Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: pberg på torsdag 02. oktober 2014, klokken 14:38
Eller fordi gjennomsnittlig daglig kjørelengde for folk flest er under 40km.

Akkurat dette har vel vært oppe ganske mange ganger alt - uten at jeg husker i farten om det har vært i denne tråden eller andre. Dette kommer opp gang på gang når man snakker om hvor kort (elektrisk) kjørelengde man får på mange el- og hybrid-biler.

En gjennomsnittlig daglig kjørelengde er på ingen måte representativt på hvor langt en gjennomsnitts-person har behov for å kjøre på en dag. Folk er forskjellige (takk og lov for det!), og har forskjellige behov. F.eks. har det vært nevnt personer som sykler eller går til/fra jobben i det daglige, og kjører lengre strekninger i helgene. Eller folk som er borte (f.eks. på båter eller borerigger) halve tiden og derfor får halvert sin gjennomsnitts-kjørelengde for de dagene de virkelig bruker bilen. Eller at man kameratkjører annen/tredje hver dag osv.

Selv bruker jeg f.eks. bilen kun tre (noen ganger fire) dager i uka, så min gjennomsnitts kjørelengde (om man regner 5-7 dager i uka) tilsier at jeg kunne greid meg med en Leaf. Men i praksis så vet jeg det ikke holder.

En annen feil som ofte brukes er det med at gjennomsnittlig pendle-vei til/fra jobb = hvor langt man behøver å kjøre hver dag. Er sikkert en del som har f.eks. 5km mellom hjem og jobb, men som må kjøre 3 mil hver vei for å kjøre barn på skoleveien/barnehage etc. I tillegg kommer fritidskjøringen.

Meget mulig fabrikantene vil bruke disse tallene for å forsvare valgene sine, men om de faktisk skulle bruke dem på denne måten så kjenner de markedet sitt for dårlig. Kan nok nesten garantere deg at valget på batteristørrelse har vært gjort med mer enn ett blikk på standardtester av drivstoff-forbruk og utslipp.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

I henhold til tabellen postet på forrige side er nesten hver tiende tur 56km eller mer. Usikker på om vår bruk tilsvarer så mange langturer, men vi har turer på 14 mil minst 20 ganger i året (sommerhytta, 14 mil hver vei). I tillegg kommer et par Trondheims-turer, og sommerens tur til syd-Danmark som ga lengste dagsetappe på 800-850km. At vi daglig ikke kjører mer enn 20-30km ca (kona kan dessverre ikke sykle til jobb, og kollektivt er det håpløst) er helt uinteressant når behovet skal defineres, ettersom vi ofte kjører 15 mil + :) Kan jo ikke kjøpe en ekstra bil bare for langturer.

En hybridbil med teoretisk rekkevidde på 50km kan i utgangspunktet dekke veldig mange av våre turer, men det forutsetter jo at teoretisk rekkevidde=faktisk rekkevidde. Og i tillegg forutsetter det at jeg lader hver eneste dag. Dvs bilen tappes langt ned og lades fullt opp hver bidige dag. Høres slitsomt ut så vel som ugunstig ut for batteriet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: pberg på torsdag 02. oktober 2014, klokken 14:38
Eller fordi gjennomsnittlig daglig kjørelengde for folk flest er under 40km.

Ned mot 30 km, faktisk. Og tar man vekk de "faste langdistansekjørerne" (selgere, osv) så er nok det reelle gjennomsnittet enda lavere.

Selvsagt betyr ikke dette at alle kjører 30km per dag hver dag, men det er gjerne slik at det da er noen dager man kjører det dobbelte (60 km), færre dager man kjører tre ganger gjennomsnittet (90 km), enda færre man kjører 4 ganger gjennomsnittet (120 km), og fremdeles færre man kjører fem ganger gjennomsnittte (150 km).

Hvis man legger til grunn at en e-Golf kanskje har 150 km rekkevidde, så er dette altså rekkevidde nok til og med de dagene man kjører 5 ganger lengre enn gjennomsnittet.

Men la oss si at man skulle langt, så man må hurtiglade - da har man oppmot nye 150 km (eller 120 km hvis man lader 80%), og så er man dekket for 8-10 ganger daglig gjennomsnittslengde. Det er ikke ofte man kjører lengre enn det.

Joda, selvsagt er det de som gjør det - og noen gjør det ofte, og da kan de jo kjøpe Tesla eller en hybrid. Men for "oss vanlige", så dekker 150 km de aller fleste dagene. Og den ene gangen i året man skal kjøre til Hammerfest (gjelder ikke de som allerede bor i Hammerfest :) ), så har man spart så mye penger gjennom året at man kan leie en bil, om så var.

Ser man på salgsstatistikken så ser man også at dette er en god "fit" med virkeligheten. De fleste biler som selges er i e-Golf-klassen - fordi langt flere har råd til dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

petersv

Haha, jeg skulle likt å sett den flygeren som kjøper et fly som bare kan fly gjennomsnittet av distansen han bruker å fly...  :o

Man trenger ikke være rakettforsker for å fortså at det er makslengden på turene man foretar seg som bestemmer nødvendig rekkevidde.

Rio

Sitat fra: petersv på fredag 03. oktober 2014, klokken 18:12
Haha, jeg skulle likt å sett den flygeren som kjøper et fly som bare kan fly gjennomsnittet av distansen han bruker å fly...  :o

Man trenger ikke være rakettforsker for å fortså at det er makslengden på turene man foretar seg som bestemmer nødvendig rekkevidde.

Ja, og dumme dumme flygeren som flyr en Airbus A319, når det opptil flere ganger i året er behov for en Airbus A380.

For ikke å snakke om alle de dumme personbileierne (hvordan får de førerkort), som har personbiler når de 2 ganger i året har behov for å ha 14 personer i bilen. For ikke å snakke om når de kjøper sofa, så trenger de plass til den også.

I følge din "logikk" så er altså alle som ikke har kjøpt kjøretøy som tar maks vekt (40 tonn), maks antall passasjerer, osv osv altså dumme? Eller?

PS: Sjekk hva bilparken er laget av. Leaf selger mer enn Tesla, fordi rekkevidden er "god nok" for mange nok.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: petersv på fredag 03. oktober 2014, klokken 18:12
Haha, jeg skulle likt å sett den flygeren som kjøper et fly som bare kan fly gjennomsnittet av distansen han bruker å fly...  :o

En flyger som mellomlander for å fylle drivstoff, når han flyr langt?
Vært på en GA-flyplass noen gang?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

petersv

#1431
Og hvis en av disse frekvente flygningene er over Atlanteren er det jo bare å kjøpe sjøfly :o

Og med din logikk burde alle bensinbiler leveres med 10l tank da RIO? Over og ut, for å "diskutere" med folk som bruker karakteristikker som "dum" orker jeg ikke.

pberg

Forskjellen er at det koster 10 kroner og en halv Japp for å lage en tank på 50 liter i steden for en på 10l. Hvorfor har ikke alle bensinbiler en tank på 500l? Da kunne de jo kjøre et halvt år på en tank...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

sigurdi

#1433
Er fredag så da tar vi litt mer.
NSB prøvde seg for noen år siden, med å lage seter som passet til gjennomsnitts normann.
Det var ikke spesielt lurt siden ingen har gjennomsnitts høyde i rygg,bein, nakke osv.
De aller fleste er høyere eller lavere osv, så absolutt alle satt vondt, og setene passet ikke for noen.
Tror enden på visa var at alle stolene ble modifisert eller byttet ut.

Men at en bil til 200 000 selger mer en en bil til 500-600 er ganske naturlig, trenger ikke være rakett forsker for å regne ut det.
For 300-400 tusen kan en svelge himla mange kameler og kjøpe en bil som dekker mye av daglig kjøringen og beholde diesel/bensin bilen til kjøringen utenom.
Er jo penger til å kjøpe mye både nytt og brukt i ICE parken, attåt.

Mange kunne nok ønsket å kjøpe en elbil til 300-450 tusen som dekket all kjøringen, men desverre den eksisterer ikke pr dags dato. Tesla er for dyr og stor for svært mange, størrelsen skal en ikke skyve under et teppe, har selv, mor, svigermor, svigerfar, venner som ikke vurderer elbil pga de trenger bare en bil. Kun parkering til en bil, kjører nesten aldri med passasjerer, kjører svært lite i hverdagen, to er pensjonister, en Nordsjø arbeider, men turer på 20+ er normalen når de er ute på tur.
(Kjøring til slekt, fisketurer, fjellet osv.)
Alle har ganske nye biler i 300-400k klassen men da diesel og bensin, siden elbilen deres ikke er mulig å kjøpe.  :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Car-El

RIO er inne på noe...   Folk skal jo kjøpe folkevogn. Og så må folke heller legge opp livet sitt etter bilens kapasiteter, i steden for å kjøpe en bil som passer dem.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thomas Parsli

Sitat fra: petersv på fredag 03. oktober 2014, klokken 19:16
Og hvis en av disse frekvente flygningene er over Atlanteren er det jo bare å kjøpe sjøfly :o

Alternativet er å mellomlande på Island...

Sitat fra: petersv på fredag 03. oktober 2014, klokken 19:16
Og med din logikk burde alle bensinbiler leveres med 10l tank da RIO? Over og ut, for å "diskutere" med folk som bruker karakteristikker som "dum" orker jeg ikke.

Du misstorstår det Rio skriver, om det er med vilje eller ikke forstår jeg ikke...

Med din logikk burde alle bensinbiler leveres med 100liter tank (noen kjører jo faktisk over 100mil i et strekk).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: petersv på fredag 03. oktober 2014, klokken 19:16
Og hvis en av disse frekvente flygningene er over Atlanteren er det jo bare å kjøpe sjøfly :o

Og med din logikk burde alle bensinbiler leveres med 10l tank da RIO? Over og ut, for å "diskutere" med folk som bruker karakteristikker som "dum" orker jeg ikke.

Nå var det du som trakk inn "rakettforskere" (og derfor "dumme" folk), og ikke jeg som gjorde det.

Nei, for for en fossilbil er det tilnærmet kostnadsfritt å ha en 50 liter tank, men for en elbil så vil batterier til 500 km gjøre at bilen er utenfor det størsteparten av Europas befolkning kan bruke på en bil.
"Folk flest" har ikke 500 000 kr eller mer tilgjengelig for bruk på en bil.

Ettersom e-UP, e-Golf, i3, Leaf osv. selger langt mer enn Tesla, så ser man jo at det er et marked for det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi


Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 23:19
Ettersom e-UP, e-Golf, i3, Leaf osv. selger langt mer enn Tesla, så ser man jo at det er et marked for det.

At de selger godt, betyr ikke det samme som at det er dette folk egentlig vil ha. :-)
For 90% av de som kjøper ny bil, velger jo faktisk en bil med lengre rekevidde, i form av diesel og bensin.

Dersom en elbil til 200 000-300 000 hadde dekket behovet til gjennomsnitts kjøper, hvorfor kjøper dem da andre biler i samme priskategori og størrelse?

Men elbilen svært mange vil ha, finnes desverre ikke ennå, så da må man ta til takke med noe som er mulig å kjøpe og dekker behovet man har eller at man må gjøre et kompromiss.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:13

Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 23:19
Ettersom e-UP, e-Golf, i3, Leaf osv. selger langt mer enn Tesla, så ser man jo at det er et marked for det.

At de selger godt, betyr ikke det samme som at det er dette folk egentlig vil ha. :-)
For 90% av de som kjøper ny bil, velger jo faktisk en bil med lengre rekevidde, i form av diesel og bensin.

Dersom en elbil til 200 000-300 000 hadde dekket behovet til gjennomsnitts kjøper, hvorfor kjøper dem da andre biler i samme priskategori og størrelse?

Men elbilen svært mange vil ha, finnes desverre ikke ennå, så da må man ta til takke med noe som er mulig å kjøpe og dekker behovet man har eller at man må gjøre et kompromiss.

Elbilen man gjerne vil ha er selvsagt gratis, men har et eksosrør som produserer diamanter mens man kjører! :D

Selvsagt er det bedre med en bil med 800 km rekkevidde enn en med 100 km rekkevidde, men poenget er at for de fleste er det minst like relevant hva de faktisk har råd til.

Man ser jo også det sammen innen eksosbiler - man selger mange flere "vanlige biler" enn luksusbiler, selv om de fleste ville foretrukket luksusbiler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Det jeg mener er at vi kommer ikke til å se den store elbil revolusjonen, før det kommer en normal bil med minst 30 mil rekevidde og pris mellom 250 og 400k.
Dette er da en klasse C bil som er biltypen som selger best, pga de fleste klarer seg fint med det.
Er og svært mange som ikke liker eller ønsker å kjøre bil som er over 2m brei og nesten 5meter lang.

Hjelper ikke hva statistikker sier om gjennomsnitts kjøring, når mannen i gata har en helt annen oppfatning.
Dette viser svært godt på faktisk bilsalg i dag, mange kjøper pendlerbil med kort rekevidde og for svært mange er dette husstander med to biler.
De som klarer seg med en bil og har råd kjøper Tesla, resten kjøper diesel/bensin.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA