Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Asarin

Synes det egentlig er imponerende at Telsa "nesten" selger like bra som Leaf der borte. Det er jo to veldig forskjellige biler, i to helt forskjellige prisklasser.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Rio

Sitat fra: Asarin på fredag 04. juli 2014, klokken 08:33
Synes det egentlig er imponerende at Telsa "nesten" selger like bra som Leaf der borte. Det er jo to veldig forskjellige biler, i to helt forskjellige prisklasser.

Joda, og selvsagt ønsker jeg at Tesla skal selge masse. Poenget er at markedet for billigere biler er langt større. De fleste av oss kjører gjennomsnittelig mindre enn 35 km daglig, og da er det nok for de fleste med 150 km rekkevidde.

I Norge så har folk råd til veldig dyre biler - i andre land må man telle på knappene, og da velger folk ofte biler de har råd til. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio

Ja? Og?   Det selges mere koktsinke, servelat og annet billig kjøtt enn denne "parmasinken" (eller hva den no heter). Det selges mere vanelig gulost enn gauda. Pris! Skjønne du? Penger, eller rettere: antall pengeenheter! Men æ læs ka du skriv, men æ ser ikke problemet! Ka e det du vil! For min del så virke du bare sur og bitter for at.... (Selvsensur)!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Car-El på fredag 04. juli 2014, klokken 09:27
@Rio

Ja? Og?   Det selges mere koktsinke, servelat og annet billig kjøtt enn denne "parmasinken" (eller hva den no heter). Det selges mere vanelig gulost enn gauda. Pris! Skjønne du? Penger, eller rettere: antall pengeenheter! Men æ læs ka du skriv, men æ ser ikke problemet! Ka e det du vil! For min del så virke du bare sur og bitter for at.... (Selvsensur)!

Du hadde kanskje et poeng inne i alt det der, men det kom ikke klart frem.

Poenget mitt, for å påpeke det enda en gang, er at påstanden om at "konkurrentene sover" faller på sin egen urimelighet, all den tid konkurrenter selger flere biler.

Konkurrentene ser på hele verdensmarkedet, og der er kjøperne prissensitive. Derfor er det fornuftig med biler i e-Golf/Leaf/i3-klassen. Dersom bilene hadde 85 kWt-batterier ville det blitt for dyrt for de aller fleste.

Nissan Leaf har solgt over 100 000 (!) biler (tall fra et halvt år siden).

Fint hvis du skriver voksent skriftspråk (nynorsk eller bokmål), fremfor fjortis-dialekt, for øvrig. De fleste her er jo voksne.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Du hadde kanskje et poeng inne i alt det der, men det kom ikke klart frem.

Det han ville frem til var at påstanden:
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 08:29
Det blir solgt langt flere biler i småbilsegmenet enn i luksusbilsegmentet.
er en slik selvfølge at det er helt unødig å bringe den inn i debatten her. KLART en mindre og billigere bil selger bedre enn en dyr "luksussportsedan" eller hva man velger å kalle TMS.

Det som overhode er av interesse i denne sammenheng er at TMS faktisk klarer å holde såpass tritt med en så mye billigere bil som den faktisk gjør. DET er imponerende! ... og som andre her har påpekt tidligere så er det sannsynlig å regne med at mye av den salgsøkningen Leaf (og evnt. andre by-elektriskebiler) opplever er en "Tesla effekt". Nissan burde betale deler av reklamebudsjettet sitt til Tesla ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Du hadde kanskje et poeng inne i alt det der, men det kom ikke klart frem.

Det han ville frem til var at påstanden:
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 08:29
Det blir solgt langt flere biler i småbilsegmenet enn i luksusbilsegmentet.
er en slik selvfølge at det er helt unødig å bringe den inn i debatten her. KLART en mindre og billigere bil selger bedre enn en dyr "luksussportsedan" eller hva man velger å kalle TMS.

Det som overhode er av interesse i denne sammenheng er at TMS faktisk klarer å holde såpass tritt med en så mye billigere bil som den faktisk gjør. DET er imponerende! ... og som andre her har påpekt tidligere så er det sannsynlig å regne med at mye av den salgsøkningen Leaf (og evnt. andre by-elektriskebiler) opplever er en "Tesla effekt". Nissan burde betale deler av reklamebudsjettet sitt til Tesla ;)

Så lenge diskusjonen går på at "konkurrentene sover" (basert på at de lager biler med rundt 25 kWt batterier, fremfor 85 kWt batterier), så faller jo nettopp påstanden om at de "sover" basert på det du selv skriver.

De sover ikke, de er bare i et annet segment (med flere biler solgt) enn Tesla.

QED.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:02
De sover ikke, de er bare i et annet segment (med flere biler solgt) enn Tesla.

Ja, de er i ett annet segment, og er derfor ikke konkurrenter. Konkurrentene sover.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:02
De sover ikke, de er bare i et annet segment (med flere biler solgt) enn Tesla.

Ja, de er i ett annet segment, og er derfor ikke konkurrenter. Konkurrentene sover.

Du må gjerne leve videre i den villfarelsen. Jeg bestile en e-Golf i stedet for en Tesla - de er konkurrenter for meg.

For Teslas skyld håper jeg de ikke tror at konkurrentene sover - da vil Tesla selv få en brå oppvekking i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Amoss på fredag 04. juli 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:02
De sover ikke, de er bare i et annet segment (med flere biler solgt) enn Tesla.

Ja, de er i ett annet segment, og er derfor ikke konkurrenter. Konkurrentene sover.

Du må gjerne leve videre i den villfarelsen. Jeg bestile en e-Golf i stedet for en Tesla - de er konkurrenter for meg.

For Teslas skyld håper jeg de ikke tror at konkurrentene sover - da vil Tesla selv få en brå oppvekking i fremtiden.

Jada , noen sammenligner epler og pærer ....golf er ikke tesla ... På samme måte som at en Trabant ikke er en Mercedes til tross for at de kjører på samme drivstoff...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 04. juli 2014, klokken 19:50
en Trabant ikke er en Mercedes til tross for at de kjører på samme drivstoff...
NEI, Trabbi er et klenodium. Merce bare en bil!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 04. juli 2014, klokken 19:50

Jada , noen sammenligner epler og pærer ....golf er ikke tesla ... På samme måte som at en Trabant ikke er en Mercedes til tross for at de kjører på samme drivstoff...

Ingen sier at Tesla er E-Golf, men de er konkurrenter (noen som tenker på Tesla kjøper E-Golf i stedet, eller omvent).

Uansett, det faktum at Nissan har solgt over 100 000 Leaf viser jo til gagn at de ikke sover. De satser forskjellig fra Tesla, men de sover ikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 20:20
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 04. juli 2014, klokken 19:50

Jada , noen sammenligner epler og pærer ....golf er ikke tesla ... På samme måte som at en Trabant ikke er en Mercedes til tross for at de kjører på samme drivstoff...

Ingen sier at Tesla er E-Golf, men de er konkurrenter (noen som tenker på Tesla kjøper E-Golf i stedet, eller omvent).

Uansett, det faktum at Nissan har solgt over 100 000 Leaf viser jo til gagn at de ikke sover. De satser forskjellig fra Tesla, men de sover ikke.

De er elbilskonkurrenter men ikke segment konkurrenter da de befinner seg i ulike prisklasser og appellerer til ulike kundegrupper. I USA konkurrerer ikke Leaf med tesla ... Tesla konkurrerer med bmw,MB og porsche.. Dette er også Teslas hovedmarked .. Det er bare i Norge grunnet avgiftpolitiken tesla har blitt nesten hvermansson ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 19:42
Du må gjerne leve videre i den villfarelsen. Jeg bestile en e-Golf i stedet for en Tesla - de er konkurrenter for meg.

For Teslas skyld håper jeg de ikke tror at konkurrentene sover - da vil Tesla selv få en brå oppvekking i fremtiden.

Klart, ser man stort på det er alt i samme bransje - her "transportbransjen" konkurrenter om å tilby kundene sine transportmuligheter. En potensiell kunde må vurdere om man kan (kjøpe sko!), sykle (kjøpe sykkel), ta offentlig kommunikasjon (kjøpe billett/månedskort), ta taxi (bestille tur) eller kjøpe en bil. Og skal den potensielle kunden kjøpe bil, så må vedkommende vurdere behovet, ønsker og økonomi for å bestemme seg for hvilket segment hin vil se på av biler. Her kommer behov for plass (både til antall personer og bagasje), praktisk rekkevidde, pris, TCO, komfort, ønsket utstyr, miljøhensyn, utseende, toppfart, akselerasjon og utseende.

Dersom du har vurdert dine behov og ser at en eGolf dekker dine behov, så gratulerer. Men da var det ikke mye du hadde *behov* for fra Tesla, bare ett ønske. Klart, er sikkert mange som har en Tesla i dag som fint kunne klart seg med noe mindre - enten man snakker om lastekapasitet eller rekkevidde - men da har altså i de tilfellene ønsket trumfet over fornuften. Evnt. at de ønsket å støtte den revolusjonen Tesla står i spissen for.

Når jeg snakker om konkurrenter av Tesla så snakker jeg om biler som kan levere det som er unikt med Tesla enn så lenge. Altså først og fremst en bil med eldrift med lang rekkevidde, dernest ting som eldrift + grei ytelse, eldrift + grei lastekapasitet, eldrift + ok utseende. Grei TCO kommer mer eller mindre automatisk med eldrift (selv om de fleste her nok må innrømme at Tesla kunne klart det bedre på dette området - noe jeg virkelig håper de klarer med Model 3). Det finnes mange konkurrenter som har god lastekapasitet, lang rekkevidde og ett ok utseende og grei ytelse, men så lenge det ikke er kombinert med eldrift så holder ikke det i mine øyne...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Asarin på fredag 04. juli 2014, klokken 08:33
Synes det egentlig er imponerende at Telsa "nesten" selger like bra som Leaf der borte. Det er jo to veldig forskjellige biler, i to helt forskjellige prisklasser.
JA. Tesla tar nok en betydelig større relativ andel av sitt konkurransesegment enn Nissan gjør.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

#929
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 08:43
Sitat fra: Asarin på fredag 04. juli 2014, klokken 08:33
Synes det egentlig er imponerende at Telsa "nesten" selger like bra som Leaf der borte. Det er jo to veldig forskjellige biler, i to helt forskjellige prisklasser.

Joda, og selvsagt ønsker jeg at Tesla skal selge masse. Poenget er at markedet for billigere biler er langt større. De fleste av oss kjører gjennomsnittelig mindre enn 35 km daglig, og da er det nok for de fleste med 150 km rekkevidde.

I Norge så har folk råd til veldig dyre biler - i andre land må man telle på knappene, og da velger folk ofte biler de har råd til. ;)
Både du og bilprodusentene tar feil. 15 mil er ikke nok som eneste bil, og det er vel det som er målet ? Selv om vi dekker 95% av kjøringen med 15 mil rekkevidde gjør dette at man må ha to biler, det er ikke mange som aldri har behov for lengre rekkevidde. De få gangene i året vi kjører lenger trenger vi også bil, de siste 5% av kjøringen er også svært viktige. Dermed er elbil med 15 mil rekkevidde som eneste bil nesten håpløst om man ikke er ihuga miljøaktivist.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA