Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Men det støtter fremdeles ikke opp om påstanden om at "konkurrentene sover".

Konkurrentene er kanskje ikke enig med Tesla, eller Tesla er ikke enig med konkurrentene, men det understøtter ikke påstanden om at de "sover".

Ja, med mindre man er så religiøs at man mener at alle som er uenig med Tesla "sover", per definisjon. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:48
Men det støtter fremdeles ikke opp om påstanden om at "konkurrentene sover".

Konkurrentene er kanskje ikke enig med Tesla, eller Tesla er ikke enig med konkurrentene, men det understøtter ikke påstanden om at de "sover".

Ja, med mindre man er så religiøs at man mener at alle som er uenig med Tesla "sover", per definisjon. :)

Eller man kan ha vært av den meningen at ALLE bilprodusenter sov, frem til Tesla endelig kom og overbeviste om at det endelig var i alle fall EN produsent som ikke sov... Nå håper og venter jeg bare på at de andre skal våkne, så det endelig kan bli flere alternative - og forhåpentlig vis billigere - biler å velge mellom i denne klassen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 22:57


Eller man kan ha vært av den meningen at ALLE bilprodusenter sov, frem til Tesla endelig kom og overbeviste om at det endelig var i alle fall EN produsent som ikke sov... Nå håper og venter jeg bare på at de andre skal våkne, så det endelig kan bli flere alternative - og forhåpentlig vis billigere - biler å velge mellom i denne klassen.

Joda, det KAN man, men det er omtrent som å påstå at Tesla/Musk er en profet, og man er over i religion. :D  "Alle sov inntil profeten reddet oss." Faktum er jo at andre produserer flere elbiler.

Jeg har elbiler (VW Golf CityStromer) fra 90-tallet, beregnet for 480 kg med batterier. Sett inn Li-batterier, så går den også langt. Utover det er det ikke særlig mange nyvinnnger på 20 år, faktisk, for elbiler.

Tesla er evolusjon, ikke revolusjon.  En meget god og spennende bil, på mange måter, og uvanlig pen, men fremdeles ingen revolusjon. Dessverre.

Og heller intet som tilsier at VW, Nissan og de andre "sover".



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TRM

Tror ikke spørsmålet er om konkurrentene sover, men om hvor inntjeningen er størst.
For de tradisjonelle  fossilbilprodusentene er det åpenbart mest fornuftig å fortsette i samme stil som tidligere, men samtidig skaffe seg knowhow om elbilproduksjon ved å lage biler med kort rekkevidde - som ikke konkurrerer med andre fossile modeller.

Tesla er i en unik (!) posisjon ved at de slipper å tenke på kannibalisering.

Det at Model S utkonkurrerer alle tilsvarende biler i et marked hvor bilene prismessig konkurrerer relativt likt (USA) - det har nok blitt et kraftig spark i leggen på tradisjonelle bilselskaper. Og som gjør at flere nå, iallefall via PR-fremstøt, ser ut til å komme med biler med lang rekkevidde.

Det som blir interessant er å se hvordan batteribehovet skal dekkes hos andre produsenter. Kommer det flere svære batterifabrikker? Isåfall - hva gjør det med prisene på batteriene?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 23:04
Joda, det KAN man, men det er omtrent som å påstå at Tesla/Musk er en profet, og man er over i religion. :D  "Alle sov inntil profeten reddet oss." Faktum er jo at andre produserer flere elbiler.

Hehe - ja, er det ikke greit kanskje? Å kunne avvise alle som ikke er enig med deg med at de er religiøse?  Bare pass deg for å falle i fellen å begynne å kalle dem for "vantro" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 23:04
Joda, det KAN man, men det er omtrent som å påstå at Tesla/Musk er en profet, og man er over i religion. :D  "Alle sov inntil profeten reddet oss." Faktum er jo at andre produserer flere elbiler.

Hehe - ja, er det ikke greit kanskje? Å kunne avvise alle som ikke er enig med deg med at de er religiøse?  Bare pass deg for å falle i fellen å begynne å kalle dem for "vantro" ;)

Jeg må jo være en av de vantro! ;)

Jeg synes Tesla har gjort masse flott og mye spennende. De har klart seg godt, og er pådrivere. Helt klart.

Det jeg opponerer mot (som ikke er kritikk av Tesla) er påstanden om at "konkurrentene sover", og den er farlig for Tesla fordi hvis de hadde trodd det så vil de bli tatt på sengen. Men også fordi påstanden om at de sover faktisk er basert på argumentet "de er uenig med Tesla", og ikke "de gjør ingenting med elbil". Konkurrentene er meget aktive - de gjør bare andre ting/strategier enn Tesla.

:)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 23:44
Det jeg opponerer mot (som ikke er kritikk av Tesla) er påstanden om at "konkurrentene sover", ...

Ja, og nå har du tydeliggjort hvorfor du mener det. Du mener at en elbil er en elbil er en elbil, og at rekkevidde ikke har noen betydning. Gitt en slik definisjon så har du så klart rett. Men det er altså ikke min mening, og neppe noen andre i denne tråden sin mening.

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 23:44
... og den er farlig for Tesla fordi hvis de hadde trodd det så vil de bli tatt på sengen.

Nå skal jeg avsløre en hemmelighet for deg: Ingen som poster på dette nettstedet, eller i alle fall deltar i denne tråden, er Elon Musk. Heller ingen her er med i ledelsen av Tesla, i alle fall ikke internasjonalt. Denne meningen er det vi som (potensielle) kunder som forfekter, og den kan leses av "vanntro" ( ;)  ) personer som deg som "I dag, og oversiktlig fremtid, har vi ikke noe annet valg dersom man skal kjøpe en elbil med realistisk rekkevidde på en grei familiebil enn å kjøpe en Tesla". Dette er altså en tråd der vi kan poste alle hint om at det kan være eller bli ett alternativ under utvikling noe som helst sted. Altså det stikk motsatte av hva du ser ut til å tro.

Dette er ikke en tråd der vi bare sier "konkurrentene sover". Men der vi ser etter alle tegn på om de våkner, men så langt ser det ut som om de sover godt. Unntaket kan være Audi, men det gjenstår enda å se hva det blir av det.

Mulig Nissan er i ferd med å våkne?  De ser i alle fall ut til å vurdere å utvide batteriet til 150 miles (24 mil). Da er de nesten langt nok til at jeg kan vurdere dem, i alle fall om de henger seg på superladerne til Tesla.

Mulig BMW er i ferd med å våkne? De har i alle fall samtaler med Tesla om ett mulig samarbeide, men noe mer konkret enn det har i alle fall ikke jeg fått med meg. Men jeg følger spent med og håper så mange som mulig klarer å gni søvnen ut av øynene og lage langtrekkende elbiler.

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 23:44
Men også fordi påstanden om at de sover faktisk er basert på argumentet "de er uenig med Tesla", og ikke "de gjør ingenting med elbil". Konkurrentene er meget aktive - de gjør bare andre ting/strategier enn Tesla.

Det har ingen ting med om de er enige med Tesla å gjøre. Det har noe med om de er enige med meg. (Antar "meg" i denne sammenheng er flere på dette forumet enn bare meg.) Og så langt er Tesla den eneste bilprodusenten som endelig har kommet og vært enig med meg i hva som bør være strategien fremover.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Som sagt, påstanden om at konkurrentene "sover" er det svært lite som understøtter, og intet er presentert i denne tråden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

teslaz

P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Car-El

Hadde egentlig mere å si til "trollet", men det blir helt OT.  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cowboystrekk

Konkurrentene sover når det gjelder å gi folk en bil selv barnefamilier kan ha som bil nr 1. Jeg hadde f.eks kjøpt en Leaf om den hadde kunnet få meg over 30 mil, hatt mange muligheter ift lading og hurtiglading, hatt plass til 3 barneseter og bagasjerom på 500l eller mer så det går an å få ei vogn og en koffert baki. Ingen av konkurrentene er i NÆRHETEN av noe sånt pr dags dato så de SOVER. Selv om Leaf skulle få vesentlig lengre rekkevidde så er lademulighetene på langtur for dårlige og plassen er elendig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

olesb

#957
Må si meg enig med siste innlegget. For meg sto valget mellom å beholde bilen vi hadde før, en Skoda stasjonsvogn eller å bytte til Tesla. Har nå Tesla som eneste bil. Ingen andre elbiler ble vurdert ved bytte av bil da de ikke oppfyller noen av kriteriene, plass, rekkevidde, ladenettverk. Anser derfor bensin/dieselbiler med god plass som konkurrenter, ikke små elbiler.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Muffinman

Sitat fra: olesb på lørdag 05. juli 2014, klokken 08:46
Anser derfor bensin/dieselbiler med god plass som konkurrenter, ikke små elbiler.
Jeg også.

Kallagtunet

#959
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. juli 2014, klokken 09:01
Sitat fra: olesb på lørdag 05. juli 2014, klokken 08:46
Anser derfor bensin/dieselbiler med god plass som konkurrenter, ikke små elbiler.
Jeg også.

Hvis en produsent har en strategi som baserer seg på elbilandanderledeslandet Norge så stemmer nok det men våkn opp folkens det er ikke salget her på berget som styrer bilbrasjens vurderinger!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA