Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

hgs

Nesten så man skulle tro Baron hadde lest denne tråden..
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NegativeElectrode

#1981
VW med 300 km rekkevidde 2015-2017 og 500-600 km rekkevidde i begynnelsen av neste årtier
http://insideevs.com/volkswagen-powertrain-boss-370-miles-electric-range-possible-bevs-2020/

Dette er interessant, men de skal levere både teknologi og skalere opp (batteri)produksjon for at det skal bli en konkurrent til TMS/TMX/M3. Virker som om det fokuseres på Golf i første omgang.

VW har muligheten til å ta av FoU budsjettet fra andre programmer, men i Golf-segmentet må de selge mange biler for å få lønnsomhet. Det krever høyt produksjonsvolum på batterier. Resten fikser de nok, men det blir et høna og egget problem om de ikke tar midler fra andre programmer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Interessant at VW snakker om 2015 mtp 300 km oppgraderingen- det meget snart- eller menes det 2017 som er vesentlig mere realistisk?
Så er det spørs om bilene prises slik at de er konkurransedyktige- VW må få til en god deal om de skal konkurerenmed Gen3:o

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 09. november 2014, klokken 22:17
VW med 300 km rekkevidde 2015-2017 og 500-600 km rekkevidde i begynnelsen av neste årtier
http://insideevs.com/volkswagen-powertrain-boss-370-miles-electric-range-possible-bevs-2020/

Dette er interessant, men de skal levere både teknologi og skalere opp (batteri)produksjon for at det skal bli en konkurrent til TMS/TMX/M3. Virker som om det fokuseres på Golf i første omgang.

VW har muligheten til å ta av FoU budsjettet fra andre programmer, men i Golf-segmentet må de selge mange biler for å få lønnsomhet. Det krever høyt produksjonsvolum på batterier. Resten fikser de nok, men det blir et høna og egget problem om de ikke tar midler fra andre programmer.

Dette har vært rapportert her for en tid tilbake (samme artikkel som denne linker til som kilde)
Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:11
http://www.motoring.com.au/news/2014/volkswagen/volkswagen-expects-500km-battery-range-by-2020-46561

SitatOf course increases in battery technology are all well and good, but the other side of the coin is that infrastructure must grow to meet the demand placed upon the electricity grid. The way power is sourced is also of concern, although Dr Nuessen says this, along with charging considerations, is already being addressed.

"It is dependent on different markets and countries, or how the infrastructure grows, because when you have such a high energy load inside the batteries, you need a very powerful recharging system" he explained.


Kan jeg tolke dette som å si "Joda, vi vil da komme med store batterier, så fort markedene har bygget ut ladeinfrastrukturen med fornybar energi for oss"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 09. november 2014, klokken 23:06

Kan jeg tolke dette som å si "Joda, vi vil da komme med store batterier, så fort markedene har bygget ut ladeinfrastrukturen med fornybar energi for oss"?

SitatNissan installs 1,000th CHAdeMO fast charger in Europe

SitatThe 1,000 mark in 2013 will be dwarfed by the end of 2014 with over 1,800 quick charger points expected.

Kilde: http://green.autoblog.com/2014/02/13/nissan-installs-1000th-chademo-fast-charger-europe/

1800 i 2014 er egentlig ganske mange! ;)

(Jada, jeg vet det er CHAdeMO.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 09. november 2014, klokken 23:36
Sitat fra: Amoss på søndag 09. november 2014, klokken 23:06

Kan jeg tolke dette som å si "Joda, vi vil da komme med store batterier, så fort markedene har bygget ut ladeinfrastrukturen med fornybar energi for oss"?

SitatNissan installs 1,000th CHAdeMO fast charger in Europe

SitatThe 1,000 mark in 2013 will be dwarfed by the end of 2014 with over 1,800 quick charger points expected.

Kilde: http://green.autoblog.com/2014/02/13/nissan-installs-1000th-chademo-fast-charger-europe/

1800 i 2014 er egentlig ganske mange! ;)

(Jada, jeg vet det er CHAdeMO.)

... hvorav 50% virker til en hver tid? ChAdeMO har ganske dårlig oppetid etter hva jeg ser rapportert...

NegativeElectrode

VWs batteristrategi
http://seekingalpha.com/article/2662215-how-volkswagen-evaluates-batteries-to-compete-with-tesla

Dette avsnittet er spesielt interessant:
The demand for electric cars is highly uncertain, especially for cars priced under $50,000, under $40,000 and most importantly, under $30,000. This part of the market is dependent on gasoline prices and various government emissions laws and mandates. Even a large company such as Volkswagen cannot afford to make too big of a mistake on an expensive production commitment.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 10. november 2014, klokken 13:08
VWs batteristrategi
http://seekingalpha.com/article/2662215-how-volkswagen-evaluates-batteries-to-compete-with-tesla

Dette avsnittet er spesielt interessant:
The demand for electric cars is highly uncertain, especially for cars priced under $50,000, under $40,000 and most importantly, under $30,000. This part of the market is dependent on gasoline prices and various government emissions laws and mandates. Even a large company such as Volkswagen cannot afford to make too big of a mistake on an expensive production commitment.
Det var en interessant artikkel, ja. Når det gjelder utsagnet som du dro frem, så er det jo helt klart noen forutsetninger som ikke er spesifiserte. Jeg antar at etterspørselen er veldig usikker for de bilene VW tror de klarer å få produsert med dagens teknologi til de forskjellige prisene.

Altså, de anser at etterspørselen for en e-Up! til 30.000 USD er usikker. Ikke rart når de selger vanlig Up! til 12.500 USD i Tyskland. Om de derimot hadde kunnet levere en brukbar Leaf-størrelse bil med 350 km rekkevidde til 30.000 USD, så hadde etterspørselen vært betydelig mindre usikker.

Jeg vil heller ikke si meg enig i at det er et problem for Tesla at de binder seg til Panasonic. Industrisamarbeid er ikke alltid en dum ting. Om industrisamarbeidet mellom Tesla og Panasonic blir sterkere over tid, så kan det plutselig bli vanskelig for VW å få kjøpt celler fra Panasonic, da Panasonic fokuserer på produksjon for Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 10. november 2014, klokken 13:08
VWs batteristrategi
http://seekingalpha.com/article/2662215-how-volkswagen-evaluates-batteries-to-compete-with-tesla

Takk for en svært interessant link :)

Merker meg egentlig først og fremst to ting fra denne artikkelen:
1. VW ser ikke på batterier som strategisk viktig, noe jeg tror er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. De ser ikke at batterier i fremtidens biler vil være en like viktig strategisk "know how" som forbrenningsmotorene er det i dag. Tror kanskje også dette er grunnen til at de ikke "fikk til" 18650 cellene de hadde testet. De forsto ikke teknologien godt nok, og så ikke, og klarte derfor heller ikke å utnytte, fordelene dette formatet gir. Så mye er det altså verd disse som har mast om at "de helt sikkert har meget dyktige folk som kan alt om batterier og batteridrift" :p

2. VW konsernet kan komme til å bli Teslas GF'er viktigste eksterne kunder :)  De "shopper rundt" for å få så billige som mulige batterier, og kjøper gjerne/helst ferdige standardiserte pakker. Nettopp noe slikt Tesla vil kunne produsere, og sannsynligvis til markedets laveste priser (dersom de ikke heller prøver å få en høy profitt på disse). Når Tesla har en to/tre fabrikker oppe og går, så blir det også høyest sannsynlig at dette vil være den sikreste kilden for tilgang til batterier for automotiv drift i markedet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sn0le

Kanskje det blir som med Tesla som det var med Philips bilderør til TV'er.

Panasonic lager batteriene, Tesla lager batteripakkene og selger de til sine konkurrenter. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Espen Hugaas Andersen

Personlig tror jeg ikke Tesla vil ha kapasitet til å selge til andre enn seg selv før man nærmer seg 2030-tallet en gang, men det er jo alltids greit å ha muligheten til å gjøre det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Avhengig av veksten i elbilsalget så vil det kreves mange fler enn 1 gigafactory. Musk antydet behovet til 200 for tilsvarende dagens slagsrate for eksosbiler.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: JohanH på mandag 10. november 2014, klokken 12:34

... hvorav 50% virker til en hver tid? ChAdeMO har ganske dårlig oppetid etter hva jeg ser rapportert...

Man ser mye rart "rapportert", uten at det medfører riktighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. november 2014, klokken 15:51
Personlig tror jeg ikke Tesla vil ha kapasitet til å selge til andre enn seg selv før man nærmer seg 2030-tallet en gang, men det er jo alltids greit å ha muligheten til å gjøre det.

Meget mulig du har rett i det ja, men de selger jo alt til Mercedes, og har solgt til Toyota en stund. Det står også i planene deres at en god del av kapasiteten ved GF skal gå til både stasjonære energilagre og til batterier til andre bilfabrikanter. Men alt vil jo avhenge av hvor raskt de klarer å bygge ut GF - evnt. GF II/III osv. og hvor raskt de klarer å bygge ut produksjonskapasitet for ferdige biler. Ja, også etterspørselen etter Teslas egne biler. Ikke noe problem der i dag, men en eller annen gang må de vel treffe ett metningspunkt med deres nåværende utvidelsesplaner?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#1994
Sitat fra: Amoss på mandag 10. november 2014, klokken 16:48Meget mulig du har rett i det ja, men de selger jo alt til Mercedes, og har solgt til Toyota en stund. Det står også i planene deres at en god del av kapasiteten ved GF skal gå til både stasjonære energilagre og til batterier til andre bilfabrikanter. Men alt vil jo avhenge av hvor raskt de klarer å bygge ut GF - evnt. GF II/III osv. og hvor raskt de klarer å bygge ut produksjonskapasitet for ferdige biler. Ja, også etterspørselen etter Teslas egne biler. Ikke noe problem der i dag, men en eller annen gang må de vel treffe ett metningspunkt med deres nåværende utvidelsesplaner?
Avtalene med Toyota og Daimler ble undertegnet før Tesla visste om Model S ville være en suksess (Mai 2010 og Juli 2012). Avtalen med Toyota er avsluttet (untatt service og vedlikeholdsforpliktelsene) mens B-klasse vil fortsette fremover (jeg vet egentlig ikke om det er bestemt ett maksantall).

Avtalene på Smart ED og B-klasse ED var/er også en gjenytelse for tilgang på deler fra Daimler, f.eks ratt. Hva skal VW tilby av teknologi?

Men, ja, det handler mye om hvor raskt Tesla får kjørt opp produksjonen av batterier og biler. Jeg tror at når Tesla runder 2 millioner biler per år vil veksten dabbe av, og i beste fall tror jeg Tesla kan havne på 10 millioner biler per år før det flater ut. Innen da håper jeg også Tesla har startet opp underselskaper, som "Tesla Trucks" og "Tesla Shipping", og Tesla skal jo også forsyne Solar City med batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA