Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Lokführer

Hvorfor skal BMW gjøre det så komplisert?
Og hva er så revolusjonerende med i8? At den trekker på alle fire?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

OddB

Hanskerommet er vel eneste sted å legge "bagasje" i den bilen ..?!?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Øyvind.h

#484
Sitat fra: toS på søndag 11. mai 2014, klokken 00:31
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/05/10/BMW/et-fyrtrn-innen-elbilavgifter

Morsom uttalelse fra Ian Robertson hos BMW:
Han hevder BMW kunne bygget en bil som Tesla Model S, men at de har valgt en annen strategi for sin elbilsatsing.

Kremt, host.... Det ble i3 istedet, og så leverer de i8 som hybrid. Jaja;-)
Kremt - Nokia: vi kunne også laget iPhone  ;D
Kanskje han skulle forklart hva deres "andre" strategi var? Kan det være mål om å levere elbil for kortdistanse, slik at folk blir avhengige av å kjøpe TO biler istedenfor en? Kan det være at bedriften har et mål om å selge så mange biler som mulig? Kanskje ikke undergrave egen motorproduksjon? Unngå å terge aksjonærer? La meg tenke.....

Det morsomme er at BMW er god på en del av det Tesla ikke er god på, så de kunne teoretisk laget en svært god Model S konkurrent. Penger har de også, så dette handler nok om kroner og øre, ikke om fremskritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. mai 2014, klokken 09:04
Sitat fra: toS på søndag 11. mai 2014, klokken 00:31
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/05/10/BMW/et-fyrtrn-innen-elbilavgifter

Morsom uttalelse fra Ian Robertson hos BMW:
Han hevder BMW kunne bygget en bil som Tesla Model S, men at de har valgt en annen strategi for sin elbilsatsing.

Kremt, host.... Det ble i3 istedet, og så leverer de i8 som hybrid. Jaja;-)
Kremt - Nokia: vi kunne også laget iPhone  ;D
Kanskje han skulle forklart hva deres "andre" strategi var? Kan det være mål om å levere elbil for kortdistanse, slik at folk blir avhengige av å kjøpe TO biler istedenfor en? Kan det være at bedriften har et mål om å selge så mange biler som mulig? Kanskje ikke undergrave egen motorproduksjon? Unngå å terge aksjonærer? La meg tenke.....

Det morsomme er at BMW er god på en del av det Tesla ikke er god på, så de kunne teoretisk laget en svært god Model S konkurrent. Penger har de også, så dette handler nok om kroner og øre, ikke om fremskritt.
Så sant, så sant- etter hva jeg har forstått av batteridiskusjonene er det ikke tilgang på batterier i tilstrekkelig kvalitet og omfang som ville muliggjort storserieproduksjon av en ren elektrisk bil hos konkurrentene- dette gjelder vel også BMW.

pberg

BMW har jo kjørt prosjekter med flere tusen elbiler i forskjellige bolker for å se bruksmønsteret på bilene. Og de har ut fra dette funnet ut at en bybil er det mest fornuftige å starte med. I3 startet jo som prosjektet "The Megacity Vehichle". Tipper at de har sett mye mer på utenlandske markeder enn det norske når det gjelder denne prioriteringen.

I8 er nok laget mest som en Porsche 911-konkurrent når det gjelder kundemasse.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Amoss

Sitat fra: pberg på søndag 11. mai 2014, klokken 13:01
BMW har jo kjørt prosjekter med flere tusen elbiler i forskjellige bolker for å se bruksmønsteret på bilene.

Og hvor mange av disse elbilene har vært levert med en grei rekkevidde (30-40++ mil) og støttet opp med ett godt utbygget og kjapt ladenettverk?

Leverer du biler med <10 mils rekkevidde og ett lite utbygget ladenett så reduseres mer eller mindre automatisk bruksmønsteret til så å si en ren bybil. Leverer man med tilstrekkelig lang rekkevidde og ett godt nok utbygget ladenettverk vil elbilen kunne erstatte fossilbiler i alle tilfeller - bortsett kanskje fra noen helt marginale tilfeller. (Hva som er "lang nok rekkevidde" og "godt nok utbygget ladenettverk" vil så klart variere.)

Joda, elektriske rene bybiler lindrer der "skoen tykker mest" - der man er mest plaget av lokale forurensinger. Problemet er bare at så lenge elbilen ikke dekker alle transportbehov man har så vil man enten måtte ha to biler, eller droppe elbilen da man uansett måtte ha fossilen.

Joda, finnes så klart de som ikke har behov for noe mer enn en bybil. Og det finnes de som kan se behovet for å ha en liten byelbil til pendlingen og en stor god familiebil ellers. Så det er ikke enten eller, behovet er der for begge deler. Selv har jeg en så lang pendlevei at ingen andre enn Tesla i dag kan by meg på "byelbilen" til pendling :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pberg

Men nå bor det jo flere mennesker i en storby i utlandet enn hele Norges befolkning, så det er mer fornuftig for bilfabrikkene å skalere for den bruken.

De fleste kjører som oftest ikke så langt. Se f.eks. denne statistikken fra USA:



I storbyer er jo dette adskillig mindre. Vi her i Norge er jo veldig opptatt av å eie ting, så her vil vi skalere bilbruken for den siste prosenten, det være seg firehjulstrekk for å komme 100m nermere hytta den ene dagen det er litt mye snø, eller 50mil rekkevidde når en kjører en mil til dagen. Og det er jo derfor det i utlandet finnes leiebilløsninger, der du kan bytte ut bybilen din med en firehjulstrekker for vinterferien, eller leie en varebil for å flytte. Du kan ha leiebil ganske lenge for det du betaler ekstra for en bil som er mye større enn det du trenger, både i innkjøp- og driftskostnader.

Veldig mange har forresten to biler allerede i dag, og da trenger du i hvert fall ikke to langrekkeviddebiler, f. eks.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

toS

#489
@pberg

Greit nok det, men med den logikken er det jo ikke behov for BMW 5 serie heller da "alle" klarer seg med en i3. Tror nok problemet for BMW er at de ikke pr. idag er istand til å levere en fullgod helelektrisk langtursbil ala Model S eller en "i5". Så da er historien utad at man har "valgt" en annen strategi. Alternativt så ønsker de ikke kannibalisere sitt eget marked på bensin/dieselbiler.

Rio

Sitat fra: toS på søndag 11. mai 2014, klokken 22:11
@pberg

Greit nok det, men med den logikken er det jo ikke behov for BMW 5 serie heller da "alle" klarer seg med en i3. Tror nok problemet for BMW er at de ikke pr. idag er istand til å levere en fullgod helelektrisk langtursbil ala Model S eller en "i5". Så da er historien utad at man har "valgt" en annen strategi. Alternativt så ønsker de ikke kannibalisere sitt eget marked på bensin/dieselbiler.

Altså, det er da neppe teknisk vanskelig å ha flere batterier i en bil, så de er nok i stand til det.

Laderen blir den samme, inverteren blir den samme, motoren blir den samme. BMaS (Battery Management System) blir også stort sett det samme, men med noen flere kontrollenheter (avhengig av hvordan det gjøres).

Det eneste problemet med større batterier er vekt og plass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pberg

BMW har ikke kommet der de er i dag uten å forstå bilmarkedet.  Det er vel nokså naivt å tro at ingen andre er i stand til å kopiere model s hvis det er det de vil. BMW bruker i3 og i8 for å teste morgendagens byggeteknikk for biler, og bruker sin innsamlede kunnskap med flere tusen testbiler de har hatt i drift over en årrekke til å lage en bil de har mest tro på at de får solgt.

I8 koster ikke mye mer enn en model s i land som ikke favoriserer elbiler like mye som i Norge, og den er for målgruppen (velstående) en mye grommere bil.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Rio

Sitat fra: pberg på søndag 11. mai 2014, klokken 22:50
BMW har ikke kommet der de er i dag uten å forstå bilmarkedet.  Det er vel nokså naivt å tro at ingen andre er i stand til å kopiere model s hvis det er det de vil. BMW bruker i3 og i8 for å teste morgendagens byggeteknikk for biler, og bruker sin innsamlede kunnskap med flere tusen testbiler de har hatt i drift over en årrekke til å lage en bil de har mest tro på at de får solgt.

I8 koster ikke mye mer enn en model s i land som ikke favoriserer elbiler like mye som i Norge, og den er for målgruppen (velstående) en mye grommere bil.

Joda, men poenget mitt var at dersom BWM hadde funnet det for godt å produsere en 100% elektrisk i8, så kunne de nok gjøre det. Det er neppe tekniske vanskeligheter som stopper dem, men finansielle parametere, eller konkurranseaspekter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pberg

Der er vi enige.   :)

De kan hvis de vil.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Rio

:)

Pokker! Hva skal vi diskutere da? :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA