Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Zanka

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. september 2014, klokken 16:48
P85 aks mot i8:

Grusing.
Ikke for å være vanskelig, men hvorfor tror du dette er en P85 og ikke en standard 85? I youtube videoen står det kun model S. Ifølge dataene burde dette være mye mindre forskjell enn dette.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

HKS

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. september 2014, klokken 16:48
P85 aks mot i8:

Grusing.
Blir litt epler mot pærer...
En stor sedan mot en sportsbil... Hadde vært bedre å teste mot Roadster.
Tesla Model S 90D

Espen Hugaas Andersen

#1368
Sitat fra: Zanka på torsdag 18. september 2014, klokken 17:26Ikke for å være vanskelig, men hvorfor tror du dette er en P85 og ikke en standard 85? I youtube videoen står det kun model S. Ifølge dataene burde dette være mye mindre forskjell enn dette.
Personen som la ut videoen sa at det var en P85 i kommentarfeltet.

Jeg hadde egentlig forventet P85 å slå i8, men når jeg tenker meg om er det ikke umulig at i8 vinner. Nå vet vi ikke hvor fullt batteriene var, om dekkene var likeverdige, osv, men testen virket sånn ca ok.

Hovedmomentet er nok det at i8 har AWD, elektrisk motor på frontakselen og bensinmotor på bakakselen. AWD gjør at i8 får mer av akselerasjonen sin ved lave hastigheter, mens Model S prøver å dytte 2,1 tonn med bakhjulene alene og er kraftig effektbegrenset av TC. Dette gjør at i8 får et forsprang som Model S må så prøve å hente inn, men den kommer heller aldri så langt da effekten dabber av ved høyere hastighet.

Hvis AWD Model S er like rundt hjørnet, så vil i8 garantert bli satt på plass igjen. Ellers må vi vel vente til Model X P85 (eller P100) kommer. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Zanka

I denne testen så er forskjellen mindre, 0,1 sek. til 60 mph, men bremselngde er kortere enn I8. Dette er en test fra USA og den andre er fra Tyskland så dette bør vel testes på nøytral grunn :)
http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1408_2014_tesla_model_s_p85_vs_2014_bmw_i8_comparison/
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Leaf_2014

Sitat fra: Zanka på torsdag 18. september 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. september 2014, klokken 16:48
P85 aks mot i8:

Grusing.
Ikke for å være vanskelig, men hvorfor tror du dette er en P85 og ikke en standard 85? I youtube videoen står det kun model S. Ifølge dataene burde dette være mye mindre forskjell enn dette.

Les denne tråden:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-model-s-vs-bmw-i8-drag-race-video
Leaf 2014

Lokführer

Uansett hvem som er raskest, så vil Tesla model S bli husket som den revolusjonerende elbilen og BMWen bli husket som en av de siste hybridbilene.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

pberg

Zolder ligger i Belgia, ikke i Tyskland.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

OddB

De fysiske lover gjelder fortsatt selv om det er en elbil...
i8 :  593 HK (delvis elektrisk) og bare 1,5 tonn

http://s3.bimmerfile.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/08/Screen-Shot-2013-08-06-at-10.10.40-PM.png

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på fredag 19. september 2014, klokken 00:14
De fysiske lover gjelder fortsatt selv om det er en elbil...
i8 :  593 HK (delvis elektrisk) og bare 1,5 tonn

http://s3.bimmerfile.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/08/Screen-Shot-2013-08-06-at-10.10.40-PM.png



Jeg trodde at Holtmark hevdet i avisen at fritak for fysikkens lover også var en av insentivene for elbil...?

:skuffet:
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pberg

i8 veier 1490 kg, og har 362hk, fordelt på 231hk/320Nm på 1.5l forbrenningsmotor, og 131hk/250Nm på el-motoren (samme motor som i i3, forøvrig, men der er det tatt ut 170hk)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

OddB

Det stemmer, jeg la ikke merke til at det siste tallet i tabellen var summen av begge motorene. Uansett blir det 362HK/1490kg= 0,24HK/kg
mot
412HK/2100kg=0,20 HK/kg

dermed blir i8 ca 24% sterkere pr kg
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Espen Hugaas Andersen

Hk sier egentlig veldig lite når det gjelder akselerasjon. En bil kan veie 2 tonn, ha 1000 hk og bruke 20 sekunder på 0-100 km/t. Man må nesten se på momentet på hjulene, og det er her elmotoren er superb. Den har maks moment fra første millisekund. Men utover momentet er det også av betydning hvor mye av momentet man faktisk får overført til veien - med for mye moment gjør man kun dekk om til røyk. Her har i8 en fordel, da den har AWD.

Det virker som om de forskjellige faktorene heller litt i favør av i8.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pberg

Det er effekten som teller, og det er derfor en har girkasser på forbrenningsmotorer. Hvis bilen veier to tonn, har 1000hk, og bruker 20 sekunder fra 0-100 er det noe rav ruskende galt, ellers så har du kjørt i helt feil gir. Bugatti Veyron går vel innenfor de spesifikasjonen, og bruker vel under 3 sek.

I en trøsykkel har du flere hundre NM på kranken, men du tar ikke en bil i aksen allikevel, siden du ikke klarer stort høyere turtall enn 120rpm, og har under 0.5kW.

Moment er effekt delt på turtall, så de henger ufravikelig sammen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Espen Hugaas Andersen

#1379
Ja, effekt og moment henger ufravikelig sammen, men produsenten oppgir kun makseffekt. Hvilken effekt man får i området 0-100 er ikke oppgitt. En teoretisk motor kan ha 1 Nm, men takle opp til 1 mrd RPM. Det blir maks 140.000 hk, men uten riktig girkasse kan det ta lang tid å komme opp i fart. Om man antar at motoren er alltid perfekt giret i forhold til turtallet, så er hk delt på vekt en veldig god sammenligning, selv om man fortsatt ikke får med påvirkningen av TC, men dette er jo langt unna sannheten på alle eksisterende biler.

En motor er typisk sett perfekt giret på ett antall hastigheter som matcher antall gir. Dette kan f.eks være 5,3 km/t, 36,1 km/t, 71,9 km/t, 143,5 km/t, 204,3 km/t. På alt utenom nøyaktig disse hastighetene oppnår du ikke makseffekt, til varierende grad. Dette er egentlig det samme for både fossilmotorer og elmotorer, men da elbiler generelt har kun ett gir, så har elbiler generelt kun en hastighet der makseffekt oppnås. For Model S er dette i området 95 km/t.

Men dette gjør det vanskelig å sammenligne elbil med fossilbil. Du må sammenligne en elbil, der effekt starter lavt og øker jevnt over det meste av akselerasjonen opp til 100 km/t, med en fossilbil, der effekten hopper mellom makseffekt og 0 hele veien. Moment på motoren vil gjøre mye av det samme, men moment på hjulene tar i hvert fall hensyn til giringen (og tap).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA