Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

@ofn:

Interessante betraktninger, men:

1) Nissan har da bygget en batterifabrikk for mange år siden. Det er ikke noe nytt.

2) Den mest sannsynlige forklaringen for den moderate størrelsen på batteripakkene er at de er DYRE, og dagens elbiler er (som du påpeker) allerede for dyre til at de blir populære. Større batteripakker hadde priset elbiler enda mer ut av markedet, og de store potensielle markedene er som kjent i Utlandet! ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. september 2014, klokken 08:31
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 04. september 2014, klokken 07:42
@ofn: veldig bra oppsummert, tror du har rett.

+1

Det handler først og fremst om hvor forskjellig utgangspunkt Tesla har i forhold til alle de andre.
Ja, de andre må begynne å bygge opp kompetanse på el-fremdrift. Og der bør de snart våkne opp.
Men angående det å selge en bil ala tesla, er det ingen grunn til å stresse for mye med. I den forbindelse kan man trygt sove noen år til tenker jeg.

Konkret hvilken "kompetanse" er det du mener de mangler?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sjøhyene

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:40
Konkret hvilken "kompetanse" er det du mener de mangler?

Har ingen formening for å mene noe om hva de forskjellige mangler og ikke mangler.
Vet allikevel av erfaring at all ny teknologi må kjøres inn over litt tid før man blir skikkelig god på det. Skal ikke undervurdere verdien av å produsere noen titalls-tusen elbiler, og deretter få dem testet IRL over noen millioner km. Ikke de beste ingeniørene eller smarteste hodene i verden kan kompensere for det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rio

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. september 2014, klokken 08:57
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:40
Konkret hvilken "kompetanse" er det du mener de mangler?

Har ingen formening for å mene noe om hva de forskjellige mangler og ikke mangler.
Vet allikevel av erfaring at all ny teknologi må kjøres inn over litt tid før man blir skikkelig god på det. Skal ikke undervurdere verdien av å produsere noen titalls-tusen elbiler, og deretter få dem testet IRL over noen millioner km. Ikke de beste ingeniørene eller smarteste hodene i verden kan kompensere for det.

Enig i det - det er jo også derfor at VW har tatt lang tid. Jeg testet e-Golf første gang i Tyskland i 2012, som en Golf 6.

Nissan har erfaring fra 150000 elbiler, over mange år nå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sjøhyene

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 09:04

Enig i det - det er jo også derfor at VW har tatt lang tid. Jeg testet e-Golf første gang i Tyskland i 2012, som en Golf 6.

Nissan har erfaring fra 150000 elbiler, over mange år nå.

ja, og nettop derfor jeg mener det blir helt feil å si at nissan, BMW og VW (sikkert glemt noen) sover.
De gjør etter min mening akkurat det som et modent selskap, som primært bør strebe etter å tjene penger, bør gjøre. Nemlig å være med i utviklingen, samtidig som de ikke lar seg stresse for mye av det forspranget MS har i dag.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

pberg

En annen ting å huske på er at i mange andre land så er ikke det å eie selve bilen et poeng i seg selv. BMW i Tyskland har f.eks. en ordning der du får tilgjengelig en fossilbil de gangene du trenger å kjøre langt, og så bruker du i3en din til daglig, siden 90% kjører under 40km pr dag. Skal du til fjells, svinger du innom BMW og får med deg en X3 til fjellturen, eller en 5-er for en annen langtur.

Da kan du sammenlikne innkjøpskost og driftskost for en i3 + en leiebilabbonementsordning vs kun en allbrukselbil. Tipper det er billigere med førstnevnte, og du får biler som er tilpasset behovet du har for transport.

Et annet alternativ er taxi til flyplassen, og leiebil der du skal.... Så slipper du å slepe over to tonn med metall gjennom hele Europa, og bruke en ekstra ferieuke det på spaniaturen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

satheesh.net

Tesla Motors gjør alt riktig her. De lager en bil, Roadster, som koster skjorta' for å bevise at man kan lage elektriske biler, som går langt og yter bra. Så lanserer de TMS og gjør den litt mer praktisk i form av at bruksområdet nå er tilnærmet en "vanlig bil", samt overlegen ytelse. TMX kommer ganske snart for å dekke SUV behovet og M3 om et par år.

De er smarte fordi de bygger ut et ladenettverk som andre potensielt kan bruke, så sant de betaler og klargjør bilene sine for det. Dette gjør de i så stor fart at det er "vanskelig" for de andre å gå sin egen vei enn å kaste seg på Tesla-tjenesten. Tesla tjener dermed penger på sin ladeinfrastruktur.

De er enda smartere fordi de skal bygge en batterifabrikk som blir større enn alle batterifabrikkene tilsammen. Det resulterer i at samtlige produsenter kan kjøpe ferdige batteripakker fra Tesla. Og de vil helt sikkert lage vanlige husholdningsbatterier (mobiler, bærbare maskiner, etc.) på sikt. Tesla tjener dermed enda mer på sin batteriproduksjon.

At de frigjorde patentene sine var nok like mye et strategisk sjakk-trekk som det er for å få fortgang i elbilparken. På den måten at de andre kan bruke Tesla sine patenter, men kjøpe (eventuelt betale en fee) for bruken av deres totale infrastruktur og leveranser. De kontrollerer nærmest alle ledd.

De har nok helt sikkert tatt høyde for konkurrenter som har laget biler i mange år, men garderer seg mot et eventuelt lavere nybilsalg ved å tilby "alt annet".

Alt i alt tjener Tesla Motors stort ved å være "først ute" med alt dette og tilby en hjelpende hånd når de andre "våkner fra søvnen sin".

Twowheels

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. september 2014, klokken 09:50
Tesla Motors gjør alt riktig her. De lager en bil, Roadster, som koster skjorta' for å bevise at man kan lage elektriske biler, som går langt og yter bra. Så lanserer de TMS og gjør den litt mer praktisk i form av at bruksområdet nå er tilnærmet en "vanlig bil", samt overlegen ytelse. TMX kommer ganske snart for å dekke SUV behovet og M3 om et par år.

De er smarte fordi de bygger ut et ladenettverk som andre potensielt kan bruke, så sant de betaler og klargjør bilene sine for det. Dette gjør de i så stor fart at det er "vanskelig" for de andre å gå sin egen vei enn å kaste seg på Tesla-tjenesten. Tesla tjener dermed penger på sin ladeinfrastruktur.

De er enda smartere fordi de skal bygge en batterifabrikk som blir større enn alle batterifabrikkene tilsammen. Det resulterer i at samtlige produsenter kan kjøpe ferdige batteripakker fra Tesla. Og de vil helt sikkert lage vanlige husholdningsbatterier (mobiler, bærbare maskiner, etc.) på sikt. Tesla tjener dermed enda mer på sin batteriproduksjon.

At de frigjorde patentene sine var nok like mye et strategisk sjakk-trekk som det er for å få fortgang i elbilparken. På den måten at de andre kan bruke Tesla sine patenter, men kjøpe (eventuelt betale en fee) for bruken av deres totale infrastruktur og leveranser. De kontrollerer nærmest alle ledd.

De har nok helt sikkert tatt høyde for konkurrenter som har laget biler i mange år, men garderer seg mot et eventuelt lavere nybilsalg ved å tilby "alt annet".

Alt i alt tjener Tesla Motors stort ved å være "først ute" med alt dette og tilby en hjelpende hånd når de andre "våkner fra søvnen sin".

hmm.. dette høres ikke billig ut
_________

ofn

Den neste bilen på markedet som vil bli oppfattet som en konkurrent til TMS er denne

http://www.toyota.com/fuelcell/

Toyota FCV kommer på markedet til neste år. Så kan vi i mellomtiden her på forumet lage en liste der hvert forummedlem melder inn hvor de trenger en hydrogenstasjon for fritid- og dagligkjøring for at den skal kunne erstatte Teslan de har i dag ...


2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Havebigfun

Som vi har diskutert før- energetisk er hydrogen en blindvei- mye tap ved produksjon av hydrogen fra strøm.
Sikkerhetsmessig kan det være en utfordring- nylig detonerte en gasstank i en LPG-bil i Tyskland heldigvis ingen drepte -hydrogen er vesentlig farligere.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ofn på torsdag 04. september 2014, klokken 10:49
Den neste bilen på markedet som vil bli oppfattet som en konkurrent til TMS er denne

http://www.toyota.com/fuelcell/

Toyota FCV kommer på markedet til neste år. Så kan vi i mellomtiden her på forumet lage en liste der hvert forummedlem melder inn hvor de trenger en hydrogenstasjon for fritid- og dagligkjøring for at den skal kunne erstatte Teslan de har i dag ...

Hvis vi drar på, tipper jeg vi har 5 slike biler i Norge om 10 år. Dessuten tipper jeg staten bidrar med 50 millioner kroner til bygging av en hydrogen-fyllestasjon, samt 7 millioner til årlig drift av fyllestasjonen til disse 5 bilene.

Og i motsettning til en elbil som går på strøm fra kullkraft importert fra Transylvaina, vil disse hydrogenbilene gå ha rent vann som eneste utslipp, til tross for at de bruker 5-10 ganger så mye energi til fremdrift.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

goggo

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. september 2014, klokken 09:50
Tesla Motors gjør alt riktig her. De lager en bil, Roadster, som koster skjorta' for å bevise at man kan lage elektriske biler, som går langt og yter bra. Så lanserer de TMS og gjør den litt mer praktisk i form av at bruksområdet nå er tilnærmet en "vanlig bil", samt overlegen ytelse. TMX kommer ganske snart for å dekke SUV behovet og M3 om et par år.

De er smarte fordi de bygger ut et ladenettverk som andre potensielt kan bruke, så sant de betaler og klargjør bilene sine for det. Dette gjør de i så stor fart at det er "vanskelig" for de andre å gå sin egen vei enn å kaste seg på Tesla-tjenesten. Tesla tjener dermed penger på sin ladeinfrastruktur.

De er enda smartere fordi de skal bygge en batterifabrikk som blir større enn alle batterifabrikkene tilsammen. Det resulterer i at samtlige produsenter kan kjøpe ferdige batteripakker fra Tesla. Og de vil helt sikkert lage vanlige husholdningsbatterier (mobiler, bærbare maskiner, etc.) på sikt. Tesla tjener dermed enda mer på sin batteriproduksjon.

At de frigjorde patentene sine var nok like mye et strategisk sjakk-trekk som det er for å få fortgang i elbilparken. På den måten at de andre kan bruke Tesla sine patenter, men kjøpe (eventuelt betale en fee) for bruken av deres totale infrastruktur og leveranser. De kontrollerer nærmest alle ledd.

De har nok helt sikkert tatt høyde for konkurrenter som har laget biler i mange år, men garderer seg mot et eventuelt lavere nybilsalg ved å tilby "alt annet".

Alt i alt tjener Tesla Motors stort ved å være "først ute" med alt dette og tilby en hjelpende hånd når de andre "våkner fra søvnen sin".

Enig. Men du glemte å ta med Tesla's andre satsningsområde; som er energy storage og management for bygninger og utilities.

Advarsel :)  Denne er 55 minutter lang...   

Kort sagt; jeg kommer nok til å sitte på mine få TSLA aksjer inntil dette markedet virkelig tar av fordi Tesla vil jaggu meg være like mye i front her som de er på elbil området :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Havebigfun

Mulig en liten avsporing men Volvo sover iallefall ikke når det gjelder å kopiere markedsføringskonsepter- når det gjelder teknologiutviklingen er det imidlertid lite våkenhet å spore-kanskje man har narkolepsi der i gården ::)
http://www.hegnar.no/motor/artikkel516548.ece

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 08:39
@ofn:

Interessante betraktninger, men:

1) Nissan har da bygget en batterifabrikk for mange år siden. Det er ikke noe nytt.

2) Den mest sannsynlige forklaringen for den moderate størrelsen på batteripakkene er at de er DYRE, og dagens elbiler er (som du påpeker) allerede for dyre til at de blir populære. Større batteripakker hadde priset elbiler enda mer ut av markedet, og de store potensielle markedene er som kjent i Utlandet! ;)
1. Tesla sin fabrikk kan vell på ingen måte sammenlignes med Nissan sin, det blir som å sammenligne Oslo med Nesbyen ;)
2. Når Nissan greier å lage batteripakker som inkl skatter og avgifter samt noe fortjeneste koster 40.000 så er det ikke pris det står på. Tror svært mange gladelig hadde betalt 30-40.000 mer for en Leaf som gikk nesten dobbelt så langt. I verdenssammenheng hvor en Leaf grovt omregna nok ligger rundt 250-300 i mange land så vil 10% ekstra å betale være det samme som å velge bort litt ekstrautstyr.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Håper og tror at eGolf kommer som stasjonsvogn og med rundt 30 mil reel rekkevidde snart! Da snakker vi ny folkevogn! På noen måter sover konkurrentene, på andre ikke. Ladeløsninga og muligheten for å bruke mange ulike standarder, størrelsen, ytelsene og rekkevidda gjør Tesla overlegen, desverre til en pris som gjør den uaktuell for mange. Etter å ha prøvd flere av elbilene på markedet og gått gjennom detaljer med mange av de så konkluderer jeg som følger:

Tesla Model S:
Den eneste fullverdige bil nr 1 med plass og ytelser som tilfredstiller de fleste, MEN mangler 4x4 og hengerfeste som er viktig for endel hyttefolk, campingmafia og handymenn. Prisen er dessuten håpløs for mange. Model X blir spennende!

VW Golf:
Dette synes jeg faktisk er den beste "allemanns"-elbilen på markedet. Grei plass, god å kjøre, brukbar rekkevidde (over 20 mil går faktisk an), ser bra ut, fin pris. Eneste ulempene slik jeg ser det er at rekkevidda pr nå og alt for få hurtigladere ødelegger for dette som nr.1-bil.

Nissan Leaf:
En generelt bra gjennomført bil, grei plass, ganske gode ytelser, god å kjøre, men som på de fleste områder foruten pris kommer til kort sammenligna med eGolf i mine øyne. Spesielt designet skulle man nesten tro var for å få folk til å styre unna, men etter å ha sett Juke så er nok ikke dette gjort med vilje, snarere etter sokkerøyking eller noe sånt. Mye kan sies om den, men at det skiller seg ut hersker det liten tvil om :) Den er gjennomprøvd og fungerer bra!

BMW i3:
Hadde den hatt litt lengre rekkevidde, vesentlig større bagasjerom og 1 sete til så tror jeg dette hadde blitt bestselgeren. Rå ytelser sammenligna med alt foruten Tesla, men snodig design.

Trillingene:
Billige og greie biler for de som vil ha noe parkeringsvennlig og stort sett kjører i byen.

Ford Focus EV:
Et tragisk eksempel på de som ikke gidder gjøre annet enn å slenge ei batterikasse i bagasjerommet og kalle det en elbil. Hurtiglademangel er rett og slett tragisk. Det eneste som kan sies er at den har kurrant utseende og gode kjøreegenskaper og ytelser.

Av disse er det vell i praksis kun VW Golf og Nissan Leaf som faktisk kan være nr.1-biler forutsatt at du har backup ved langturer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA