Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

sigurdi

@sjøhyene
Litt uenig at hybrid er noe å satse på, men er vel en måte å tilnærme seg EU kravene på gjennomsnitts utslipp.
Største problemet er nettopp de små batteri pakkene, som blir ladet opp og ned utrolig mange ganger sammenlignet med et større pakker.

Når kapasiteten går ned blir den mer og mer ren bensinbil, og etter noen år når garanti er gått ut og batteriet er døende, skal det mye til at eier bruker penger på å bytte batteripakke.

Hadde vært bedre med en kondensator pakke istede, med uendelig ladesykluser.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Batteriprisene går for øvrig ikke ned av seg selv, da må det produksjonsvolum til. Og med det utvikles mer kostnadseffektive metoder og utnyttelse av råvarer. Om man skal fortsette med småbatterier til kortdistansebiler eller hybrider vil dette gå alt for sakte. Akkurat nå er det kun Tesla som har en satsing som faktisk vil utgjøre en betydelig forskjell på forholdsvis kort tid.

Jeg mener også at hybrider er et blindspor når overgangen til helelektrisk kan gå veldig raskt bare de etablerte også satser riktig. Men det er jo vanskelig når det innebærer å undergrave egne eksisterende produkter. Kodak er stjerneeksempelet på hvordan manglende omstillingsevne og dårlige strategiske valg desimerer et selskap på få år. Et annet eksempel hvor det nesten gikk like ille er Nokia, som kom sent i gang med smarttelefonsatsingen og videre satset på et OS få ville ha.

Sjøhyene

Sitat fra: sigurdi på onsdag 03. september 2014, klokken 14:44
@sjøhyene
Litt uenig at hybrid er noe å satse på, men er vel en måte å tilnærme seg EU kravene på gjennomsnitts utslipp.
Største problemet er nettopp de små batteri pakkene, som blir ladet opp og ned utrolig mange ganger sammenlignet med et større pakker.

Når kapasiteten går ned blir den mer og mer ren bensinbil, og etter noen år når garanti er gått ut og batteriet er døende, skal det mye til at eier bruker penger på å bytte batteripakke.

Hadde vært bedre med en kondensator pakke istede, med uendelig ladesykluser.

Hybrid som i dagens prius f.eks er meningsløst. Det er jeg helt enig. Det jeg tenker på er EV med rekkevidde forlenger i form av f.eks en bitte liten bensin motor som lader batteriet ved behov. Da kan man lage elbil billig nok til at vanlige folk i mange land har råd til den. Samtidig som 90%++ av kjøringen foregår kun med strøm.
Det er et kompromiss som jeg syns er fornuftig for at flere folk skal kunne kjøre på ren el mesteparten av tiden.
Vi i norge med våre forskrudde avgifter og skyhøye kostnadsnivå må ikke glemme hvor ekstremt dyre tesla sine biler faktisk er for folk flest ute i resten av verden, til og med i den vestlige verden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Det er jeg enig i, men da ikke tradisjonell bensinmotor, men heller små generatorer mer egnet til formålet.
Når volumet går opp vil prisene gå ned, samtidig som elbil i bunn og grunn (ser bort fra batteriet) er billigere å produsere en tilsvarende med normal bensin/diesel motor. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. september 2014, klokken 14:58
Batteriprisene går for øvrig ikke ned av seg selv, da må det produksjonsvolum til. Og med det utvikles mer kostnadseffektive metoder og utnyttelse av råvarer. Om man skal fortsette med småbatterier til kortdistansebiler eller hybrider vil dette gå alt for sakte. Akkurat nå er det kun Tesla som har en satsing som faktisk vil utgjøre en betydelig forskjell på forholdsvis kort tid.

Nettop! Så vidt jeg vet sitter de fleste bilprodusenter på hendene og venter på at batteriprisene skal synke av seg selv. Før Tesla kom så kunne de gjøre dette, men ikke nå lengre. Når Tesla om få år kan betale kanskje $150/kWt (eller mindre) for sine batterier så har produsenter som må betale $250++ for sine ett problem. Tar de ikke fatt i dette så er det nok ett bevis på at de sover.

Klart, kan skje mye i skjul som vi ikke vet om, men de eneste bortsett fra Tesla som jobber med dette som jeg har fått med meg er GM.

Klart, det er mange som har prøvd seg på å lansere forskjellige lovende batterityper som skulle kunne brukes i elbiler, men uten at de har ett volum så får de ikke ned prisene, og så lenge produsentene venter så får de ikke opp volumet. Og går konk som f.eks. A123....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tesla-man

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 03. september 2014, klokken 13:24

Hvis vi glemmer det spesielle avgiftsregimet i norge et øyeblikk så vil jeg påstå at i3 er et veldig smart konsept og en ganske genial bil.
Jeg hadde ikke tenkt å blande meg mye inn her, men må få kommentere dette.  Jeg klarer ikke se hva BMW har gjort med i3 som e så smart eller genialt.  Dette er jo bare nok en forunderlig liten rar bil beregnet for bykjøring med kort rekkevidde - akkurat som mange andre.
Ettersom jeg er tidligere BMW frelst så har jeg prøvd den og ble forsåvidt imponert over kjøreegenskapene - synes jeg kjente igjen noe av BMW feelingen, men det er da veldig lite nytt med denne bilen? Er det karosseriet som imponerer? Det omtales som regel med noen fjonge forkortelser som mest egnet til å imponere, men realitet er jo at det er laget av gamme plastikk som vi andre har kasta.

Forøvrig er jeg enig med an annen som kommenterte her: i8 er jo komplett ubrukelig til alt untatt utstilling.  Det er absolutt ikke mulig å tjene penger på en sånn bil i noe marked, så det må være en del av en konseptutvikling de driver med.

Håper de stevner mot noe bedre - jeg kjøper meg gjerne en BMW igjen, men skal aldri ha fossil i garasjen mer.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Gordon Retriever

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 03. september 2014, klokken 18:18Er det karosseriet som imponerer? Det omtales som regel med noen fjonge forkortelser som mest egnet til å imponere, men realitet er jo at det er laget av gamme plastikk som vi andre har kasta.

Er ikke i3 er en fin måte å gjenbruke av gammel plast, da? :)

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 03. september 2014, klokken 18:18
Forøvrig er jeg enig med an annen som kommenterte her: i8 er jo komplett ubrukelig til alt untatt utstilling.  Det er absolutt ikke mulig å tjene penger på en sånn bil i noe marked, så det må være en del av en konseptutvikling de driver med.

Ubrukelig? Det kan kjøre i 240 på norske veier, jo! :o

Litt mer seriøst, så synes jeg det er lovende at BMW viser el-drift i eksklusive konsepter som de sogar tilbyr for vanlig salg.  Motstykket er f.eks. Peugeot som driver med badge-engineering av japanske minibiler, og som litt krampeaktig prøver å utvide salgsperioden til dette konseptet ved å tilby sine små varebiler med samme motor/batteripakke.

Tradisjonelt har nye og innovative løsninger fra bilindustrien først blitt inkorporert i dyre og eksklusive modeller, før de har funnet veien nedover i modellutvalget.  Tesla og BMW gir meg derfor mer tro på framtiden til elektriske drivlinjer enn hva mange andre produsenter gjør.

Sjøhyene

#1222
Sitat fra: Tesla-man på onsdag 03. september 2014, klokken 18:18
Jeg hadde ikke tenkt å blande meg mye inn her, men må få kommentere dette.  Jeg klarer ikke se hva BMW har gjort med i3 som e så smart eller genialt.  Dette er jo bare nok en forunderlig liten rar bil beregnet for bykjøring med kort rekkevidde - akkurat som mange andre.

En stund siden jeg satte meg inn i i3 nå, men mener å huske b.l.a:
materialvalg, produksjonsmetoder, lav vekt, kjøreegenskaper (dog ikke så spesielt imponerende når man selv har MS), 10mil+ rekkevidde på kun strøm og 10+ mil til fra range extender, sånn at i praksis bør rekkevidde angst være ett ikke tema.
Som en bybil mener jeg at den bør gjøre en veldig god jobb. Men range extender``en syns jeg blir en viktig del av hva som gjør den bra, så ville aldri betalt 300k+ for den i norge. Med range extender derimot til ca samme pris pluss litt (som er realtiteten i de fleste andre land) hadde jeg trolig endt opp med den og ikke MS.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

"Konkurrentene sover"
For å være en konkurrent til Tesla
må du ha minst en elbilmodell i masseproduksjon som kan brukes som eneste bil av de aller fleste.
Du må tilby en ladeinfrastruktur som dekker hele kontinent. 
Du må ha ambisjoner om å erstatte all fossil veitransport med elektrisk drift.



Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Teslas hurtigladere er jo ikke spesielt forskjellig fra andre hurtigladere. De er selvsagt tilpasset Teslas batteristørrelse, og har derfor litt høyere effekt enn CHAdeMO og CCS, men nye CHAdeMo kan nå levere 100 kW, og CCS leverer 86 kW.

De skal selvsagt ha skryt for å la gjort en god jobb, men det er jo mest selve konseptet (at det er gratis for de som har "forhåndbetalt") som er greia.

Det er jo ikke en fordel som kommer til å vedvare, etterhvert som CCS og andre rulles ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på onsdag 03. september 2014, klokken 19:20
"Konkurrentene sover"
For å være en konkurrent til Tesla
må du ha minst en elbilmodell i masseproduksjon som kan brukes som eneste bil av de aller fleste.
Du må tilby en ladeinfrastruktur som dekker hele kontinent. 
Du må ha ambisjoner om å erstatte all fossil veitransport med elektrisk drift.





Nei, det er ikke for å være en konkurrent til Tesla, men å ha en "lik bil som Model S".

e-Golf, for eksempel, er en konkurrent til Tesla all den tid folk kjøper den i stedet for en Tesla. Fordi den dekker behovet deres for den bilen de skal kjøpe.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 21:10
Teslas hurtigladere er jo ikke spesielt forskjellig fra andre hurtigladere. De er selvsagt tilpasset Teslas batteristørrelse, og har derfor litt høyere effekt enn CHAdeMO og CCS, men nye CHAdeMo kan nå levere 100 kW, og CCS leverer 86 kW.

De skal selvsagt ha skryt for å la gjort en god jobb, men det er jo mest selve konseptet (at det er gratis for de som har "forhåndbetalt") som er greia.

Det er jo ikke en fordel som kommer til å vedvare, etterhvert som CCS og andre rulles ut.

Kommer ikke til å vedvare??
Da syns jeg en eller annen fabrikant snarest må begynne å rulle ut et dugendes ladenettverk. En og annen upålitelig Chademo, CCS, eller hva nå disse greiene heter holder ganske enkelt ikke. Det må virke og det må være så enkelt at bestemor kan bruke det. Det må også være nok av dem. Ikke halvhjertede forsøk med lugubre betalingsløsninger.
Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: Leif1 på onsdag 03. september 2014, klokken 21:27
Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 21:10
Teslas hurtigladere er jo ikke spesielt forskjellig fra andre hurtigladere. De er selvsagt tilpasset Teslas batteristørrelse, og har derfor litt høyere effekt enn CHAdeMO og CCS, men nye CHAdeMo kan nå levere 100 kW, og CCS leverer 86 kW.

De skal selvsagt ha skryt for å la gjort en god jobb, men det er jo mest selve konseptet (at det er gratis for de som har "forhåndbetalt") som er greia.

Det er jo ikke en fordel som kommer til å vedvare, etterhvert som CCS og andre rulles ut.

Kommer ikke til å vedvare??
Da syns jeg en eller annen fabrikant snarest må begynne å rulle ut et dugendes ladenettverk. En og annen upålitelig Chademo, CCS, eller hva nå disse greiene heter holder ganske enkelt ikke. Det må virke og det må være så enkelt at bestemor kan bruke det. Det må også være nok av dem. Ikke halvhjertede forsøk med lugubre betalingsløsninger.

Det er, akkurat som bensinstasjoner, ting som vil bli fikset av seg selv etterhvert som teknologien modnes, og etterhvert som rekkevidden blir stadig lengre (og det derfor blir sjeldnere man behøver å hurtiglade).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 21:31

Det er, akkurat som bensinstasjoner, ting som vil bli fikset av seg selv etterhvert som teknologien modnes, og etterhvert som rekkevidden blir stadig lengre (og det derfor blir sjeldnere man behøver å hurtiglade).

Akkurat som ikke-konkurrerende bilfabrikanter har sagt i alle år - billige og gode batterier lang rekkevidde og levetid vil fikses av seg selv etterhvert som teknologien modnes, dersom vi bare venter lenge nok før vi begynner å satse seriøst på elbiler...  :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 21:31
Sitat fra: Leif1 på onsdag 03. september 2014, klokken 21:27
Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 21:10
Teslas hurtigladere er jo ikke spesielt forskjellig fra andre hurtigladere. De er selvsagt tilpasset Teslas batteristørrelse, og har derfor litt høyere effekt enn CHAdeMO og CCS, men nye CHAdeMo kan nå levere 100 kW, og CCS leverer 86 kW.

De skal selvsagt ha skryt for å la gjort en god jobb, men det er jo mest selve konseptet (at det er gratis for de som har "forhåndbetalt") som er greia.

Det er jo ikke en fordel som kommer til å vedvare, etterhvert som CCS og andre rulles ut.

Kommer ikke til å vedvare??
Da syns jeg en eller annen fabrikant snarest må begynne å rulle ut et dugendes ladenettverk. En og annen upålitelig Chademo, CCS, eller hva nå disse greiene heter holder ganske enkelt ikke. Det må virke og det må være så enkelt at bestemor kan bruke det. Det må også være nok av dem. Ikke halvhjertede forsøk med lugubre betalingsløsninger.

Det er, akkurat som bensinstasjoner, ting som vil bli fikset av seg selv etterhvert som teknologien modnes, og etterhvert som rekkevidden blir stadig lengre (og det derfor blir sjeldnere man behøver å hurtiglade).

Ettersom rekkevidden blir bedre vil behovet for hurtiglading bare øke.
Når flere og flere skal ut på langtur i elbilen sin vil det bli et økt behov for "bensinstasjoner".
Jeg tror ikke det vil dukke opp et mirakelbatteri som gjør det tilstrekkelig med en fylling i uka på mange mange år. Ihvertfall ikke et som noen er villig til å betale for.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA