Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. november 2014, klokken 17:19
Innen da håper jeg også Tesla har startet opp underselskaper, som "Tesla Trucks" og "Tesla Shipping", ...

For å ikke glemme "Tesla Aerospace" og "Tesla Hyperloop" ;)

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. november 2014, klokken 17:19
... og Tesla skal jo også forsyne Solar City med batterier.

Hvor lang tid går det mon tro før disse to funksjonerer eller at Tesla kjøper opp SC?

Rett nok er det tilsynelatende to vidt forskjellige forretningsområder, men disse ser ut til å bli tettere og tettere koblet sammen. (Les "bruker" som "bruker i dag og/eller vil komme til å bruke i fremtiden" i det under)

- SC bruker Tesla batterier hos sine kunder, og vil nok etterhvert bli svært avhengige av Tesla her.
- Tesla bruker SC for solpaneler til sine superladestasjoner
- Tesla bruker SC for solpaneler til sine (giga-)fabrikker.
- Tesla anbefaler SC som elektrikere hos sine kunder for å sette opp hjemme-lading (i markeder der SC er presentert)
- SC får en rekke kunder på solceller fra Tesla kunder - spesielt i California, etterhvert antagelig i flere markeder.
- SC skal/er i ferd med å(?) bygge sin egen "gigafactory" for solceller. Kan sikkert ha bruk for litt av Teslas erfaring her...
- Kobling til solceller får/kan gi Tesla en "grønnere" image, og dempe "kulldrevne biler" argumentet.

Joda, de samarbeider så vidt jeg vet godt i dag, og de behøver ikke å slå seg sammen for å fortsette med det. Men ser en del synergieffekter dersom de gjør det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

http://www.telegraph.co.uk/motoring/green-motoring/11230721/The-most-desirable-electric-car-yet.html

"This, they suggest, explains Musk's extraordinary decision earlier this year to open-source all of Tesla's patents, making its technology freely available to anyone who wants to copy it. So far, at least one major carmaker has, although they haven't given me permission to say who it is, he(Elon Musk)reveals."

De som følger med i timen vet at dette 95% sannsynlig er BMW. Kult

Muffinman

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 09. november 2014, klokken 08:17
BMW skifter til elektrisk i løpet av 10 år? BMW er kanskje den produsenten som etterhvert er mest på hugget og har en kultur som ligner på Teslas  http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/bmw-likely-to-phase-out-internal.html
Da spørs det om Roald Orkelbog må finne fram bernaise, salt og pepper og gjøre seg klar for hattespising :)

thilo

Ikke bare produsenter sover, også selgere  :) Liten historie fra en Mercedes forhandler nært Stuttgart:

Fikk reklame i posten siden min mor hadde en A-klasse på service der det siste årene.

29. november skal dem vise fram nye B-klasse, en del i reklamen gjelder da den elektriske modellen. Tenkte kunne vært interessant å ta en titt og ringte og ble da ringt tilbakke av selgeren.

Spurte da om det er mulig å prøvekjøre den elekriske modellen på premieredatoen.

Nei, det er dessverre ikke mulig, men han var nettopp på en opplæring om den nye modellen inkl. ED. Han får nok modellen sannsynlighvis ikke før 2015.

Så spurte jeg litt om hurtiglading og fikk tilbakke at den støtter jo hurtiglading, kunne vel lade 150 km ila. 3 eller 4 timer sa han...

Matte fortelle ham da at det finnes jo biler som kan lades med 200-300km ila. en halvtime fra Tesla.

Ka var da svar: Men den har vel ikke noe plass sammenlignet med B-klasse...

Kunne informere han at den har litt mer plass en E-klasse stasjonvogn :)

Helt utrolig, kor lite dem kan om konkurrentene, selv om dem selger bilder i samme prissegment (nesten i hvert fall). 

Minnet litt da om den der Spetalen - men han tjener vel ikke pengene sine ved å selge biler...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)


tklev

VW skal investere i mer miljøvennlig produksjon av biler.. Ikke nødvendigvis så veldig mye mer miljøvennlige biler ;).

Hybrider er et fint alternativ til dieselbiler, men de er ikke annet enn å "pisse i buksa" for å holde seg varm. Skal en faktisk få til en endring i måten vi transporterer varer og mennesker må en se på alternativer som fordrer bærekraftig utvikling av energi. Vi har såvidt jeg vet kun en "utømmelig" energi her på jordkloden: Sola.

All annen energi er enten lagret solenergi på en eller annen måte, eller begrensete resurser som en eller annen gang går tom. Derfor må vi prøve å finne måter å utnytte energien mest mulig direkte for å gjøre oss mindre avhengig av den. Skal sies at batterier også er en begrenset ressurs - men de kan i det minste resirkuleres..

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

Sitat fra: M@Do på lørdag 22. november 2014, klokken 09:53
Da våkner kanskje VW, de skal investere 100 milliarder dollar de neste 5 årene.

De skal øke investeringene fra $20,8 milliarder årlig til $21,8 milliarder årlig. M.a.o. har de indeksregulert budsjettene sine for R&D, og knapt nok det. Dette har ikke noe med å våkne å gjøre. Rett nok som tklev er inne på "VW skal investere i mer miljøvennlig produksjon av biler.. Ikke nødvendigvis så veldig mye mer miljøvennlige biler ;)".

Ikke ett eneste ord om å bygge noen batterifabrikker eller inngå noen strategisk forpliktende samarbeid med noen eksisterende batterifabrikanter. Jeg misstenker at VW kommer til å få litt skallebank den dagen de virkelig våkner og oppdager at ingen er i stand til å selge dem de batteriene de trenger - og i alle fall ikke til den prisen de må ha for å være konkurransedyktige.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

samotholt

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 11:07
Jeg misstenker at VW kommer til å få litt skallebank den dagen de virkelig våkner og oppdager at ingen er i stand til å selge dem de batteriene de trenger - og i alle fall ikke til den prisen de må ha for å være konkurransedyktige.

Og ikke minst mangel på infrastruktur for superlading, hvor Tesla vil være milelangt foran.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Rio

Sitat fra: samotholt på lørdag 22. november 2014, klokken 18:45
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 11:07
Jeg misstenker at VW kommer til å få litt skallebank den dagen de virkelig våkner og oppdager at ingen er i stand til å selge dem de batteriene de trenger - og i alle fall ikke til den prisen de må ha for å være konkurransedyktige.

Og ikke minst mangel på infrastruktur for superlading, hvor Tesla vil være milelangt foran.

...eh... Det er over 4000 CHAdeMO-ladere - over 1100 i Europa, sammen med 160 av de nye CCS-ladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Også_Øyvind_H

Men det er vel ikke helt sammenlignbart Rio? Eller skal de oppgradere CHAdeMo/CCS (det hadde jo vært suverent)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Rio

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 19:19
Men det er vel ikke helt sammenlignbart Rio? Eller skal de oppgradere CHAdeMo/CCS (det hadde jo vært suverent)

Hva mener du med "oppgradere"? Tenker du på effekten (kW)?

CHAdeMO kan levere 100 kW, CCS kan levere 86 kW.

Grunnen til at de fleste er begrenset til 50 kw er:

1) Bilenes batterier (som styrer hvor mye effekt som går til bilene) kan ikke ta mer, for de fleste elbiler i Norge i dag. Dette pga størrelsen på batteriene.

2) 100 kW hurtigladere ville kostet mer enn 50 kW HL, uten at man fikk noe særlig igjen for det.

3) Det er mye dyrere å ha en 100 kW effekt-nettleie enn 50 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: samotholt på lørdag 22. november 2014, klokken 18:45
Og ikke minst mangel på infrastruktur for superlading, hvor Tesla vil være milelangt foran.

Sant nok, men der er det i det minste en teoretisk mulighet for at CCS kan videreutvikles til høyere effekt - slik at de kan tilby rask nok ladning også for langtrekkende elbiler - og at flere produsenter + myndighetene i div. land + ladeleverandører kan gå sammen om å prøve å ta igjen forspranget. Vil nok ta sin tid før de kan ha noe håp om å ta igjen forspranget...

... eller de kan kjøpe seg inn i superladenettverket til Tesla - det går rykter om at BMW gjør akkurat det - og etabler det som en defakto standard.

CHAdeMO er jo strengt talt en "død" teknologi og ett blindspor fremover...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA