Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 05. juli 2014, klokken 09:18
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. juli 2014, klokken 09:01
Sitat fra: olesb på lørdag 05. juli 2014, klokken 08:46
Anser derfor bensin/dieselbiler med god plass som konkurrenter, ikke små elbiler.
Jeg også.

Hvis en produsent har en strategi som baserer seg på elbilandanderledeslandet Norge så stemmer nok det men våkn opp folkens det er ikke salget herpå berget som styrer bilbrasjens vurderinger!

Nemlig! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kallagtunet

Og da var vi tilbake på det nivået...

Car-El

Vær så snill å ikke mat TROLLET!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

#964
Neida, Car-El mæ skal ikke gi dæ mat  8)

Car-El

:o           ???           ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

timingbeltkiller

Dersom elbilen er framtidas bil i alle avskygninger:
- små, mellomstore og store
- kort, mellomlang og lang rekkevidde
- fornuftige og "sportslige"
- alle karosserivarianter
- .....
- .....

sover alle bilfabrikker som satser kun på kortrekkevidde varianten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:22
Dersom elbilen er framtidas bil i alle avskygninger:
- små, mellomstore og store
- kort, mellomlang og lang rekkevidde
- fornuftige og "sportslige"
- alle karosserivarianter
- .....
- .....

sover alle bilfabrikker som satser kun på kortrekkevidde varianten.


Dette er en non sequitur. Konklusjonen følger ikke fra premissene.

I så fall "sover" da også de som bare satser på én type biler, det være seg langdistanse, eller premium, osv osv.

Det er nok noen som sover, men her forveksles "sove" med å ta en beslutning om å satse i en annen del av markedet enn Tesla gjør.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

#968
Det finnes per i dag bare en måte å tjene penger på en elbil med lang rekkevidde, det er å selge den dyrt... Det har Tesla skjønt og det har sikkert også de andre produsentene skjønt. Det Tesla gamblet på var at det er nok kunder til en svindyr elbil hvis den ser frekk ut og har høy ytelse i tillegg til lang rekkevidde. Den gamblingen viste seg å være rett, godt hjulpet at det for tiden in for rike folk i alle fall i USA å fremstå som miljøvennlige. Når det er sagt hvis alle de store hadde gjort det samme så er jeg rimelig sikker på at denne nisjen hadde blitt mettet ganske kjapt.

Å lage en elbil med lang rekkevidde som ikke konkurrerer i luksussegmentet er en strategi som alle produsenter inklusive Tesla forstår at ikke er lønnsomt på grunn av prisen på batterier gjør en slik for dyr for at den skal kunne selges (på alle andre markeder en det Norske).

Hvorfor tror dere Tesla venter med å sette Model E i produksjon???

Rio

Kallagtunet:

Og i tillegg: om noen år, når energitettheten er dobblet (eller 4 ganger) så vil biler i Leaf- og e-Golf-klassen kunne kjøre 600-800 km. Da har de "det de trenger".

Eller, fabrikantene vil selge biler med "halve" batteripakken. Pris er meget viktig for de fleste her i verden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 05. juli 2014, klokken 22:23
I så fall "sover" da også de som bare satser på én type biler, det være seg langdistanse, eller premium, osv osv.

Det er nok noen som sover, men her forveksles "sove" med å ta en beslutning om å satse i en annen del av markedet enn Tesla gjør.

Noe som kan vise seg å være en dårlig beslutning på sikt. Ref. for eksempel Volvo og SAABs manglende satsing på dieselmotorer når disse tok av. Det er alltid vanskeligere å hente opp igjen de andres forsprang i forhold til å følge med fra starten, og for spesielt SAAB gikk det da heller ikke veldig bra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. juli 2014, klokken 23:06
Sitat fra: Rio på lørdag 05. juli 2014, klokken 22:23
I så fall "sover" da også de som bare satser på én type biler, det være seg langdistanse, eller premium, osv osv.

Det er nok noen som sover, men her forveksles "sove" med å ta en beslutning om å satse i en annen del av markedet enn Tesla gjør.

Noe som kan vise seg å være en dårlig beslutning på sikt. Ref. for eksempel Volvo og SAABs manglende satsing på dieselmotorer når disse tok av. Det er alltid vanskeligere å hente opp igjen de andres forsprang i forhold til å følge med fra starten, og for spesielt SAAB gikk det da heller ikke veldig bra...

Enig. Jeg har ikke påstått at strategien er "korrekt", men at påstanden om at de "sover" er falsk. VW, MB, BMW, Nissan, sover ikke, men de har vurdert forskjellig. Tiden vil vise om det er korrekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OW

For vår del er det ikke aktuelt å ha mer enn en bil. I det daglige kjører vi ikke langt, men vi kjører minst 15 mil (30 mil t/r) et par ganger i måneden. Innimellom har vi god tid til å lade før vi kjører tilbake. Innimellom kan vi ikke lade så lenge, eller har behov for litt småkjøring på destinasjonen i tillegg, så vi trenger litt mer enn 15 mil rekkevidde for at vi ikke skal bli hemmet av bilen. Vi har egentlig ikke behov for en stor eller rask bil. Hvis vi vil ha elbil er kun Tesla aktuell. For vår del har ikke Tesla noen konkurrenter.

Vi kunne nok klart oss med en liten bil med 25 mil rekkevidde på vinteren, og godt utbygd hurtigladenettverk. Det finnes ikke i dag. Ingen andre bilprodusenter enn Tesla satser på hurtigladenettverk. På det tidspunktet det kommer en mindre bil med litt kortere rekkevidde, med mye hyggeligere pris, så er det kun Tesla som pr. nå kan vise til et hurtigladealternativ som gir mening. Tesla ønsker konkurranse i dette segmentet, og det kommer nok, men i dag så finnes de ikke. Kaller vi Model S en konkurrent til elbilene med kort rekkevidde så konkurrerer de kun på en ting, og det er egenskapen av å være elbil. Ingen andre bilmerker / typer definerer konkurranse basert på at de har fossilmotor, og det alene. Det må være alle egenskapene som en bil har som er med på å gjøre at de konkurrerer med hverandre. VW Polo og MB Vito konkurrerer ikke mot hverandre. Jeg tror at akkurat nå så holder "konkurrentene sover" påstanden vann.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Havebigfun

Sitat fra: OW på søndag 06. juli 2014, klokken 01:22
For vår del er det ikke aktuelt å ha mer enn en bil. I det daglige kjører vi ikke langt, men vi kjører minst 15 mil (30 mil t/r) et par ganger i måneden. Innimellom har vi god tid til å lade før vi kjører tilbake. Innimellom kan vi ikke lade så lenge, eller har behov for litt småkjøring på destinasjonen i tillegg, så vi trenger litt mer enn 15 mil rekkevidde for at vi ikke skal bli hemmet av bilen. Vi har egentlig ikke behov for en stor eller rask bil. Hvis vi vil ha elbil er kun Tesla aktuell. For vår del har ikke Tesla noen konkurrenter.

Vi kunne nok klart oss med en liten bil med 25 mil rekkevidde på vinteren, og godt utbygd hurtigladenettverk. Det finnes ikke i dag. Ingen andre bilprodusenter enn Tesla satser på hurtigladenettverk. På det tidspunktet det kommer en mindre bil med litt kortere rekkevidde, med mye hyggeligere pris, så er det kun Tesla som pr. nå kan vise til et hurtigladealternativ som gir mening. Tesla ønsker konkurranse i dette segmentet, og det kommer nok, men i dag så finnes de ikke. Kaller vi Model S en konkurrent til elbilene med kort rekkevidde så konkurrerer de kun på en ting, og det er egenskapen av å være elbil. Ingen andre bilmerker / typer definerer konkurranse basert på at de har fossilmotor, og det alene. Det må være alle egenskapene som en bil har som er med på å gjøre at de konkurrerer med hverandre. VW Polo og MB Vito konkurrerer ikke mot hverandre. Jeg tror at akkurat nå så holder "konkurrentene sover" påstanden vann.
Dette dekker min oppfattning svært bra- overskriften var ironisk ment og har fortsatt sin berettigelse idag.
Men jeg har følelsen at Tesla tas alvorlig av det store bilprodusentene nå, noe som ikke var tilfelle da jeg startet tråden. Min familie/bekjente som jobber for noen av de store bare "fniste" av Tesla den gangen.  Det har stilnet nå og de jobber med ekte alternativer. Per nå er Q7 kanskje det mest nærliggende alternativet.
En slektning som jobber i motorutviklingen hos MB hadde ikke hørt om Tesla. Nå har han prøvekjørt og gratulert meg- han inrømmer at dette er det beste bilalternativet for oss nordboere. Han pleier å kjøre med biler som den aktuelle E64AMG el. -Men han kommenterte en liten lavfrekvent lyd som visst var vanskelig å få bort for produsentene- ellers hadde han ikke mye negativt å si 8)

thilo

Sitat fra: Havebigfun
En slektning som jobber i motorutviklingen hos MB hadde ikke hørt om Tesla.

Dette er bare så typisk  :)

En bekjent som jobbet i katalysatorutvikling hos dem var ikke kjent med Paul Wurm, en (i tyske bilkretser ganske kjent) ingeniør som jobbet med ettermontering av katalysator med lamdasond på gamle biler. Helt omulig ifl. han ingeniøren hos MB, men Wurm fikk ja såpass gode avgasverdier at han ikke enda matte måle hvert eneste type bil hos tyske TÜV.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA