Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Kimpala

Man kan kjøpe 10 gode elsykler til prisen av en e-Golf!


Liker!! :)
X
3

Amoss

Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 21:00
Man kan kjøpe 10 gode elsykler til prisen av en e-Golf!

La oss nå ikke glemme hvor mange sko man kan kjøpe for prisen av en elsykkel ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH


Sitat fra: Amoss på lørdag 29. november 2014, klokken 21:18
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 21:00
Man kan kjøpe 10 gode elsykler til prisen av en e-Golf!

La oss nå ikke glemme hvor mange sko man kan kjøpe for prisen av en elsykkel ;)

Vis litt respekt, det er ikke alle som har råd med nye sko til stadighet. Men hvis du ser på brukte sko så begynner du å nærme deg folk flest.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 21:20Vis litt respekt, det er ikke alle som har råd med nye sko til stadighet. Men hvis du ser på brukte sko så begynner du å nærme deg folk flest.
Brukte sko! Det hadde vært digg!

De fleste av oss har ikke råd til sånn luksus, og må ta til takke med å surre inn føttene i plastposer man finner langs veien. Er man heldig er de ikke fulle av hundedritt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 20:54
Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 20:16

Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 20:10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. november 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Boppus på lørdag 29. november 2014, klokken 18:32
VW selger flere elbiler enn Tesla i Norge, ja?

Flere elbiler enn Tesla ja, men (en god del) lavere omsetning pga. mye lavere snittpris.

Det er ikke poenget.

Det er vel et (godt) poeng?

Tja - man kan erstatte 3 fossilbiler med e-Golf for prisen av en Tesla! ;)

Som tidligere påpekt, pris er ikke irrelevant; Tesla Model S er langt utenfor rekkevidden til store deler av den norske befolkningen, for ikke å snakke om befolkningen i mange land i resten av Europa.

Jeg er veldig glad for at Model S eksisterer, men den er helt irrelevant for veldig store deler av befolkningen.

VI kan vel være enig om at verken Model S eller VW e-Golf er biler for "folk flest"? Men hvilken bil dekker behovene for "folk flest"? Hvilken bil ville du hatt hvis du ikke hadde måttet tenke pris?

Det er her Tesla har gjort noe genialt; de har vist at elektriske biler ikke behøver å være dårligere enn "vanlige" biler. Nå ser vi at dette er mulig; og da er det bare ett spørsmål om tid før "alle" biler må være slik. Tesla har egenhendig senket prisen på olje - de er livredde for at elbilene skal gjøre oljeproduksjonen overflødig :).

Espen Hugaas Andersen

#2301
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.
Fakta er at folk i Norge har veldig mye penger. Alle med en median husholdningsinntekt eller høyere har råd til å kjøpe en Tesla uten å strekke budsjettet spesielt langt. Altså halvparten av befolkningen har råd til Tesla.

Men, så klart, det er viktig å få billigere elbiler på markedet med bedre ytelser. Tesla er på saken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.

Når den første iPhone kom, hadde alle råd til den? Nokia bare hånte telefonen og sa at ingen trenger en så dyr telefon.. Helt ubrukelig. Ja; Tesla er for dyr. Men det kan ikke brukes MOT Tesla at de ønsker å ha fokus på reelle alternativer som er mulig å produsere NÅ. Oppgaven til Tesla er å vise hva som er mulig - så får det bli opp til politikere og folk flest om dette er veien de ønsker utviklingen skal gå.

Det kan godt være at Tesla går på en smell og forsvinner - men de har iallefall vist hva som er mulig.. Jeg har valgt å bruke langt mer penger på en bil enn det jeg NOENSINNE ville ha brukt dersom jeg ikke mente det var en utvikling som er godt for miljøet.

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 21:42

VI kan vel være enig om at verken Model S eller VW e-Golf er biler for "folk flest"? Men hvilken bil dekker behovene for "folk flest"? Hvilken bil ville du hatt hvis du ikke hadde måttet tenke pris?

Det er her Tesla har gjort noe genialt; de har vist at elektriske biler ikke behøver å være dårligere enn "vanlige" biler. Nå ser vi at dette er mulig; og da er det bare ett spørsmål om tid før "alle" biler må være slik. Tesla har egenhendig senket prisen på olje - de er livredde for at elbilene skal gjøre oljeproduksjonen overflødig :).

Jeg er helt enig i at Tesla har gjort noe genialt. Intet av det jeg har skrevet skal tolkes dithen at det er "mot" Tesla.

Men jeg synes vi skal kreditere VW, Nissan, BMW og de andre også, og ikke bare stirre oss blinde på Tesla. For vi trenger biler som passer "folk flest", og der er VW, Nissan og BMW lengre fremme, men selvsagt langt fra målet.

Disse er klare med bilen, som bare venter på billigere og bedre batterier. Massemarkedet er langt viktigere enn luksusmarkedet hva angår utslipp, og jeg synes faktisk VW skal ha skryt for å ha laget en elektrisk versjon av deres toppmodell. :)

Jeg kunne tenkt meg en e-Golf med 2-3 ganger rekkevidden for det høres veldig sexy ut, men samtidig (hvis jeg er ærlig) må jeg innrømme at det er veldig få ganger i løpet av et år jeg kjører så mye at nåværene e-Golfs rekkevidde er et problem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. november 2014, klokken 21:45
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.
Fakta er at folk i Norge har veldig mye penger. Alle med en median husholdningsinntekt eller høyere har råd til å kjøpe en Tesla uten å strekke budsjettet spesielt langt. Altså halvparten av befolkningen har råd til Tesla.

Men, så klart, det er viktig å få billigere elbiler på markedet med bedre ytelser. Tesla er på saken.

Vel, bortsett fra at det neppe er sant (de fleste kjøper neppe ny bil), men som andre har påpekt, gjennomsnittsalderen for en bil i Norge er 10,5 år. Hvor mye er en bil på 10,5 år verd?

Men verden består av mer enn Norge, og bilfabrikantene lager biler som skal selge internasjonalt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.

Hei Rio!

Nå skal du for siste gang få et respektfult, ordentlig svar fra meg i denne tråden:

Nei, hverken jeg eller de andre du syfter til over driver med deg eller noen andre som syns Tesla enten er utenfor økonomisk rekkevidde eller for dyr for å spandere på. Mitt svar og de andres påfyll var en humoristisk måte i å peke på absurditeten i ditt til kjedsomhet gjentatte argument i denne tråden, som kan summers slik: ulike elbiler med mindre plass, ytelse og rekkevidde enn Model S er konkurrenter og siden de er mindre, har dårligere ytelse og mindre batterier er de selvfølgelig billigere hvilket isolert sett er en fordel. Min, og flere andres påstand er dog at disse bilene du referer til ikke er konkurrenter til Tesla, siden de hverken har ytelsen, størrelsen og spesielt ikke rekkevidden. Dette poeng virker veldig vanskelig for deg å ta innover deg. De humoristiske meldingene over var et forsøk på å poengentere at dersom du mener en e-Golf eller LEAF er en konkurrent til en Model S/X, hvorfor er ikke en elsykkel det da? Eller et par sko? Ser du det absurde i ditt eget resonemang nå?

Og hvis du nå, siden du virker så opptatt av det, vil snakke økonomi og penger så la oss da en siste gang gjøre det: En Model S60 kost fra 466.000 kr og en S85 fra 528.000 kr. En e-Golf koster 244.000 kr i utgangspunktet d.v.s. 52% av en S60 og 46% av en S85, eller med andre ord du får 2,17 st e-Golf per S85. Her kommer min, for så vidt akkurat like subjektive vurdering men dermed også like valide som din: Både en Model S60 og en S85 gir mer valuta for pengene enn en e-Golf.

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:51
Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 21:42

VI kan vel være enig om at verken Model S eller VW e-Golf er biler for "folk flest"? Men hvilken bil dekker behovene for "folk flest"? Hvilken bil ville du hatt hvis du ikke hadde måttet tenke pris?

Det er her Tesla har gjort noe genialt; de har vist at elektriske biler ikke behøver å være dårligere enn "vanlige" biler. Nå ser vi at dette er mulig; og da er det bare ett spørsmål om tid før "alle" biler må være slik. Tesla har egenhendig senket prisen på olje - de er livredde for at elbilene skal gjøre oljeproduksjonen overflødig :).

Jeg er helt enig i at Tesla har gjort noe genialt. Intet av det jeg har skrevet skal tolkes dithen at det er "mot" Tesla.

Men jeg synes vi skal kreditere VW, Nissan, BMW og de andre også, og ikke bare stirre oss blinde på Tesla. For vi trenger biler som passer "folk flest", og der er VW, Nissan og BMW lengre fremme, men selvsagt langt fra målet.

Disse er klare med bilen, som bare venter på billigere og bedre batterier. Massemarkedet er langt viktigere enn luksusmarkedet hva angår utslipp, og jeg synes faktisk VW skal ha skryt for å ha laget en elektrisk versjon av deres toppmodell. :)

Jeg kunne tenkt meg en e-Golf med 2-3 ganger rekkevidden for det høres veldig sexy ut, men samtidig (hvis jeg er ærlig) må jeg innrømme at det er veldig få ganger i løpet av et år jeg kjører så mye at nåværene e-Golfs rekkevidde er et problem.

Helt greit - du har gjort ditt valg og klarer deg med det! All kudos til deg og VW for det!

Jeg kunne aldri tenkt meg å ta en ferietur til Oslo med bil dersom jeg ikke hadde Teslaen. Fly koster en brøkdel av hva det koster å kjøre med bensinbil dit.. Hvor ofte har du vurdert en langtur med e-Golfen din?

Tenk hvor mye CO2 jeg sparer miljøet på å kjøre med elbil dit.. Tesla har vist at de kan lage en elbil som faktisk er *bedre* enn alle andre biler i sin klasse. Det eneste du trenger er en 10 Ampers stikkkontakt hjemme eller på jobb så er du "good-to-go". Jeg lader 1-2 ganger i uken - evt stopper på en supercharger når jeg skal på langtur.

sn0le

Jeg ligger nok på en lønn som er ca gjennomsnitt i Norge, i alle fall tall jeg har sett fra SSB. Dvs rett i underkant av 500k i året.
Jeg ville aldri tatt meg råd til en eksosbil til over 600k.
Min Model S kom seg på nesten 640k.

Andre elbiler ville vært uaktuelt for min del pga plass og rekkevidde.
Har kun en bil, og kjører normalt sett ikke mere enn 70-100km pr dag.
Bruker bilen i jobben og som noen kanskje har fått med seg her på forumet.
Men kjører og lengre turer i jobben min, og det er bla til Lillehammer eller Rena.
Med en annen elbil ville ikke det vært sunt for helsa.
Bonuser med Model S er at jeg kan nå kjøre hjem til Nordnorge ved hjelp av Superchargere.

Dog... For min eks-samboer som kun kjørte 3-4 mil om dagen så ville en liten elbil gjort susen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:54

Vel, bortsett fra at det neppe er sant (de fleste kjøper neppe ny bil), men som andre har påpekt, gjennomsnittsalderen for en bil i Norge er 10,5 år. Hvor mye er en bil på 10,5 år verd?

Men verden består av mer enn Norge, og bilfabrikantene lager biler som skal selge internasjonalt.

Hva har alderen på bilen med saken å gjøre? Jeg håper virkelig ingen kjøper Tesla som ikke har råd til å ta hele tapet på bilen etter 8 år.. Det er mulig den fortsatt er verdt mye etter 8 år - men jeg ville ikke brukt Tesla som ett investeringsobjekt :)

Espen Hugaas Andersen

#2309
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. november 2014, klokken 21:45Fakta er at folk i Norge har veldig mye penger. Alle med en median husholdningsinntekt eller høyere har råd til å kjøpe en Tesla uten å strekke budsjettet spesielt langt. Altså halvparten av befolkningen har råd til Tesla.

Men, så klart, det er viktig å få billigere elbiler på markedet med bedre ytelser. Tesla er på saken.

Vel, bortsett fra at det neppe er sant (de fleste kjøper neppe ny bil), men som andre har påpekt, gjennomsnittsalderen for en bil i Norge er 10,5 år. Hvor mye er en bil på 10,5 år verd?
Et viktigere spørsmål er; hvor mye koster denne bilen i drivstoff, vedlikehold, forsikring, osv? Svaret er stort sett 36.000-120.000 kroner i året.

Medianhusholdningsinntekten i Norge i 2012 var 446.200 kroner (etter skatt), og av dette gikk i gjennomsnitt 18,7% til transport. Dette er 83.439 kroner. Om man kjøper en S85D og beholder den i 15 år, så havner gjennomsnittlig årskostnad på ca 75.000 kroner. Dette får plass innenfor transportbudsettet.
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:54Men verden består av mer enn Norge, og bilfabrikantene lager biler som skal selge internasjonalt.
Det er sant at resten av verden har ikke like god råd som oss i Norge. Da er det veldig greit at vi er med på å sponse utviklingen av billigere elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA