Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

OddB

Når fulgte den karen "boka" ?
Han har jo vært soleklar på at målet er å fremme bærekraftig transport. Selv med et par giga-batteri-fabrikker vil Tesla knapt nå 1% av verdensproduksjonen av biler. Han føler vel at de har så stort forsprang at de vil lede uansett.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Olatho

Tesla har jo ingenting å tape på om flere bygger ladestasjoner med "supercharger standard". Eller om andre elbiler også kan lade på deres superladere.
Selv om patenter på plugger og sånt åpnes, så betyr jo ikke det at man ikke kan ta betalt for bruken av tjenestene.
Jeg vil tro at Tesla evt gambler på at deres standard blir en konkurrent til feks Chademo, og at de vil "vinne" fordi man slipper å betale lisenskostnader for å bruke "standarden", og fordi de har en stor del av markedet allerede, både blant sluttbrukerne (bilene) og tjenestene (ladepunktene).

En ny generasjon i3 eller elgolf, der leverandøren kan selge med "tilgang til Teslas superladere" vil jo kunne være et konkurransefortrinn.
Og om en større "langs veien"-kjede - veimat, bensinstasjoner osv vurderer å sette opp ladere, og det er billigere å etablere Supercharger enn Chademo, og de vet at det er en standard flere bilmerker kan bruke, så er jo valget enkelt.

pwb

Hvorfor snakker man om han? Han er jo bare styreformann og gjør som styre sier. Det høres jo nesten ut som om det er Elon Musk som ER Tesla, han er jo bare en figur med mye penger som plaserte pengene sine hos de som "fant opp" Tesla og ble styreformann siden han plaserte såpass mye penger der. Burde man ikke heller snakke om Tesla som selskap og ikke han som person?

satheesh.net

Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:53
Hvorfor snakker man om han? Han er jo bare styreformann og gjør som styre sier. Det høres jo nesten ut som om det er Elon Musk som ER Tesla, han er jo bare en figur med mye penger som plaserte pengene sine hos de som "fant opp" Tesla og ble styreformann siden han plaserte såpass mye penger der. Burde man ikke heller snakke om Tesla som selskap og ikke han som person?

Fordi Mr. Musk er Chief Product Architect. Når han snakker - lytter man.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:57
Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:53
Hvorfor snakker man om han? Han er jo bare styreformann og gjør som styre sier. Det høres jo nesten ut som om det er Elon Musk som ER Tesla, han er jo bare en figur med mye penger som plaserte pengene sine hos de som "fant opp" Tesla og ble styreformann siden han plaserte såpass mye penger der. Burde man ikke heller snakke om Tesla som selskap og ikke han som person?

Fordi Mr. Musk er Chief Product Architect. Når han snakker - lytter man.
Han er også største eier, og sammen med sine allierte har han balletak på bedriften.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Foleson

Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:53
Hvorfor snakker man om han? Han er jo bare styreformann og gjør som styre sier. Det høres jo nesten ut som om det er Elon Musk som ER Tesla, han er jo bare en figur med mye penger som plaserte pengene sine hos de som "fant opp" Tesla og ble styreformann siden han plaserte såpass mye penger der. Burde man ikke heller snakke om Tesla som selskap og ikke han som person?

Elon Musk ER Tesla. Ikke i den forstand at han er den som hadde ideen eller er den som bygger og lager alt helt på egenhånd, men han er Teslas ansikt utad og er som sådan Tesla personifisert. Og som allerede er sagt, når Elon Musk snakker så lytter man. Jeg tror ikke det er mye som skjer i Tesla mot hans vilje..
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

RunarBT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 05. juni 2014, klokken 11:03
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:57
Fordi Mr. Musk er Chief Product Architect. Når han snakker - lytter man.
Han er også største eier, og sammen med sine allierte har han balletak på bedriften.

Et _positivt_ balletak IMO. Viktig å understreke det.;-)

Sjøhyene

Sitat fra: OddB på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:35
Når fulgte den karen "boka" ?
Han har jo vært soleklar på at målet er å fremme bærekraftig transport. Selv med et par giga-batteri-fabrikker vil Tesla knapt nå 1% av verdensproduksjonen av biler. Han føler vel at de har så stort forsprang at de vil lede uansett.

Uten at jeg skal være for bastant vil jeg nå påstå at den beste måten å fronte elbil konseptet på nå er å først gå forran som et godt eksempel og i prosessen vokse seg passe store. Deretter, når andre selskaper er sultne nok på å lage elbiler som folk liker kan man eventuelt åpne opp og dele på godene/patenter. Foreløpig er de jo alt for små imho.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Oreo

Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:53
Hvorfor snakker man om han? Han er jo bare styreformann og gjør som styre sier. Det høres jo nesten ut som om det er Elon Musk som ER Tesla, han er jo bare en figur med mye penger som plaserte pengene sine hos de som "fant opp" Tesla og ble styreformann siden han plaserte såpass mye penger der. Burde man ikke heller snakke om Tesla som selskap og ikke han som person?
EM er forlengst en kultperson. Noen vanlig styreformann er han nok ikke i den forstand. Tar dette som at du ikke har satt deg så godt inn i "saken". Ingen fare  ;)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cobos

Det viktige poenget er jo også at EM sitter med alle hattene. Han er styreformann og har vel med sine allierte en klar majoritet i styret. Han er største enkelteier og med en del andre allierte mistenker jeg at han kan stille med mer enn 50% av aksjestemmene. Han er CEO og Chief Product Arcitect, så han har daglig ansvar for bedriften og framtidsvisjonene.
I tillegg kommer PR effekten av at EM er Tesla Motors personifisert.

Så med andre ord å si at EM er TM er faktisk sant i praksis og antagelig selv ved en konflikt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

Sitat fra: pberg på mandag 19. mai 2014, klokken 14:21
Hvis de ikke tror at deres beste strategi er å begynne med å lage en rimelig elbil med nok rekkevidde for ca 95% av folks transportbehov, så ville de ikke gjort det. Og så lager de i8 for å ha et utstillingsvindu for teknologien sin. Når de så har fintunet produksjonsprosessene for karbonfiberkarroserier osv, så vil de komme med flere modeller etterhvert. De har jo registrert fra i1 til i9 som varemerker. Og disse vil komme i en rekkefølge som gir mest penger i kassen, eller mest reklameeffekt, for å få mer penger i kassen.

Jeg har tidligere i tråden - i likhet med flere andre - avvist at i8 er noen Tesla konkurrent da dette er en hybrid med lav el-rekkevidde. Men jeg trodde i det minste at de ville klare å lage en god hybrid. Nå må jeg rett nok si at dette er den første "hands-on testen" jeg har lest av i8, men om dette som hevdes her er korrekt så har de ikke en gang klart det. Mao. ett dårlig utstillingsvindu for hva de klarer...

http://wardsauto.com/vehicle-test-drives/bmw-i8-not-quite-ready-prime-time
Sitat
At the end of 25 miles (40 km) of driving at speeds about 50 mph (80 km/h), we achieve 27.8 mpg (8.5 L/100 km). That's outstanding for a large, powerful sports car, but not out of the realm of possibility with non-electrified competitors.

The '14 Chevrolet Corvette Stingray coupe has an EPA-estimated 28 mpg (8.4 L/100 km) highway rating when its 455-hp 6.2L V-8 is matched to a 6-speed automatic transmission.

... rett nok blir bildet litt mer nyansert om man ser på ren bykjøring, men det er vel ikke hensikten med en slik bil som dette?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pberg

Nå vil jeg tro at en corvette bruker litt mer enn. 84 på mila i praksis, og epa-ratingen er vel like realistisk som eu-syklusen.  (som gir . 27 for i8)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Fant forresten denne :



Hvis de mener at i8 går i sportmodus her, så går forbrenningsmotoren hele tiden,  altså den minst økonomiske modusen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Amoss

Sitat fra: pberg på mandag 09. juni 2014, klokken 23:53
Nå vil jeg tro at en corvette bruker litt mer enn. 84 på mila i praksis, og epa-ratingen er vel like realistisk som eu-syklusen.  (som gir . 27 for i8)

At Corvetten sikkert bruker mer i praksis er nok svært sannsynlig ja :)  Men nei, EPA ratingen er nok mer realistisk enn EU-syklusen. Se bare på Model S som får 265 miles (426 km) på EPA ratingen, men over 500 km på EU syklusen....

Ang. det bildet du viser frem så er det alt for lite data der til å trekke noen som helst annen konklusjon enn at den bruker mindre bensin når den går på eldrift enn når den må starte motoren - etter BMW's egen mening.... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pberg

Siste data fra EU-syklusen var forresten .21 for i8. Så dersom det er en sammenheng mellom disse to som er lik forholdet for Tesla, så blir forbruket etter EPA .25l/mil.  :P

Men det diagrammet viser er jo at forbruksmønsteret er på mange måter motsatt av tradisjonelle sportsbiler (Les Porsche 911).

SitatMit der Praxis haben diese EU-Messungen allerdings ziemlich wenig zu tun, doch auch im Alltagsbetrieb versprechen die Bayern Verbräuche von unter fünf Liter im Fahrprofil eines Berufspendlers. Wer über längere Strecken schnell auf der Autobahn unterwegs ist, soll mit weniger als acht Liter Durchschnittsverbrauch auskommen.

Altså med en vanlig bedriftspendler (som i snitt kjører 44km) bruker den .5 på mila, og på langkjøring på motorvei bruker den .8

BMW selger jo dette litt opp på grafen over, med .2 på nærpendling, .4 på litt lenger, og .7 og .8 på lengre turer. (over 200 og enda lengre turer)

Ser også ut som om EU-tallene for Corvette er 1,28. Så det viser vel også at det tallet som er brukt i denne testen er litt bob-bob.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA