Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Cobos på mandag 08. september 2014, klokken 18:52
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:29
Helt enig, Espen.

Det jeg har forsøkt å få frem i denne tråden at for meg, som siv.ing. elektro, så er det ikke de tekniske løsingene fra Tesla som er så revolusjonærende, men at de turde å satse 100% på elbil, salgsmodellen og "salgsmodellen" for ladeinfrastrukturen. Dette er mye mer revolusjonærende "management" enn teknikk.

:)
Da er jeg nysgjerrig siden du er siv. ing. elektro.  Hvilke andre bilprodusenter har klart å lage en AC induksjonsmotor (eller en hvilken som helst annen variant) med like god vekt/kraft ratio og med tilsvarende eller bedre forbruk av RE-metaller? Jeg har ikke funnet noen, men dette er mer ditt fagfelt enn mitt.

Cobos


Hei,

Jeg jobber ikke med elmotorer til daglig, så det vet jeg ikke, utover at Toyota har en elmotor uten RE-metaller, men har ikke begynt å installere den enda.

Selv om jeg har bygget invertere selv (fra bunnen av) og så vidt innom UPSer og batterikjemi, så jobber jeg med datanettverk nå. Det jeg faktisk kjenner best er M2M/IoT (Machine to Machine, Internet of Things), så det er derfor jeg gremmes sånn av Nissans CarWings-løsning!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: toppi på mandag 08. september 2014, klokken 21:26

Du har førklart dette over 90 sider, så ikke til å unngå at du mener dette.
Elbilen er over 170 år gammel, så det er ikke nytt.

Det vi andre diskuterer er om det snart kommer andre elbiler som kan konkurrere med Tesla og fungere som eneste bil i husholdningen - uten rekkeviddeangst.

Uansett hvor enkelt dette er å få til teknisk, så vil ingen andre gjøre det.
Og ja, selvfølgelig har de andre sine mer eller mindre gode grunner for ikke å gjøre dette.
Det er synd for den miljøbevisste kunden - Tesla får monopol i lang tid fremover  :D



Men så er det jo fremdeles slik at de fleste ikke kjøper en Tesla elbil. Enkelt og greit. Den er for dyr for de fleste, og konkurrentene har derfor valgt å legge seg på mer praktiske biler med er moderate batteripakker. Og derfor har de solgt flere biler.

Denne påtatte "konflikten" du og et par andre legger opp til er idiotisk. Selvsagt har Tesla sin plass, og det har andre også. Tesla har valgt en større batteripakke, og er derfor dyrere. De andre har valgt å begynne midt i massemarketet. Det er ikke noen riktig eller galt her - vi trenger begge. Det ville vært helt uholdbart hvis det bare var elbiler i Tesla-prisklassen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 21:38
... og konkurrentene har derfor valgt å legge seg på mer praktiske biler med er moderate batteripakker. Og derfor har de solgt flere biler.

Ja, de får solgt flere biler. Den ene grunnen til at de aller fleste av dem (altså de som faktisk har en elbil i sortimentet) overhode velger å lage en elbil er at de har oppdaget at ved å selge en så liten elbil med kort rekkevidde klarer de å selge enda en bil inn i husholdningen, i tillegg til den eller de fossilbilene de alt har solgt og vil fortsette å kunne selge. De "glemmer" den beskjeden de fikk for over 40 år siden om å slutte med fossile brensler. De lukker øynene for det og "sover".


Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 21:38
Denne påtatte "konflikten" du og et par andre legger opp til er idiotisk.

Ja, det er idiotisk at enkelte legger opp til å skape en konflikt av å nekte å ta til seg hva de gang på gang får klar beskjed om at menes med "å sove" her i denne sammenhengen, og hvorfor den definisjonen brukes, og heller gang på gang trekker inn en annen definisjon og derved gang på gang "missforstår" det som blir skrevet her.

"Høyt henger de, og sure er de"
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 21:38
... og konkurrentene har derfor valgt å legge seg på mer praktiske biler med er moderate batteripakker. Og derfor har de solgt flere biler.

Ja, de får solgt flere biler. Den ene grunnen til at de aller fleste av dem (altså de som faktisk har en elbil i sortimentet) overhode velger å lage en elbil er at de har oppdaget at ved å selge en så liten elbil med kort rekkevidde klarer de å selge enda en bil inn i husholdningen, i tillegg til den eller de fossilbilene de alt har solgt og vil fortsette å kunne selge. De "glemmer" den beskjeden de fikk for over 40 år siden om å slutte med fossile brensler. De lukker øynene for det og "sover".


Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 21:38
Denne påtatte "konflikten" du og et par andre legger opp til er idiotisk.

Ja, det er idiotisk at enkelte legger opp til å skape en konflikt av å nekte å ta til seg hva de gang på gang får klar beskjed om at menes med "å sove" her i denne sammenhengen, og hvorfor den definisjonen brukes, og heller gang på gang trekker inn en annen definisjon og derved gang på gang "missforstår" det som blir skrevet her.

"Høyt henger de, og sure er de"

Du må nesten dokumentere at dette er biler som kjøpes i tillegg til de bilene de allerede har, og kjører kilometer de ellers ikke ville kjørt...

Hvis ikke faller jo argumentet ditt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:06
Du må nesten dokumentere at dette er biler som kjøpes i tillegg til de bilene de allerede har, og kjører kilometer de ellers ikke ville kjørt...

Hvis ikke faller jo argumentet ditt.

Jaha?  At det er mange som kjøper seg en kortrekkende by-el-bil i tillegg til sin eksisterende fossilbil til bruk når man trenger mer rekkevidde/mer plass og/eller hengerfeste bør være godt nok dokumentert til at jeg ikke behøver å dokumentere det noe mer. Har ikke benektet at det finnes noen som klarer seg med kun en kortrekkende elbil. Hvor "... og kjører kilometer de ellers ikke ville kjørt..." kommer inn i debatten, og hva det har med mine argumenter å gjøre, aner jeg ikke...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:16
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:06
Du må nesten dokumentere at dette er biler som kjøpes i tillegg til de bilene de allerede har, og kjører kilometer de ellers ikke ville kjørt...

Hvis ikke faller jo argumentet ditt.

Jaha?  At det er mange som kjøper seg en kortrekkende by-el-bil i tillegg til sin eksisterende fossilbil til bruk når man trenger mer rekkevidde/mer plass og/eller hengerfeste bør være godt nok dokumentert til at jeg ikke behøver å dokumentere det noe mer. Har ikke benektet at det finnes noen som klarer seg med kun en kortrekkende elbil. Hvor "... og kjører kilometer de ellers ikke ville kjørt..." kommer inn i debatten, og hva det har med mine argumenter å gjøre, aner jeg ikke...

Nei, du påstår "klarer de å selge enda en bil inn i husholdningen" - altså, at en elbilhusholdning har en bil nr 2 eller 3, som de ellers ikke ville hatt.

I motsetning til at de velger en elektrisk bil som bil nr 2, fremfor å ha en fossilbil som bil nr 2.


===

Relevansen av antall kjørte kilometer er jo nettopp at det som er vesentlig er få folk til å kjøre elektrisk. At kjørte kilometer (frem og tilbake til jobb, osv.) er elektrisk, fordi en elbil erstatten en kjøretur i en fossilbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:30
Nei, du påstår "klarer de å selge enda en bil inn i husholdningen" - altså, at en elbilhusholdning har en bil nr 2 eller 3, som de ellers ikke ville hatt.

I motsetning til at de velger en elektrisk bil som bil nr 2, fremfor å ha en fossilbil som bil nr 2.

Jeg sa ingen ting om hvor mange biler husholdningen ville ha totalt, eller hvilken blir som blir nr. 1, nr. 2, eller nr. 13. Det jeg ga uttrykk for var at svært mange som kjøper en kortrekkede elbil vil kjøpe den i tillegg til den eller de bilene de har, og vil fortsette å ha en bil mer i husholdningen enn dersom de enten ikke hadde kjøpt en elbil eller dersom de hadde kjøpt en langtrekkende elbil. Og altså, det er den kortrekkende elbilen husholdningen har som de ikke ville hatt dersom de ikke hadde kjøpt en kortrekkende elbil.

... og igjen: Dette gjelder så klart ikke alle, men mange nok til at bilfabrikantene nok ser relevansen. Og det var altså det som var poenget.


Sitat fra: Rio på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:30
Relevansen av antall kjørte kilometer er jo nettopp at det som er vesentlig er få folk til å kjøre elektrisk. At kjørte kilometer (frem og tilbake til jobb, osv.) er elektrisk, fordi en elbil erstatten en kjøretur i en fossilbil.

Helt enig at det er vesentlig å få folk til å kjøre elektrisk. Har ikke sagt noe om at kortrekkende elbiler er idiotisk eller ikke sparer miljøet, bare at en av grunnene til at bilfabrikantene velger å heller produsere kortrekkende elbiler fremfor langtrekkende elbiler kan være at de ser på det som "mersalg" - altså en utvidelse av markedet, ikke som biler som vil erstatte salg av andre biler.

Hvorfor du absolutt skal missforstå her også aner jeg ikke. Er det en hobby å misstolke alt som blir sagt for så å vrenge på det?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

En annen grunn til at mange bilmerker får en elbil i sortemanget, som det kan virke som blir bevist hemmet av produksjonsrate, (ikke Nissan) er at i California og snart andre stater og land må leverandør ha nullutslipps biler for å få lov å selge andre biler.
Men VW, BMW, Renå, Kia osv, viser at de kan om de vil.
Om det er mest penger å hente å selge små mengder biler, med liten fortjeneste eller dyre biler med større fortjeneste er en annen sak. :-)

Største problemet er at de dyre bilene tjener de svært gode penger på, slipper de en elbil i samme segment, klarer de ikke pr i dag å ha samme avanse, og dermed kanibaliserer da egne biler og totalen blir lavere overskudd på kort sikt.

Men de må snart snu seg litt rundt her i EU, om de skal holde gjennomsnitts utslippene nede i gjennomsnitts salget sitt.
Er krav til bilprodusentene også, ikke bare land, men i Tyskland har de klart å utsette dette til utover 2020 desverre.

Nå når Kina sine myndigheter begynner å gi elbiler intensiver, kan det bli store omveltninger i markedet.
I 2013 ble det solgt 20 millioner biler i Kina, USA ble det solgt litt over 15 millioner biler.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

thilo

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

VigdisA

Virker som de har mye igjen å utvikle på Saab'en ja..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Car-El

4 hjul - ja
El-motor - ja
Batteri - ja
Noe å styre med - ja
Plass å sitte - ja

Kan ikke se at det har vært noe utvikling og alle elbiler er helt lik. En Buddy e jo klisslik en TMS. Leaf e verdens beste siden den selger mest, bare VW er bedre. Dette siden dem klarer å lage elektriskbil av eksisterende biler. (Microvette har bare gjort dette i mange år. OPPS! Det har vel VW også gjort!) For å ikke snakke om strøm...   Eneste grunnen at det lages forskjellige kontakter er for å ergre forbruker og vanskeliggjøre hverdagen til hun/han. For ikke å snakke om at VW har det beste ladesystemet for effektivitet. Eller va det Nissan, siden dem er verdensledende med antall solgte elbiler.
...
...
...

Så da kan vi vel konkludere med at Tesla har ikke utviklet noe som helst, men etterapet Porsche (som i dag eies av VW).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Leaf_2014

Leaf 2014

Øggen

Å dæven!!!
Det va forskjell..........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA