Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Tai

Håper virkelig de klarer det, jeg har veldig sansen for Saab. Flotte biler som er gode å kjøre. Noen som har sett noen tall på ytelse/rekkevidde på bilen?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Henning76

Hørte 200km,så ikke noe å skryte av. Enda en i nesten-klubben.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Gordon Retriever

Et par merkelige valg på prototype el-Saaben: Maks 16A AC lading. Batteripakken er plassert under gulvet i bilen og for å få tilstrekkelig bakkeklaring er bilen satt på høyere fjærer.

Øyvind.h

Som gammel Saab-fan (far med flere 9-5 og har kjørt 900 og 9-5 selv) skulle jeg gjerne sett at Saab overlevde. Samtidig synes jeg nå man burde slutte å pirke i selskapet. Virker ikke som det finnes grenser for kreative påfunn og krumspring for å holde liv i navnet. Spyker, og nå NEVS? En bil på stylter for å få batteripakken festet under, basert på et eldgammelt karosseri?
Noen burde si stopp snart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Enig med siste taler. Skal man lage bil må man i det minste gå vekk fra Opel Vectra-plattformen som var foreldet allerede for 6-8 år siden, og få bukt med en del lyter disse bilene hadde. For eksempel fjærer som knakk, dårlig overflatebehandling=rust på utsatte, skjulte steder og bremser som hang. Og 9-3 var aldri særlig pen å se på i original høyde, da passet sportsunderstellet bedre selv om forskjellen kun var 10mm. Bilen på bildet ser jo bare latterlig ut med den høyden og klumpen under.

SitatSaab velkjente kjøreegenskaper og sikkerhet er beholdt og vi ser på dette som et veldig bra produkt for markedet

Spørs om markedet er enig i dette. Kjøpte selv en 9-3 ny i 2007 og elsket seter og lys, men resten inkludert kjøreegenskaper virket gammeldags allerede når bilen var ny. La nå denne modellen hvile i fred...

Oreo

Sitat fra: Tai på torsdag 28. august 2014, klokken 22:27
Håper virkelig de klarer det, jeg har veldig sansen for Saab. Flotte biler som er gode å kjøre. Noen som har sett noen tall på ytelse/rekkevidde på bilen?

Tai

Det stod i linken jeg la ut, men la meg sitere det for deg:
SitatLitium-ion batteriene er laget av Beijing National Battery Technology og har en rekkevidde på cirka 20 mil. Null til hundre tar 10 sekunder, toppfarten er 120 kilometer i timen og motoren yter 100 kilowatt, tilsvarende 140 hestekrefter.

SitatNok en gang er det en bil basert på 9-3, en bil som opprinnelig ble lansert i 2002. Det er foreløpig bare snakk om en prototype. Bilen er det de kaller «en modifisert Saab 9-3 Aero Sedan», hvor batteriene er plassert under kupegulvet, slik at innvendig plass og bagasjerommet er som på originalbilen.

Dette gjør også at den har et lavt tyngdepunkt, vektfordelingen skal være 50/50.

Altså ingen direkte konkurent til TMS på flere punkt, men likevel en fullsize elektrisk sedan med likhetstrekk til TMS mtp batteriplasseringen. Kanskje den bilen som nærmer seg mest, bortsett fra at den er bygd på en gammel lest og toppfarten ikke er så mye å skryte av. Tror jeg heller ville ha satset på f.eks e-Golf, selv om jeg også føyer meg inn i rekken av gamle SAAB 95 eiere og ønsker dem alt vel. Tror Koenigsegg kunne fått til noe stort om de hadde fått tatt over i sin tid, men det er en tapt sak.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Tai

Takk Oreo, jeg burde lest mer på linken din.

Ingen konkurrent nei, men det var vel som forventet. Det sagt er det vel den peneste elbilen etter Model S (og roadster) siden de andre fokuserer på kompakte biler. Nevs 9-3 er laget for å komme inn på markedet, de har ambisjoner om å lage flere nyere biler snart. Jeg synes absolutt det er rom for det, la oss få opp utvalget.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Har egentlig ikke helt hatt troen på snakket om at GM utvikler noe fornuftig på EV fronten, og tenkt at det var mer støy enn noe reelt.  Men nå kan det nesten se ut som om ting er i ferd med å skje?

http://insideevs.com/report-gm-working-with-focus-groups-on-200-mile-ev-rollout/
SitatAfter answering question about the vehicle I was asked to go to a wall behind the car that listed the specifications of the vehicle. This is where it got interesting. The EPA EV range was listed as 205 miles.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun


Bjoris

Hvorfor i allverden satset de ikke på den nye 9.5 heller enn en bil som er utgått på dato for lengst?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leif1

Fordi GM eier lisensene på alt der.
Konvertitt fra S til X

Rio

Konkurrentene sov visst ikke likevel:

SitatVW e-Golf slår Teslas superstart

Sitat- Det er verdt å merke seg at VW med e-Golf har registrert (solgt) omtrent like mange elbiler på de første 2,5 månedene som det Tesla gjorde i fjor, kommenterer Sletvold.

SitatAlt i alt betyr det at mer enn 7 av 10 elbiler som selges i dagens marked, kan plasseres i kompaktklassen.

Kilde: http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3348-vw-e-golf-slar-teslas-superstart

Så kan man selvsagt måle og føre statistikk på ørten måter, men det er hyggelig at det er mange modeller, og at de selger godt. Inkl. Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

7 av 10 elbiler er i kompaktsegmentet, er vel å tøye begrepet "konkurrenter" ;)

Men kanskje det sporer feks VW an til en EL-Passat? Dét hadde vært noe :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Knut Erling Øen

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 02. september 2014, klokken 19:11
7 av 10 elbiler er i kompaktsegmentet, er vel å tøye begrepet "konkurrenter" ;)

Men kanskje det sporer feks VW an til en EL-Passat? Dét hadde vært noe :)
Eller modell 3 når den kommer og med dobbel kjørelengde og sannsynligvis ikke veldig mye dyrere enn golfen... ;)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Havebigfun

Ser ikke ut til at det kommer ekte konkurranse mtp allsidighet/rekkevidde før TMX kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA