Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: cyber på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:35
Folkevogn ut av dvalen ?  :o

http://www.autonews.com/article/20141205/OEM05/141209869?template=mobile&X-IgnoreUserAgent=1

"Nyhet" fra 2013 om QuantumScape:

"QuantumScape is expanding its operations in San Jose near the city's airport with a large new lease at a building where it could potentially employ 350 or more people. The company has leased 87,000 square feet at 1730 Technology Drive. Cupertino-based Sobrato Organization, a legendary Silicon Valley realty developer, owns the building. The lease was arranged through Sobrato and Colliers International, a commercial realty firm. The leased space is far larger than the space QuantumScape now occupies at 3087 N. First St. According to a March 2011 posting at the Colliers International website, the company's existing space totals 17,000 square feet. The company could employ 350 to 450 people at the new location, while its current one can accommodate only 70 to 85 workers. Much of the tech company expansion has occurred in Palo Alto, Menlo Park, Sunnyvale, Cupertino, Mountain View and Santa Clara. Industry watchers believe North San Jose is poised to capture a fresh wave of tech growth. Sobrato intends to undertake a complete renovation of the building. That suggests Sobrato intends to spend $6.1 million to $8.7 million on this upgrade for QuantumScape. The building had been empty for 10 years before the lease deal. It should move into the new offices by December."

Ellers vanskelig å finne mye om hva de driver med eller hva som skulle være spesielt med teknologien dems.

Amoss

Sitat fra: cyber på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:35
Folkevogn ut av dvalen ?  :o

http://www.autonews.com/article/20141205/OEM05/141209869?template=mobile&X-IgnoreUserAgent=1

Vanskelig å si, kanskje kanskje ikke?  Er ikke så lett å finne så mye konkret om dette firmaet, som JohanH er inne på. Virker for meg mest som om det er ett forsknings-firma og ikke ett produksjons-firma. Uansett så har de - så langt jeg kan se - enda noen produksjonsfasiliteter, selv om det er mulig at de er i ferd med å bygge dette i de lokalene som omtales i sitatet JohanH har med.

Men absolutt verd å følge med på.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

#2432
Litt kult om VW satser og får gevinst. Etter oppkjøp av diverse produsenter er det nok både folk som tør gamble og de som vil safe i et så stort selskap

Det er flere startups som har begynt å satse på flere prosjekter samtidig for å øke muligheten for å ende opp med minst en suksess. Det er smart også for en stor bilprodusent.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cyber

Jeg fikk faktisk lest artikkelen første gangen jeg så den ( uten å melde meg inn.. ), men her et utdrag :

"Volkswagen has invested in stealth battery startup QuantumScape, according to a Bloomberg report, which said VW plans to invest in battery technology as a way to boost the range of electric cars and compete with companies like Tesla Motors. Volkswagen is investigating using QuantumScape's battery for its cars and VW America bought a 5 percent share, according to the report.

QuantumScape is an early-stage battery startup that has been working on commercializing technology from Stanford University. It was was founded and is being led by Infinera co-founder and CEO Jagdeep Singh, and is backed by Kleiner Perkins Caufield & Byers and Khosla Ventures.

Licensing technology from Stanford, the company has been looking to create batteries that are energy dense as well as safer than standard lithium ion batteries. The company's technology uses a new method for stacking trace amounts of materials together, which can lead to high energy and power densities, and also higher cycle life than traditional lithium ion batteries."

Det ser ut til at Winterkorn har sett ( litt av ) lyset.......

OddB

Kanskje vi leter etter konkurrenter i feil bransje ??

"Why did Tesla act differently? For a start, it does not think of itself as a carmaker. "I see us more as an energy-innovation company," says Jeffrey "JB" Straubel, the firm's chief technology officer, and one of the co-founders of Tesla, along with Elon Musk, the chief executive. "If we can reduce energy-storage prices, it's the most important thing we can do to make electric vehicles more prevalent," says Mr Straubel. "Add in renewable power and I have a direct line of sight towards an entire economy that doesn't need fossil fuels and doesn't need to pay more to do it.""
http://www.economist.com/news/technology-quarterly/21635332-jb-straubel-charged-more-electrifying-californian-carmaker-he
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: cyber på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:35
Folkevogn ut av dvalen ?  :o

http://www.autonews.com/article/20141205/OEM05/141209869?template=mobile&X-IgnoreUserAgent=1

cyber (og en del andre):

Hvorfor er det nødvendig å hele tiden rakke ned på de andre, ved å påstå at de "sover", er "bevisstløse", er i "dvale"? Spesielt når det gjelder Nissan og VW, som selger flere elbiler enn Tesla.

Hva er det du/dere tror dere oppnår med det, annet enn å fremstå som nedlatende, arrogante (og kunnskapsløse om hva som foregår hos andre enn Tesla)?

Ta gjerne et internt oppgjør med tonen. Ingen sitter her og rakker ned på Tesla kontinuerlig, selv om man saktens kunne finne på det ene og det andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 16:50
Sitat fra: cyber på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:35
Folkevogn ut av dvalen ?  :o

http://www.autonews.com/article/20141205/OEM05/141209869?template=mobile&X-IgnoreUserAgent=1

cyber (og en del andre):

Hvorfor er det nødvendig å hele tiden rakke ned på de andre, ved å påstå at de "sover", er "bevisstløse", er i "dvale"? Spesielt når det gjelder Nissan og VW, som selger flere elbiler enn Tesla.

Hva er det du/dere tror dere oppnår med det, annet enn å fremstå som nedlatende, arrogante (og kunnskapsløse om hva som foregår hos andre enn Tesla)?

Ta gjerne et internt oppgjør med tonen. Ingen sitter her og rakker ned på Tesla kontinuerlig, selv om man saktens kunne finne på det ene og det andre.
Hvis du leser artikkelen jeg linket til over ser du hvor Tesla skiller seg ut fra de andre.... Håper inderlig at de andre følger etter med samme helhetlige, miljøfokuserte, tankegang.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 17:04
Hvis du leser artikkelen jeg linket til over ser du hvor Tesla skiller seg ut fra de andre.... Håper inderlig at de andre følger etter med samme helhetlige, miljøfokuserte, tankegang.


Fra artikkelen det blir linket til i AutoNews:

SitatThe German automaker employs about 44,000 r&d engineers and spends $13 billion a year on new technology. Tesla's entire workforce totaled about 5,800 employees at the end of 2013, and r&d expenses were $280 million in the first nine months of 2014.

Og fra VWs CEO:

Sitat"Electro-chemistry is a field of the greatest importance internationally and across industries,"

Tesla skiller seg ut fordi de ikke har noen eksisterende kundebase og portefølje de må ivareta. Dersom VW faktisk hadde sagt at "fra imorgen så produserer vi kun 100% elektriske biler" så ville det blitt kaos og konkurs.

En stor aktør må faktisk gjøre ting gradvis. Og de må produsere biler "til folket", ikke bare til den aller rikeste delen av jordens befolkning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 16:50
cyber (og en del andre):

Hvorfor er det nødvendig å hele tiden rakke ned på de andre, ved å påstå at de "sover", er "bevisstløse", er i "dvale"? Spesielt når det gjelder Nissan og VW, som selger flere elbiler enn Tesla.

Hva er det du/dere tror dere oppnår med det, annet enn å fremstå som nedlatende, arrogante (og kunnskapsløse om hva som foregår hos andre enn Tesla)?

Ta gjerne et internt oppgjør med tonen. Ingen sitter her og rakker ned på Tesla kontinuerlig, selv om man saktens kunne finne på det ene og det andre.

Så va vi på han igjen....   Som ei gammel plata med hakk i. Hilsen han som mene at Folkevogna og Nissan lage bedre biler enn Lamborghini og Porsche!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:19

Tesla skiller seg ut fordi de ikke har noen eksisterende kundebase og portefølje de må ivareta. Dersom VW faktisk hadde sagt at "fra imorgen så produserer vi kun 100% elektriske biler" så ville det blitt kaos og konkurs.

En stor aktør må faktisk gjøre ting gradvis. Og de må produsere biler "til folket", ikke bare til den aller rikeste delen av jordens befolkning.
Tesla skiller seg ut fordi :"I see us more as an energy-innovation company," says Jeffrey "JB" Straubel"
Tesla sammen med Solar City prøver å revolusjonere energibransjen.  "Biler til folket" er Teslas hovedmål. Riktig som du sier at de store har mye "dødvekt" og ikke klarer å snu seg like raskt som små innovative bedrifter. Vi får håpe at de ser lyset snart og gir Tesla den konkurransen Tesla ønsker seg
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 17:41
Tesla skiller seg ut fordi :"I see us more as an energy-innovation company," says Jeffrey "JB" Straubel"
Tesla sammen med Solar City prøver å revolusjonere energibransjen.  "Biler til folket" er Teslas hovedmål. Riktig som du sier at de store har mye "dødvekt" og ikke klarer å snu seg like raskt som små innovative bedrifter. Vi får håpe at de ser lyset snart og gir Tesla den konkurransen Tesla ønsker seg

Det bør vel ikke komme som en overraskelse at andre firma ikke eksisterer på Teslas premisser? VW, Nissan og de andre gjør det de kan for å tjene penger gjennom å selge biler, ikke for å tekke Tesla eller noen andre.

Å kritisere VW for å være ...eh... VW (dvs. de har et stort firma allerede) er selvsagt bak mål. De gjør det de kan ut fra hvem de er.

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Og da blir det mindre klart hvem det er som ikke har "sett lyset"... :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

JohanH


Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?

Må være Bugatti.

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 07. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46

Utover det - det viktige her er faktisk ikke å produsere en bil på 2 tonn som kun få har råd til, men å produsere millioner av småbiler, som kan brukes overalt i verden. Det er det som monner.

Hvilken bilfabrikant er det du sikter til her ?

Jeg sikter til de stadige etterlysningene for en "konkurrent" (i praksis, en klone) til Tesla Model S.

Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:28
Det er vel og bra med en Model S, men det som faktisk er viktig mtp. miljø, osv. er småbiler som folk faktisk har råd til (og da tenker jeg ikke på Model X/3, men biler i e-Up og sub-Leaf-klassen).

Når e-Up og sub-Leaf får batteri som egner seg til langkjøring mellom storbyene så har BILPRODUSENTENE våknet. Det er det vi venter på alle mann :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA