Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Leaffen

#30
Sitat fra: Griffel på fredag 01. mars 2013, klokken 19:38
Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 19:02
Det ser jo tilsynelatende ut som om de har en del partnere med seg i dette konseptet. http://www.silexpower.com/

0-200 km/t på 6,0s. Høres ut som en rakett.

Vi får vente til Mandag 29. April. Da skal de visst lette enda litt mer på sløret.
Ikke bare høres det slik ut, men det tilsvarer 0,94g i gjennomsnitt. I praksis er ikke dette mulig for en bil med normat utseende. Friksjon mellom asfalt og dekk ligger på 0,7-0,9.
For å få tilsterkklig skyv må en bil da i tillegg til 4 hjulstrekk ha en fasong som øker marktrykket under akselerasjon, altså omvendt flyvinge som oftest i form av solide dynamiske spoilere, som både motvirker kupefasongen og i tillegg gir ekstra marktrykk. Dette øker selvfølgelig også rullemotstanden og dermed enegiforbruket, og viser tydelig at dette er et fantasiprosjekt.

Tja... At dette er mulig, er vel blant annet bevist av Norges raskeste gatebil. Og det bare med bakhjulsdrift. http://pollymotorsport.no/index.php?mapping=2

Kommer vel helst an på hvilke dekk man har. For eksempel dragracingdekk M/T ET Street 30/13,5 eller 15 for drag. Vil nok tro at denne typen dekk ikke vil stå som standard på Chreos. Men som sagt. Det er fysisk mulig med aks på 6 sekunder fra 0-200.


Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#31
OK. det finnes triks for å oppnå større friksjonskoeffesient enn 1. I tilegg til arodynamikk som kunstig øker vekt av bil kan en ha spesielle typer vegdekke, og glovarme dekk etc.

Det endrer ikke det faktum at dette er spesifikasjoner for en ikke eksisterende bil, og da er alt mulig.
Akselerasjon 0-100 på 2,9 sek = 0,97g
ladespenning 10000-15000 V DC
Batterikapasitet 200-300kWh
Effekt hurtiglader 1,5 MW
Etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 20:08
Sitat fra: Griffel på fredag 01. mars 2013, klokken 19:38
Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 19:02
Det ser jo tilsynelatende ut som om de har en del partnere med seg i dette konseptet. http://www.silexpower.com/

0-200 km/t på 6,0s. Høres ut som en rakett.

Vi får vente til Mandag 29. April. Da skal de visst lette enda litt mer på sløret.
Ikke bare høres det slik ut, men det tilsvarer 0,94g i gjennomsnitt. I praksis er ikke dette mulig for en bil med normat utseende. Friksjon mellom asfalt og dekk ligger på 0,7-0,9.
For å få tilsterkklig skyv må en bil da i tillegg til 4 hjulstrekk ha en fasong som øker marktrykket under akselerasjon, altså omvendt flyvinge som oftest i form av solide dynamiske spoilere, som både motvirker kupefasongen og i tillegg gir ekstra marktrykk. Dette øker selvfølgelig også rullemotstanden og dermed enegiforbruket, og viser tydelig at dette er et fantasiprosjekt.

Tja... At dette er mulig, er vel blant annet bevist av Norges raskeste gatebil. Og det bare med bakhjulsdrift. http://pollymotorsport.no/index.php?mapping=2

Kommer vel helst an på hvilke dekk man har. For eksempel dragracingdekk M/T ET Street 30/13,5 eller 15 for drag. Vil nok tro at denne typen dekk ikke vil stå som standard på Chreos. Men som sagt. Det er fysisk mulig med aks på 6 sekunder fra 0-200.

Gode dekk?



Tapatalkin' from iTalatut...

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Gjermund

Mulig, men hvor realistisk er det at dette blir en brukervennlig bil i serieprodiksjon? Jeg hadde ikke betalt reservasjonsbeløp til denne produsenten i hvert fall, men det er jo ikke helt umulig at det kan bli produsert slike biler.

Også skeptisk til at de forsøkte å lage elektrisk A2 som ikke har kommet i produksjon i motsetning til Tesla som har levert mange lotuser.

Griffel

Sitat fra: Gjermund på fredag 01. mars 2013, klokken 21:01
Også skeptisk til at de forsøkte å lage elektrisk A2 som ikke har kommet i produksjon i motsetning til Tesla som har levert mange lotuser.
I tillegg til Teslas forhistorie gjennom lisenser fra ACpropulsion og tzero
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Muffinman

Sitat
Tja... At dette er mulig, er vel blant annet bevist av Norges raskeste gatebil. Og det bare med bakhjulsdrift. http://pollymotorsport.no/index.php?mapping=2
Heisann, 1986 Trans Am, ungdomsbilen min! Riktignok hadde min betydelig svakere mølle :-)

Oreo

Interessant, fra bildene:
"Pilarless suicide doors with pop out door handles"
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Leaffen

Mercedes-Benz has just claimed bragging rights with the new SLS AMG Coupé Electric Drive.

http://www.autonet.ca/auto-news/eco-friendly-news/2013/03/02/the-worlds-fastest-electric-car/

Med falkevinger.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Batteriteknologien forbedres. Konkurrerende teknologi fra flere fabrikkanter. Mye lavere vekt på batterier. Eller mye større kapasitet. Det skal bli spennende å se hva som kan komme på banen i løpet i løpet av de kommende årene.

http://www.tu.no/industri/2013/03/03/slik-skal-elbilbatteriene-bli-bedre
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Aspiranten

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 14:21
En ting er i hvert fall sikkert; og det er at elbilindustrien vil måtte tenke i disse baner i fremtiden. 1000km kjørelengde på en lading og 10 minutter ladetid blir nok et krav for å få full aksept for elbiler som et fullgått alternativ til fossilbiler.

SUV n min klarer bare 5-600km på en tank her oppe i Møre og Romsdal. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal kjøre 1000km uten pause. Man er jo utslitt etter bare 500 uansett og må stanse for å strekke på bena.
Nissan Leaf

Leaffen

Sitat fra: Aspiranten på søndag 03. mars 2013, klokken 15:30
Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 14:21
En ting er i hvert fall sikkert; og det er at elbilindustrien vil måtte tenke i disse baner i fremtiden. 1000km kjørelengde på en lading og 10 minutter ladetid blir nok et krav for å få full aksept for elbiler som et fullgått alternativ til fossilbiler.

SUV n min klarer bare 5-600km på en tank her oppe i Møre og Romsdal. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal kjøre 1000km uten pause. Man er jo utslitt etter bare 500 uansett og må stanse for å strekke på bena.

Enda et argument mot elbiler?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

#43
Sitat fra: Modelsn på søndag 03. mars 2013, klokken 07:58
Mercedes-Benz has just claimed bragging rights with the new SLS AMG Coupé Electric Drive.

http://www.autonet.ca/auto-news/eco-friendly-news/2013/03/02/the-worlds-fastest-electric-car/
Da ser man hvor langt TMS er kommet- ytelsene nesten i samme klasse, dobbel rekkevidde- antakelig halve prisen  8)

Gjermund

Sitat fra: Havebigfun på søndag 03. mars 2013, klokken 17:07
Sitat fra: Modelsn på søndag 03. mars 2013, klokken 07:58
Mercedes-Benz has just claimed bragging rights with the new SLS AMG Coupé Electric Drive.

http://www.autonet.ca/auto-news/eco-friendly-news/2013/03/02/the-worlds-fastest-electric-car/
Da ser man hvor langt TMS er kommet- ytelsene nesten i samme klasse, fobbel rekkevidde- antakelig halve prisen  8)

Nesten samme ytelsene på en familiebil som på denne sportsbilen ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA