Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 23. november 2014, klokken 15:02
Spekulasjoner rundt Audis elbil satsning http://www.electricforum.com/tesla/audi-takes-on-tesla.html

Har sett masse skriverier om Audis elbil satsning, men vet ikke helt hvor jeg har dem....

Først var det snakk om at Audi skulle utvikle en "Model X killer" av en elbil i 2017, og senere komme med en sedan. Men så viste deg seg jo at det "kun" var snakk om hybrider, dette ble bekreftet fra Audi nå i sommer.

Men nå snakkes det igjen om rene elbiler?  Eller er det fortsatt snakk om de samme hybridene? Eller har de nå skiftet mening og bestemt seg for å satse på ren eldrift på disse bilene istedet? Eller snakker vi om noen helt nye biler?  At disse elbilene kommer i tillegg til hybridene de alt har bekreftet tidligere?  Eller blir det som i3 der du kan velge om du vil kjøpe med en range-extender?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Tyskerne er nok litt i villrede for hvordan de skal svare på Teslas angrep på deres markeder. Når BMW og Passat eiere finner en fellesnevner i TMS skaper det nok forvirring. Så kan det nok hende at ikke alle biljournalister hverken er opptatt av eller har kunnskap om de ulike varianter av biler med batteri.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

JohanH

#2057
Sitat fra: JohanH på fredag 14. november 2014, klokken 19:56
http://www.telegraph.co.uk/motoring/green-motoring/11230721/The-most-desirable-electric-car-yet.html

"This, they suggest, explains Musk's extraordinary decision earlier this year to open-source all of Tesla's patents, making its technology freely available to anyone who wants to copy it. So far, at least one major carmaker has, although they haven't given me permission to say who it is, he(Elon Musk)reveals."

De som følger med i timen vet at dette 95% sannsynlig er BMW. Kult

Point in case:
https://sg.finance.yahoo.com/news/tesla-says-talks-bmw-over-152730203.html

Tesla says in talks with BMW over car batteries, parts

"We are talking about whether we can collaborate in battery technology or charging stations," Musk was quoted as saying in the interview.

Gleder meg til en helektrisk i5 med Supercharging.

Kjell Leaf

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 23. november 2014, klokken 15:52
Tyskerne er nok litt i villrede for hvordan de skal svare på Teslas angrep på deres markeder. Når BMW og Passat eiere finner en fellesnevner i TMS skaper det nok forvirring. Så kan det nok hende at ikke alle biljournalister hverken er opptatt av eller har kunnskap om de ulike varianter av biler med batteri.
Tyskernes planer er nok lagt for de neste 5 årene, det er nok media som er i villrede.....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

JohanH

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 23. november 2014, klokken 18:21
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 23. november 2014, klokken 15:52
Tyskerne er nok litt i villrede for hvordan de skal svare på Teslas angrep på deres markeder. Når BMW og Passat eiere finner en fellesnevner i TMS skaper det nok forvirring. Så kan det nok hende at ikke alle biljournalister hverken er opptatt av eller har kunnskap om de ulike varianter av biler med batteri.
Tyskernes planer er nok lagt for de neste 5 årene, det er nok media som er i villrede.....

[ironi]5 årsplaner fungerte jo fin-fint i Sovjet. Det å være tilpasningsbar og endringsvillig er veldig overrated i business- og teknologiverlden[/ironi]

toppi

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 23:12
Det er flott det der Rio og jeg vet at det fortsatt finnes mange fler Chademo enn SC globalt. På samme måte jeg vet du sier at Nissan både solgt fler biler og laget fler batterier enn Tesla. Alt dette er riktig men mitt poeng er hvorhen er vi på vei??? Ikke hva viser et øyeblikksbilde idag.

Et godt og betimelig spørsmål:

1) Vi trenger en felles hurtigladestandard.

2) Vi trenger biler priset til "folk flest" på kontinentet i Europa. All respekt til Tesla (som har laget en fantastisk bil), men den er langt utenfor rekkevidde for "folk flest". Neste modell blir bedre, men også andre jobber jo på det.

3) Vi må kutte ut "rekkevidde" som det eneste saliggjørende. Veldig mange har to biler, og det er veldig bra hvis bil nr 2 kan bli en elbil. Det er et fint sted å begynne for veldig mange. e-UP, Leaf, osv.

4) Det er mange veier til "100% elbil". Tesla har gjort noe veldig bra, men det gjør faktisk andre også. Det vil være til elbilsakens fordel hvis også folk i dette forumet "aksepterer" dette, slik at man ikke sprer et image om at "den eneste elbilen som duger er Tesla, og hvis du ikke har en halv million så kan du ikke kjøre elbil".

Jeg skal ta for meg punkt 4:
VW puttet jo batterier i sin golf for 20 år siden allerede, noe du tydeligvis vet godt. De er på stedet hvil etter 20 år, er det dette som er en alternativ vei til 100 % elektrisk??
Nissan er de eneste, i tillegg til Tesla, som ser ut til å faktisk ville noe med sine el-biler.

Tyskerne har i alle år lobbet i EU for å slippe klimakutt. Eneste grunnen til at de lager el-biler er fordi de er tvunget til det. Riktignok ser de Tesla sin suksess nå, og bruker nok venstrehånda litt mer aktivt enn før, slik at de henger litt med i alle fall.
Det finnes plenti av dokumentasjon på bilindustriens/ oljeindustriens kamp mot elbilen.
Start gjerne med å se who killed the Electric car.

Håper gjerne jeg tar feil jeg, og aksepterer gjerne andre mål mot 100% elektrisk.
Men da vil jeg gjerne se noe dokumentasjon/ lenker på at nettopp dette er en målsetning fra noen av de store selskapene.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Teslanewbie

#2061
Det tragiske er at Porsches første bil var elektrisk i 1898 og kunde kjøre 80 km på en ladning eller 6-8 timer ..  hadde porsche følgt den utviklingen veit man aldri hvor vi hadde Vært idag ..

http://www.greencarreports.com/news/1089994_first-ever-porsche-turns-out-to-be-an-electric-car

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Olatho

Det var nok noe større utfordringer med lade-infrastruktur og hurtiglading i 1898. Selv om det ikke var bensinstasjon på hvert gatehjørne heller, så var nok den teknologien noe bedre egnet for 100 år siden.
Dessverre.

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 23. november 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
4) Det er mange veier til "100% elbil". Tesla har gjort noe veldig bra, men det gjør faktisk andre også. Det vil være til elbilsakens fordel hvis også folk i dette forumet "aksepterer" dette, slik at man ikke sprer et image om at "den eneste elbilen som duger er Tesla, og hvis du ikke har en halv million så kan du ikke kjøre elbil".

Jeg skal ta for meg punkt 4:
VW puttet jo batterier i sin golf for 20 år siden allerede, noe du tydeligvis vet godt. De er på stedet hvil etter 20 år, er det dette som er en alternativ vei til 100 % elektrisk??
Nissan er de eneste, i tillegg til Tesla, som ser ut til å faktisk ville noe med sine el-biler.

Tyskerne har i alle år lobbet i EU for å slippe klimakutt. Eneste grunnen til at de lager el-biler er fordi de er tvunget til det. Riktignok ser de Tesla sin suksess nå, og bruker nok venstrehånda litt mer aktivt enn før, slik at de henger litt med i alle fall.
Det finnes plenti av dokumentasjon på bilindustriens/ oljeindustriens kamp mot elbilen.
Start gjerne med å se who killed the Electric car.

Håper gjerne jeg tar feil jeg, og aksepterer gjerne andre mål mot 100% elektrisk.
Men da vil jeg gjerne se noe dokumentasjon/ lenker på at nettopp dette er en målsetning fra noen av de store selskapene.

Men punkt 4 handler jo ikke om hvem som lager hvilken bil.

Punkt 4 handler om at hvis vi forfekter en holdning hvor "bare Tesla duger" og "elbiler som ikke har 300 km rekkevidde kan ikke brukes" så sier man til størstedelen av befolkningen (som ikke har 700 000 til en elbil) at elbiler er ikke for dere.

Husk at de fleste elbiler i Norge er IKKE en Tesla. Veldig langt i fra.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke kun Tesla som er den eneste elbilen som duger, men det er vanskelig for veldig mange å klare seg med en lavrekkevidde elbil som eneste bil. Ca halvparten av alle husholdninger med bil har to eller flere biler. Altså skulle det være fullstendig uproblematisk å få ca 33% lavrekkevidde elbiler. Hvis man også tar med de som klarer seg med en lavrekkevidde elbil som eneste bil eller med to lavrekkevidde elbiler, så snakker vi trolig om ca 50-60%.

Det er andre grunner for at lavrekkevidde elbilene ikke har slått igjennom på tross av at de har vært på markedet lenge. Pris, batterilevetid, ladeinfrastruktur, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorAtle

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. november 2014, klokken 22:19
Det tragiske er at Porsches første bil var elektrisk i 1898 og kunde kjøre 80 km på en ladning eller 6-8 timer ..  hadde porsche følgt den utviklingen veit man aldri hvor vi hadde Vært idag ..
Men da hadde vi heller ikke hatt ikonet Porsche 911. Sportsbiler vil ha et høyt effektbehov over tid og er dermed uegnet som ren elbil per i dag. 911 hybrid, som jeg gleder meg til, er planlagt ca 2018. Ikke regn med stort mer enn 25-30km ren eldrift.
2014 BMW i3

Cowboystrekk

Om Porsche hadde valgt elektrisk så hadde vi aldri fått 911, 9ELve derimot ;) Porsche Cay-El, El-man osv :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: TorAtle på mandag 24. november 2014, klokken 08:09
Men da hadde vi heller ikke hatt ikonet Porsche 911. Sportsbiler vil ha et høyt effektbehov over tid og er dermed uegnet som ren elbil per i dag.

Dersom elfremdrift hadde "vunnet" for over 100 år siden så hadde disse problemene forlengst vært løst i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Koppa

Sitat fra: Olatho på søndag 23. november 2014, klokken 22:21
Det var nok noe større utfordringer med lade-infrastruktur og hurtiglading i 1898. Selv om det ikke var bensinstasjon på hvert gatehjørne heller, så var nok den teknologien noe bedre egnet for 100 år siden.
Dessverre.

Faktisk var det sterkeste argumentet MOT bensinbilen at infrastrukturen rundt var så dårlig utbygd.  For 100 år siden begynte strømfordelingsnettene å nå ut i utkantene. De var endatil likestrømsbaserte og passet perfekt til lading av batterier. Det ble bygget kraftverk her til lands som dagens økonomer aldri ville ha godkjent investeringskalkylen på. Bensin?! Det var noe man fikk kjøpt på apoteket på 1-liters glassflasker. Frakt i store kvanta var risikofylt, tungvint  og kostbart. Dessuten var det et problem med smøring av ventiler... De første bensinmotorene var kronisk upålitelige. Men så var det noen som fant på å sette til bly... En ildsjel ved navn Henry revolusjonerte produksjonen av billige bensinbiler. Oljeselskapene skjøt fart. Men fortsatt var oljeraffineriene avhengig av energi, og strømleverandørene/produsentene så nok ikke på bortfallet av elbilmarkedet som noe stort tap. Alt vokste uansett.... Noen tiår senere hos Disney fikk til og med tegningen av bestemor Ducks gamle elektriske bil (hun er jo gammeldags!) påtegnet et eksosrør. Elbilen gikk i glemmeboka. Fremskritt har det blitt kalt, og jeg har også drømt om Berlinetta Boxer og synes fortsatt noe av den råeste lyden som finnes er en P51D eller Spritfire's Merlin motor med full blås på kompressoren. Men nå kjører jeg Tesla, og savner ikke lenger en motor som må startes.

Muffinman

Sitat fra: Koppa på mandag 24. november 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Olatho på søndag 23. november 2014, klokken 22:21
Det var nok noe større utfordringer med lade-infrastruktur og hurtiglading i 1898. Selv om det ikke var bensinstasjon på hvert gatehjørne heller, så var nok den teknologien noe bedre egnet for 100 år siden.
Dessverre.

Faktisk var det sterkeste argumentet MOT bensinbilen at infrastrukturen rundt var så dårlig utbygd.  For 100 år siden begynte strømfordelingsnettene å nå ut i utkantene. De var endatil likestrømsbaserte og passet perfekt til lading av batterier. Det ble bygget kraftverk her til lands som dagens økonomer aldri ville ha godkjent investeringskalkylen på. Bensin?! Det var noe man fikk kjøpt på apoteket på 1-liters glassflasker. Frakt i store kvanta var risikofylt, tungvint  og kostbart. Dessuten var det et problem med smøring av ventiler... De første bensinmotorene var kronisk upålitelige. Men så var det noen som fant på å sette til bly... En ildsjel ved navn Henry revolusjonerte produksjonen av billige bensinbiler. Oljeselskapene skjøt fart. Men fortsatt var oljeraffineriene avhengig av energi, og strømleverandørene/produsentene så nok ikke på bortfallet av elbilmarkedet som noe stort tap. Alt vokste uansett.... Noen tiår senere hos Disney fikk til og med tegningen av bestemor Ducks gamle elektriske bil (hun er jo gammeldags!) påtegnet et eksosrør. Elbilen gikk i glemmeboka. Fremskritt har det blitt kalt, og jeg har også drømt om Berlinetta Boxer og synes fortsatt noe av den råeste lyden som finnes er en P51D eller Spritfire's Merlin motor med full blås på kompressoren. Men nå kjører jeg Tesla, og savner ikke lenger en motor som må startes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA