Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: toppi på lørdag 22. november 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 22:00
Sitat fra: toppi på lørdag 22. november 2014, klokken 21:42

Da var vi påen igjen - trodde denne var lagt dø?
Men jeg kan gjenta:
Det å lage en bil i småbilsegmentet, men som koster 2 til 3 ganger så mye som en tilsvarende fossil bil, er ikke å lage en bil som er tilgjengelig for en større del av befolkningen. Feks Up til 10 000 Euro kontra E-UP til 27 000 Euro.

Dette er kun en bil for miljøfantaster, entusiaster med mye penger som nr 2 bil, eller i land som Norge. Det skaper intet skifte i teknologien.

Hadde feks WV uttalt at dette var et ledd i en strategi mot å lage gode konkuransedyktige batteribiler, hadde det vært veldig spennende, men vi vet jo at de nærmest lager disse mot sin vilje, kun for å tilfredstille myndighetenes krav til lave utslipp.

Teslas nye P85D er faktisk svært konkuransedyktig på pris i sitt segment.
Billigere (og raskere) enn M5 i Tyskland blant annet.
Selvfølgelig dyr for de fleste, men så har Tesla en plan om å levere en bil i mellomklassen ( 30 000 Euro) til lik i pris som sine fossile konkurenter.

Men, som påpekt til det kjedsommelige, i den virkelige verden er det veldig greit hvis elbiler ikke er reservert de ytterst få som har råd til en P85D.

Det er flott med biler i 800 000 kr klassen, men de fleste (spesielt nedover i Europa) er ikke i nærheten av å kunne bruke så mye penger på en bil. Derfor er faktisk VWs utvikling av en e-UP og e-Golf meget viktig, og med bedre batterier vil de i fremtiden kunne tilby billigere biler, samt ha mye erfaring med elbiler.

Jepp, som du sier venter VW på at noen vil utvikle og levere dem billige og gode batterier.
Det er en strategi ja, men kan bli fryktelig lenge å vente. Kanskje de til og med ikke får tak i dem, eller må betale dyrere enn andre?
Sitte på gjerde strategien som du kaller det, gir neppe billige elbiler til folket før om veeeeldig lenge.
I forrige uke ble det lagt ned en batterifabrikk i Tyskland fordi det ikke var nok etterspørsel- var i nyhetene- tror bestemt det dreide seg om bilbatterieproduksjon- slik går det når man driver med alibiproduksjon av elbiler.

Rio

Sitat fra: toppi på lørdag 22. november 2014, klokken 22:22
Jepp, som du sier venter VW på at noen vil utvikle og levere dem billige og gode batterier.
Det er en strategi ja, men kan bli fryktelig lenge å vente. Kanskje de til og med ikke får tak i dem, eller må betale dyrere enn andre?
Sitte på gjerde strategien som du kaller det, gir neppe billige elbiler til folket før om veeeeldig lenge.

VW samarbeider med flere leverandører. Batterikassen er konstruert for å akseptere flere batterikjemier.

Det vesentlige for VW, og for å utvikle en god "folkeelbil" er selvsagt å få erfaring fra elbiler. De er vant med store antall.

Nissan, på sin side, har hatt deres egen batterifabrikk oppe en stund nå. Altså, foran Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 22. november 2014, klokken 22:26
I forrige uke ble det lagt ned en batterifabrikk i Tyskland fordi det ikke var nok etterspørsel- var i nyhetene- tror bestemt det dreide seg om bilbatterieproduksjon- slik går det når man driver med alibiproduksjon av elbiler.

Kan du ikke diskutere ordentlig, fremfor drittslenging? ("alibiproduksjon"). Dette er ikke en barnehage.

Og helt hvilken relevans det har at en batterifabrikk i Tyskland går konkurs må du nesten forklare? Mener du at VW er forpliktet til å kjøpe batterier i Tyskland, selv om de kanskje ikke er gode?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Også_Øyvind_H

Selvsagt er det tåpelig med flere standarder. Men mener du virkelig at Tesla og langdistanse-elbilen hadde vært der de er i dag om de skulle satt seg ned og forhandlet med EU? Tesla som en outsider hadde hatt null å si, og CCS hadde selvsagt blitt som den er - tilpasset bil nr 2 og en fremdrift styrt av de store.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 22. november 2014, klokken 22:26
I forrige uke ble det lagt ned en batterifabrikk i Tyskland fordi det ikke var nok etterspørsel- var i nyhetene- tror bestemt det dreide seg om bilbatterieproduksjon- slik går det når man driver med alibiproduksjon av elbiler.

Stemmer det, leste saken. Var en som tilhørte Diamler om jeg ikke husker feil. Verd å merke seg at det altså var snakk om en bil-batteri fabrikk for elbiler. Diamler hadde satset på at det var flere enn dem som ville satse på elbiler....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Bare som en tilleggsinfo da dette med lading diskuteres. Idag har det gått 145 dager av andre halvpart av 2014 og på de 145 dagene har Tesla satt 145 ny SC lokasjoner (varierende antall ladere per stasjon) i drift. 1 per dag. De har nå 300+ globalt. I nåværende tempo 700+ ved utgangen av neste år. Samtidig satser Audi på en elbil i 2017, VW føler seg frem i markedet osv. Et bilde vokser frem...

Rio

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 22:53
Selvsagt er det tåpelig med flere standarder. Men mener du virkelig at Tesla og langdistanse-elbilen hadde vært der de er i dag om de skulle satt seg ned og forhandlet med EU? Tesla som en outsider hadde hatt null å si, og CCS hadde selvsagt blitt som den er - tilpasset bil nr 2 og en fremdrift styrt av de store.

Ja, jeg mener de burde satt seg ned, eller i hvert fall forsøkt å påvirke til f. eks. større effekt, hvis de mente det var relevant . Det er ikke selve EU, men et av standardiseringsorganene, og der kan Tesla selvsagt være med.

VW, BMW, MB og andre klarer å bruke samme standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 22:59
Bare som en tilleggsinfo da dette med lading diskuteres. Idag har det gått 145 dager av andre halvpart av 2014 og på de 145 dagene har Tesla satt 145 ny SC lokasjoner (varierende antall ladere per stasjon) i drift. 1 per dag. De har nå 300+ globalt. I nåværende tempo 700+ ved utgangen av neste år. Samtidig satser Audi på en elbil i 2017, VW føler seg frem i markedet osv. Et bilde vokser frem...

*kremt*

Jeg mener på ingen måte å være frekk, men jeg tror det vil være bra for mange i Tesla-økosystemet å se på hva som foregår utenfor:

SitatDC fast charging is about to take off like a rocket-powered drag racer, according to IHS Automotive (NYSE: IHS). The market analysis firm's new report predicts that the worldwide number of public fast chargers will grow to 5,900 by the end of 2013, nearly triple to 15,200 in 2014, and explode to almost 200,000 stations by 2020.

Kilde: http://chargedevs.com/newswire/new-report-dc-fast-charging-poised-for-exponential-growth/
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thilo

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:03VW, BMW, MB og andre klarer å bruke samme standard.

Og hvor mange kilometer rekkevide per time kan dem da lades? :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

JohanH

Det er flott det der Rio og jeg vet at det fortsatt finnes mange fler Chademo enn SC globalt. På samme måte jeg vet du sier at Nissan både solgt fler biler og laget fler batterier enn Tesla. Alt dette er riktig men mitt poeng er hvorhen er vi på vei??? Ikke hva viser et øyeblikksbilde idag.

JohanH

Sitat fra: thilo på lørdag 22. november 2014, klokken 23:10
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:03VW, BMW, MB og andre klarer å bruke samme standard.

Og hvor mange kilometer rekkevide per time kan dem da lades? :)

Og hvor mange km hurtiglades per døgn? VW sikkert noen, i3 likeså, MB vel ingen så vidt jeg vet? Neppe like mange som Tesla.


Rio

Sitat fra: thilo på lørdag 22. november 2014, klokken 23:10
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:03VW, BMW, MB og andre klarer å bruke samme standard.

Og hvor mange kilometer rekkevide per time kan dem da lades? :)

Det er begrenset av batteriet (effekten er mindre for små batterier, av kjemiske årsaker), men CCS kan per dags dato levere 86 kW per lader, som (etter det jeg forstår) er mer enn det en dobbellader kan lade to Model S med? (er ikke det 130 kW delt på to?)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 23:12
Det er flott det der Rio og jeg vet at det fortsatt finnes mange fler Chademo enn SC globalt. På samme måte jeg vet du sier at Nissan både solgt fler biler og laget fler batterier enn Tesla. Alt dette er riktig men mitt poeng er hvorhen er vi på vei??? Ikke hva viser et øyeblikksbilde idag.

Et godt og betimelig spørsmål:

1) Vi trenger en felles hurtigladestandard.

2) Vi trenger biler priset til "folk flest" på kontinentet i Europa. All respekt til Tesla (som har laget en fantastisk bil), men den er langt utenfor rekkevidde for "folk flest". Neste modell blir bedre, men også andre jobber jo på det.

3) Vi må kutte ut "rekkevidde" som det eneste saliggjørende. Veldig mange har to biler, og det er veldig bra hvis bil nr 2 kan bli en elbil. Det er et fint sted å begynne for veldig mange. e-UP, Leaf, osv.

4) Det er mange veier til "100% elbil". Tesla har gjort noe veldig bra, men det gjør faktisk andre også. Det vil være til elbilsakens fordel hvis også folk i dette forumet "aksepterer" dette, slik at man ikke sprer et image om at "den eneste elbilen som duger er Tesla, og hvis du ikke har en halv million så kan du ikke kjøre elbil".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 22:54
Stemmer det, leste saken. Var en som tilhørte Diamler om jeg ikke husker feil. Verd å merke seg at det altså var snakk om en bil-batteri fabrikk for elbiler. Diamler hadde satset på at det var flere enn dem som ville satse på elbiler....

Apropos ja, her snakker vi om elbil-batterifrabrikker i Tyskland som legges ned, og gjett hva jeg finner:
http://en.tesla-club.eu/article/new-battery-factory-will-be-in-germany-europe-elon-musk-ceo-tesla-motors-95
Sitat"I expect that in the future we will build battery factory in Germany " - says E. Musk - CEO TESLA MOTORS

in interview to the German magazine Spiegel.

"The German automotive industry should be more active in the development of new batteries" says Musk, "it has the best conditions."

Men ser altså ut til at BMW er i ferd med å våkne ja:
SitatWe are negotiating with BMW in connection with new technology for batteries and charging stations as well as technologies for the production of carbon fiber, which is important to our engineering department.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg får si hva jeg har sagt i en annen tråd, hvis målet er en felles ladestandard, så må man ta hensyn til at en plugg i Europa må støtte:

- 230V 32A enfase (Type 2, J1772, Tesla Type 2)
- 400V 32+A trefase (Type 2, Tesla Type 2)
- 100+ kW DC (Type 2/CCS, CHAdeMO, Tesla Type 2)

CHAdeMO og J1772 er altså utelukket fordi de ikke støtter trefase. Da står det mellom Type 2/CCS og Tesla Type 2.

Jeg tror CCS kan være en grei løsning, også for Tesla. Tesla ville kunne fortsette å bruke Tesla Type 2 på toppen, men utstyre nye biler med DC-pinnene på bunnen. Slik vil nye Teslaer kunne bruke både Supercharger og CCS. På sikt, vil Tesla kunne bygge om Supercharger til Tesla CCS pluggen og øke DC effekten betydelig (ved å både bruke alle pinnene i Type 2 og DC pinnene).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA