Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

NegativeElectrode

#1200
De fleste av de tradisjonelle bilprodusentene har enorme investeringer og inntekter på teknologi som har gitt dem fortjeneste i mange tiår. Å gå fullt for elektrisk betyr at man tar markedsandeler fra, og til syvende og sist livet av, sine eksisterende inntekter. Jeg tror alle de halvhjertede forsøkene på å lage elbiler har bakgrunn i frykt for å erodere sine eksisterende inntekter, samt manglende kompetanse på el-teknologi. 

Noen som husker Kodak? De hadde faktisk teknologien som kunne reddet dem, men de ville ikke ta livet av fotofilmen.

Netflix, som startet med utleie av DVDer per post, måtte avlive sine egne inntektskilder for å skape nye.

Tesla har aldri hatt noen eksisterende inntekter de frykter vil forsvinne, de har kompetanse og et mål om at elbilen skal bli et reelt alternativ. De er i dag på mange måter i samme posisjon som Apple var etter lansering av iPhone. De ligger langt foran i filosofi og teknologi. Apple hadde heller ikke noen lignende produkter fra før. Steve Jobs og Elon Musk er "rockestjerner" på teknohimmelen, og skaper en entusiasme for produktene sine få selskaper klarer. (jeg husker godt telekomanalytikere som sa at iPhone var et nisjeprodukt i 2006).

Jeg tror superladerne til Tesla vil få samme betydning som Apples App store fikk for den raske utbredelsen. Lading er bekymring nr 1 for de som vurderer elbil. Høy tilgjengelighet på raskere ladere vil ha stor betydning når Model 3 lanseres.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Leif1

Og de som er i tenkeboksen allerede nå for å kjøpe Model 3 når den kommer tror nå i hvert fall jeg
kommer til å bli enormt fristet av superladernettverket til Tesla.
En må huske at det er ikke batteriet til Model S som gjør at den har enestående rekkevidde.
Uten superladerne ville vi bare kommet oss litt lenger enn med andre elbiler.
Jeg har prøvd meg på å lade på de private initiativene et par ganger. Bare en ting å si; ubrukelig skrot.
Første gangen fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, boksen virket ikke. Neste gang hadde den sluttet å lade
like etter jeg gikk fra bilen. Men på telefonregningen så jeg de hadde forsynt seg med penger.

Konvertitt fra S til X

Thomas Parsli

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 03. september 2014, klokken 11:15
Tesla har aldri hatt noen eksisterende inntekter de frykter vil forsvinne, de har kompetanse og et mål om at elbilen skal bli et reelt alternativ.

Tesla lever heller ikke på overføringer fra staten (som f.eks Renault i Frankrike og Fiat i Italia) og står fritt til å følge de "gale ideene" til Elon Musk...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 11:09
Jeg vet om flere som står og tripper og venter på Model 3. Dvs. de som i utgangspunktet får sine behov dekket med en Golf, men som alt for ofte kjører helt i randsonen av rekkevidden til en eGolf til at de orker å ha noe slikt som eneste bil. Hjelper ikke at de i hverdagen sjeldent kjører mer enn 2-4 mil om dagen, når de fort kjører 14-15 mil til hytta et par ganger i måneden.

Hadde det kommet en elbil med mulighet for minst 1500 kg henger, stasjonsvognkarosseri, som går minst 30 mil også på motorveiskjøring i 110-120 på vinteren med varme etc. og som ikke har et prisnivå som tilsier aksjemegler-lønn hadde jeg glatt byttet ut mine to biler i noe sånt..

Hurtigladerdekningen er også alt for dårlig til langtur med "vanlig" elbil i dag som noe annet enn for eksperimentets skyld - man kan ikke ta sjansen på at laderen ikke funker så man er "stuck" der ingen skulle tru nokon kunne bu med tomt batter, 12 mil til neste hurtiglader og en 16A stikkontakt som eneste lademulighet.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Sitat fra: Leif1 på onsdag 03. september 2014, klokken 11:28
Og de som er i tenkeboksen allerede nå for å kjøpe Model 3 når den kommer tror nå i hvert fall jeg
kommer til å bli enormt fristet av superladernettverket til Tesla.
Noen bekjente med Leaf testet Teslas hurtigladere for første gang for et par uker siden. For å si det sånn: tilbakemeldingen var at hurtiglading med Tesla var som å være på en helt annen planet sammenlignet med Leaf/i3/eGolf etc.
1. De er 2-3 ganger raskere
2. Ladingen starter et par sekunder etter at du stoppet bilen
3. Laderne er alltid ledige og operative (med noen ytterst få unntak)
4. Ingen betalingsløsning eller utfordrende ladepistol.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: Leif1 på onsdag 03. september 2014, klokken 11:28
En må huske at det er ikke batteriet til Model S som gjør at den har enestående rekkevidde.
Uten superladerne ville vi bare kommet oss litt lenger enn med andre elbiler.

Nettopp! Da bensinbilen ble lansert som alternativ til hest var argumentet at det ikke fantes noe sted å fylle bensin. Hesten kunne jo spise gress. Tilgang på sikker og effektiv lading er det mest grunnleggende behov for en elbilist,  og her har nok Tesla både teknologisk og strategisk forsprang selv om de i praksis har frigitt patentene sine. Synd resten av bilbransjen trekker på skuldrene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

pberg

Når det gjelder rekkevidde over 150km, så har jo BMW en løsning for dette i form av i3 med REX. Den kjører 15 mil på strøm, og 15 mil til på bensin. I utlandet er prisforskjellen med og uten REX veldig liten, men i Norge er den usalgbar pga. moms og avgifter gir en prisøkning på 150k. I utlandet er prisforskjellen €5000. De som har REX i utlandet kjører så og si alltid på strøm, men har muligheten til å fylle på en liten skvett bensin om det kniper fullstendig og de har brukt opp 9-liters tanken i bilen.

Vektforskjellen med og uten REX er 120kg.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Amoss

Sitat fra: pberg på onsdag 03. september 2014, klokken 12:25
Når det gjelder rekkevidde over 150km, så har jo BMW en løsning for dette i form av i3 med REX.

Hybrider er det mange av. Det som skiller i3 fra resten av hybridene er at den har ett fullverdig by-elbil-batteri, og derved er salgbar selv uten fossilbiten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Fra et amerikansk finansanlytikerperspektiv:
It isn't that there's Tesla — and everybody else.

It's that there's Tesla — and nobody else.

http://www.businessinsider.com/tesla-wearing-down-wall-streets-resistance-2014-9
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Sjøhyene

#1209
Sitat fra: pberg på onsdag 03. september 2014, klokken 12:25
Når det gjelder rekkevidde over 150km, så har jo BMW en løsning for dette i form av i3 med REX. Den kjører 15 mil på strøm, og 15 mil til på bensin. I utlandet er prisforskjellen med og uten REX veldig liten, men i Norge er den usalgbar pga. moms og avgifter gir en prisøkning på 150k. I utlandet er prisforskjellen €5000. De som har REX i utlandet kjører så og si alltid på strøm, men har muligheten til å fylle på en liten skvett bensin om det kniper fullstendig og de har brukt opp 9-liters tanken i bilen.

Vektforskjellen med og uten REX er 120kg.

Hvis vi glemmer det spesielle avgiftsregimet i norge et øyeblikk så vil jeg påstå at i3 er et veldig smart konsept og en ganske genial bil. i3 og i8 viser at BMW har ambisjoner også for fremtiden, selv om nok begge bilene er litt for dyre per dags dato til å selge veldig spesielt mye på verdensbasis. (litt som tesla sine biler per i dag)

Så nei BMW sover overhodet ikke. De fleste andre derimot vil jeg påstå sover i timen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Leif1 på onsdag 03. september 2014, klokken 11:28En må huske at det er ikke batteriet til Model S som gjør at den har enestående rekkevidde.
Uten superladerne ville vi bare kommet oss litt lenger enn med andre elbiler.
En annen ting som er greit å huske er at uten batteriet så hadde den heller ikke hatt enestående rekkevidde.

Rekkevidden gjør det mulig å dekke hele landet tilfredsstillende med titalls lokasjoner, der CHAdeMO og Combo trenger hundrevis av stasjoner for å dekke landet tilfredsstillende. Rekkevidden gjør at man klarer seg også med færre hurtigladere, da man må bruke SC kanskje 5 ganger i året kontra 50 ganger i året med CHAdeMO. (Antatt likt kjøremønster.)

Og så klart, det store batteriet gjør at man kan putte inn mer effekt uten å skade batteriet. Ett 85 kWh batteri som lader med 1C lader med ca 425 km/t, mens ett 24 kWh batteri som lader med 1C lader med 120 km/t.

Når en elbil står parkert en tredje- eller fjerdedel av antallet minutter ved hurtiglader for å få en gitt rekkevidde, kan man yttligere redusere antallet hurtigladere med an faktor på 3-4.

For Tesla så går rekkevidden og superladerne hånd i hånd. Sammen er de dynamitt. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. september 2014, klokken 13:43
Og så klart, det store batteriet gjør at man kan putte inn mer effekt uten å skade batteriet. Ett 85 kWh batteri som lader med 1C lader med ca 425 km/t, mens ett 24 kWh batteri som lader med 1C lader med 120 km/t.

Når en elbil står parkert en tredje- eller fjerdedel av antallet minutter ved hurtiglader for å få en gitt rekkevidde, kan man yttligere redusere antallet hurtigladere med an faktor på 3-4.

For Tesla så går rekkevidden og superladerne hånd i hånd. Sammen er de dynamitt. :)

Tenk om noen år når batterikapasiteten er doblet og maks lading er 1000km/t. 25mil lading på et kvarter og 70mil rekkevidde totalt. Da er i praksis rekkevidde angsten lagt død en gang for alle tenker jeg ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 03. september 2014, klokken 13:24Hvis vi glemmer det spesielle avgiftsregimet i norge et øyeblikk så vil jeg påstå at i3 er et veldig smart konsept og en ganske genial bil. i3 og i8 viser at BMW har ambisjoner også for fremtiden, selv om nok begge bilene er litt for dyre per dags dato til å selge veldig spesielt mye på verdensbasis. (litt som tesla sine biler per i dag)

Så nei BMW sover overhodet ikke. De fleste andre derimot vil jeg påstå sover i timen.
Jeg ser ikke på BMW som veldig mye lengre fremme enn Mitsubishi. BMW har en liten bybil (i3), og en plug-in hybrid (i3 REX). Mitsubishi har også en liten bybil (i-MiEV), og en plug-in hybrid (Outlander PHEV).

i3 er bedre enn i-MiEV, mens Outlander er bedre enn i3 REX, så de stiller ca like sterkt. (i8 er helt irrelevant. Den er dyrere enn Model S og helt ubrukelig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 03. september 2014, klokken 13:24
Hvis vi glemmer det spesielle avgiftsregimet i norge et øyeblikk så vil jeg påstå at i3 er et veldig smart konsept og en ganske genial bil.

Nja og tja... Om jeg ikke har missforstått helt så er i3 tilpasset initiativene i California?  Så det geniale her er vel egentlig tildels at de ikke har begrenset salget av bilen til stater den er tilpasset, samt at de har valgt å slippe samme bilen også som en ren EV.  Så joda, de begynner å glippe med øynene, men er ikke så helt overbevist enda om at de er fullt ut våkne. 

Men på den annen side så vet vi jo at de var i ett møte med Tesla tidlig i sommer ang. noe samarbeid vedr. elbiler og/eller lading. Nå vet vi ikke helt eksakt hva møtet gikk på, og har enda ikke sett noe hint til noen resultater, men det hinter i det minste om at de er i ferd med å våkne, og at det er lov å håpe de kommer skikkelig igang etterhvert....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. september 2014, klokken 13:50
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 03. september 2014, klokken 13:24Hvis vi glemmer det spesielle avgiftsregimet i norge et øyeblikk så vil jeg påstå at i3 er et veldig smart konsept og en ganske genial bil. i3 og i8 viser at BMW har ambisjoner også for fremtiden, selv om nok begge bilene er litt for dyre per dags dato til å selge veldig spesielt mye på verdensbasis. (litt som tesla sine biler per i dag)

Så nei BMW sover overhodet ikke. De fleste andre derimot vil jeg påstå sover i timen.
Jeg ser ikke på BMW som veldig mye lengre fremme enn Mitsubishi. BMW har en liten bybil (i3), og en plug-in hybrid (i3 REX). Mitsubishi har også en liten bybil (i-MiEV), og en plug-in hybrid (Outlander PHEV).

i3 er bedre enn i-MiEV, mens Outlander er bedre enn i3 REX, så de stiller ca like sterkt. (i8 er helt irrelevant. Den er dyrere enn Model S og helt ubrukelig.)

Hoved argumentet mitt er vel egentlig at plug-in hybrid med ~10-15mil el-rekkevidde må være tingen å satse på i disse dager. Totalt sett i verden altså.
Batterier er fortsatt for dyre, tunge og store per kWh. Men helt enig i at det er i elfremdrift fremtiden ligger, så det bør være viktig for disse selskapene å bygge opp kompentanse og være klare når batterikosten går ned, eller eventuelt at oljeprisen går veldig opp.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA