesla Model S.

Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).

Rio, før jeg svarer deg i den aktuelle "debatten" så må jeg bare få lov å poengtere en ting: Jeg har ingen forutsetning for å "angripe deg personlig" som det fra din og andres side tidligere vært påstått jeg og andre har gjort. Den enkle grunnen for det er at jeg ikke kjenner deg personlig. Jeg vet ikke hva du heter, hvor gammel du er, hvordan du er som person, hva du har for interesser (utover elbiler), hvordan du ser ut, hvordan dine relasjoner ser ut, jeg vet ingenting om din livshistorie. Det eneste jeg vet noe om er dine synspunkter på det som diskuteres her og din måte å "debattere". Det eneste jeg kan kritisere er dermed dine meninger hva gjelder det som diskuteres på dette forum samt måten du fremfører dine meninger.

Nå til dine meninger, i denne tråden og også i andre tråder. Jeg tror din grunnleggende feiltanke er noe du deler med mange andre: Vi (menneskeligheten) står innfor et stort problem og en stor utfordring: miljø/klimautfordringen. Vi vet at jordens befolkning kommer til å stabilisere seg på +/- 9 miljarder personer i løpet av 1-2 generasjoner. Vi vet at vi er på feil retning hva gjelder global oppvarming. Det finnes to grunnleggende måter å se for seg en løsning på dette:

1) De av oss som allerede er rike må spare på energi, reise mindre, kjøre mindre biler, bo mindre og energieffektivere osv. Naturlig nok må også de som nå er fattige eller kun halvveis rike også gjøre det samme, alt ettersom de blir rikere. (Jeg går her ut fra at alle 9 miljarder innen rimelig kort tid vil anta en relativt høy levestandard - alt peker på det).

2) Vi må tre inn i en "age of abundance" med teknologisk utvikling og de riktige politiske tiltakene på globalt nivå. Samtidig som vi rike ytterligere øker vår levestandard og de nå fattigere får lov å bli rike og få den samme standarden så vi vi alikevel parallellt med dette klare å møte og snu de utfordringene vi står innfor. En svært viktig del av en slik age of abundance vil være å i praktikken ha tilgang på gratis høyverdig ren energi (jeg mener her gratis omtrent som matsalt per idag er "gratis" d.v.s. ingen hverken i Norge, India eller nesten tom. i fattige deler av Afrika lar være å kjøpe salt grunnet pris). I en slik "age of abundance" skal folk gjerne få lov å kjøre store eller små biler, pene eller stygge biler, raske eller ikke fult så raske biler osv. De skal også få lov å bo i store hus om de ønsker det, med boblebad på takterassen om vinteren om de har lyst å betale for det.

Jeg tror at du ikke har trua på alternativ nr 2. Det har jeg. Det har Elon Musk og Tesla. Det er den veien ting går, vare seg du tror på det eller ikke. Vent og se...

Vedr. det første: man kan godt "gå på person", selv om man ikke kjenner vedkommende. Bare se på kommentarfeltet hos Nettavisen, Hegnar og lignende. ;)

Dette innlegget ditt var dog interessant og godt skrevet.

Jeg tror absolutt på alternativ 2 på sikt, men selv om noen oppfant en thoriumreaktor i dag ville det likevel vært 30 år før verden generelt fikk "gratis" energi. Og det ville heller ikke løst parkeringsproblemene i storbyene.

Ergo er vi nødt til å forholde oss til dagens situasjon inntil man får mer konkrete tegn på at energi og parkeringsplasser blir "abundant"! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:02
Dessuten, de fleste kjører sjeldent mellom byer (gjennomsnittet er 35 km per dag). Man trenger billige småbiler med 200 - 300 km rekkevidde. Det holder lenge for de aller fleste som har småbil.

Dette er kun en påstand. Kan du vise til en undersøkelse hvor folk flest svarer dette? Og ikke kom med vaset om at det dekker 95% av daglig behov. Det er hva folk vil ha som betyr noe. Det eneste jeg blir spurt om når jeg diskuterer elbil med ikke elbilister er rekkevidde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 19:33
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:02


Hva tror de gjør nå? Og har gjort i årevis? De (Nissan, VW) forsker på billige og bedre batterier. De har jo bilene allerede, så sånn sett er de jo foran Tesla, som verken har batterier eller småbil ferdig. ;)

Det er nærliggende å påpeke at det er Tesla-eierne som må våkne, og forstå at andre har jobbet med dette i årevis! :D

Dessuten, de fleste kjører sjeldent mellom byer (gjennomsnittet er 35 km per dag). Man trenger billige småbiler med 200 - 300 km rekkevidde. Det holder lenge for de aller fleste som har småbil.

Hvorfor legger du kunstige begrensninger på rekkevidden? *Vet* du at det ikke er mulig å produsere en liten bil med så lang rekkevidde? Har du regnet på hva råvarene til å produsere ett slikt batteri vil koste?

Jeg fant dette intervjuet med Elon som kort fortalt forklarer litt forskjellen (og fordelen (?) Tesla har) i forhold til andre bilfrabrikanter sin måte å tenke på:



Jeg stiller meg forøvrig bak JohanH sin utmerkete analyse rundt "age of abundance", har ikke hørt akkurat den måten å uttrykke det på. Men jeg tror absolutt at dette er "rett rundt hjørnet". Det som skjer her i vesle Norge med såpass rask omstilling til elektrifisert bilpark (godt hjulpet av Nissan og VW samt Tesla selvsagt) kan snu opp ned på hele verdens måte å tenke ang. energi. Hvorfor skal strøm koste så mye penger? Utviklingen går mot rimeligere og rimeligere produksjon av strøm på miljøvennlige måter. Det er ingenting som tyder på at den utviklingen ikke skal fortsette. (Moores lov har fortsatt ikke toppet - de finner hele tyden nye og mer effektive måter å lage transistorer på.)

Fordi enn så lenge er batteripakker dyre, og da må vi forholde oss til virkeligheten slik den er i 2014, og minst fem år frem i tid.

Selv om noen oppfant "kompaktbatterier" som ga 2000 km rekkevidde for en e-UP, vil de sannsynligvis være så dyre, at de fleste (i verden) fremdeles ville kjøpt versjoner med små batteripakker. Fordi de er ikke så rike som de fleste av oss.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. desember 2014, klokken 19:53

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:02
Dessuten, de fleste kjører sjeldent mellom byer (gjennomsnittet er 35 km per dag). Man trenger billige småbiler med 200 - 300 km rekkevidde. Det holder lenge for de aller fleste som har småbil.

Dette er kun en påstand. Kan du vise til en undersøkelse hvor folk flest svarer dette? Og ikke kom med vaset om at det dekker 95% av daglig behov. Det er hva folk vil ha som betyr noe. Det eneste jeg blir spurt om når jeg diskuterer elbil med ikke elbilister er rekkevidde.

Det er faktisk hva folk har råd til som betyr noe.

De fleste vil ha en villa til 20 millioner, med dobbel hurtiglader i garasjen.

De færreste har råd til det. I stedet kjøper de en leilighet med 3 soverom.

Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:54
Fordi enn så lenge er batteripakker dyre, og da må vi forholde oss til virkeligheten slik den er i 2014, og minst fem år frem i tid.

Hvorfor må "vi" forholde oss til virkeligheten slik den er nå? Er det ikke lov å tenke alternativt? Du faller i samme fellen som Musk nevner i videoen jeg la inn link til. "Batteri har bestandig vært dyrt - de kan ikke bli billige" - det er en gammeldags måte å tenke på.

Musk har snudd opp ned på rakettindustrien med SpaceX, og holder på å gjøre det samme med elbilindustrien. Solar City har også gjort solceller til "allemannseie" for de som ønsker det..

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 20:04
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:54
Fordi enn så lenge er batteripakker dyre, og da må vi forholde oss til virkeligheten slik den er i 2014, og minst fem år frem i tid.

Hvorfor må "vi" forholde oss til virkeligheten slik den er nå? Er det ikke lov å tenke alternativt? Du faller i samme fellen som Musk nevner i videoen jeg la inn link til. "Batteri har bestandig vært dyrt - de kan ikke bli billige" - det er en gammeldags måte å tenke på.

Musk har snudd opp ned på rakettindustrien med SpaceX, og holder på å gjøre det samme med elbilindustrien. Solar City har også gjort solceller til "allemannseie" for de som ønsker det..

Fordi vi produserer biler basert på hva som er tilgjengelig i 2014. I 2024 er det selvsagt forskjellig, men det endrer ikke på bilene i 2014 - da må vi betale for de batteriene som finnes nå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Klippet ut fra artikkelen: http://www.computerworld.com/article/2604352/if-tesla-s-gigafactory-can-run-on-100-renewable-energy-why-can-t-others.html

Through economies of scale, Tesla's Gigafactory is expected to drive down the per-kilowatt cost of the company's own lithium-ion car batteries by more than 30% in 2017, the first year of production.

By 2020, Tesla believes its Gigafactory will produce more lithium-ion batteries in one year than were produced worldwide in 2013.
.
.
.
"It's not just going to be the biggest lithium-ion battery factory in the world, but it will actually be bigger than the sum of all lithium-ion battery factories in the world," Musk said. "It's a heck of a big factory."



Så er mitt spørsmål. "Hvilken bilfabrikk gjør dette?" Og "Hva vil dette gjøre med prisen på batteri?"
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:28
Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?

Jeg sikter til de stadige etterlysningene for en "konkurrent" (i praksis, en klone) til Tesla Model S.

Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).

Rio, før jeg svarer deg i den aktuelle "debatten" så må jeg bare få lov å poengtere en ting: Jeg har ingen forutsetning for å "angripe deg personlig" som det fra din og andres side tidligere vært påstått jeg og andre har gjort. Den enkle grunnen for det er at jeg ikke kjenner deg personlig. Jeg vet ikke hva du heter, hvor gammel du er, hvordan du er som person, hva du har for interesser (utover elbiler), hvordan du ser ut, hvordan dine relasjoner ser ut, jeg vet ingenting om din livshistorie. Det eneste jeg vet noe om er dine synspunkter på det som diskuteres her og din måte å "debattere". Det eneste jeg kan kritisere er dermed dine meninger hva gjelder det som diskuteres på dette forum samt måten du fremfører dine meninger.

Nå til dine meninger, i denne tråden og også i andre tråder. Jeg tror din grunnleggende feiltanke er noe du deler med mange andre: Vi (menneskeligheten) står innfor et stort problem og en stor utfordring: miljø/klimautfordringen. Vi vet at jordens befolkning kommer til å stabilisere seg på +/- 9 miljarder personer i løpet av 1-2 generasjoner. Vi vet at vi er på feil retning hva gjelder global oppvarming. Det finnes to grunnleggende måter å se for seg en løsning på dette:

1) De av oss som allerede er rike må spare på energi, reise mindre, kjøre mindre biler, bo mindre og energieffektivere osv. Naturlig nok må også de som nå er fattige eller kun halvveis rike også gjøre det samme, alt ettersom de blir rikere. (Jeg går her ut fra at alle 9 miljarder innen rimelig kort tid vil anta en relativt høy levestandard - alt peker på det).

2) Vi må tre inn i en "age of abundance" med teknologisk utvikling og de riktige politiske tiltakene på globalt nivå. Samtidig som vi rike ytterligere øker vår levestandard og de nå fattigere får lov å bli rike og få den samme standarden så vi vi alikevel parallellt med dette klare å møte og snu de utfordringene vi står innfor. En svært viktig del av en slik age of abundance vil være å i praktikken ha tilgang på gratis høyverdig ren energi (jeg mener her gratis omtrent som matsalt per idag er "gratis" d.v.s. ingen hverken i Norge, India eller nesten tom. i fattige deler av Afrika lar være å kjøpe salt grunnet pris). I en slik "age of abundance" skal folk gjerne få lov å kjøre store eller små biler, pene eller stygge biler, raske eller ikke fult så raske biler osv. De skal også få lov å bo i store hus om de ønsker det, med boblebad på takterassen om vinteren om de har lyst å betale for det.

Jeg tror at du ikke har trua på alternativ nr 2. Det har jeg. Det har Elon Musk og Tesla. Det er den veien ting går, vare seg du tror på det eller ikke. Vent og se...
Veldig bra skrevet !
Dette er det det handler om. Det handler om så mye mer rekkevidde og bagasjeplass . Det handler  om å gjennomføre  en disruptiv endring i hvordan vi  forbruker  ressursene  på jorda.  I bilbransjen  er det kun en seriøs  aktør  på banen  for øyeblikket.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 20:12

Så er mitt spørsmål. "Hvilken bilfabrikk gjør dette?" Og "Hva vil dette gjøre med prisen på batteri?"


Hvorfor spør du om det du selv akkurat skrev?

1) Teslas batterifabrikk.

2) I følge det du skriver vil det redusere batteriprisen med 30%.

Nissan har allerede hatt en batterifabrikk i et par år. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:56
Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.

Nei, det stemmer ikke. Biler med rekkevidde som en e-Golf eller mindre står for under 10% av bilsalget i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 20:14
Veldig bra skrevet !
Dette er det det handler om. Det handler om så mye mer rekkevidde og bagasjeplass . Det handler  om å gjennomføre  en disruptiv endring i hvordan vi  forbruker  ressursene  på jorda.  I bilbransjen  er det kun en seriøs  aktør  på banen  for øyeblikket.

Mens i den virkelige verden, altså, for de av oss som forholder oss til virkeligheten, så er vi altså ikke i "age of abundance" enda, og må forholde oss til det.

Selvsagt blir sitter både batterier, strøm og biler gratis en dag, men foreløpig så dør 18000 barn i døgnet pga mangel på rent vann! Kanskje man burde starte "age of abundance" der?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 20:17
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:56
Likeledes kjøper 85% av folk i Norge en bil med rekkevidde som e-Golf eller mindre.

Nei, det stemmer ikke. Biler med rekkevidde som en e-Golf eller mindre står for under 10% av bilsalget i Norge.

Vi snakker om elbiler. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA