Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:42
Du må gjerne leve videre i den villfarelsen. Jeg bestile en e-Golf i stedet for en Tesla - de er konkurrenter for meg.

For Teslas skyld håper jeg de ikke tror at konkurrentene sover - da vil Tesla selv få en brå oppvekking i fremtiden.

Klart, ser man stort på det er alt i samme bransje - her "transportbransjen" konkurrenter om å tilby kundene sine transportmuligheter. En potensiell kunde må vurdere om man kan (kjøpe sko!), sykle (kjøpe sykkel), ta offentlig kommunikasjon (kjøpe billett/månedskort), ta taxi (bestille tur) eller kjøpe en bil. Og skal den potensielle kunden kjøpe bil, så må vedkommende vurdere behovet, ønsker og økonomi for å bestemme seg for hvilket segment hin vil se på av biler. Her kommer behov for plass (både til antall personer og bagasje), praktisk rekkevidde, pris, TCO, komfort, ønsket utstyr, miljøhensyn, utseende, toppfart, akselerasjon og utseende.

Dersom du har vurdert dine behov og ser at en eGolf dekker dine behov, så gratulerer. Men da var det ikke mye du hadde *behov* for fra Tesla, bare ett ønske. Klart, er sikkert mange som har en Tesla i dag som fint kunne klart seg med noe mindre - enten man snakker om lastekapasitet eller rekkevidde - men da har altså i de tilfellene ønsket trumfet over fornuften. Evnt. at de ønsket å støtte den revolusjonen Tesla står i spissen for.

Når jeg snakker om konkurrenter av Tesla så snakker jeg om biler som kan levere det som er unikt med Tesla enn så lenge. Altså først og fremst en bil med eldrift med lang rekkevidde, dernest ting som eldrift + grei ytelse, eldrift + grei lastekapasitet, eldrift + ok utseende. Grei TCO kommer mer eller mindre automatisk med eldrift (selv om de fleste her nok må innrømme at Tesla kunne klart det bedre på dette området - noe jeg virkelig håper de klarer med Model 3). Det finnes mange konkurrenter som har god lastekapasitet, lang rekkevidde og ett ok utseende og grei ytelse, men så lenge det ikke er kombinert med eldrift så holder ikke det i mine øyne...

Joda, og selvsagt kan du forholde deg til en slik definisjon.

I de fleste land, derimot, så snakker man om "elbil" som et marked, selv om det selvsagt finnes en del differensiering. E-Golf er dog så godt spekket og så godt bygget at det er en reell utfordrer for veldig mange som ikke trenger Teslas rekkevidde - hvilket vil si de aller fleste.

Hvis man derimot definerer Teslas konkurrenter som "de som lager en bil som Tesla", så er det få av dem. Hvorfor? Ikke fordi de sover, men fordi de ser forskjellig på markedet for elbiler. De fleste som produserer elil velger, og de gjør det nok med åpne øyne, å satse på en annen del av elbilmarkedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 04. juli 2014, klokken 20:41
Både du og bilprodusentene tar feil. 15 mil er ikke nok som eneste bil, og det er vel det som er målet ? Selv om vi dekker 95% av kjøringen med 15 mil rekkevidde gjør dette at man må ha to biler, det er ikke mange som aldri har behov for lengre rekkevidde. De få gangene i året vi kjører lenger trenger vi også bil, de siste 5% av kjøringen er også svært viktige. Dermed er elbil med 15 mil rekkevidde som eneste bil nesten håpløst om man ikke er ihuga miljøaktivist.

Nei, de har ikke "aldri" behov for lengre rekkevidde, men de få gangene i året de har det, så kan mange bruke hurtigladere.

Og VW, Nissan og BMW bryr seg selvsagt ikke om bilene deres er "den eneste" eller om kjøperne har en hel flåte i tillegg. De lever fint med om alle bilene deres er bil nummer 2, for den saks skyld. Deres business er å selge biler, og Nissan har solgt over 100 000.

Jeg tror ikke et øyeblikk at Elon Musk eller andre høyt oppe i Tesla lever i illusjonen om at "konkurrentene sover". Det ville vært direkte idiotisk av dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Jeg kjente en drosjeeier, han er død nå, som valgte Lada istedenfor Mercedes. Det var godt nok for ham. Han så ikke forskjellen bortsett fra prisen.  :P
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

timingbeltkiller

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 04. juli 2014, klokken 20:59
Jeg kjente en drosjeeier, han er død nå, som valgte Lada istedenfor Mercedes. Det var godt nok for ham. Han så ikke forskjellen bortsett fra prisen.  :P
I en av landets beste omegnskommuner (Froland innafor Arendal) er Lada nasjonalbilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Elbilen er framtidas bil.
Bilprodusenter som kun satser på segmentet kortrekkevidde elbiler,
sover derfor fra seg en betydelig del av framtidens bilproduksjon.

De glemmer bl.a. det er kun et forsvinnende lite mindretall bilkjøpere som
velger den minste og billigste bilen som dekker deres daglige hovedbehov.

Det alt overveiende flertallet kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 20:44
E-Golf er dog så godt spekket og så godt bygget at det er en reell utfordrer for veldig mange som ikke trenger Teslas rekkevidde - hvilket vil si de aller fleste.

Dette er det ikke hold i i det hele tatt. Stort sett det eneste jeg hører som argument mot elbiler fra mine bekjente som skal skifte bil og ikke har råd til Tesla er rekkevidde. Til og med mine pensjonistforeldre med relativt lav inntekt kan ikke leve med 15 mil på sommerføre. De hadde kjøpt e-Golf uten å blinke hadde den hatt dobbel rekkevidde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 20:44
I de fleste land, derimot, så snakker man om "elbil" som et marked, selv om det selvsagt finnes en del differensiering.

Sant nok, men da er det ikke Tesla som ikke har fulgt med i timen i alle fall. Da er det de som setter disse definisjonene som ikke har klart å få med seg at markedet for "elbil" nå har delt seg i to:
1. Markedet for byelbiler med kort rekkevidde ( ca <= 25 mil)
2. Markedet for fullverdige elbiler med lang rekkevidde.

Så, tell opp alle elbiler som man kan kjøpe på markedet i dag som hører hjemme i markedet for fullverdige elbiler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. juli 2014, klokken 21:14
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 20:44
E-Golf er dog så godt spekket og så godt bygget at det er en reell utfordrer for veldig mange som ikke trenger Teslas rekkevidde - hvilket vil si de aller fleste.

Dette er det ikke hold i i det hele tatt. Stort sett det eneste jeg hører som argument mot elbiler fra mine bekjente som skal skifte bil og ikke har råd til Tesla er rekkevidde. Til og med mine pensjonistforeldre med relativt lav inntekt kan ikke leve med 15 mil på sommerføre. De hadde kjøpt e-Golf uten å blinke hadde den hatt dobbel rekkevidde.

Men i utlandet, derimot, er kanskje situasjonen en annen? Der er man ikke så søkkrike som i Norge at man "alltid" må velge toppmodellen, og klarer seg med en "normal" elbil.

Batterier koster.

Som sagt, jeg sier selvsagt ikke at Tesla gjør noe "feil" - jeg påpeker at påstanden om at "konkurrentene sover" er åpenbart falsk.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 21:30
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 20:44
I de fleste land, derimot, så snakker man om "elbil" som et marked, selv om det selvsagt finnes en del differensiering.

Sant nok, men da er det ikke Tesla som ikke har fulgt med i timen i alle fall. Da er det de som setter disse definisjonene som ikke har klart å få med seg at markedet for "elbil" nå har delt seg i to:
1. Markedet for byelbiler med kort rekkevidde ( ca <= 25 mil)
2. Markedet for fullverdige elbiler med lang rekkevidde.

Så, tell opp alle elbiler som man kan kjøpe på markedet i dag som hører hjemme i markedet for fullverdige elbiler.

Men det er jo det jeg påpeker - de andre fabrikantene av elbiler "sover" ikke bare fordi de har valgt å satse på (1).

Årsaken til de har gjort det valget kan selvsagt diskutere, og også om det er et "godt" valg, men (inntil det motsatte er bevist) så er det et helt reelt og våkent valg.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 21:34
Men det er jo det jeg påpeker - de andre fabrikantene av elbiler "sover" ikke bare fordi de har valgt å satse på (1).

Nei, det er jo nettopp det som er definisjonen på at de sover - at de ikke har våknet opp og sett at det har oppstått ett marked til som må fylles. At altså Tesla så langt er (så å si?) alene i dette markedet. Ikke noe galt i å dekke markedet for by-elbiler, helt greit det. Det er som du jo påpeker ett helt klart marked for det også. Flott at det er stadig flere aktører som dekker dette markedet også, desto mer å velge i for de som kan nøye seg med en ren bybil. Men markedet for fullverdige elbiler er nok enda større - og med altså nesten ingen aktører, da konkurrentene sover...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Om du sover deg til å tape i konkurransen om framtidens bilmarked eller gjør det
bevisst i våken tilstand, blir resultatet like negativt.

Personlig vil jeg heller begå en tabbe pga uoppmerksomhet et øyeblikk
enn fordi jeg er korka dum.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 21:57Men markedet for fullverdige elbiler er nok enda større - og med altså nesten ingen aktører, da konkurrentene sover...

Er det?

Nissan Leaf har solgt 100 000 biler...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 21:57Men markedet for fullverdige elbiler er nok enda større - og med altså nesten ingen aktører, da konkurrentene sover...

Er det?

Nissan Leaf har solgt 100 000 biler...

Hadde Nissan Leaf hatt en kjørelengde på 300 km, så hadde de vel solgt 1 000 000 biler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 04. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 21:57Men markedet for fullverdige elbiler er nok enda større - og med altså nesten ingen aktører, da konkurrentene sover...

Er det?

Nissan Leaf har solgt 100 000 biler...

Hadde Nissan Leaf hatt en kjørelengde på 300 km, så hadde de vel solgt 1 000 000 biler.

Det vites ikke. Den vil da være enda dyrere enn konkurrentene.

Uansett, det viser selvsagt ikke at Nissan "sover", hvilket er diskusjonen her. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 21:57Men markedet for fullverdige elbiler er nok enda større - og med altså nesten ingen aktører, da konkurrentene sover...

Er det?

Nissan Leaf har solgt 100 000 biler...

BMW solgte over 500 000 biler i fjor bare av 3-serien. Og de er ikke de eneste i denne pris/størrelsesklassen, og slett ikke de billigste eller mestselgende (det siste er bare en kvalifisert gjettning da det er grenser for hvor mye bakgrunnstall jeg gidder å grave frem for deg). Dette er den pris/størrelsesklassen Tesla er på jakt etter med Model 3, som jo har vært målet for Tesla siden de startet opp. Tallene du bruker for Leaf er totalt over flere år...

Om en elbil har lang nok rekkevidde + gode nok lademuligheter kan jeg egentlig ikke se noe argument for å velge fossil over eldrift for de aller fleste. Klart, ingen regel uten unntak... Så eneste spørsmålet er egentlig "hva er god nok rekkevidde og gode nok lademuligheter?". Hva som er Teslas svar på disse spørsmålene antar jeg at alle her vet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA